Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Ja vreemd genoeg in een metalen container, normaal gesproken stapelen ze boomstammen toch gewoon rechtstreeks op zo'n wagen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Fles »

Nja je ziet daar wel iets houtigs idd bij die opengescheurde container.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Het zijn boomstammen, je moet wel goed kijken op de laatste twee foto's, maar je ziet daar echt boomstammen liggen. Zelf dacht ik in eerste instantie dat boomstammen op open trailers werden vervoerd, maar schijnbaar dus niet.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Ik moet zeggen dat er hier bij het plaatselijke vervoersbedrijf wel een hoop te lachen valt sinds de komst van die nieuwe dienstindeler waar ik het laatst al even over had:

Er zijn ongeveer tien chauffeurs die niet in een vaste ploeg of dienst werkzaam zijn, de zogenaamde reservechauffeurs.
Een van de chauffeurs waarmee ik veel rij was weliswaar al langere tijd reserve maar kende lang niet alle diensten terwijl dat eigenlijk wel zou moeten aangezien je als reservechauffeur elke mogelijke dienst moet kunnen rijden als de gewone chauffeur ziek of met vakantie is. Sinds begin januari hebben ze daar verandering in gebracht door die persoon vrijwel alle diensten te leren, dag in dag uit is die met collega's mee geweest om elke schoolbusroute e.d. te leren. Ook kwam het leren rijden met de langere bussen van 15 meter aan bod, nou je kunt wel raden wat er vorige week gebeurd is: ze hebben die chauffeur in een vaste ploeg gezet die uitsluitend 12 meter bussen kent, met als toppunt dat er een dienst in de ploeg zit die nooit geleerd is...
Uiteraard is er een andere chauffeur uit die ploeg gehaald en naar de groep met reservechauffeurs gegaan, leuk en aardig maar die chauffeur kent zo'n 35 procent van de diensten niet dus is niet bepaald flexibel inzetbaar.

Verder willen ze dat elke stadschauffeur (in Luxemburg-stad heeft het vervoersbedrijf ook vier lijnen) ook op de streekdienst kan rijden, nou de eerste die aan de beurt was hebben ze volgens mij niks geleerd want die man wist nauwelijks de dorpjes te vinden, laat staan de bushaltes. Toen ik toevallig een keer bij hem in de bus zat zet ie ineens midden op straat de reizigers af en schakelde de achteruitversnelling in want hij zag een bord doodlopende weg staan, ja op zich klopt dat bord wel maar je moet er toch met de bus in, aangezien de bushalte aan een soort van keerlus ligt.

Ik ben benieuwd wat de volgende grap van die nieuwe dienstindeler zal zijn, wellicht een touringcar op de stadsdienst inzetten?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Misschien de volledige ploeg stadschauffeurs op de steekdienst en de streekchauffeurs op de stadsdienst. Of de volledige ploeg reservechauffeurs op de vaste dienst en 10 van de vaste dienst als reserve voor een langere periode.

Misschien zet ze wel een trein in op een buslijn :P. Maar wat ik niet snap is waarom dat de chauffeurs dan niet gaan klagen bij de dienstindeler of bij hun leidinggevende?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Omdat er sinds het opheffen van een paar lijnen een klein overschot aan chauffeurs is, dus wie teveel klaagt vliegt eruit.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Zoals gezegd rijden door toedoen van die maffe dienstindeler vrijwel alle buschauffeurs nu in een andere ploeg, vanavond reed ik met de laatste rit van een lijn mee, die moet omdat ie de laatste is blijven wachten bij een station tot de trein er is (die wegens langdurige werkzaamheden aan de spoorlijn vrijwel altijd te laat is), tijdens het wachten vroeg de chauffeuse of er eigenlijk nog weleens iemand uit die trein de bus instapt want ze reed deze dienst natuurlijk voor het eerst door die ploegwisseling. Mwah, er wil nog weleens een man instappen die er in het volgende dorp weer uit gaat maar verder is de bus altijd zo leeg als wat. Stappen er vervolgens zes mannen in, huh?
Hier klopt iets niet hoor zei ik tegen de chauffeuse, want ik ben die rit wel honderd keer meegereden en het wereldrecord ooit was twee reizigers. Zeg waar moeten jullie eigenlijk heen riep de chauffeuse naar achteren.
Ja naar ... mevrouw.
Wij gaan de andere kant op hoor riep de chauffeuse terug.
Vijf seconden later stapten vier van de zes snel weer uit...

Hoe die lui dat nou voor elkaar krijgen want toen ik nog eens goed keek herkende ik ze, die reizen elke dag met dat lijnnummer en je komt vanaf het perron recht op de voorkant van de bus afgelopen waar in koeienletters de juiste bestemming op stond. Er vertrekt theoretisch om die tijd van dezelfde halte ook een rit voor hun bestemming, maar komt in de praktijk altijd met minstens vijftien minuten vertraging aan scheuren omdat er van de rijtijden helemaal niets klopt.

In Nederland zouden dat soort afwijkingen in het reizigersaantal waarschijnlijk helemaal niet opvallen, al kregen find_your_spot, htm_tram en ik destijds in Amsterdam ook een keer de vraag van een nachtbuschauffeur of we zeker wisten dat we in de juiste bus zaten want er ging eigenlijk nooit iemand met lijn 360 mee (Amsterdam CS - Buikslotermeerplein / Olaf Palmeplein). Het enige verschil is dat ze in Nederland zo'n lijn na een jaar opheffen terwijl hier in Luxemburg tien jaar later die lijn nog altijd bestaat.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Dit hoort in feite in dit topic dus bij deze even een nieuwsberichtje.
___________________________________________
Nieuwe hybrides in Luxemburg
Geplaatst op: 7 maart 2013

Bij hst stadsbusbedrijf van Luxemburg (AVL) komen binnenkort vijf Volvo 7900H te rijden. Dit is de derde reeks hybride bussen voor de AVL. In totaal rijden er nu 25 hybride Volvo bussen in het Groothertogdom: 13 bij Sales-Lentz, 2 bij Weber en 10 bij de AVL.

Lees verder
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Dat zijn echt wel zulke irritante bussen, heb er vorig jaar een paar uur in gezeten:

voordeur, middendeur of achterdeur openen: PIEP PIEP PIEP, PIEP, PIEP, deur gaat open
voordeur, middendeur of achterdeur sluiten: PIEP PIEP PIEP PIEP PIEP, deur gaat dicht

Een sluitgeluid bij de voordeur is totaal overbodig, maar een opengeluid bij de voordeur is al helemaal belachelijk. Zelfs bij de midden en achterdeur is een geluid tijdens het openen al een tikkeltje overdreven.

Na tien haltes ben je dat keiharde gepiep wel zo vreselijk zat, zowel als chauffeur als reiziger.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

De bussen die jij bedoelt zijn 7700's, geen 7900's ;).
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Ow, nou ja ik weet ook eigenlijk niet echt veel van Volvo bussen af, ik ben meer van Setra en Mercedes omdat alle vervoersbedrijven in mijn omgeving met een van deze twee merken rijden. Hier en daar nog een enkele MAN of VDL, maar geen Volvo's.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Ik weet wel iets meer af van bussen, maar je moet mij niet allerlei specifieke vragen stellen over de lengte of bij welke vervoerders ze rijden en hoeveel. Ik weet wel wat, maar ook niet alles.

Overigens is misschien deze website interessant voor jou. Hierin zie je welke bussen en treinen er rijden bij welk bedrijf in Luxemburg (is nog niet helemaal compleet volgens mij).

Overigens als ik zo kijk naar de foto in het artikel zullen de bussen waarschijnlijk op de transferium-/citybuslijnen worden ingezet.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Op die site zit ik al een paar jaar, kijk maar op het forum daar komt mijn naam af en toe voor. :wink:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Ik had daar nog niet op het forum gekeken, mijn Duits, Frans, en Luxemburgs is niet zo geweldig. Het is al een wonder dat ik nog iets snapte van de website.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Ja op dat forum gaat veel in het Luxemburgs, ik kan dat prima lezen.

Bij het vervoersbedrijf waar ik mee reis spreekt er echt bijna niemand Luxemburgs, wel maf want het is toch echt een bedrijf dat in Luxemburg gevestigd is. De allergrootste groep chauffeurs zijn Duitsers, daarna volgt een bijna even zo grote groep Portugezen.
En de grootste grap is dat er van de weinige Luxemburgers die er werkzaam zijn ook twee Nederlands spreken en/of verstaan. De ene gaf het destijds direct aan, de ander bleef echter net doen niks van de Nederlandse taal te verstaan. Nou ik had het al vanaf de eerste minuut door dus toen htm_tram een keer op bezoek was ben ik op vrij zachte toon tegen hem allerlei onzin gaan lopen verkondigen over dat vervoersbedrijf, de chauffeur begon na een minuut al te lachen en op te merken tegen htm_tram dat ik aan het liegen was. Wel knap dat je als chauffeur zogenaamd geen Nederlands verstaat maar wel het verhaal perfect begrijpt... :wink:

Bij die groepen met Duitsers en Portugezen is er geen eentje bij die Nederlands verstaat, laat staan spreken.

Alle memo's en andere berichtgevingen aan de chauffeurs worden door het kantoorpersoneel in het Duits en Frans uitgegeven, ik ben nog nergens de Luxemburgse taal op tegen gekomen. Dat Frans doen ze trouwens voor de Portugezen want op kantoor is er niemand de Portugese taal machtig terwijl eigenlijk elke Portugees wel Frans kent.

Het is en blijft een grote mengelmoes aan talen in dit land, niet alleen bij vervoersbedrijven maar ook bij winkels e.d.

Gisteren ook nog wel lachwekkend: toen ik thuiskwam was mijn moeder Russisch aan het spreken met een buschauffeur aan de bar (bij ons voor de deur is het begin/eindpunt van een buslijn en de bus staat er 45 minuten stil dus af en toe stappen die chauffeurs wel eens bij ons binnen voor een kopje koffie), die man sprak echt nauwelijks Duits, ik mag hopen dat elke reiziger die hem wat wil vragen ook net zo goed Russisch spreekt als mijn moeder. :lol:
Bij dat vervoersbedrijf is het ook echt hopeloos heb ik in het verleden wel gemerkt, ik was er al snel uitgekeken want met welke chauffeur ik tijdens de rit ook een praatje probeerde te maken, het werd elke keer weer een soort gebarentaal omdat ik het dan al in het Duits, in het Engels en in het Nederlands geprobeerd had maar het nog altijd niet begrepen was.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Tja, wat een raar volk die Luxemburgers. Zwitsers zijn net zo erg en Belgen.... Tja de Vlamingen kunnen wel Frans en Nederland (lees Vlaams), maar andersom is zeldzaam. Nee doe van mijn part maar gewoon Engels verplichten voor iedereen op de hele wereld. Wat voor werk die ook doet. Je moet verstaanbaar zijn of in ieder geval met mensen kunnen praten die jouw moedertaal niet spreken en helaas lukt dat bij vooral de Romaanse talen niet.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

De spoorwegen in Nederland zijn ongelofelijk door bij drie vlokken sneeuw al niet meer te kunnen rijden maar bij de Luxemburgse spoorwegen is het vaak de omgekeerde logica:

Begin januari viel er veel sneeuw in Luxemburg, treinen kwamen die dag keurig op tijd aan waardoor de buslijnen vrijwel direct konden doorrijden (bus aan de late kant door de sneeuw + trein keurig op tijd = reizigers die al op de bushalte staan te wachten) Een dag later bijna alle sneeuw weer weggesmolten dus de bussen kwamen keurig op tijd bij de treinstations aan, echter kwam zo'n beetje uit alle richtingen de treinen niet of veel te laat opdagen.
Nu weer hetzelfde liedje, want gisteren is er echt heel veel sneeuw gevallen waardoor het busverkeer nou niet bepaald goed verliep, overal vertraging en omleidingen. Treinen waren keurig op tijd, geen enkel punt.
Vandaag is de sneeuw weer grotendeels weggesmolten door het mooie zonnige weer, keurig op tijd kwamen we met de bus bij een treinstation aan, kwam er maar geen trein voorbij, in beide richting niet...
Om 19.10 uur moet de buschauffeuse een andere lijn gaan rijden die weinig van doen heeft met treindiensten, echter stonden we om 19.18 uur nog steeds bij een treinstation te wachten waar het beginpunt van de voorgaande rit op die dienst is...
Die voorgaande rit was de laatste rit van die lijn in die rijrichting en dat betekent in Luxemburg dat je net zo lang moet wachten tot de trein er is, al komt ie met een uur vertraging binnen.
Toen de trein er dan eindelijk was en de reizigers waren ingestapt, bedacht ik me dat we op deze manier op een lange bochtige weg die reuze smal is de laatste bus voor de andere rijrichting zouden tegenkomen, die tref je normaal gesproken op een busstation. Er is echt maar een punt op dat bochtige smalle weggetje waar je elkaar met wat moeite nog zou kunnen passeren, dus pijlsnel daar heen. We stonden er nog geen vijf seconden of daar was de andere bus al, pff dat ging ook echt maar net. Ik zou anders echt niet weten hoe je elkaar ooit nog voorbij komt.
Vervolgens op die volgende rit (van een andere lijn) natuurlijk allemaal verbaasde reizigers die er niets van snapten hoe de bus gisteren met sneeuw een beetje vertraging kon hebben en vandaag zonder sneeuw echt belachelijk veel te laat was.
Het is gewoon een waardeloze regeling dat de laatste bus van een lijn net zo lang moet wachten tot de trein er is, laat de spoorwegen maar een taxi betalen ofzo...
Veel van die busdienstregelingen zijn ook zo in elkaar gezet dat je elkaar niet op een smalle weg tegenkomt, door een halfuur op de trein te moeten wachten kom je elkaar dus wel tegen op smalle stukken...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Vanmiddag reed ik met bus net over de grens in Duitsland mee, we moeten daar rechtsaf hoor zei ik snel tegen de chauffeur toen hij totaal niet leek af te remmen (oftewel waarschijnlijk rechtdoor te willen rijden).
Welnee we moeten daar niet in en ik kan het weten want rij al de hele week deze rit, zei hij.
Ja maar het is vandaag zaterdag en dat is de enige dag van de week dat je daar af moet slaan om twee dorpen extra te bedienen, was mijn antwoord.
Daar heb ik nog nooit van gehoord en reed vervolgens toch rechtdoor.

Een halve minuut later kwam er een vrouw van helemaal achter uit de bus naar voren lopen; hallo chauffeur, gaan we eigenlijk wel naar dat dorp daar?
Ja hoor mevrouw maakt u zich maar geen zorgen, we gaan daar gewoon heen maar ik rij altijd vanaf de andere kant het dorp binnen.

Haha die smoes had ie ook snel verzonnen, klonk nog heel overtuigend ook, terwijl het nergens op slaat want je bent minstens 7,5 tot 10 minuten langer onderweg en komt in omgekeerde volgorde de haltes voorbij.

Vaak is de reden voor verschillende routes per dag of tijdstip totaal onduidelijk, in dit geval niet want op werkdagen gaat die buslijn elk halfuur waarbij de ene rit dan die twee dorpjes overslaat, de volgende rit er wel heen gaat, de rit daarna ze weer overslaat, etc. Echter gaat deze lijn op zaterdag slechts eens in de twee uur dus is er van dorpjes overslaan geen sprake. Eigenlijk zouden ze de dienstregeling zo moeten maken dat precies deze rit zowel op werkdagen als zaterdag de bus is die overal langskomt, voor de reizigers ook het makkelijkste dat ze weten dat de bus van .. uur er elke dag heen gaat.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Jef400 »

Michael 1988 schreef:Tja, wat een raar volk die Luxemburgers. Zwitsers zijn net zo erg en Belgen.... Tja de Vlamingen kunnen wel Frans en Nederland (lees Vlaams), maar andersom is zeldzaam. Nee doe van mijn part maar gewoon Engels verplichten voor iedereen op de hele wereld. Wat voor werk die ook doet. Je moet verstaanbaar zijn of in ieder geval met mensen kunnen praten die jouw moedertaal niet spreken en helaas lukt dat bij vooral de Romaanse talen niet.
:D En dat zelfs in treinen die de taalgrens passeren
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Hoe bedoel je?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Jef400 »

Dat als je in een trein zit die een taalgrens passeert je alleen door de conductrice in het Frans te woord kan worden gestaan
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Ooh zo. Tja, ik vind dat eigenlijk niet kunnen. Maar ja wie ben ik om daar regels voor over op te stellen of mensen voor te verplichten.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Gekko123 »

Dat valt nog wel mee. Ik ben een keer in de stoptrein Luik - Maastricht in het Nederlands aangesproken door de conductrice. En dit was nog ruim voor Visé richting Maastricht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Briljante planning; deze week heeft buslijn 485 (Echternach - Grevenmacher) twee zeer lastige omleidingen tegelijkertijd, terwijl er vorige week en over twee weken geen van beide van kracht is, hadden ze dat nou niet even iets beter kunnen verdelen want nu loopt de reistijd van 40 minuten ineens op naar 70 minuten.
Bij de haven van Mertert uitstappen (kansloze halte langs een 90 km weg waar eigenlijk nooit iemand in of uitstapt) en lopend 1,8 kilometer over het fietspad naar Grevenmacher is deze week echt (iets) sneller dan de bus...

Je kunt ook nog met twee andere buslijnen van Echternach naar Grevenmacher:
Lijn 474 welke er normaal gesproken 45 minuten over doet, door de omleiding 65 minuten.
Lijn 475 welke er normaal gesproken 55 minuten over doet, door de omleiding 60 minuten.

Wel humor, lijn 475 heeft een godsgruwelijk lange route via veel dorpjes, drie omleidingen tegelijkertijd en staat onderweg ook nog vijf minuten bij een station stil, maar is er momenteel toch het snelste van allemaal... :lol:

Luxemburgse buschauffeurs rijden over het algemeen minstens vijf tot acht lijnen per dag, leuk als je eerst op en neer moet rijden met bijvoorbeeld lijn 485 (dus 2x 30 minuten extra reistijd) en daarna een lijn moet rijden die helemaal niets met de omleidingen van doen heeft, reizigers begrijpen er niks van waarom je met 45 tot 60 minuten vertraging bij de beginhalte aan komt zetten.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Tja, mensen bij de infra staan er algemeen bekend om dat ze niet kunnen plannen. Wanneer er wel een planning is, wordt die nog niet eens in veel gevallen aangehouden. Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt dat ze een weg openbraken waar ik door heen moest en als je dan vraagt aan een van de werkers over hoelang de omleiding nog zal duren. 9 van de 10 keer weten ze dat niet. Wat ook wel eens gebeurd is dat in maand A de weg opengebroken wordt en even later weer open is en in maand B de weg (of een aanliggende weg/kruispunt) ook weer wordt opengebroken op een termijn van 1 maand of zo tussen elkaar. Een goed voorbeeld daarvan is de Onderwijsboulevard en Vlijmenseweg in Den Bosch. In 2010 en 2011 lag heel de onderwijsboulevard open en in juni 2011 was die weer toegankelijk. In augustus 2011 werd echter de kruispunt Vlijmenseweg/Onderwijsboulevard weer afgesloten. En zo zijn er nog zat andere voorbeelden.

Ga er maar vanuit dat de mensen daar bij de infra (ook bij de gemeente) waarschijnlijk een IQ van 0 hebben. Niet lullig bedoelt, maar naar mijn gevoel kan zelfs een timmerman beter plannen. Nou snap ik wel dat je geen invloed hebt op het weer, maar je kunt er wel rekening houden met de planning (doen ze bij de bouw ook). Maar goed het gaat hier om openbaar vervoer en niet om de IQ-gehalte bij de mensen die werken in de infrasector.

Overigens kunnen ze geen reservechauffeurs inzetten voor die lijnen en bijvoorbeeld een aantal chauffeurs op één dag alleen lijn 485 laten rijden (elke dag een andere groep)? Zo beperk je wel de vertragingen op andere lijnen namelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten