NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
Per kilometer die een trein van de NMBS aflegt, vergroot het operationele verlies van de spoorwegmaatschappij met gemiddeld 1 euro. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS. De spoorwegmaatschappij wil dat verlies in de eerste plaats wegwerken door interne besparingen, maar ook door haar externe kosten, met name haar energiefactuur en haar infrastructuurkosten onder controle te brengen.
Per kilometer die een trein van de NMBS aflegt, bedraagt de kost bij benadering 20 euro. Van die 20 euro aan kosten is er 58 procent 'endogeen', zeg maar kosten die onder controle vallen van de NMBS zelf, zoals materiaal- en personeelskosten. De rest, dus 42 procent, zijn 'exogene' kosten, kosten die grotendeels buiten de controle van de NMBS vallen. Het gaat dan om de energiekosten en de bijdrage die de NMBS moet betalen voor het gebruik van de infrastructuur. Vooral die laatste kost weegt met 7 euro op 20 euro behoorlijk door.
Maar de NMBS zit met een probleem. Van de gemiddelde kost van 20 euro per treinkilometer, wordt er slechts 40 procent (8 euro op 20) afgedekt door inkomsten uit de biljettenverkoop. Bovendien dekt de overheidsdotatie niet de volledige resterende 60 procent (of 12 euro) af. Er blijft meer bepaald per kilometer 1 euro over die niet gedekt wordt. Dat betekent dat het operationele verlies van de NMBS per treinkilometer met gemiddeld 1 euro vergroot.
"Elke extra trein betekent dus een aanzienlijke maatschappelijk kost. We moeten daarom zowel onze endogene als onze exogene kosten te verlagen", zo liet NMBS-baas Marc Descheemaecker onlangs optekenen bij een presentatie in het Vlaams Parlement. Om de endogene kosten te verlagen, heeft de NMBS in 2011 een besparingsplan goedgekeurd dat neerkomt op een jaarlijkse recurrente besparing van 100 miljoen euro. Daarnaast wil de NMBS ook graag haar exogene kosten (energie en infrastructuur) onder controle brengen. Ze wil daarvoor onderhandelen met Electrabel en Infrabel.
HLN
Per kilometer die een trein van de NMBS aflegt, vergroot het operationele verlies van de spoorwegmaatschappij met gemiddeld 1 euro. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS. De spoorwegmaatschappij wil dat verlies in de eerste plaats wegwerken door interne besparingen, maar ook door haar externe kosten, met name haar energiefactuur en haar infrastructuurkosten onder controle te brengen.
Per kilometer die een trein van de NMBS aflegt, bedraagt de kost bij benadering 20 euro. Van die 20 euro aan kosten is er 58 procent 'endogeen', zeg maar kosten die onder controle vallen van de NMBS zelf, zoals materiaal- en personeelskosten. De rest, dus 42 procent, zijn 'exogene' kosten, kosten die grotendeels buiten de controle van de NMBS vallen. Het gaat dan om de energiekosten en de bijdrage die de NMBS moet betalen voor het gebruik van de infrastructuur. Vooral die laatste kost weegt met 7 euro op 20 euro behoorlijk door.
Maar de NMBS zit met een probleem. Van de gemiddelde kost van 20 euro per treinkilometer, wordt er slechts 40 procent (8 euro op 20) afgedekt door inkomsten uit de biljettenverkoop. Bovendien dekt de overheidsdotatie niet de volledige resterende 60 procent (of 12 euro) af. Er blijft meer bepaald per kilometer 1 euro over die niet gedekt wordt. Dat betekent dat het operationele verlies van de NMBS per treinkilometer met gemiddeld 1 euro vergroot.
"Elke extra trein betekent dus een aanzienlijke maatschappelijk kost. We moeten daarom zowel onze endogene als onze exogene kosten te verlagen", zo liet NMBS-baas Marc Descheemaecker onlangs optekenen bij een presentatie in het Vlaams Parlement. Om de endogene kosten te verlagen, heeft de NMBS in 2011 een besparingsplan goedgekeurd dat neerkomt op een jaarlijkse recurrente besparing van 100 miljoen euro. Daarnaast wil de NMBS ook graag haar exogene kosten (energie en infrastructuur) onder controle brengen. Ze wil daarvoor onderhandelen met Electrabel en Infrabel.
HLN
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
Treinkaartjes 10% duurder maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
Maar Infrabel valt toch onder de NMBS paraplu? En moet Infrabel dan niet onderhandelen met Electrabel? Infrabel levert toch de dienst 'infra' aan, dan hoort daar wel een waslijn bij, maar geen electra? Rare jongens, die Belgen.
@Deadlock, of de bezettingsgraad wat omhoog krijgen met mensen die wel betalen. Parallelle buslijnen afschaffen, stations opdoeken, niet-rendabele lijnen afstoten of aanbesteden - in samenhang met het omliggende busnet -, eigenlijk gewoon de hele toko reorganiseren kan ook al helpen.
Dat is niet per se waar, het hangt er maar vanaf welke waarde je toebedeeld aan het rijden van die trein."Elke extra trein betekent dus een aanzienlijke maatschappelijk kost. We moeten daarom zowel onze endogene als onze exogene kosten te verlagen", zo liet NMBS-baas Marc Descheemaecker
@Deadlock, of de bezettingsgraad wat omhoog krijgen met mensen die wel betalen. Parallelle buslijnen afschaffen, stations opdoeken, niet-rendabele lijnen afstoten of aanbesteden - in samenhang met het omliggende busnet -, eigenlijk gewoon de hele toko reorganiseren kan ook al helpen.
Het is een spectrum.
Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
Goed punt, dus al die honderdmiljard smoezen waardoor iemand gratis of bijna gratis mag reizen, gewoon opdoeken. Denk dan niet aan "oud-strijders 14-18" en dergelijke want die zijn allemaal dood. Maar wel aan zwangere vrouwen, aan werkzoekenden op weg naar hun sollicitatiegesprek en al dat soort flauwekul. Gewoon betalen.Karl schreef:@Deadlock, of de bezettingsgraad wat omhoog krijgen met mensen die wel betalen.
Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
Journalisten, werkloze zeelieden. Voor 5 euro van Essen naar Arlon kunnen reizen is ook een beetje goedkoop natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
En al die verborgen werkloosheid bij infrabel wegzuiveren, dan kan de infraheffing ook met 80 % omlaag.
Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
Quote uit het bovenstaande artikel:
Het Laatste Nieuws schreef:Van de gemiddelde kost van 20 euro per treinkilometer, wordt er slechts 40 procent (8 euro op 20) afgedekt door inkomsten uit de biljettenverkoop. Bovendien dekt de overheidsdotatie niet de volledige resterende 60 procent (of 12 euro) af.
Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
Zoveel anders is dat in Nederland ook weer niet bij de gemiddelde streekvervoerconcessie...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
De kostprijs van een treinkilometer (inclusief beheer- en onderhoud infrastructuur?) is 20 euro in België. Wat is de kostprijs van een treinkilometer in Nederland?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
Maar ja, dat is het streekvervoer. In België is dat dan bij het spoorvervoer! :')Bee schreef:Zoveel anders is dat in Nederland ook weer niet bij de gemiddelde streekvervoerconcessie...
Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt
Ja, het wordt tijd dat we ook eens met OVgebieden gaan werken en daarvoor een integraal beleid uitwerken.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten