Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Daniel »

Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding
Geplaatst op: donderdag 4 april 2013 21:17
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 april 2013 21:18


APELDOORN - Apeldoorn beklaagt zich bij de NS over de verslechterde bereikbaarheid van de stad via het spoor. Zowel de reistijd naar Utrecht en Amsterdam als naar Zwolle zijn toegenomen. Het reizen gaat vaak gepaard met overstappen.
Aangespoord door de PvdA gaat het college van burgemeester en wethouders de gebrekkige bereikbaarheid van Apeldoorn bij de NS onder de aandacht brengen.
Lees verder | Dossier Dienstregeling 2013 | Meer nieuws over Dienstregeling 2013 | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Daniel »

Ben wel een beetje benieuwd waarop men die reistijdverlenging voor bv. Apeldoorn - Utrecht gebaseerd heeft. De s1700 staat weliswaar zo'n 5 minuten stil in Amersfoort, maar tegelijk is het pad naar Utrecht op dat tijdstip versneld waarmee die tijd weer wordt ingehaald.
Typisch een onoplosbaar geval dit, want niemand wil natuurlijk overstappen. Als je Apeldoorn - Utrecht in frequentie verdubbeld gaan ze vast klagen dat ze geen verbinding met Schiphol meer hebben en de spitstreinen naar Utrecht omleggen doet ze weer de verbinding met Amsterdam verslechteren terwijl Zwolle - Utrecht dan ook z'n overstapvrije trein kwijt is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door deadlock »

Buslijn 294 rijdt toch ieder half uur tegenwoordig? Die is sneller dan de trein? Ja ik weet dat het een ander nummer is tegenwoordig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door reisthijs »

Buslijn 201 Apeldoorn-Zwolle bedoel je dan? Die is niet sneller dan de trein. Het verschil is wel kleiner geworden: buiten de spits is de treinverbinding via Deventer maar 5 minuten sneller dan de bus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door deadlock »

Ja, 201. Stopt alleen in Heerde ofzo.

Sowieso is de hele opzet van die drie buslijnen fucking absurd. Twee halve snelbussen en één hele.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Xanland »

reisthijs, even lezen :roll:

Praktijk vrijwel sneller, je kan een belachelijke 8 minuten te laat je rit beginnen en nog op tijd aankomen. Wel goed, maar soms sta je dus dik 10 minuten in de kou. _0-
Oplossing zou deels zijn om 201 meer te laten rijden na 7 uur. Op die manier heb je nog steeds geen overstap en kan je sneller zijn!

deadlock: Stopt nergens onderweg, sporadisch alleen bij de Carpoolplaats A50 in Hattem.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door reisthijs »

Xanland schreef:reisthijs, even lezen :roll:
Waar had ik wat moeten lezen? :roll:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Xanland »

Dat deadlock zegt dat het een ander nummer is.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Michael 1988 »

Lijn 201 rijdt een kwartier voor of na de trein vanuit Apeldoorn naar Zwolle. Vergeleken met de trein die een kwartier na de bus vertrekt komt de bus echter volgens dienstregeling maar 2 minuten later aan . Als ik de trein net mis en ik zou moeten kiezen tussen een half uur wachten of de bus van een kwartier later pakken. Kies ik en misschien wel meer mensen de laatste optie. In feite scheelt het volgens dienstregeling maar weinig en als ik moet overstappen op een andere bus dan ben ik misschien nog sneller, echter bij een trein weer niet of minder. Bij de trein heb je overigens een overstap van 5 minuten. Maar goed. Waarom klagen als er ook een goede eventuele alternatief is naar Zwolle die ook nog eens goedkoper is (trein: €8,10, bus lijn 201: €6,56).

Overigens op de terugweg is het verschil in vertrektijd weer kleiner, namelijk 3 minuten.

Voor Utrecht, tja er is wel een overstap, maar er rijden ook rechtstreekse Intercity's om het half uur. Voor Amsterdam is dat hetzelfde. Dus waarom klagen? Ik ken steden die het nog slechter hebben qua Intercity's naar de randstad (Tilburg, Breda, Helmond.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Daniel »

Michael 1988 schreef:Voor Utrecht, tja er is wel een overstap, maar er rijden ook rechtstreekse Intercity's om het half uur.
Correctie: om het uur. Alleen de s1700 doet 't rechtstreeks, vanuit de s1600 heb je een cross-platform overstap op de s11700. En in de spits kan je ook nog cross-platform overstappen van de s1500 op de s500 of s12500. Echter zijn dit allen aanslutiingen die bij vertraging niet blijven wachten.
Wat dat betreft snap ik het argument wel een beetje: in de spits had men vroeger 3x/uur een rechtstreekse trein naar Utrecht. Die spitstreinen reden ook in een veel bredere periode dan nu het geval is, al had dat meer te maken met het perrongebruik in Amersfoort dan met de reizigersstroom Apeldoorn - Utrecht.

Wat Apeldoorn - Amsterdam betreft: dat kan dus alleen met dat beperkte aantal spitstreinen rechtstreeks, maar een groot deel van de dag heb je een overstap van bijna 20 minuten (was 5 minuten, de lange stop van de 1600/1700 in Amersfoort zorgt ook voor een langere overstaptijd)

Het valt allemaal echter lastig te herstellen zonder dat je de kwartiersdienst Amersfoort - Hilversum, de strakkere kwartiersdienst Amersfoort - Utrecht of de rechtstreekse verbinding Utrecht - Zwolle om zeep helpt. En dat zijn allen ook verbindingen/frequenties waar behoorlijk veel reizigers profijt van hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Michael 1988 »

Ik had ook alleen in de spits even snel gekeken maar ik had dus fout gekeken. Maar de alternatief met de bus is er wel in sommige gevallen en is (zoals ik naar Zwolle al aangaf) soms goedkoper.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:Het valt allemaal echter lastig te herstellen zonder dat je de kwartiersdienst Amersfoort - Hilversum, de strakkere kwartiersdienst Amersfoort - Utrecht of de rechtstreekse verbinding Utrecht - Zwolle om zeep helpt. En dat zijn allen ook verbindingen/frequenties waar behoorlijk veel reizigers profijt van hebben.
Die strakkere kwartierdienst Amf-Ut gooit ook elders weer flink wat roet in het eten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Daniel »

Waar precies eigenlijk? Bij vertrek is 'ie (richting Utrecht) nog nieteens zoveel strakker als voorheen, maar is het voornaamste verschil dat alles er nu even lang over doet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Klaasje »

In SAAL zorgen de combinatie van de tijdligging van de IC's op de Gooi- en Flevolijn er voor dat je verplicht moet inhalen met extreem lange halteringen van sprinters in Weesp als gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Daniel »

Ligt dat niet meer aan de keuze om de s1500 op de s500 / s12500 aan te laten sluiten? Dat hoeft natuurlijk niet persé: Zwolle - Amsterdam kan ook via de Hanzelijn en Zwolle - Hilversum wordt niet veel trager als je bv. in Amersfoort op een Sprinter i.p.v. een IC zou kunnen overstappen.
Als de s1500 dichter op de s1600 / s1700 komt te liggen is dat ook gunstig voor de verbinding Apeldoorn - Amsterdam waar nu veel over geklaagd wordt. De s5800 moet dan aannemelijk ook verschuiven waardoor wellicht de aansluiting op de s5600 beter kan worden.

Tussen Amersfoort en Utrecht ligt de dienstregeling van de ICs nu eenmaal zo'n beetje in beton gegoten om tussen de kwartiersligging van de Sprinters door te komen en tegelijk ook nog aan te sluiten op de paden verder ri. Gouda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Klaasje »

De s700 en s1600 rijden elkaar bij Duivendrecht nog net niet aan. Het is dat er seinen staan en er zoiets als een oplettende machinist bestaat. De s1600 kan je niet snel laten rijden zonder een sprinter in te halen tussen Hilversum en Duivendrecht en voila.. Daar heb je het hele probleem te pakken.
johan77
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 07 apr 2013, 18:40

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door johan77 »

Ik kan de klachten wel begrijpen, vooral in de spits is het merkbaar verslechterd. Reis al jaren dagelijks tussen Apd-Gd en ik weet hoe ontzettend populair de verbinding met Utrecht (en verder) is. Heel veel studenten en forensen. De spitstreinen rijden nu naar Amsterdam, maar is in mijn ogen toch niet de drukste verbinding vanuit het oosten. Het is vooral te zien in de bezetting van treinen in de spits. De 1620 is druk maar niet te druk, de 1522 is erg rustig, de 1722 stampvol met staanplaatsen (ook na verlenging van de treinen).

Frustraties komen denk ik ook vooral door de overstap op de 117xx in Amf die vaak en redelijk snel misgaat (+2 is genoeg om hem te missen). Gaat bij mij wekelijks wel een keer mis (16xx komt op .40 binnen en 117xx vertrekt precies op dat moment).
's Avonds is het vooral vervelend dat 1500 na 18:00 al niet meer doorgaat naar Dv (ik begrijp dat wellicht wordt hersteld). Verder leveren de korte treinen een hoop frustratie op. Of het Apeldoorn in vergelijking met andere steden er slecht van af komt weet ik niet, maar het zegt genoeg dat ik recentelijk na 10 jaar reizen voor het eerst de klantenservice heb gevraagd om uitleg over de keuzes die zijn gemaakt (niet dat dit verder nog helpt, maar goed, alles went op een gegeven moment).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Daniel »

Qua capaciteit lijkt Apeldoorn er op zich niet heel erg op achteruit gegaan. Maar merk zelf in ieder geval wel heel duidelijk dat er vanuit Apeldoorn behoorlijk massaal met de rechtstreekse trein trein ri. Utrecht gereisd wordt: die komt al met balkonstaanplaatsen in Amersfoort aan en daar stapt vervolgens relatief weinig uit, het meeste gaat door naar Utrecht.
Nou is dat op zich ook weer niet heel anders dan vorig jaar: toen was ook vooral de NoordOost druk vanuit de richting Apeldoorn, terwijl de toenmalige 2800 (net als de s1500 nu zoals je schrijft) nog vrij leeg daarvandaan kwam. Voor de drukte in de spitstrein lijkt het dus ook weer niet heel veel uit te maken waar die heen gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Wubbo »

De capaciteit in de NoordOost is, zeker in tegenspitsrichting, behoorlijk uitgekleed, met name doordat het splitsen/combineren in Utrecht is vervallen. Daardoor zie je nu op de meest rare momenten losse stelletjes (of duo's) rijden. Volgens mij was dat voor de huidige dienstregeling echt minder vaak.

Het probleem van Apeldoorn is dat er eigenlijk twee assen zijn die je wil bedienen: Schiphol (dat er gebaat is bij overstapvrije verbindingen vanuit alle landsdelen ivm de vele koffers en dergelijke) en Utrecht waar de grote reizigersstroom heen gaat. Vanuit Zwolle is Schiphol geen logische eindbestemming meer, dus al die treinen rijden naar Utrecht. Dat betekent dat je maximaal 2x/uur een verbinding van Apeldoorn naar Utrecht kan bieden, in een halfuursdienst. Maar hoe ga je dan om met de verbinding naar Schiphol (en dan moet de s140 er ook nog door)?

De enige manier die ik zo zie om de verbinding van Apeldoorn met Utrecht te verbeteren, is in de spits het dagdal 4x/uur een IC Deventer - Amersfoort aanbieden. 2x/uur naar Schiphol (komt dan in Amersfoort weer in de overstapknoop met de trein uit Zwolle) en 2x/uur naar Utrecht. De verbinding naar Utrecht bied je dan niet 's avonds en in het weekend (dan start de trein in Amersfoort) en de s140 zou dan los moeten komen te liggen. Of dat allemaal past met goederenpaden en de Valleilijn is de vraag, naast dat ik me afvraag of dat rendabel is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:De capaciteit in de NoordOost is, zeker in tegenspitsrichting, behoorlijk uitgekleed, met name doordat het splitsen/combineren in Utrecht is vervallen. Daardoor zie je nu op de meest rare momenten losse stelletjes (of duo's) rijden. Volgens mij was dat voor de huidige dienstregeling echt minder vaak.
Duo's is zo'n beetje de standaard nu inderdaad, drie stellen is zelfs in de spits zeldzaam tegenwoordig (al zie ik dat soort combi's zo af en toe vol in de tegenspits langskomen, avondspits van Apeldoorn naar Utrecht bijvoorbeeld)
Maar zoals johan77 al schreef is de bezetting nog altijd scheef over de treinen verdeeld. Dan hoeft de geboden capaciteit (voorbij Amersfoort dan) op zich niet slechter te zijn dan voorheen, maar wordt er gewoon niet optimaal gebruik van gemaakt.
Waarbij het wel weer opvallend is dat de s1500 kennelijk impopulair is, want wat ik in de praktijk zie is dat de knoop van de 1500 en (12)500 in Amersfoort doorgaans wel goed gaat terwijl de knoop s11700 / s1600 geregeld misloopt of maar net goed gaat.
Of dat allemaal past met goederenpaden en de Valleilijn is de vraag, naast dat ik me afvraag of dat rendabel is.
Met de Valleilijn zal het toch wel geen probleem zijn? Je zit dan achter de s31400 die nu in de spits zelfs extra kan stoppen in Hoevelaken ondanks dat de s1500 er dan achteraan komt, dus kennelijk is daar ruimte.
Er zit daar ook wel ergens een goederenpad geloof ik, maar dat zal er nu toch wel niet alleen liggen in de uren dat de s140 niet rijdt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Maar zoals johan77 al schreef is de bezetting nog altijd scheef over de treinen verdeeld. Dan hoeft de geboden capaciteit (voorbij Amersfoort dan) op zich niet slechter te zijn dan voorheen, maar wordt er gewoon niet optimaal gebruik van gemaakt.
Nou ja, de piekcapaciteit is blijkbaar wel lager (of in ieder geval niet vergroot), terwijl te verwachten was dat de rechtstreekse trein populairder is dan de reisoptie met overstaps...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Meltrain »

Wat was nu eigenlijk de reden dat de IC's tussen Amersfoort en Enschede met een kwartier werden verschoven en dat daardoor een groot deel van de aansluitingen om zeep is geholpen? De reden heb ik eigenlijk nooit begrepen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door reisthijs »

De reden is dat alles draait om de knoop in Zwolle.

In dit geval ging het om de vervanging van de IC Zwolle-Amersfoort-Schiphol door een IC Zwolle-Amersfoort-Rotterdam die vanaf Amersfoort in het oude pad van Enschede-Rotterdam rijdt.
De verschuiving was in dit verhaal nodig om de directe verbinding Enschede-Utrecht te behouden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Meltrain »

Maar als er dan 2x/uur een IC Enschede - Schiphol was gekomen die in Amf aansluiting geeft op de IC Zwolle - Rotterdam, kon de IC tussen Amf en Es dan wel in zijn oude pad blijven rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Apeldoorn klaagt over slechte treinverbinding

Bericht door Klaasje »

Ja dat kan maar dan had je nog steeds een probleem gehad met de s1500 die dan niet meer in de knoop Weesp past en dus zou moeten opschuiven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten