OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Daniel »

Ligt het niet aan het aantal stellen? Ik heb ooit zelfs 12 bakken Mat'64 als omgeleide IC Gvc - Ut gespot, maar dat was 2xV + 2x T en daarmee dus ook een totaal van vier stellen net als de eerder genoemde 8 bakken V.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Jurre »

M57 schreef:
Wubbo schreef:Ja, 8 bakken is in principe het maximum. Er hebben ook setjes van 10 bakken gereden (in de toen nog gecombineerde stoptreinen tussen Utrecht en Geldermalsen) maar volgens mij moesten daar extra maatregelen voor worden genomen om ervoor te zorgen dat de bovenleiding het ook bleef doen enzo.
Heb ook meerdere keren 10 bakken getroffen op de Flevolijn en ook eens tussen Gvc en Ut. Weet niet of dat dan dus de bedoeling was ;)
Trein 14558 op 14 december 2010: http://www.youtube.com/watch?v=YVYhDMdyewk
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Klaasje »

10 bakken is het standaardmaximum van mat'64. Dat gaat overigens prima, bij elkaar trekt dat minder vermogen dan een losse 1600 op vol vermogen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Wubbo »

Dan was ik waarschijnlijk in de war met perronverlengingen die nog moesten worden uitgevoerd op oa Utrecht Lunetten...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Klaasje »

De Flevolijn is ooit op 10 bakken Mat'64 gebouwd. Nu zijn een aantal perrons van de stophaltes met een meter of 4 á 10 verlengd om 16 bakken SLT (6+6+4) te kunnen hebben. :')
Laatst gewijzigd door Klaasje op di 26 mar 2013, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:10 bakken is het standaardmaximum van mat'64. Dat gaat overigens prima, bij elkaar trekt dat minder vermogen dan een losse 1600 op vol vermogen.
Ik ging door deze post eens iets rekenen en kwam er daardoor achter dat 5xICM drie (max lengte) even veel vermogen (6300KWh) onder 1500V ontwikkelt als de huidige generatie zware goederenlocomotieven :|

5xPlan V is trouwens de helft van een 1600 en met 2xT+1xV is het al 75% :eek:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Jurre »

Net zoals vorige week was er vandaag blijkbaar weer een R-Net Citea manco. Rond 8:10 vertrok Ambassador 8483 op lijn 320 uit Hilversum naar Amsterdam Amstel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Daniel »

Net een SGMm als tegentrein te Bilthoven, gezien de tijd een Plan V vervanger in de s5500.
Verder liefst 7 bakken ICMm in de t1779, beetje scheef t.o.v. de spits deze zo goed als lege trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Jurre »

2x CAF als metro 53 naar Gaasperplas zojuist te Amstel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Suus »

Trein t147 heeft geen rijtuig voor de eerste klasse.

Edit: en rijdt in omgekeerde rijruigvolgorde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door julsteren »

Zwolle-Kampen buffel in de s7900 vandaag en gisteren.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door wouter15 »

Ik zag vanochtend een Volvo rijden bij Utrecht Kanaleneiland als een lijn van Connexxion (terwijl op de lijnen die er komen (102, 103, 107, 195, 295) helemaal geen Volvo's rijden.)

En ik zag vanmiddag een SGMm in de sprinter Utrecht CS - Den Haag CS (vertrek Utrecht CS 13:05)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Suus »

Als iemand nog SGM-tweetjes zoekt, in Amersfoort staan er maar liefst vijf op het opstelterrein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:De Flevolijn is ooit op 10 bakken Mat'64 gebouwd. Nu zijn een aantal perrons van de stophaltes met een meter of 4 á 10 verlengd om 16 bakken SLT (6+6+4) te kunnen hebben. :')
Op Muziekwijk kan je die verlenging onder andere nu goed zien. Dus de NS kán het wel inzetten, maar gaat op dit moment niet verder dan 6+4(?).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Suus »

6+4 zie je inderdaad elke dag wel in de Almeriaanse sprinters, maar 6+6 nooit. Ik weet ook niet of het echt nodig is, 6+4 is al een behoorlijke lengte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Edwin »

Bee schreef:6+4 zie je inderdaad elke dag wel in de Almeriaanse sprinters, maar 6+6 nooit. Ik weet ook niet of het echt nodig is, 6+4 is al een behoorlijke lengte.
Voor de 4900 is de 6+4 in de spits prima, zeker vergeleken met de enkele DDAR (op een uitzondering na).
De 4300 en 4600 vervoeren zowel in de ochtendspits als de avondspits mensen staand, waarvoor een SLT niet bedoeld is en niet op gebouwd is. Zeker vanuit Muziekwijk ri. Amsterdam Zuid en Centraal en v.v. Zover ik het kan inzien komt er richting Amsterdam Centraal alleen maar mensen bij (wisselwerking op Weesp even buitenbeschouwing gelaten). Richting Amsterdam Zuid heb ik er minder zicht. Zeker nu de sprinter zo is ingepland dat de IC veel sneller en leger is dan de sprinter. Voor 2013 was een minuut of 8 eerder vertrekken met de sprinter 3 minuten eerder aankomen op Amsterdam Centraal dan de IC. Nu is dat helaas niet meer dus reis ik veel minder met de sprinter.
6+6+4 is misschien overdreven, maar is wel aardig gebouwd voor de toename van inwoners in Almere door de schaalsprong Almere (350.000 inwoners in 2030).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door JWM »

De 4300 en 4600 vervoeren zowel in de ochtendspits als de avondspits mensen staand, waarvoor een SLT niet bedoeld is en niet op gebouwd is.
De SLT is daar toch juist wél op gebouwd? Vooral die coupés met alleen maar klapzittingen aan de zijkant.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Edwin »

JWM schreef:
De 4300 en 4600 vervoeren zowel in de ochtendspits als de avondspits mensen staand, waarvoor een SLT niet bedoeld is en niet op gebouwd is.
De SLT is daar toch juist wél op gebouwd? Vooral die coupés met alleen maar klapzittingen aan de zijkant.
De SLT is hierop gebouwd/wordt ingepland:
volletreinen.nl schreef:Er bestaat geen wettelijke norm die bepaald dat een trein “vol” zit. NS hanteert wel normen bij de planning. Veel mensen denken dat een trein vol is op het moment dat er geen zitplaats meer is. Dit is niet altijd zo, in sommige gevallen is het de bedoeling van NS dat meerder mensen moeten blijven staan. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de SLT (Sprinter Light Train) treinen die bedoeld zijn als een metro-achtige stoptrein op korte trajecten. Officieel zou hier vier man per vierkante meter acceptabel zijn, al zet NS zelf in op twee man per vierkante meter. Niet gek dus dat ook bij ons juist over de SLT-treinen de meeste klachten binnenkomen, deze treinen zijn niet gemaakt voor comfortabel vervoer. Helaas worden zij in de praktijk dus niet uitsluitend op korte stukjes ingezet.
Het is ook een kwestie van smaak, wat vind wie handig. Ik sta zelf liever niet in een SLT, ook al is zitten in een volle vierzits ook verre van ideaal. Al heeft dat alles met mijn lengte (1m97) te maken. De DDZ zijn daarvoor wel ideaal.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Gekko123 »

Er zit momenteel 3x Mat'64 in de s1900. Om exact te zijn in de trein die om 14.05 uur vertrekt uit Delft.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Klaasje »

Edwin schreef:
Bee schreef:6+4 zie je inderdaad elke dag wel in de Almeriaanse sprinters, maar 6+6 nooit. Ik weet ook niet of het echt nodig is, 6+4 is al een behoorlijke lengte.
Voor de 4900 is de 6+4 in de spits prima, zeker vergeleken met de enkele DDAR (op een uitzondering na).
De 4300 en 4600 vervoeren zowel in de ochtendspits als de avondspits mensen staand, waarvoor een SLT niet bedoeld is en niet op gebouwd is. Zeker vanuit Muziekwijk ri. Amsterdam Zuid en Centraal en v.v. Zover ik het kan inzien komt er richting Amsterdam Centraal alleen maar mensen bij (wisselwerking op Weesp even buitenbeschouwing gelaten). Richting Amsterdam Zuid heb ik er minder zicht. Zeker nu de sprinter zo is ingepland dat de IC veel sneller en leger is dan de sprinter. Voor 2013 was een minuut of 8 eerder vertrekken met de sprinter 3 minuten eerder aankomen op Amsterdam Centraal dan de IC. Nu is dat helaas niet meer dus reis ik veel minder met de sprinter.
Treinen richting Amsterdam Zuid worden over het algemeen drukker tot en met Weesp, die naar Amsterdam Centraal tot en met Diemen. Bij Diemen-zuid en Amsterdam Science Park heb je de eerste echte "uitstaphaltes".
6+6+4 is misschien overdreven, maar is wel aardig gebouwd voor de toename van inwoners in Almere door de schaalsprong Almere (350.000 inwoners in 2030).
Tegen 2030 rijden er allang 14 tot 18 treinen per uur over de Flevolijn. Ik denk dat er dan nog steeds niet zulke lange sprinters zullen rijden. Zeker niet als overstappen op een snellere Intercity aantrekkelijker wordt.
Laatst gewijzigd door Klaasje op do 28 mar 2013, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Citaro »

Gekko123 schreef:Er zit momenteel 3x Mat'64 in de s1900. Om exact te zijn in de trein die om 14.05 uur vertrekt uit Delft.
Check, kon alleen niet zien of het 3 of 4x V was op Bd, maar in ieder geval de 443 + 937
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Suus »

Ik denk dat het grootste probleem van SLT is dat ze wel hebben nagedacht over een functionele indeling door die multifunctionele afdelingen, maar dat ze vervolgens niet goed hebben nagedacht hoe je je als reiziger daar staande moet houden: er hadden eigenlijk handgrepen opgehangen moeten worden aan een buizenstelsel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Jurre »

Ambassador 8405 op lijn 70 uit Hilversum naar Amersfoort. Verder hield een Connexxion S&V-team uitgangscontrole bij aankomende bussen, waaronder de R-Net 320.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Milco »

Hoort de 8405 niet gewoon tot de concessie Provincie Utrecht bus? Iedere concessie heeft wel wat buitenbeentjes qua materieel.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #22

Bericht door Michael »

Ik zat net even te zoeken op internet. En op http://www.busfoto.net kom ik de 8405 tegen op de trampendel van afgelopen zomer en daar heeft ie geen Provincie Utrecht opschriften. Dus of ie er echt thuishoort weet ik niet zeker.

Ow ja. Er reed vanochtend een Volvo 7700 op lijn 311 van Oud Gastel naar Breda. Horen normaal VDL Berkhof ambassadors op te rijden en dan wel in de Volans uitvoering.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten