Concessie IJsselmond (2014-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
abctje0
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 12:38

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door abctje0 »

inschrijving is met 2 weken verlengt
geen idee waarom
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Statler Rail »

De reden staat een paar post terug. Kort samengevat: de provincie heeft de personeelsopgaven te laat verstrekt, waardoor er nog maar één vragenronde was om daarover vragen te stellen. De regels voor aanbestedingen zijn dat over dit soort belangrijke zaken minimaal twee vragenrondes moeten zijn. Kennelijk wist de provincie (of hun adviseur) dat niet, maar waarschijnlijk heeft één van de inschrijvers ze daar een niet zo vriendelijke hint in die richting gegeven en kiezen ze nu eieren voor hun geld.

Er is overigens NIET besloten dat het uitstel twee weken is. Het zal sowieso meer moeten zijn. Er moet namelijk ook nog twee weken zitten tussen de laatste Nota van Inlichtingen en de inschrijving. Maar bij de aanbesteding IJsselmond weet je het nooit! :?
NintendoC
Berichten: 417
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door NintendoC »

Voor je het weet kunnen we het topic 'Concessie IJsselmond 2015-2024' openen :lol:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Karl »

Maar de concessie aan CXX is toch al verlengd? Dat kan toch niet zomaar nog een keer gebeuren?
Het is een spectrum.
sven
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 16 mar 2012, 12:33
Locatie: Almere

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door sven »

Karl schreef:Maar de concessie aan CXX is toch al verlengd? Dat kan toch niet zomaar nog een keer gebeuren?
Deze verlenging had al niet gemogen volgens de richtlijnen de de EU, omdat er al verlengt is omdat de 2de aanbesteding was mislukt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Karl »

Maar is daar vanuit andere potentiele aanbieders, zoals Arriva of Veolia, dan geen commentaar op gekomen?
Het is een spectrum.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Klaasje »

sven schreef:
Karl schreef:Maar de concessie aan CXX is toch al verlengd? Dat kan toch niet zomaar nog een keer gebeuren?
Deze verlenging had al niet gemogen volgens de richtlijnen de de EU, omdat er al verlengt is omdat de 2de aanbesteding was mislukt.
Volgens de richtlijnen mag je ook geen openbaar vervoer verrichten zonder concessie en aan een aanbesteding zitten vanuit de wet ook weer termijnen vast waardoor je niet te laat kunt beginnen. Tegelijkertijd is een provincie verplicht openbaar vervoer te regelen. Als je buiten je directe schuld om in zo'n situatie terecht komt dan krijg je conflicten tussen verschillende typen wetgeving en dan kan het een voor het ander wijken, mits tijdelijk.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Statler Rail »

Er is een tijdelijke concessie voor één jaar. In de Wet Personenvervoer 2000 is er een mogelijkheid om met toestemming van de minister van Infrastructuur en Milieu zo'n tijdelijke concessie te verlenen. In die periode moet vervolgens een nieuwe aanbesteding worden georganiseerd. Deze bepalingen is dus specifiek voor dit soort situaties waarin een concessie niet volgens de normale regels verleend kan worden.

Overigens vind ik dat ze knap laat zijn gestart. Na het mislukken van de vorige aanbesteding hadden ze vrij snel een nieuwe moeten kunnen starten. De vorige aanbesteding is namelijk mislukt door een fout van de concessieverlener. Er zaten veel meer uren in het minimumaanbod dan de concessieverleners hadden berekend. Daardoor was het budget veel te weinig voor het aantal ritten dat men vroeg. Vervolgens legden de provincies de schuld bij de vervoersbedrijven omdat die boven het maximumbedrag hadden ingeschreven. Als vorig jaar dezelfde financiële voorwaarden hadden gegolden als dit jaar, dan was er een mooi aantal geldige biedingen gedaan en was de aanbesteding geslaagd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Suus »

Zeg Statler, heb je eigenlijk ook nog wat positiefs te melden over deze aanbesteding? :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Statler Rail »

Jawel hoor. Het is fijn dat men geen bovengrens aan de exploitatiebijdrage heeft gesteld en dat men niet zo moeilijk doet met bijvoorbeeld de materieeleisen. IJsselmond is (in tegenstelling tot wat men vaak denkt) juist een heel aantrekkelijke concessie!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Klaasje »

Statler Rail schreef:Overigens vind ik dat ze knap laat zijn gestart. Na het mislukken van de vorige aanbesteding hadden ze vrij snel een nieuwe moeten kunnen starten.
Er moet enorm veel geregeld worden voordat er uberhaubt een aanbesteding opgestart is.
  • Mankracht, zowel intern als extern.
  • De mislukking moet geanalyseerd worden.
  • De papieren moeten bijgeschaafd worden.
  • Bestuurlijk/Politiek moet het geregeld worden
  • Er zijn verplichte adviseringsrondes.
En omdat zoveel zaken versnipperd zijn duurt het gewoon even voordat je überhaubt begonnen bent. Het zou veel makkelijker zijn als een provincie normaal gesproken teveel personeel heeft en alle kennis in huis heeft maar dat wordt in verband met de kosten tegenwoordig niet meer geaccepteerd. Dan zit je dus vast aan het feit dat het allemaal wat langer duurt.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Pikobo »

Statler Rail schreef:De reden staat een paar post terug. Kort samengevat: de provincie heeft de personeelsopgaven te laat verstrekt, waardoor er nog maar één vragenronde was om daarover vragen te stellen. De regels voor aanbestedingen zijn dat over dit soort belangrijke zaken minimaal twee vragenrondes moeten zijn. Kennelijk wist de provincie (of hun adviseur) dat niet, maar waarschijnlijk heeft één van de inschrijvers ze daar een niet zo vriendelijke hint in die richting gegeven en kiezen ze nu eieren voor hun geld.

Er is overigens NIET besloten dat het uitstel twee weken is. Het zal sowieso meer moeten zijn. Er moet namelijk ook nog twee weken zitten tussen de laatste Nota van Inlichtingen en de inschrijving. Maar bij de aanbesteding IJsselmond weet je het nooit! :?

Inmiddels zijn de nieuwe datums bekend: tekst te vinden in de 6e toelichting op Tenderned:

Onder voorbehoud van een tijdige levering van de personeelsopgave en deskundigenverklaring, gaan wij thans uit van onderstaande planning:
Publicatie 7e NvI: Uiterlijk 11 april om 14:00 uur
Indienen vragen personeelsopgave Uiterlijk 12 april om 14:00 uur
Publicatie 8e NvI Uiterlijk 15 april om 14:00 uur
Sluiting inschrijving 22 april 14:00 uur
Toelichting inschrijving 2 mei
Besluit GS 21 mei

In de 7e NvI worden de definitieve data opgenomen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Michael 1988 »

Is dat niet heel erg kort de vragen over personeel binnen 1 dag na publicatie? Of is dat een andere nota?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Geert »

De publicatiedatum van de NvI is een uiterste datum, maar in het slechtste geval is het wel een korte periode ja.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Michael 1988 »

Dat wordt dan dus misschien als een gek 20 man (ik noem maar iets) erop zetten die ieder een deel van de NvI gaan lezen, uitleggen en dan snel vragen gaan opstellen met mogelijk nachtwerk. Tja, hopelijk weten de provincies nu wel wat ze doen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Statler Rail »

Het gaat uitsluitend om een gewijzigde personeelsopgave, dus slechts een paar A4'tjes. Dat kan je wel in een dag doen. Wat echter lastig is, is dat er weinig tijd is voor overleg. En netjes is het al allerminst.

Ik verwacht dat de personeelsopgave zo laat mogelijk verstrekt wordt. Connexxion zal de andere inschrijvers zoveel mogelijk willen dwarszitten. Informatie wordt allemaal zo minimaal mogelijk aangeleverd.

En Connexxion heeft bij deze aanbesteding al zoveel oneerlijk voordeel: zij hoeft als enige geen haltepalen over te kopen, zij weet als enige hoe de werkelijke vervoersvraag op dit moment is, zij alleen kan lijn 650 aanpassen zodat lijn 163 betere tijden kan krijgen, enzovoort. Ik geef je op een briefje dat als Connexxion wint, er onmiddellijk juridische procedures worden aangespannen wegens "geen level playing field".

En of de provincies nu wel weten wat ze doen? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Michael 1988 »

Tja, misschien dat de aanbestedende dienst toch druk kan uitoefenen op Connexxion om toch zo snel en goed mogelijk hun documenten aan te leveren. Volgens mij gaat dit Connexxion dadelijk ook de nek omdraaien door wanneer iemand er juist te ver onder het budget schrijft of juist weer te ver overheen (idem dito voor Connexxion). Als pas op het laatste moment de gegevens binnen zijn kunnen volgens mij de provincies er ook niet echt op inspelen.

Btw. Zo beter?
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Hans »

Lijkt mij dat je de huidige vervoerder toch kan verplichten om alle benodigde documenten op tijd beschikbaar te stellen.
Indien ze dat niet doen, hen 'strafpunten' opleggen, zodat het winnen van de aanbesteding voor hen lastiger wordt.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Pikobo »

De 7e Nota van Inlichtingen is nu gepubliceerd. Met opgaven Connexxion en Arriva over de personeelsomvang.

De volgende mededeling wordt daarin gedaan:

Voor de vervolgstappen hanteren wij de volgende planning:
Indienen vragen personeelsopgave Uiterlijk 12 april om 14:00 uur
Publicatie 8e NvI (indien nodig *) Uiterlijk 15 april om 14:00 uur
Sluiting inschrijving 22 april 14:00 uur te Zwolle
Toelichting inschrijving 2 mei te Lelystad
Besluit GS 21 mei

Inschrijving is maandag 22 april om 14:00 uur te Zwolle (Provinciehuis Overijssel, Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle).

Inschrijvers die bij de openingsprocedure aanwezig wensen te zijn worden verzocht zich uiterlijk dinsdag 16 april 2013 per e-mail (via: inkoop@overijssel.nl) aan te melden onder vermelding van naam en functie van de vertegenwoordigers van de Inschrijver. Er worden maximaal twee vertegenwoordigers per Inschrijver toegelaten.

*) Als er geen vragen over de bijgevoegde personeelsopgave worden gesteld, zal er geen 8e NvI verschijnen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Michael 1988 »

Dus een last minute publicatie van zowel Connexxion als ?Arriva?. Wat opvalt is dat Arriva ook de personeelsgegevens moest geven. Zit de stadsdienst van Lelystad soms ook bij de concessie of zit er nog iets anders erbij wat nu bij Arriva zit?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Daniel »

De Qliner tussen Emmeloord en Lelystad gaat ook op in deze concessie. Die wordt nu nog in een tijdelijke concessie door Arriva gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door mijack1985 »

Oke dit vond ik wel opvallend uit het bestek:

De Concessiehouder dient de volgende vormen van Openbaar Vervoer in het Concessiegebied IJsselmond te gedogen:
a. Treinvervangend Busvervoer;



Ik dacht namelijk dat treinvervangend vervoer een aanbesteding was van NS zelf. Collegabedrijf Munckhof heeft namelijk vorig jaar een deel van de aanbesteding gewonnen(Munckhof persbericht).

Of zou dat bij het Kamperlijntje betrekking hebben.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Klaasje »

Volgens mij is dat een overbodige zin omdat het al door de wet geregeld is... Maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door marvinkok »

Gedogen is heel wat anders dan uitvoeren ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door webguy »

Of het wel of niet wordt gedogen op busstations is ook altijd een issue - in Alkmaar heeft Connexxion zo'n beetje de NS bussen van het station verbannen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten