200 km per uur voor topsegment op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Born2beJorn
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 15:55

200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Born2beJorn »

Goudappel Coffeng: 200 km per uur voor topsegment op het spoor
dinsdag 2 april 2013

Elke 10 minuten een Intercity is geen goed idee. Beter is 4 Intercity’s per uur plus 2 snelle treinen die 200 kilometer per uur rijden. Dat schrijven Bas Govers en Henk Doeke van Waveren van adviesbureau Goudappel Coffeng in nummer 2 van OV-Magazine, dat aanstaande donderdag verschijnt.

De vier intercity's zouden dan elk kwartier moeten gaan rijden en zouden wat vaker kunnen stoppen als nu het geval is. De twee extra snelle treinen zouden non-stop tussen grote steden kunnen gaan rijden. De auteurs voorzien 6 topcorridors in de brede Randstad. Op enkele corridors is die snelheid al mogelijk. Op andere trajecten volstaat de snelheid van 160 kilometer per uur.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... oor-145153
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door jesperhaverkamp »

Ureka! Het drie treinen model. Joh, daar hebben we nog nooit van gehoord. :idea: Hier is in het verleden al veel over gediscussieerd. NS wil graag 6/6 (ic/spr), maar de reiziger is meer gebaad bij 4/4/4 (ic/sn/spr). Zo blijven overstappen elk kwartier gelijk en is het mogelijk om de treinen weer eens te versnellen i.p.v. alleen maar te vertragen. Bovendien past 4/4/4 (het artikel heeft het over 2/4/4) beter op tweesporige trajecten omdat de sprinters een station (2 min.) meer speling hebben. Blijft natuurlijk wel de vraag in hoeverre dit idee toepasbaar is na de wisselsaneringsjihad van Prorail, met als triest hoogtepunt DSSU.

Gewoon een beetje brainstormen over een mogelijke dienstregeling:
2x ic Nm - Ah - Ut - Asdz - Shl (in Ut cross platform met ic Mt - Amr)
2x ic Nm - Ah - Ut - Asd - Ass - Amr en verder naar Den Helder (in Ut cross platform met ic Shl - Hrl)
2x sn Ah - Ed - Klp - Db - Ut - Asb - Asa - Asd - Ass - Zd - Utg - Cas - Hlo - Amr (in Ut cross platform met sn Ehv - Rtd)
2x sn Ah - Ed - Klp - Db - Ut - Gd - Gvc (in Ut cross platform met sn Ehv - Amr, in Gd cross platform met Noord-Oost)
4x spr (Rhn -) Vndc - Vndw - Mrn - Bnk - Utvr - Ut en verder naar Breukelen
(Connexxion Valleilijn doorgetrokken naar Ah)

2x ic Limburg - Ehv - Ht - Ut - Asdz - Shl
2x ic Limburg - Ehv - Ht - Ut - Asd - Ass - Amr
2x sn Ehv - Ht - Gdm - Htn - Ut - Asb - Asa - Asd - Ass - Zd - Utg - Cas - Hlo - Amr (in Ut cross platform met sn Ah - Gvc)
2x sn Ehv - Ht - Gdm - Htn - Ut - Gd - Rta - Rtd (in Ut cross platform met sn Ah - Amr, in Gd cross platform met Noord-Oost)
2x spr Ht - Ut
2x spr Tl - Ut en verder naar Wrd
Laatst gewijzigd door jesperhaverkamp op wo 03 apr 2013, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Roeland »

Goed idee, ik zou beginnen met Den Haag - Rotterdam: naast 4x/u de bestaande IC's Amsterdam - Dordrecht / Vlissingen, de Brabant-IC 4x/u rijden, en tussen Eindhoven en Den Haag CS alleen stoppen op Tb, Bd, Rtd en Gv. En natuurlijk gaat deze super-IC dan tussen Bd en Rtd via de HSL rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Thom91 »

Op de corridor Asd - Ehv is hier weinig winst te halen. Vooral op de Oude Lijn is dit in te voeren. Je gaat namelijk niet 's-Hertogenbosch overslaan op Ut - Ehv. En waar moet die 200 km/h trein die 140 km/h trein inhalen? Mogelijk rijdt de conventionele IC al 160 tegen die tijd?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door reisthijs »

Tegen die tijd rijden intercity's en sprinters hopelijk allang 160.
Beter is 4 Intercity’s per uur plus 2 snelle treinen die 200 kilometer per uur rijden.
Een beetje vreemde omschrijving. Ze bedoelen dus eigenlijk gewoon: 4 Sneltreinen per uur plus 2 Intercity's die 200 kilometer per uur rijden.
Thom91 schreef:Je gaat namelijk niet 's-Hertogenbosch overslaan op Ut - Ehv.
Nee, maar mogelijk zou je daar naast de bestaande IC's een nieuwe sneltrein kunnen invoeren die iets vaker stopt?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Thom91 »

En waar zou die moeten gaan stoppen dan? De huidige sprinter tussen Den Bosch en Eindhoven is sneller dan de achteroplopende Intercity. Een extra trein toevoegen op deze corridor zie ik dus zo gauw niet gebeuren.
Ook niet op Den Bosch - Utrecht, daar de sprintercapaciteiten wel opgevoerd kunnen worden naar 6 of 8 sprinters per uur.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door reisthijs »

Op een traject als Utrecht-Den Bosch lijkt me een nieuwe sneltrein die alleen op de drukste tussenstations stopt (Houten, Culemborg, Geldermalsen) een véél nuttiger toevoeging dan meer sprinters.
Omdat 4 sprinters per uur ruim voldoende is voor de kleinere stations.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Thom91 »

In dat geval zou alleen Houten interessant zijn voor de 'sneltrein'. De rest is te klein voor een sneltrein en kan prima af met een sprinter.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Wubbo »

Of toevoegen van 2 heel snelle treinen per uur een goed idee is is de vraag (als je overal kwartierdiensten rijdt is de vraag wat een heel snelle halfuursdienst toevoegt, de kans is aanwezig dat hij op tweesporige baanvakken meer kapot maakt dan je lief is doordat je IC's moet gaan inhalen met die dingen). Wel is het wat mij betreft duidelijk dat het spoor toe is aan een goede toekomstvisie: waar willen we heen met het reizigersvervoer, het goederenvervoer en de infra? 6 IC's en 6 Sprinters per uur stellen andere eisen aan infra dan 4 IC's en 4 Sprinters per uur, in combinatie met een landelijk netwerk van hogesnelheidstreinen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Vinny »

Leuk plan, maar op de huidige infrastructuur past dit niet. Daarnaast is er geen reiziger die meer wil betalen als de rit korter duurt. Het geld dat je bespaart op deze projecten kun je beter inzetten waar het wel capaciteit toevoegt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door nvdw »

Vinny schreef:Daarnaast is er geen reiziger die meer wil betalen als de rit korter duurt.
Dat, dus.

Wat Goudappel Dinges verder voorstelt is de terugkeer van de oorspronkelijke intercity, die je door de integratie met de sneltrein nu in veel gevallen nauwelijks meer intercity kunt noemen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Thom91 »

Vinny schreef:Leuk plan, maar op de huidige infrastructuur past dit niet. Daarnaast is er geen reiziger die meer wil betalen als de rit korter duurt. Het geld dat je bespaart op deze projecten kun je beter inzetten waar het wel capaciteit toevoegt.
Fyra buiten de spits ook wel eens bekeken? Bezettingsgraad blijft maar toenemen hoor. Redelijk op niveau gemiddelde NS trein momenteel.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Leuk plan, maar op de huidige infrastructuur past dit niet. Daarnaast is er geen reiziger die meer wil betalen als de rit korter duurt. Het geld dat je bespaart op deze projecten kun je beter inzetten waar het wel capaciteit toevoegt.
Het is voor een vervoerbedrijf ook goedkoper als de trein er korter over doet, dan kun je namelijk met dezelfde hoeveelheid personeel en materieel vaker heen en weer rijden. Bovendien toont Fyra aan dat er toch een markt is voor een kortere reistijd tegen een hoger tarief. Dan moet je het niet hebben over 2 minuten winnen op Utrecht - Groningen want daar kijkt niemand naar om (op wellicht een kamerlid na), maar als je die kleine 200 km in zo'n anderhalf uur kan doen wordt het echt wel interessant.

Op de huidige infrastructuur past niet heel veel meer dan het huidige model, je kan her en der vast nog ergens een sprintertje toevoegen maar veel meer dan dat is het niet meer. En zonder visie kun je ook nooit gericht investeren.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door deadlock »

Die twee minuten kunnen trouwens wel weer ontzettend belangrijk zijn voor overstappen en opvolging.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Vinny »

Ja. In Zwolle sta je toch 10 minuten stil om overstappen te verzekeren... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door deadlock »

Omg, jij moet echt bij ProRail gaan werken man. Precies jouw soort humor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Of toevoegen van 2 heel snelle treinen per uur een goed idee is is de vraag (als je overal kwartierdiensten rijdt is de vraag wat een heel snelle halfuursdienst toevoegt, de kans is aanwezig dat hij op tweesporige baanvakken meer kapot maakt dan je lief is doordat je IC's moet gaan inhalen met die dingen).
Dat zal per traject verschillen. Voor de Flevo/Hanzelijn lijkt me dit bijvoorbeeld een prima concept.
Vinny schreef:Leuk plan, maar op de huidige infrastructuur past dit niet.
Nee, maar ETMET 6/6 past ook niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Ja. In Zwolle sta je toch 10 minuten stil om overstappen te verzekeren... :')
Dat is heel simpel gesteld omdat er onvoldoende vervoersvraag is om vanuit alle windrichtingen een snelle trein naar zowel Utrecht, Amsterdam en Groningen te laten rijden. Dan moet je op een gegeven moment reizigers gaan bundelen. Ik dacht dat jij voorstander van het visgraatmodel was? :pos:
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Edwin »

Wordt hier nou weer de sneltrein geopperd? IK haal alvast mijn strippenkaart weer tevoorschijn voor het geval dat...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Karl »

Behalve de NS (en ProRail?) ken ik weinig voorstanders van het afschaffen van de sneltrein (zoals in 2007 is gebeurd).

@Wubbo, na Spoorplan 70 en Rail 21 zijn er geen hoogstandjes meer vanuit de spoorsector gekomen. Wel een lijntje hier, een hogesnelheidslijntje daar, en elke decentrale overheid opent als een malle stations aan de spoorbaan, maar of dat nou vooruitgang is.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Wubbo »

We hadden nog Beter Benutten als het plan van de spoorsector, maar daarvan is zelfs met Google verrassend weinig meer te vinden...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Klaasje »

En als BB21 dan?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door deadlock »

Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:
Vinny schreef:Ja. In Zwolle sta je toch 10 minuten stil om overstappen te verzekeren... :')
Dat is heel simpel gesteld omdat er onvoldoende vervoersvraag is om vanuit alle windrichtingen een snelle trein naar zowel Utrecht, Amsterdam en Groningen te laten rijden. Dan moet je op een gegeven moment reizigers gaan bundelen. Ik dacht dat jij voorstander van het visgraatmodel was? :pos:
Met alle respect, maar het enige dat je dan bereikt met snellere treinen is dat je eerder aankomt in Zwolle en later weg kunt gaan. Ik denk dat stationskappers gouden tijden tegemoet gaan zien... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Suus »

Neen, het wordt dan dat je later weg kan van je beginpunt richting Zwolle en dat je na Zwolle sneller op je eindbestemming bent.
Karl schreef:@Wubbo, na Spoorplan 70 en Rail 21 zijn er geen hoogstandjes meer vanuit de spoorsector gekomen. Wel een lijntje hier, een hogesnelheidslijntje daar, en elke decentrale overheid opent als een malle stations aan de spoorbaan, maar of dat nou vooruitgang is.
Niet alle innovatie en hoogstandjes leveren direct zichtbaar effect op voor de reiziger, maar er gebeurt echt wel wat binnen de spoorsector.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten