"Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

"Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door Meltrain »

‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′
Geplaatst op: woensdag 3 april 2013 12:24
Laatst bijgewerkt: woensdag 3 april 2013 12:26


Er komen voor het jaar 2040 in totaal 80 nieuwe lightrail-trajecten tussen verschillende regio’s en steden in Nederland. Het aantal opstapplaatsen zal in dat jaar verdrievoudigd zijn van 400 naar 1200. Dat schrijft Platform Do Lightrail in de visie ‘Lightrail op de kaart’. 

In de visie staan tien kaarten van mogelijke lightrail-netwerken rondom stedelijke regio’s in Nederland.

Succesvol
Volgens de organisatie is Randstadrail tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer hèt succesvolle voorbeeld van lightrail. Zoetermeerlijn en Hofplein-lijn zijn op een slime manier verknoopt aan het Haagse en Rotterdamse stadsnet. Dat trok duizenden nieuwe gebruikers. De Zoetermeerlijn ging van 66.000 naar 95.000, de Hofpleinlijn van 7.000 naar 27.000 dagelijkse reizen. Do Lightrail wil dat dit ook in andere stedelijke regio’s wordt toegepast.
Do Lightrail introduceert de Runner. Een Runner is een lightrailverbinding die vaker stopt en dieper doordringt in de stad. Hij verbindt de regio met kantoorparken, universiteiten, ziekenhuizen, winkelcentra, stations, luchthavens, P+R-terreinen en grote woonwijken.
Lees verder

Hierbij ook gelijk de directe link naar het plan 'Lightrail op de kaart'.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: ‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′

Bericht door Edwin »

Ik ben de afgelopen tijd een beetje in het Randstadnet (R-net) en lijnen en routes gedoken, en opvallend veel Randstadnetlijnen moeten volgens dit plan "verlightraild" worden. Waar dus veel geld in vrije busbanen, hoge frequenties en voorzieningen bij de haltes is gestoken, moet er weer opnieuw geld in tram/treinspoor worden gestoken. En over tien jaar is er weer een nieuw plan om dezelfde lijnen van een ander voertuigmiddel te voorzien.

Verder houdt dit nieuwe platform weer andere kaarten aan als dat er nu plannen zijn, zie de IJmeerlijn die in de brochure heel anders wordt ingetekend. Zelfde geldt voor RandstadRail 2 die in Den Haag niet op de kaart staat.

Maar misschien ben ik te negatief en is dit hét OV-idee voor de toekomst?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: ‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′

Bericht door Roeland »

Het ei van Columbus!!! Er blijkt toch nog een visie te zijn achter het afwaarderen van de Amstelveenlijn tot ordinaire stadstram eh sorry, runner :D !!!

Volgens mij zijn er het afgelopen decennium al heel wat wilde lightrailplannen geweest, maar tot nu toe zijn er meer wethouders over onhaalbare luchtbalonnen gestruikeld, dan dat er lightrailprojecten gerealiseerd zijn.

Op de doorkoppelingen op Den Haag CS en Rotterdam CS en die paar kilometer nieuwbouw in Zoetermeer Oosterheem na, zijn er (voor zover ik mij herinner) geen nieuwe lightrail trajecten bijgekomen, terwijl er wel miljoenen zijn verspild aan ambitiedocumenten, toekomstvisies, notities en adviesbureaus voor allerlei wilde, niet-gerealiseerde plannen rond Leiden, Groningen en Kampen.

Hierbij dan weer de zoveelste luchtfietserij. Ze leren het ook nooit, of zou dit verrassend vergezicht soms een 1-aprilgrap zijn?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′

Bericht door Thom91 »

Edwin schreef:Ik ben de afgelopen tijd een beetje in het Randstadnet (R-net) en lijnen en routes gedoken, en opvallend veel Randstadnetlijnen moeten volgens dit plan "verlightraild" worden. Waar dus veel geld in vrije busbanen, hoge frequenties en voorzieningen bij de haltes is gestoken, moet er weer opnieuw geld in tram/treinspoor worden gestoken. En over tien jaar is er weer een nieuw plan om dezelfde lijnen van een ander voertuigmiddel te voorzien.

Verder houdt dit nieuwe platform weer andere kaarten aan als dat er nu plannen zijn, zie de IJmeerlijn die in de brochure heel anders wordt ingetekend. Zelfde geldt voor RandstadRail 2 die in Den Haag niet op de kaart staat.

Maar misschien ben ik te negatief en is dit hét OV-idee voor de toekomst?
Dit is hét idee voor de toekomst. Wat je niet moet vergeten is dat veel lightrail op bestaande infrastructuur wordt uitgevoerd. Die 15" of 10" sprinter diensten kunnen op huidige infrastructuur gerealiseerd worden. Zo is er bijvoorbeeld een Lightrail Enschede - Apeldoorn. Dat is gewoon de sprinter in een 15" dienst met een fancy jasje en naam.
Verder is het vooral uitbreiden van tram en lightrail à la RandstadRail wat ik denk dat de toekomst wel heeft ja. Veel busbanen zijn eenvoudig om te bouwen om geschikt te worden gemaakt voor trams. En je kan na ombouw altijd nog de trambaan geschikt laten voor bussen. Hierdoor krijg een bijzonder sterke corridor.
Komt wel goed schatje.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: ‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′

Bericht door zone5324bericht... »

menig tramlijn verzonnen door gemeentes of provincies hebben alleen de tekentafel gehaald.
ik verwaacht niet, dat we over 25 jaar dan opeens wel veel van die lijnen zullen zien...
volgens mij doen ze er beter aan om meer mileuvriendelijke busverbindingen te maken (die zijn ook nog eens flexibeler aan te passen)...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door Vinny »

Veel van dit soort plannen zijn gebakken lucht. Iedereen die wat langer meeloopt op (ondermeer) dit forum zou dat kunnen weten. Als je de Randstad vergelijkt met vergelijkbare grootstedelijke agglomeraties die zich ondermeer in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland bevinden dan valt te constateren dat politici in Nederland altijd luchtkastelen beloven en als puntje bij paaltje komt je hooguit blij mag zijn als de huidige functionaliteit behouden blijft.

Het belangrijkste probleem is dat plannen vaak te veel geld kosten waarna er op verkeerde dingen bezuinigd wordt. Dat zie je nu heel sterk met de sneltramlijn in Amstelveen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door nvdw »

Een groep belanghebbenden in het lightrailwezen zegt dat Nederland ooit NOG VEEL MEER lightrailtrajecten heeft. What else is new.

Wat zone5324 en Vinny zeggen: gebakken lucht. Plannen maken is leuk maar voor het gros van de trajecten blijft een bus (of wat er dan ook rijdt) gewoon voldoende voor het reizigersaanbod, zowel in capaciteit als in kosten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door Thom91 »

Voor de huidige capaciteit en aanbod wel ja. Je ziet dat met de bouw van de Zuidtangent tussen Schiphol en Haarlem het aanbod enorm is toegenomen wat ook de capaciteit heeft doen vergroten door de inzet van meer bussen. Als het concept goed, snel, veilig en goedkoop is kan het zeker slagen, ook in Nederland. Die tram in Groningen had er gewoon moeten komen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door Vinny »

De Zuidtangent is natuurlijk geen lightrail en is tegen het zere been van een behoorlijk aantal tram-o-fielen in Nederland. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door Thom91 »

Jij bent niet op de hoogte? Die busbaan moet binnen nu en vijf jaar voorzien zijn van tramrails zodat de lightrail kan gaan rijden.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door Vinny »

Dat riep men in 2002 ook al... :mrgreen:
Ik ben er niet rouwig om dat dit plan in de ijskast wordt gezet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door Thom91 »

Volgens mij zie jij alle plannen de ijskast in gaan behalve infra-uitbreidingen aan het treinspoor..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door Vinny »

Dat is niet waar ;) Ik vind het vrije busbaan systeem van Enschede bijvoorbeeld wel goed. Dan heb je toch metrokwaliteit vervoer voor de prijs van een busverbinding. Daar wordt ik als belastingbetaler erg gelukkig van en als OV gebruiker trouwens ook :)

Waar ik erg tegen ben is het investeren in tramverbindingen die vrijwel gelijke vervoerswaarde hebben als de oorspronkelijke busverbinding maar wel een stuk duurder zijn. Dat geldt helaas voor veruit de meeste van dit soort plannen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door Z2N »

Van die kaarten klopt overigens niet alles: op een van die kaarten stat een lijn Alphen - schiphol via roelofsaarendsveen op. En niet alleen is dat een ellendige omweg tegen de huidige snelbus, ook gaat de lijn direct van woubrugge naar roelofsaarendsveen, dwars door de braassemmermeer!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door Vinny »

Kudo's voor degene die dat zo intekend. Die heeft echt lef. En schijt aan alles wat met milieu, groen, recreatie en watersport te maken heeft. Kom je weinig meer tegen in infra-land :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: "Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040"

Bericht door hidihi »

Ik hoop trouwens niet dat er een pas in 2040 een passagierstrein in het havengebied komt. Al die regeltjes en gedoe voor het plaatsen van wat reizigersplatforms in dat gebied. Trouwens Rotterdam is erg georienteerd op de metro maar misschien zou een simpele stadstrein met enkele extra stations op een bestaand traject zoals ze dat in Duitsland kennen best kunnen werken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten