Arriva wil Fyra vervangen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Daniel »

Arriva wil Fyra vervangen
Geplaatst op: zaterdag 30 maart 2013 10:20
Laatst bijgewerkt: zaterdag 30 maart 2013 10:21


Vervoersbedrijf Arriva ziet een rol voor zichzelf in het oplossen van de problemen rond de Fyra. ''Met Deutsche Bahn achter ons denk ik dat wij kunnen helpen'', zegt Arriva-directeur Anne Hettinga zaterdag in NRC Handelsblad.
Arriva heeft als dochterbedrijf van Deutsche Bahn namelijk de nodige kennis op het gebied van hogesnelheidslijnen, zegt Hettinga. De directeur vindt het een ''blamage'' dat het hsl-spoor ter waarde van miljarden nu niet gebruikt wordt.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Vinny »

Ik las het. Ambitieus van Anne...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door VIRM »

'Samenwerken met NS is een optie'? Was het nog niet vorig jaar moord en brand schreeuwen dat de staat inzake de HSL de NS de hand boven het hoofd houdt als staatsbedrijf zijnde? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
huizen24
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 31 okt 2012, 19:34

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door huizen24 »

Het lijkt mij een goede zaak.
Arriva zou modeltype trein ICE kunnen gebruiken op de lijn Amsterdam-Brussel en daarna zouden deze stellen ook gebruikt kunnen worden tussen Brussel - Keulen en Amsterdam - Keulen zodat optimaal gebruik gemaakt wordt van een universeel type

Het kan ook een modeltype trein Thalys worden . Deze zijn ook beproefd en uitgetest
Aanschaf en onderhoud van deze modellen zijn dan ook goedkoper omdat dit al bestaat. In Belgie staan al onderhoudsplaatsen
Later zou dan een Dubbeldekstrein gebouwd kunnen worden. De ritprijs moet niet verhoogd worden op deze trajecten.

Fyra zal een zorgenkind blijven zie naar de landen om ons heen (o.a. Denemarken) en dat zal te lang duren voordat al de kinderziekten hieruit zijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door ODRAIL »

huizen24 schreef:Fyra zal een zorgenkind blijven zie naar de landen om ons heen (o.a. Denemarken) en dat zal te lang duren voordat al de kinderziekten hieruit zijn.
Je bedoeldt zeker de V250 stellen?

Fyra is namelijk de merknaam.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door VIRM »

huizen24 schreef:Het lijkt mij een goede zaak.
Arriva zou modeltype trein ICE kunnen gebruiken op de lijn Amsterdam-Brussel en daarna zouden deze stellen ook gebruikt kunnen worden tussen Brussel - Keulen en Amsterdam - Keulen zodat optimaal gebruik gemaakt wordt van een universeel type
Ik heb mij al langer afgevraagd waarom NS Hispeed geen ICE heeft aangeschaft. Desnoods neem je een wat oudere generatie tweedehands stel van DE over (als die er zijn).
Nu tuft Hispeed rond met drie treintypen (de rijtuigen voor de IC Berlijn, de ICE naar Frankfurt en de Fyra-rijtuigen). Het is toch zinvoller om alles tot één type om te vormen? Scheelt ook weer in de (onderhouds)kosten lijkt mij.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Klaasje »

Beginnen we weer....

Een ICE is substantieel duurder in aanschaf. Daarnaast is daar ook wat mee, want de generatie die wel aan de laatste crash- en HST-normen voldoet is ook al vertraagd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef:Nu tuft Hispeed rond met drie treintypen (de rijtuigen voor de IC Berlijn, de ICE naar Frankfurt en de Fyra-rijtuigen). Het is toch zinvoller om alles tot één type om te vormen? Scheelt ook weer in de (onderhouds)kosten lijkt mij.
Het onderhoud van de ICE stellen ligt toch (als ik het goed heb) bij de DB?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Klaasje »

Ja klopt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Suus »

Er zijn als ik mij niet vergis wel faciliteiten op de Watergraafsmeer om ICE's te ontvangen mochten ze ernstige problemen heben, daar kunnen dan Duitse monteurs aan de slag om het probleem op te lossen. Maar verder onderhoud gebeurt niet in Nederland maar in Frankfurt am Main.

Bijna identiek verhaal voor de Thalys trouwens, de NS bezit ook daarvan enkele treinstellen maar het onderhoud is uitbesteed aan het atelier Vorst-Zuid/Forest-Sud van de NMBS, waar ze tesamen met de stellen van de NMBS en de DB worden onderhouden. De NMBS heeft het onderhoud aan de V250-treinstellen dan weer uitbesteed aan NS/Nedtrain op de Watergraafsmeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door ODRAIL »

Zijn de ICE stellen die nu door de verschillende lande van europa rijden wel toegelaten voor het Nederlandse en Belgische deel van de HSL (Amsterdam - Brussel bedoel ik dan)?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Vinny »

Tja, dat de ICE een Ferrari op rails en de V250 een koekblik op wielen is, lijkt me genoegzaam bekend. Kom je volgens mij meer bij het fundamentelere punt dat er voor een luxe en snelle trein onvoldoende marktvraag is en dat je de verbinding Amsterdam-Brussel beter in de IR/aldi-categorie kunt gooien: goedkoop en "slecht". Voor zakenreizigers voldoet de Thalys prima en is alleen raadzaam dat er ook een aantal Thalyssen naar Utrecht en of Den Haag te laten rijden om de HSL een verbinding tussen Nederland, België en Frankrijk te laten zijn in plaats van slechts Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Parijs te bedienen. De Franse TGV opzet doet meer recht aan wat reizigers willen dan de klokvaste starheid van de NS. Een hogesnelheidstrein is geen
Intercity namelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Suus »

Het is zover ik weet nooit getest, maar ik vermoed dat de 4601-4604 in principe zouden moeten werken aangezien deze ETCS ingebouwd hebben gekregen om op de Belgische HSL 3 te kunnen rijden.

Overigens is de loop van de TGV/Thalys-treinstellen beduidend beter dan de ICE-treinstellen. Je kan in de Thalys terwijl deze 300 km/uur rijdt zonder problemen door het gangpad lopen terwijl je bij de ICE dan met blauwe plekken weer terug bij de stoel komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Klaasje »

Tjah, jacobsdraaistellen of draaistellen onder een bak. Vergelijk de loop van SLT eens met ICM of VIRM. Ik weet wel welke beter is op dat punt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door deadlock »

Ik moet zeggen dat ik er onderweg op de NBS Köln - Rhein/Main weinig last van geschud heb gehad! Het was een zeer comfortabele reis :) Misschien dat dat komt omdat het ballastloos is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Suus »

CDA wil 'serieuze kans' voor Arriva als alternatief Fyra
Het wordt hoog tijd dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) Arriva en andere spoorvervoerders serieus gaat nemen als alternatief voor de Fyra. Dat zegt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe maandag, een dag voor een overleg over het spoor in de Tweede Kamer.

'Er wordt nu buitengewoon mondjesmaat met anderen gesproken', stelt hij. 'De staatssecretaris zegt dat ze niet met de NS is getrouwd, maar als je ziet wat er tot nog toe besproken wordt dan lijkt de NS toch de enige huwelijkspartner.'

De Rouwe doet de oproep nadat vervoersbedrijf Arriva aanbood te helpen met het oplossen van de problemen op het hogesnelheidsspoor tussen Amsterdam en Brussel, waar de Fyra had moeten rijden. Een concrete oplossing heeft Arriva nog niet, maar het bedrijf zegt snel met Mansveld om de tafel te willen.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door ODRAIL »

De Telegraaf heeft een soort gelijk bericht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Z2N »

Wat schieten we er mee op als Arriva gaat helpen? De schade is al geleden, als de V250'jes gesloopt zijn zal de staat de pijn toch wel voelen via de dividenduitkering. Wat moet DB dan nog op de HSL, met NS kan je zelf nog beslissingen nemen. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva wil Fyra vervangen

Bericht door Klaasje »

Als je teveel in gesprek gaat ben je opeens een aanbesteding begonnen zonder dat je dat doorhebt. De Rouwe heeft dus weer eens niet door waar het over gaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten