Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Traditiegetrouw ga ik op Goede Vrijdag een dagje treinen, meestal naar België. De reden: op deze dag zijn zowel de studenten week OV-kaart en weekend OV-kaart de gehele dag geldig. Aangezien mijn reisgenoot in het westen woont en een weekkaart heeft en ik in het oosten woon en een weekendkaart heb is dit altijd de uitgelezen dag om er samen tussenuit te gaan. De bestemming is tot nu toe steeds ergens in het zuiden geweest, omdat dat voor ons beiden een aardig eindje weg is. Twee jaar geleden ging de reis naar Spa, vorig jaar naar Luxembourg en dit jaar was Couvin het verste punt.
1. We beginnen heel vroeg op station Enschede. De wekker stond om 3:30, om 4:00 kreeg ik mezelf eindelijk zover de douchekraan uit te zetten en om 4:25 zat ik op de fiets richting station. Het sneeuwde lichtjes en op het station was het vergeven van dronken uitgaanspubliek. Ik had de eerste trein, die vertrekt om 4:45, dus die trekt automatisch ook het uitgaanspubliek. Om 4:40 deed het NS-personeel de deuren open, stipt op tijd vertrokken we.
Enschede train station by Timon91, on Flickr
2. In Utrecht haalde ik een kop koffie bij de Kiosk (en die was nodig!), om er daarna achter te komen dat mijn IC naar Maastricht 10 minuten vertraging had. Daarna werd dit 15 minuten, vervolgens werd de trein opgeheven. Gelukkig kon ik een kwartier later met de IC naar Heerlen mee, in Eindhoven stapte mijn reisgenoot in. Vanaf Sittard ging de reis verder met de stoptrein. Hier de altijd mooie stationshal van Maastricht.
Maastricht train station by Timon91, on Flickr
3. Een gemoderniseerd klassiekje bracht ons naar Luik, ofwel Liège.
Train to Liège in Maastricht by Timon91, on Flickr
4. In Maastricht was verder niet heel veel te beleven, hier staat een ICR-stam op het rangeerterrein.
Maastricht train station by Timon91, on Flickr
5. Het interieur van ons klassiekje.
Train Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
6. Het leuke van een klassiekje is dat je foto's kan maken door de achterruit. Hier het spoor net ten zuiden van Maastricht, er liggen drie sporen hier.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
7. Station Maastricht Randwyck.
Maastricht Randwyck train station by Timon91, on Flickr
8. Rechts de A2.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
9. Sfeerplaatje. De trein rijdt hier nog onder 1.5 kV.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
10. In de verte zijn de bordjes te zien dat de ATB aan moet, vlak daarachter het bordje dat de pantograaf omhoog mag voor de Nederlandse spanning.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
11. Zoals je al kon raden, kort daarop volgt de spanningssluis. Vanaf hier staat er 3 kV over de draden.
1,5-3 kV transition between Maastricht and Liège by Timon91, on Flickr
12. Station Eijsden.
Eijsden train station by Timon91, on Flickr
13. De tegentrein richting Maastricht.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
14. Grenspunt Vise(fr), de echte grens, waar de Nederlandse bovenleidingportalen overgaan in de Belgische.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
15. Station Visé, het eerste station over de grens.
Visé train station by Timon91, on Flickr
16. De spoorlijn ligt vlak naast de E25 en de Maas.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
17. Het immer pittoreske Bressoux.
Bressoux train station by Timon91, on Flickr
18. De welbekende flats van Liège-Droixhe. Als ik het me goed herinner stond er vorig jaar één flat meer, één voor één worden de flats gesloopt.
Liège Droixhe by Timon91, on Flickr
19. Vanuit de trein ziet Liège zelf er ook niet altijd even uitnodigend uit.
Liège seen from the train by Timon91, on Flickr
20. De spoorlijn door Liège.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
21. Foto vanuit het open raampje.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
22. Achter ons komt een IC Liège binnenrijden.
Belgian train in Liège by Timon91, on Flickr
23. Het prachtige Liège-Guillemins, waar inmiddels al vele foto's van verschenen zijn. Het was wat donkerder dan normaal, gezien het dunne laagje sneeuw op het glazen dak. Hier hadden we een prachtige aansluiting van 56 minuten.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
24. Heerlijk, dat lijnenspel.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
25. Een break komt het station binnenrijden, let ook op de Thalys rechts.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
26. De Thalys richting Köln Hbf kwam vlak erna het station binnen.
Thalys arriving at Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
27. Een handjevol reizigers zal hier zo instappen.
Thalys at Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
28. Twee klassiekjes naast elkaar, oud en nieuw.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
29. Onze volgende trein.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
30. Gereden met een botsneus.
IC to Lille at Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
31. Het spoor naar Namur ligt aan de Maas, wat best leuk is. Hier een brug over de rivier.
Meuse seen from the train by Timon91, on Flickr
32. En nog een elektriciteitscentrale.
Power plant in Belgium by Timon91, on Flickr
33. Le gare de Huy. Weet iemand of er achter "Huy" ooit nog iets anders op het bordje gestaan heeft (of zal komen staan)? Het is wel erg breed.
Huy train station by Timon91, on Flickr
34. Na ruim een uur stappen we uit, op station Charleroi-Sud. Het station ligt onder de ringweg R9, die een kleine ring (5 km) vormt om het centrum. Hier ons aansluitende treintje richting Couvin.
Train to Couvin in Charleroi Sud by Timon91, on Flickr
35. Kort na Charleroi Sud buigt het lijntje af naar het zuiden. Dit is het enige diesellijntje in Wallonië! In België zijn het er sowieso niet veel (alleen rond Gent en Mol), maar ik kwam er pas vandaag achter dat er maar één diesellijntje in Franstalig België is. Hier de omgeving van station Walcourt.
Walcourt train station by Timon91, on Flickr
36. Station Mariembourg. Vanaf hier loopt er nog een museumlijntje naar Treignes.
Mariembourg train station by Timon91, on Flickr
37. Na aankomst in Couvin.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
38. Het station is niet veel bijzonders, het heeft één perron met twee sporen.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
39. Het spoor is hier niet van HSL-kwaliteit. De graffiti-boodschap op de muur er achter is niet persoonlijk bedoeld ;)
Couvin train station by Timon91, on Flickr
40. De vertrektijden in het weekend.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
41. The end of the line. Let op het lampje op het stootblok.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
42. Achter onze trein stond nog een felgekleurde goederenwagon.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
43. Couvin zelf is een klein stadje aan de doorgaande route N5 (Charleroi-Reims), wat betekent dat er veel verkeer (inclusief vrachtverkeer) zich door het dorpje wurmt. Aan de hoofdweg stinkt het dan ook behoorlijk. Het kleine centrum is wel lieflijk.
Couvin by Timon91, on Flickr
44. Leuk riviertje.
Couvin by Timon91, on Flickr
45. Vanaf de brug.
Couvin by Timon91, on Flickr
46. De kerk.
Couvin by Timon91, on Flickr
47. Een straatje, op de heuvel. Een uitzichtpunt konden we niet vinden hier, helaas.
Couvin by Timon91, on Flickr
48. Voor de rest viel het op dat er best veel hangjongeren waren in Couvin. Terug op het station, er staat nog een tweede treintje bij. We gaan met het linkertreintje terug naar Charleroi.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
49. Het stationsbordje moest natuurlijk ook nog even op de foto.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
50. Een slecht fotootje van het opstelterrein van de museumlijn Mariembourg-Treignes.
Mariembourg train station by Timon91, on Flickr
51. Het verder verlaten rangeerterrein. Voor veel meer dan honden uitlaten wordt het zo te zien niet gebruikt.
Mariembourg train station by Timon91, on Flickr
52. Na ruim drie kwartier zijn we weer terug in Charleroi. Hier weer station Charleroi-Sud.
Charleroi-Sud train station by Timon91, on Flickr
53. Het station zelf is best prima, alleen de stationsgang is vrij nauw. Let ook op het bordje van de Thalys. Thalys? Jazeker! Één keer per dag rijdt er vanuit Liège via Namur, Charleroi en Mons een Thalys naar Paris Nord. Volgens de dienstregeling op het station zal deze dienst begin april hervat worden.
Charleroi-Sud train station by Timon91, on Flickr
54. Het station van buiten gezien.
Charleroi-Sud train station by Timon91, on Flickr
55. De Sambre.
Sambre river in Charleroi by Timon91, on Flickr
56. Premetrohalte, net na het station.
Charleroi by Timon91, on Flickr
57. Het mooie gebouw van het ministerie van Financiën.
Charleroi by Timon91, on Flickr
58. Een straatje in het centrum.
Charleroi by Timon91, on Flickr
59. Naast Charleroi-Sud is er ook nog Charleroi-Ouest, wat een stuk minder groot is.
Charleroi-Ouest train station by Timon91, on Flickr
60. Charleroi-Ouest.
Charleroi-Ouest train station by Timon91, on Flickr
61. De andere kant op gekeken. Rechts loopt de premetro van Charleroi. Hier hadden we niet echt veel tijd voor, ik zou graag nog een keer uitgebreid de niet gebruikte metrolijn richting Chatelet willen bekijken.
Charleroi-Ouest train station by Timon91, on Flickr
62. Als je even buiten de ring loopt wordt het al behoorlijk treurig: en het was al niet de mooiste stad van België.
Charleroi by Timon91, on Flickr
63. Random straatje.
Charleroi by Timon91, on Flickr
64. Veel zware industrie hier. In deze straat stonk het behoorlijk, ook mede door de grote hoeveelheid verkeer.
Charleroi by Timon91, on Flickr
65. Dampremy dus. Als je nog een bestemming zoekt voor een romantisch weekendje: zoek even verder.
Charleroi by Timon91, on Flickr
66. Ook deze winkel is al een tijdje gesloten.
Charleroi by Timon91, on Flickr
67. Links een fabriek, rechts een mijnterril. We hebben nog even gezocht naar een plekje om omhoog te lopen, maar dat hebben we helaas niet gevonden.
Charleroi by Timon91, on Flickr
68. Een tram/metro nabij Charleroi-Ouest.
Tram/metro in Charleroi by Timon91, on Flickr
Hierna hebben we een rondje in het centrum (waar ik geen foto's meer heb gemaakt) gelopen. Het centrum zelf gaat nog wel, er zijn in ieder geval wat mensen op straat en er zijn genoeg restaurantjes te vinden. Desondanks vond ik de sfeer toch onprettig, heel bedrukt. Het speelt ook wel mee dat we het niet heel erg hadden getroffen met het weer.
69. Vanaf Charleroi ging de reis terug naar het noorden, eerst naar Brussel. Hier staat te Brussel-Zuid onze IC klaar voor vertrek richting Antwerpen.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
70. Een zeldzaam beeld: géén trein die van of naar de Brusselse noord-zuid tunnel rijdt.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
71. Oude meuk op het perron.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
72. Een Thalys verlaat het station.
Thalys leaving Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
73. Onderwijl komt er nog een andere trein binnen.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
74. Onze trein kan ook zijn weg vervolgen.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
75. Op het station hebben we wat gegeten, bij wijze van avondeten en hebben nog een rondje gelopen op het station. Om 18:18 vertrok onze benelux richting Den Haag. In tegenstelling tot vorig jaar reed hij nu gelukkig wel :) Ongeveer één minuut voor vertrek werd het spoor nog gewijzigd, dus het hele perron moest zich nog één keer inspannen voordat de reis kon beginnen.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
Met 8 minuten vertraging verlieten we Brussel, in een goed gevulde trein. In Roosendaal was de vertraging weer goedgemaakt en had ik tijd genoeg over om de IC richting Zwolle te halen, na afscheid te hebben genomen van mijn reisgenoot. Ook de rit door Brabant verliep prima, tot Nijmegen. Er werd omgeroepen dat er een seinstoring was tussen Arnhem en Nijmegen, dus dat we niet verder zouden rijden. Het advies was om te blijven zitten. De trein waar ik in zat zou terugrijden naar 's-Hertogenbosch, vanaf daar was het advies om via Utrecht naar de eindbestemming te reizen. Ik en een andere jongen, die samen met zijn vriendin op weg was naar Deventer dachten dat dat wel beter kon dus we zijn meteen naar het busstation gelopen, vanaf waar er inderdaad gewone lijnbussen naar Arnhem reden, zoals we al hadden gedacht. Halverwege de rit naar Arnhem kreeg ik een smsje van mijn reisgenoot, die inmiddels bijna thuis was, dat het maar goed is dat we niet terug naar 's-Hertogenbosch gegaan waren: er was net iemand voor de trein gesprongen bij Oss. In Arnhem konden we na een lange sprint nog nét de IC naar Zwolle halen (de IC die na IC waar we oorspronkelijk in zaten). Tegen twaalven was ik weer thuis, het was weer een geslaagde dag!
Bedankt voor het lezen, reacties zijn altijd welkom :)
1. We beginnen heel vroeg op station Enschede. De wekker stond om 3:30, om 4:00 kreeg ik mezelf eindelijk zover de douchekraan uit te zetten en om 4:25 zat ik op de fiets richting station. Het sneeuwde lichtjes en op het station was het vergeven van dronken uitgaanspubliek. Ik had de eerste trein, die vertrekt om 4:45, dus die trekt automatisch ook het uitgaanspubliek. Om 4:40 deed het NS-personeel de deuren open, stipt op tijd vertrokken we.
Enschede train station by Timon91, on Flickr
2. In Utrecht haalde ik een kop koffie bij de Kiosk (en die was nodig!), om er daarna achter te komen dat mijn IC naar Maastricht 10 minuten vertraging had. Daarna werd dit 15 minuten, vervolgens werd de trein opgeheven. Gelukkig kon ik een kwartier later met de IC naar Heerlen mee, in Eindhoven stapte mijn reisgenoot in. Vanaf Sittard ging de reis verder met de stoptrein. Hier de altijd mooie stationshal van Maastricht.
Maastricht train station by Timon91, on Flickr
3. Een gemoderniseerd klassiekje bracht ons naar Luik, ofwel Liège.
Train to Liège in Maastricht by Timon91, on Flickr
4. In Maastricht was verder niet heel veel te beleven, hier staat een ICR-stam op het rangeerterrein.
Maastricht train station by Timon91, on Flickr
5. Het interieur van ons klassiekje.
Train Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
6. Het leuke van een klassiekje is dat je foto's kan maken door de achterruit. Hier het spoor net ten zuiden van Maastricht, er liggen drie sporen hier.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
7. Station Maastricht Randwyck.
Maastricht Randwyck train station by Timon91, on Flickr
8. Rechts de A2.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
9. Sfeerplaatje. De trein rijdt hier nog onder 1.5 kV.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
10. In de verte zijn de bordjes te zien dat de ATB aan moet, vlak daarachter het bordje dat de pantograaf omhoog mag voor de Nederlandse spanning.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
11. Zoals je al kon raden, kort daarop volgt de spanningssluis. Vanaf hier staat er 3 kV over de draden.
1,5-3 kV transition between Maastricht and Liège by Timon91, on Flickr
12. Station Eijsden.
Eijsden train station by Timon91, on Flickr
13. De tegentrein richting Maastricht.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
14. Grenspunt Vise(fr), de echte grens, waar de Nederlandse bovenleidingportalen overgaan in de Belgische.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
15. Station Visé, het eerste station over de grens.
Visé train station by Timon91, on Flickr
16. De spoorlijn ligt vlak naast de E25 en de Maas.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
17. Het immer pittoreske Bressoux.
Bressoux train station by Timon91, on Flickr
18. De welbekende flats van Liège-Droixhe. Als ik het me goed herinner stond er vorig jaar één flat meer, één voor één worden de flats gesloopt.
Liège Droixhe by Timon91, on Flickr
19. Vanuit de trein ziet Liège zelf er ook niet altijd even uitnodigend uit.
Liège seen from the train by Timon91, on Flickr
20. De spoorlijn door Liège.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
21. Foto vanuit het open raampje.
Railway Maastricht-Liège by Timon91, on Flickr
22. Achter ons komt een IC Liège binnenrijden.
Belgian train in Liège by Timon91, on Flickr
23. Het prachtige Liège-Guillemins, waar inmiddels al vele foto's van verschenen zijn. Het was wat donkerder dan normaal, gezien het dunne laagje sneeuw op het glazen dak. Hier hadden we een prachtige aansluiting van 56 minuten.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
24. Heerlijk, dat lijnenspel.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
25. Een break komt het station binnenrijden, let ook op de Thalys rechts.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
26. De Thalys richting Köln Hbf kwam vlak erna het station binnen.
Thalys arriving at Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
27. Een handjevol reizigers zal hier zo instappen.
Thalys at Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
28. Twee klassiekjes naast elkaar, oud en nieuw.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
29. Onze volgende trein.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
30. Gereden met een botsneus.
IC to Lille at Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
31. Het spoor naar Namur ligt aan de Maas, wat best leuk is. Hier een brug over de rivier.
Meuse seen from the train by Timon91, on Flickr
32. En nog een elektriciteitscentrale.
Power plant in Belgium by Timon91, on Flickr
33. Le gare de Huy. Weet iemand of er achter "Huy" ooit nog iets anders op het bordje gestaan heeft (of zal komen staan)? Het is wel erg breed.
Huy train station by Timon91, on Flickr
34. Na ruim een uur stappen we uit, op station Charleroi-Sud. Het station ligt onder de ringweg R9, die een kleine ring (5 km) vormt om het centrum. Hier ons aansluitende treintje richting Couvin.
Train to Couvin in Charleroi Sud by Timon91, on Flickr
35. Kort na Charleroi Sud buigt het lijntje af naar het zuiden. Dit is het enige diesellijntje in Wallonië! In België zijn het er sowieso niet veel (alleen rond Gent en Mol), maar ik kwam er pas vandaag achter dat er maar één diesellijntje in Franstalig België is. Hier de omgeving van station Walcourt.
Walcourt train station by Timon91, on Flickr
36. Station Mariembourg. Vanaf hier loopt er nog een museumlijntje naar Treignes.
Mariembourg train station by Timon91, on Flickr
37. Na aankomst in Couvin.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
38. Het station is niet veel bijzonders, het heeft één perron met twee sporen.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
39. Het spoor is hier niet van HSL-kwaliteit. De graffiti-boodschap op de muur er achter is niet persoonlijk bedoeld ;)
Couvin train station by Timon91, on Flickr
40. De vertrektijden in het weekend.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
41. The end of the line. Let op het lampje op het stootblok.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
42. Achter onze trein stond nog een felgekleurde goederenwagon.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
43. Couvin zelf is een klein stadje aan de doorgaande route N5 (Charleroi-Reims), wat betekent dat er veel verkeer (inclusief vrachtverkeer) zich door het dorpje wurmt. Aan de hoofdweg stinkt het dan ook behoorlijk. Het kleine centrum is wel lieflijk.
Couvin by Timon91, on Flickr
44. Leuk riviertje.
Couvin by Timon91, on Flickr
45. Vanaf de brug.
Couvin by Timon91, on Flickr
46. De kerk.
Couvin by Timon91, on Flickr
47. Een straatje, op de heuvel. Een uitzichtpunt konden we niet vinden hier, helaas.
Couvin by Timon91, on Flickr
48. Voor de rest viel het op dat er best veel hangjongeren waren in Couvin. Terug op het station, er staat nog een tweede treintje bij. We gaan met het linkertreintje terug naar Charleroi.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
49. Het stationsbordje moest natuurlijk ook nog even op de foto.
Couvin train station by Timon91, on Flickr
50. Een slecht fotootje van het opstelterrein van de museumlijn Mariembourg-Treignes.
Mariembourg train station by Timon91, on Flickr
51. Het verder verlaten rangeerterrein. Voor veel meer dan honden uitlaten wordt het zo te zien niet gebruikt.
Mariembourg train station by Timon91, on Flickr
52. Na ruim drie kwartier zijn we weer terug in Charleroi. Hier weer station Charleroi-Sud.
Charleroi-Sud train station by Timon91, on Flickr
53. Het station zelf is best prima, alleen de stationsgang is vrij nauw. Let ook op het bordje van de Thalys. Thalys? Jazeker! Één keer per dag rijdt er vanuit Liège via Namur, Charleroi en Mons een Thalys naar Paris Nord. Volgens de dienstregeling op het station zal deze dienst begin april hervat worden.
Charleroi-Sud train station by Timon91, on Flickr
54. Het station van buiten gezien.
Charleroi-Sud train station by Timon91, on Flickr
55. De Sambre.
Sambre river in Charleroi by Timon91, on Flickr
56. Premetrohalte, net na het station.
Charleroi by Timon91, on Flickr
57. Het mooie gebouw van het ministerie van Financiën.
Charleroi by Timon91, on Flickr
58. Een straatje in het centrum.
Charleroi by Timon91, on Flickr
59. Naast Charleroi-Sud is er ook nog Charleroi-Ouest, wat een stuk minder groot is.
Charleroi-Ouest train station by Timon91, on Flickr
60. Charleroi-Ouest.
Charleroi-Ouest train station by Timon91, on Flickr
61. De andere kant op gekeken. Rechts loopt de premetro van Charleroi. Hier hadden we niet echt veel tijd voor, ik zou graag nog een keer uitgebreid de niet gebruikte metrolijn richting Chatelet willen bekijken.
Charleroi-Ouest train station by Timon91, on Flickr
62. Als je even buiten de ring loopt wordt het al behoorlijk treurig: en het was al niet de mooiste stad van België.
Charleroi by Timon91, on Flickr
63. Random straatje.
Charleroi by Timon91, on Flickr
64. Veel zware industrie hier. In deze straat stonk het behoorlijk, ook mede door de grote hoeveelheid verkeer.
Charleroi by Timon91, on Flickr
65. Dampremy dus. Als je nog een bestemming zoekt voor een romantisch weekendje: zoek even verder.
Charleroi by Timon91, on Flickr
66. Ook deze winkel is al een tijdje gesloten.
Charleroi by Timon91, on Flickr
67. Links een fabriek, rechts een mijnterril. We hebben nog even gezocht naar een plekje om omhoog te lopen, maar dat hebben we helaas niet gevonden.
Charleroi by Timon91, on Flickr
68. Een tram/metro nabij Charleroi-Ouest.
Tram/metro in Charleroi by Timon91, on Flickr
Hierna hebben we een rondje in het centrum (waar ik geen foto's meer heb gemaakt) gelopen. Het centrum zelf gaat nog wel, er zijn in ieder geval wat mensen op straat en er zijn genoeg restaurantjes te vinden. Desondanks vond ik de sfeer toch onprettig, heel bedrukt. Het speelt ook wel mee dat we het niet heel erg hadden getroffen met het weer.
69. Vanaf Charleroi ging de reis terug naar het noorden, eerst naar Brussel. Hier staat te Brussel-Zuid onze IC klaar voor vertrek richting Antwerpen.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
70. Een zeldzaam beeld: géén trein die van of naar de Brusselse noord-zuid tunnel rijdt.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
71. Oude meuk op het perron.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
72. Een Thalys verlaat het station.
Thalys leaving Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
73. Onderwijl komt er nog een andere trein binnen.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
74. Onze trein kan ook zijn weg vervolgen.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
75. Op het station hebben we wat gegeten, bij wijze van avondeten en hebben nog een rondje gelopen op het station. Om 18:18 vertrok onze benelux richting Den Haag. In tegenstelling tot vorig jaar reed hij nu gelukkig wel :) Ongeveer één minuut voor vertrek werd het spoor nog gewijzigd, dus het hele perron moest zich nog één keer inspannen voordat de reis kon beginnen.
Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi train station by Timon91, on Flickr
Met 8 minuten vertraging verlieten we Brussel, in een goed gevulde trein. In Roosendaal was de vertraging weer goedgemaakt en had ik tijd genoeg over om de IC richting Zwolle te halen, na afscheid te hebben genomen van mijn reisgenoot. Ook de rit door Brabant verliep prima, tot Nijmegen. Er werd omgeroepen dat er een seinstoring was tussen Arnhem en Nijmegen, dus dat we niet verder zouden rijden. Het advies was om te blijven zitten. De trein waar ik in zat zou terugrijden naar 's-Hertogenbosch, vanaf daar was het advies om via Utrecht naar de eindbestemming te reizen. Ik en een andere jongen, die samen met zijn vriendin op weg was naar Deventer dachten dat dat wel beter kon dus we zijn meteen naar het busstation gelopen, vanaf waar er inderdaad gewone lijnbussen naar Arnhem reden, zoals we al hadden gedacht. Halverwege de rit naar Arnhem kreeg ik een smsje van mijn reisgenoot, die inmiddels bijna thuis was, dat het maar goed is dat we niet terug naar 's-Hertogenbosch gegaan waren: er was net iemand voor de trein gesprongen bij Oss. In Arnhem konden we na een lange sprint nog nét de IC naar Zwolle halen (de IC die na IC waar we oorspronkelijk in zaten). Tegen twaalven was ik weer thuis, het was weer een geslaagde dag!
Bedankt voor het lezen, reacties zijn altijd welkom :)
Mijn Flickr account.
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
_O-
Ik stond gisteren om 6:45 op Amsterdam Amstel op die IC naar Maastricht te wachten, maar pas om 7:00 kreeg ik te horen dat hij defect was, de volgende trein omgeleid was en Ronald en ik dus de mogelijkheid om de trein van 9:19 naar Liège te halen in rook zagen opgaan.
En op de terugweg zaten we wel in dezelfde trein vanaf Brussel naar Nederland
Leuke foto's, heel erg herkenbaar, ik heb vorig jaar in de voorzomer ooit de eerste trein vanaf Schiphol naar Brussel genomen en toen ergens tussen 10 en 11 de L-trein naar Couvin genomen (de lijn heeft geen regelmatige dienst doordeweeks). Daarna ook nog een heen-en-terug naar Erquelinnes gedaan. Het zijn leuke lijntjes die een aantrekkelijker België laten zien dan de agglomeraties van Liège, Charleroi of Mons waarmee iedereen Wallonië associeert.
Huy was trouwens ooit Huy-Nord, de ombenoeming vond plaats op 23-5-1982 maar de oudste lichtbakken op de Belgische stations gaan al sinds de jaren '60 mee en blijkbaar vond men het niet echt een reden om de boel te vervangen. In Huy is het trouwens nog netjes gedaan, in bijvoorbeeld Couillet of Nivelles was zelfs netjes schilderen nog te moeilijk :X
Ik stond gisteren om 6:45 op Amsterdam Amstel op die IC naar Maastricht te wachten, maar pas om 7:00 kreeg ik te horen dat hij defect was, de volgende trein omgeleid was en Ronald en ik dus de mogelijkheid om de trein van 9:19 naar Liège te halen in rook zagen opgaan.
En op de terugweg zaten we wel in dezelfde trein vanaf Brussel naar Nederland
Leuke foto's, heel erg herkenbaar, ik heb vorig jaar in de voorzomer ooit de eerste trein vanaf Schiphol naar Brussel genomen en toen ergens tussen 10 en 11 de L-trein naar Couvin genomen (de lijn heeft geen regelmatige dienst doordeweeks). Daarna ook nog een heen-en-terug naar Erquelinnes gedaan. Het zijn leuke lijntjes die een aantrekkelijker België laten zien dan de agglomeraties van Liège, Charleroi of Mons waarmee iedereen Wallonië associeert.
Huy was trouwens ooit Huy-Nord, de ombenoeming vond plaats op 23-5-1982 maar de oudste lichtbakken op de Belgische stations gaan al sinds de jaren '60 mee en blijkbaar vond men het niet echt een reden om de boel te vervangen. In Huy is het trouwens nog netjes gedaan, in bijvoorbeeld Couillet of Nivelles was zelfs netjes schilderen nog te moeilijk :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Madness, ZO lang onderweg Dat zou ik niet meer trekken :N
Maar wel een vette rit zeg Dat bord van Huy daar heeft "Huy (Nord)" gestaan. Of althans, sommige borden zijn zo breed gemaakt dat er "Huy (Nord)" op gepast had, maar het is bij Huy gebleven. Nord sloeg op de spoorwegmaatschappij die in die contreien de baas was destijds. Alle stations waarvan de Belgische verkorting met een F begint waren ooit van de Chemins de Fer du Nord (FBMZ, Brussel Zuid, FGSP, Gent Sint-Pieters etc). Daar zie je ook vaak die typische bordjes hoog op de gevel staan: Rode letters op creme achtergrond met aan weerszijden een rode (soms blauwe) roos.
Maar wel een vette rit zeg Dat bord van Huy daar heeft "Huy (Nord)" gestaan. Of althans, sommige borden zijn zo breed gemaakt dat er "Huy (Nord)" op gepast had, maar het is bij Huy gebleven. Nord sloeg op de spoorwegmaatschappij die in die contreien de baas was destijds. Alle stations waarvan de Belgische verkorting met een F begint waren ooit van de Chemins de Fer du Nord (FBMZ, Brussel Zuid, FGSP, Gent Sint-Pieters etc). Daar zie je ook vaak die typische bordjes hoog op de gevel staan: Rode letters op creme achtergrond met aan weerszijden een rode (soms blauwe) roos.
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Huy had in dit geval volgens mij meer betrekking op de sporenloop rondom Huy, het belangrijkste station van Huy was ooit wat nu Statte heet. Er was ook nog een Huy-Sud, waarvan het stationsgebouw bewaard is gebleven: http://goo.gl/maps/XRKBs :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Bedankt voor de opheldering over Huy! In Nivelles is het inderdaad een stuk minder netjes gegaan, we konden net niet meer lezen wat er nou weggeschilderd was.
Oei, we hadden op de AV in Sittard inderdaad al gezien dat de IC erna +10 had, vanwaar de omleiding? Waar zijn jullie precies geweest gisteren? Wel grappig dat jullie in dezelfde trein terug zaten! Wij zaten in het blauw-gele ICR-rijtuig, in het achterste deel van de trein. Waar zaten jullie?Bee schreef:Ik stond gisteren om 6:45 op Amsterdam Amstel op die IC naar Maastricht te wachten, maar pas om 7:00 kreeg ik te horen dat hij defect was, de volgende trein omgeleid was en Ronald en ik dus de mogelijkheid om de trein van 9:19 naar Liège te halen in rook zagen opgaan.
En op de terugweg zaten we wel in dezelfde trein vanaf Brussel naar Nederland
Achja, je moet er wat voor over hebben ;) Daarbij wil het niet echt helpen om in Enschede te gaan wonenFles schreef:Madness, ZO lang onderweg Dat zou ik niet meer trekken :N
Mijn Flickr account.
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Hier:Timon91 schreef:Waar zijn jullie precies geweest gisteren?
Ofwel, de route Maastricht - Liège - Namur - Tamines - Charleroi - Mons - Soignies - Brussel - Rotterdam. We hadden dus een trein later uit Maastricht, en kwamen in Liège-Guillemins aan toen jullie net vertrokken. En we hebben het wat rustiger aan gedaan: vanaf Maastricht tot en met Soignies alleen maar stoptreintjes .
In het tweede rijtuig van voren. Het was in ieder geval het betere propwerk, zeker na Antwerpen-Centraal.Timon91 schreef:Wel grappig dat jullie in dezelfde trein terug zaten! Wij zaten in het blauw-gele ICR-rijtuig, in het achterste deel van de trein. Waar zaten jullie?
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Dat was ooit Nivelles-Est, de naamswijziging van dat station was op 27-5-1979 omdat daar de belangrijkste treindiensten kwamen, hoewel het echte spoorknooppunt van de stad Baulers was (vandaar ook die vreemde S-bocht in lijn 124 bij Nivelles). Nivelles-Nord was er eerder dan Nijvel en lag ook dichter bij het centrum maar sinds 1959 reden op lijn 141 (Court-Saint-Etienne - Manage) geen reizigerstreinen meer en na de sluiting van de fabriek van BN in 1985 is in 1988 ook het laatste stukje tussen Baulers en Nivelles-Nord opgebroken.Timon91 schreef:Bedankt voor de opheldering over Huy! In Nivelles is het inderdaad een stuk minder netjes gegaan, we konden net niet meer lezen wat er nou weggeschilderd was.
De t821 ging dus defect tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort hoorde ik later, dus de trein van een kwartier later reed om via Hilversum. Van Ronald hoorde ik dat de t821 wel opnieuw was ingelegd vanaf Utrecht. Maar de omroep dat de trein naar Maastricht niet meer kwam en de trein naar Nijmegen omreed kwam pas om 7:00 dus kon ik pas op zijn vroegst om 7:15 een trein naar Utrecht nemen op Amsterdam Bijlmer ArenA, daar was de trein van 7:38 naar Maastricht (de t823) eerst dertig minuten vertraagd en daarna maar gewoon opgeheven, dus werd het ook bij ons een combi van de IC naar Heerlen en de sprinter naar Maastricht :')Oei, we hadden op de AV in Sittard inderdaad al gezien dat de IC erna +10 had, vanwaar de omleiding?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Leuke repo. Over die diesellijntjes mag Nederland nog wel een voorbeeld aan nemen en gewoon de meeste diesellijnen electrificeren. Deden die oude telefoons het trouwens nog ;)?
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Leuke reportage.
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Dat was mij inderdaad ook opgevallen toen ik in Roosendaal uitstapte en langs de trein liep richting de trap. Achterin was er een stuk meer ruimte.Ronald schreef:In het tweede rijtuig van voren. Het was in ieder geval het betere propwerk, zeker na Antwerpen-Centraal.
Hmm, weer lekker bezig dus. Ik had in principe ook de IC van 5:15 uit Enschede kunnen nemen, maar dan hadden wij ook de trein van 9:19 uit Maastricht gemist. Is dat half uurtje buffer toch nog ergens goed voor geweestBee schreef:De t821 ging dus defect tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort hoorde ik later, dus de trein van een kwartier later reed om via Hilversum. Van Ronald hoorde ik dat de t821 wel opnieuw was ingelegd vanaf Utrecht. Maar de omroep dat de trein naar Maastricht niet meer kwam en de trein naar Nijmegen omreed kwam pas om 7:00 dus kon ik pas op zijn vroegst om 7:15 een trein naar Utrecht nemen op Amsterdam Bijlmer ArenA, daar was de trein van 7:38 naar Maastricht (de t823) eerst dertig minuten vertraagd en daarna maar gewoon opgeheven, dus werd het ook bij ons een combi van de IC naar Heerlen en de sprinter naar Maastricht :')
Tsja, er gaan altijd weer ergens stemmen op om lijnen als Zwolle-Wierden en Groningen-Leeuwarden te elektrificeren. Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat elektrificatie al vanaf één trein per twee uur economisch gezien te verantwoorden is, maar ik kan me de bron niet meer herinneren. Hopelijk komt het er ooit nog van, al hebben diesellijntjes ook wel hun charme.Michael 1988 schreef:Leuke repo. Over die diesellijntjes mag Nederland nog wel een voorbeeld aan nemen en gewoon de meeste diesellijnen electrificeren. Deden die oude telefoons het trouwens nog ;)?
Oh, en de telefoons heb ik niet geprobeerd, maar gezien de foto's lijkt het me niet. Aan de andere kant is het wel België, dus je weet het nooit ;)
Mijn Flickr account.
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Fraai verslag :pos:
Re: Goede Vrijdag 2013: Charleroi & Couvin (75 foto's)
Vetheid (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten