"Verbouwing Utrecht CS gevaarlijk voor blinden"
Geplaatst op: vrijdag 5 april 2013 20:34
Laatst bijgewerkt: vrijdag 5 april 2013 20:36
UTRECHT - De verbouwing van het Centraal Station in Utrecht is een ramp voor blinden en slechtzienden. Dat zegt de zeer slechtziende Ferry Molenaar uit Zeist. Hij kwam vorige week hardhandig in aanvaring met een stalen paal. Het gevolg: een flinke hoofdwond.
De botsing is volgens Molenaar veroorzaakt door de slechte bewegwijzering voor blinden op het station. De blindenribbels op de bestrating leiden tegen de stroom in, houden in het niets op, of zijn afgesleten dat ze met een geleidestok niet te voelen zijn.
Lees verder | Dossier Verbouwing station Utrecht Centraal | Meer nieuws over Verbouwing station Utrecht Centraal
"Verbouwing Utrecht CS gevaarlijk voor blinden"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
"Verbouwing Utrecht CS gevaarlijk voor blinden"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re:
Op zich niet verbazingwekkend.
Ik heb mij eens door een medewerker van ProRail laten vertellen dat het van bouwcoordinator tot bouwcoordinator kan verschillen in hoeverre er aandacht wordt besteed aan zaken als toegankelijkheid (eentje had bijvoorbeeld een blinde schoonzus, die die let dan ook op dat soort dingen).
Wat ik bijvoorbeeld in Den Haag Centraal heb gezien, is dat er gebruik wordt gemaakt van tijdelijke, stalen makkelijk te verplaatsen geleidelijnen. Zouden ze op Utrecht Centraal ook kunnen doen.
Ik heb mij eens door een medewerker van ProRail laten vertellen dat het van bouwcoordinator tot bouwcoordinator kan verschillen in hoeverre er aandacht wordt besteed aan zaken als toegankelijkheid (eentje had bijvoorbeeld een blinde schoonzus, die die let dan ook op dat soort dingen).
Wat ik bijvoorbeeld in Den Haag Centraal heb gezien, is dat er gebruik wordt gemaakt van tijdelijke, stalen makkelijk te verplaatsen geleidelijnen. Zouden ze op Utrecht Centraal ook kunnen doen.
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re:
Nu ligt die in het niets ophoudende geleidelijn waar men het in de reportage van RTV Utrecht over heeft er al jaren zo bij, zelfs voordat men in die hoek van het station aan het bouwen ging al volgens mij.
Men is eigenlijk vooral inconsequent in hoe de geleidelijnen liggen: vanaf de beide busstations aan de centrumkant liggen ze rechts in de gang, maar als je dan de hal in gaat dan lopen ze zodanig dat je vol tegen de reizigersstroom in gaat. De hal uit naar het busstation is het juist weer precies andersom.
En rondom het bouwterrein t.h.v. spoor 5/7 en 8/9 heb je als de geleidelijn volgende slechtziende simpelweg last van hetzelfde als elke reiziger die wel goed kan zien: alles loopt daar door elkaar afhankelijk van naar welk spoor ze moeten. Soort grote mierenhoop daar op die hoek.
Men is eigenlijk vooral inconsequent in hoe de geleidelijnen liggen: vanaf de beide busstations aan de centrumkant liggen ze rechts in de gang, maar als je dan de hal in gaat dan lopen ze zodanig dat je vol tegen de reizigersstroom in gaat. De hal uit naar het busstation is het juist weer precies andersom.
En rondom het bouwterrein t.h.v. spoor 5/7 en 8/9 heb je als de geleidelijn volgende slechtziende simpelweg last van hetzelfde als elke reiziger die wel goed kan zien: alles loopt daar door elkaar afhankelijk van naar welk spoor ze moeten. Soort grote mierenhoop daar op die hoek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten