Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Srananbloke »

fred1954 schreef:Als je onderstaand Youtube filmpje van Breng aandachtig bekijkt, over de route van lijn 4, dan zal je zien dat op het overgrote deel van de route van lijn 4 er al trolley-infra aanwezig is. Enkele stukken bovenleiding zullen misschien vervangen moeten worden, en nieuwe stukken inclusief wissels en masten zullen aangelegd moeten worden. Maar het zal zeker geen bakken met geld gaan kosten. Immers de infra is er al grotendeels.
Over de gehele lengte van het traject waar al trolleyinfrastructuur is, moet de bovenleiding worden vervangen. De voormalige lijn 5 (en 2) is in 1999 afgesneden van de rest van het netwerk en is sindsdien overgelaten aan de elementen. Enige tijd geleden heb ik daar nog een fotoverslag van gemaakt.

Mochten ze toch besluiten van lijn 4 een trolleylijn te maken, ben ik vooral benieuwd wat voor gevolgen het heeft voor de huidige dienstregeling die sinds december al aardig is omgegooid. Ze kunnen gewoon het hele ongebruikte trolleytraject opknappen en lijn 4 verleggen via Vredenburg. Het zal de snelheid van lijn 4 alleen niet ten goede komen. Ook rijdend materieel is inderdaad belangrijk, hier volstaan gewoon standaardbussen. Maar ook dat is een behoorlijke investering.

Het verlengen van lijn 6 is zeker geen slecht idee, maar vergt wel aanpassingen in De Laar Oost. Hoewel er weleens gelede bussen door de wijk hebben gereden, is de route op dit moment totaal niet geschikt voor gelede exploitatie.

Overigens vraag ik me wel af of er vanuit de Laar Oost nog steeds veel wordt overgestapt bij het keerpunt van lijn 6. Ik weet nog dat in de tijd van de hoogfrequente lijn 5 er veel werd overgestapt. Maar ik heb het idee dat het tegenwoordig wel meevalt. Sowieso is het Kroonsewal-viaduct weer geopend en herontdekt als opstaphalte (met elk kwartier een snelle lijn 31), en met de lijnen 14 en 4 erbij is het bussen aanbod in De Laar Oost veel breder dan een paar jaar geleden.

Leuk trouwens, die instructiefilmpjes. Die kende ik nog niet :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door koekje »

Lijn 4 ombouwen naar trolley zie ik echt niet gebeuren. Lijn 4 is 'redelijk' snel momenteel, door er trolley van te maken haal je die snelheid er helemaal uit, tenzij de route directer wordt. Maar dan vervalt het hele nut van die lijn.

Lijn 6 verlengen is nog steeds de beste en goedkoopste optie. Qua tijd scheelt het weinig. Lijn 6 doet er vanaf De Laar West ongeveer 15 minuten over. Vanaf De Laar Oost misschien 5 - 10 minuten meer. Dan zit je op ongeveer dezelfde rijtijd als lijn 4.

De huidige trolleyinfra gebruiken is niet te doen, dat hangt er inderdaad al sinds 1999 zo bij. Dat moet allemaal vervangen worden. 12 meter trolleybussen zie ik ook niet verschijnen. Sowieso al het idee om aparte bussen voor een aparte lijn aanschaffen gaat niet werken. Kijk maar naar de inzet van de Brengdirect bussen, die zie je ook overal rijden. En dan rijden er standaard bussen op de direct lijnen. Er hoeft maar één ding mis te gaan en er rijden 12 meter trolleys op andere lijnen en andersom. Ik zie eerder infra aanpassingen gebeuren dan aparte bussen aanschaffen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Frank »

koekje schreef:Lijn 4 ombouwen naar trolley zie ik echt niet gebeuren. Lijn 4 is 'redelijk' snel momenteel, door er trolley van te maken haal je die snelheid er helemaal uit, tenzij de route directer wordt. Maar dan vervalt het hele nut van die lijn.
Ik zie niet in waarom en getrolleyficeerde lijn 4 zoveel langzamer is dan de huidige; de route hoeft toch niet per sé langer te worden? Toch denk ik dat het niet gaat gebeuren, met name door de nieuwe bussen die aangeschaft moeten worden, maar ook doordat het traject dat een (nieuwe) bovenleiding moet krijgen best wel heel erg lang is. Wat dat betreft waren de aftakkingen naar Schuytgraaf en Huissen (die nu afgeblazen is) een stuk makkelijker in te passen. Voor de aftakking naar Schuytgraaf waren denk ik niet eens extra bussen nodig, voor de aftakking naat Huissen wel, maar die aftakking had als voordeel dat de tak naar Het Duifje wat extra leven zou krijgen.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Srananbloke »

We zullen wel zien wat er uitkomt. Over zowel trolleyficering van lijn 4 als een verlenging van een bestaande lijn valt het nodige te zeggen.

Inmiddels wat meer plekken tegengekomen in Arnhem Zuid waar ook DRIS komt; Gelredome, Rijnhal en Mr. Oudsingel. Ben nog steeds benieuwd hoe het er in Nijmegen voor staat met de uitbreiding van DRIS.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fred1954 »

Als ik zo de berichten lees, lag er 4 miljoen euro klaar voor verlenging van lijn 3 naar Huissen. Nu dat niet doorgaat, lijkt wethouder Leisink van Arnhem vastberaden om dat geld te gaan besteden aan lijn 4 in Arnhem Zuid. Volgens de Gelderlander zou hij reeds in gesprek zijn met de SAN hierover. Je zou zeggen, in deze tijd, 4 miljoen over, die boeken we als overschot in de begroting, maar blijkbaar wil men dat geld toch gebruiken voor het trolleynet. Ik heb zo het idee, dat een groot deel van dat geld uit een EU/Provincie/Stadsregio/Gemeentelijk OV subsidiepotje komt en daarvoor waarschijnlijk ook gebruikt MOET worden. Vaak is het zo dat bij niet gebruikte subsidies het geld terug moet. Misschien wil de gemeente Arnhem voorkomen dat het geld terug moet in het subsidiepotje, door het geld voor lijn 4 te gebruiken. Het is maar een gedachte van mij.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Srananbloke »

Ik heb een documentje gevonden met alle huidige en nieuwe locaties van DRIS displays in de gehele stadsregio. Het is een document uit 2012, dus in hoeverre de locaties in kwestie nog steeds DRIS krijgen is niet bekend. Maar het komt wel enigzins overeen met de portalen die ik al bij diverse haltes heb zien staan. Het overzicht is te bekijken vanaf pagina 13.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fred1954 »

Srananbloke schreef:Ik heb een documentje gevonden met alle huidige en nieuwe locaties van DRIS displays in de gehele stadsregio. Het is een document uit 2012, dus in hoeverre de locaties in kwestie nog steeds DRIS krijgen is niet bekend. Maar het komt wel enigzins overeen met de portalen die ik al bij diverse haltes heb zien staan. Het overzicht is te bekijken vanaf pagina 13.
Bedankt voor je document. Ik mis eigenlijk de hele kruising B.Matsersingel/Brabantweg/Hollandweg/Metamorfosenallee. Toch lijn 4,5,6,53,63 die daar zo links en rechts hun haltes hebben. Ik denk dat daar toch ook wel één of meerdere DRISsen geplaatst zouden mogen worden.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Srananbloke »

De haltes op die kruising zijn geen drukke haltes naar mijn ervaring. In de richtingen Schuytgraaf en De Laar West zijn er voornamelijk uitstappers. In centrumrichting nabij de serviceflat is het vooral in de ochtendspits druk, maar daar houdt het ook een beetje mee op. Daarnaast liggen de haltes redelijk afgelegen van de woonwijken.

Opvallend detail: de plaatsing van extra displays op Velperplein en Willemsplein. Op Velperplein staan er al portalen in de richting van CS.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Nylan »

Ja idd, op velperplein en willemsplein lijken (bijna) alle perrons een eigen scherm te krijgen, goede actie. Die grotere schermen zijn onoverzichtelijk en staan vaak ook te ver weg.

Op de kruising Matsersingel/Hollandweg/Brabantweg lijkt het mij ook niet nodig. Er zijn wel wat haltes maar niet bijzonder veel reizigers en ook geen overstappers ofzo.

Opvallend vind ik: Rijnstraat richting CS (zoals al eerder genoemd)
En Rotterdamsingel! (halte aan de Matsersingel waar alleen lijn 53 en 63 komen. 's Avonds en in het weekend dus geen bus) Volgens Twitter hebben ze wel gekeken naar reizigersaantallen per halte...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Reiziger Delft »

Geven die borden intussen ook aan of een bus is opgeheven?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Freek »

Nee, althans ik heb het nog nooit gezien.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door huibf »

Beetje laat:

Gepubliceerd op 2 apr 2013

Gisteren, tweede paasdag, presenteerde Breng een Trolleyscooter op het Willemsplein in Arnhem. Naast tweede paasdag was het ook 1 april. :-) Niet echt dus! Met dank aan BordbustersBV uit Huissen.

http://www.youtube.com/watch?v=Us4l2RRL ... e=youtu.be
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

Breng gaat de infoblaadjes onder de vertrekstaten vervangen. Alle haltes die mijn zijn opgevallen hebben een Connexxionblad er hangen (met het algemene infonummer en website). Dit had volgens twitterman in Breng huisstijl moeten zijn en hij dacht dat ook vrijwel alle blaadjes vervangen waren, maar schijnbaar zwerven er dus veel in Connexxionstijl rond. Toch leuk dat ze met mijn (waarschijnlijk) laatste Twitterbijdrage nog iets doen.
"Een touringcar is geen bus"
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Srananbloke »

Nylan schreef:Opvallend vind ik: Rijnstraat richting CS (zoals al eerder genoemd)
En Rotterdamsingel! (halte aan de Matsersingel waar alleen lijn 53 en 63 komen. 's Avonds en in het weekend dus geen bus) Volgens Twitter hebben ze wel gekeken naar reizigersaantallen per halte...
Ik zag je tweet daarover ja :) , ik betwijfel of alleen reizigersaantallen een rol spelen als een halte als Rotterdamsingel ook in beide richtingen DRIS krijgt. Zo'n scherm kan veel beter bijv. bij de eindhalte van lijn 6 worden geplaatst. Maar ik heb de afgelopen tijd wel vaker plekken gezien in de hele regio waar zo'n scherm eigenlijk helemaal niet nodig is.

Door dat overzicht snap ik nu ook wel waarom Rijnstraat extra DRIS krijgt, vanwege lijn 31, wat in de nabije toekomst 331 moet worden. Alle haltes langs de route krijgen DRIS. Dit is eerder toegepast bij de haltes van lijn 300. Wel grappig in het geval van het Kroonsewal viaduct: van enige tijd halteloos naar een halte met een kwartierdienst en DRIS, alleen de abri's ontbreken nog :lol:
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Toch leuk dat ze met mijn (waarschijnlijk) laatste Twitterbijdrage nog iets doen.
Je gaat dus niet meer bussen? Of ga je nu vaker naar Brabant en Hermes wat meer 'sponsoren'.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
fogeltje schreef:Toch leuk dat ze met mijn (waarschijnlijk) laatste Twitterbijdrage nog iets doen.
Je gaat dus niet meer bussen? Of ga je nu vaker naar Brabant en Hermes wat meer 'sponsoren'.
Ik heb weinig meer te zoeken in Nijmegen helaas, ik wacht op bericht van de examencommissie dat mijn examenaanvraag is goedgekeurd en dat ik de 25e mijn papiertje mag gaan halen. En voor het plezier gaan joyriden is op dit moment een beetje duur. Het is even afwachten waar ik in de toekomst ga OV'en, zal van een toekomstige baan afhangen.
"Een touringcar is geen bus"
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Nylan »

Srananbloke schreef: Ik zag je tweet daarover ja :) , ik betwijfel of alleen reizigersaantallen een rol spelen als een halte als Rotterdamsingel ook in beide richtingen DRIS krijgt. Zo'n scherm kan veel beter bijv. bij de eindhalte van lijn 6 worden geplaatst. Maar ik heb de afgelopen tijd wel vaker plekken gezien in de hele regio waar zo'n scherm eigenlijk helemaal niet nodig is.

Door dat overzicht snap ik nu ook wel waarom Rijnstraat extra DRIS krijgt, vanwege lijn 31, wat in de nabije toekomst 331 moet worden. Alle haltes langs de route krijgen DRIS. Dit is eerder toegepast bij de haltes van lijn 300. Wel grappig in het geval van het Kroonsewal viaduct: van enige tijd halteloos naar een halte met een kwartierdienst en DRIS, alleen de abri's ontbreken nog :lol:
Dus jij volgt mij? :P

Ik had ze ook een tweet gestuurd (met foto) of er binnenkort weer Abri's komen, maar daar reageerden ze dan weer niet op...
Ik ga er vanuit dat die er wel zullen komen. Ze waren laatst in heel Arnhem Zuid bezig met bushaltes:
Overal komt een 'breng tegel' die aangeeft waar de chauffeur stopt en jij in kan stappen. En een paar meter verder een tegel met een rolstoelpictogram, dat is dan waar de deur uit moet komen waar rolstoellers naar binnen kunnen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

Oh dus daarvoor dient die tegel, heb hem wel eens gezien. Ik dacht eerst "rolstoel moet hier staan" wat ik al vreemd vond omdat die juist achterin de bus ingaan.
"Een touringcar is geen bus"
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Srananbloke »

Nylan schreef:Dus jij volgt mij? :P

Ik had ze ook een tweet gestuurd (met foto) of er binnenkort weer Abri's komen, maar daar reageerden ze dan weer niet op...
Ik ga er vanuit dat die er wel zullen komen. Ze waren laatst in heel Arnhem Zuid bezig met bushaltes:
Overal komt een 'breng tegel' die aangeeft waar de chauffeur stopt en jij in kan stappen. En een paar meter verder een tegel met een rolstoelpictogram, dat is dan waar de deur uit moet komen waar rolstoellers naar binnen kunnen.
Zag toevallig je tweets voorbij komen. Ben verder niet actief op twitter, maar hou het weleens in de gaten :wink:

Is er nog flink wat werk aan de winkel. Extra DRIS, nieuwe abri's als dat allemaal nog doorgaat....nu weet ik tenminste ook waar die gekke tegels voor bedoeld zijn :P

Is eigenlijk bekend wie die nieuwe abri's beheren? Zag er ook eentje in aanbouw bij het Openluchtmuseum, maar los van Breng geen andere logo's (van JCDecaux of iets dergelijks) verder.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Nylan »

Die bij het Openluchtmuseum is volgens mij een speciale.
Ik dacht dat in Schuytgraaf de nieuwe Abri's staan die later in heel arnhem moeten komen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door fogeltje »

Ik zag vorige week in de Stadsregio ergens rare abri's staan. Volgens mij was het in Beuningen. Groene dingen.
"Een touringcar is geen bus"
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Srananbloke »

Nylan schreef:Die bij het Openluchtmuseum is volgens mij een speciale.
Ik dacht dat in Schuytgraaf de nieuwe Abri's staan die later in heel arnhem moeten komen.
Je hebt gelijk, zag de 'Breng' abri vandaag ook bij winkelcentrum Presikhaaf. Mooi is anders...maar ja, als het maar functioneel is.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door BrengMe »

De palen voor de nieuwe DRISsen schieten uit de grond langs de route van lijn 31. Vanochtend palen gezien bij de haltes De Griend, Groenestraat (alleen richting Arnhem), Jonagoldstraat, en De Klif. Het kunnen er nog meer zijn, maar ik had niet goed opgelet omdat ik te druk was met het leren van een toets. Vanmiddag zal ik nog eens goed kijken.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #11

Bericht door Freek »

De palen van de tweede uitrol worden momenteel overal geplaatst, schermen volgen in de zomer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fogeltje »

Afbeelding
Universiteit loopt weer eens achter.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten