200 km per uur voor topsegment op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Klaasje »

De lijn ligt er in ieder geval vol mee. In Japan dwingen ze voor treinen "die toch al stoppen" geen remming af. In Nederland doen we dat wel. Overigens geldt hetzelfde voor de Gooilijn tussen Hilversum en Weesp en zo zijn er wel meer trajecten te vinden waar je veel tijd voor stoptreinen kunt winnen door wat aan overwegen te doen.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door IC140 »

Vinny schreef:Iedereen doet maar net of Zwolle een ENORM BELANGRIJK overstap station is. Feit is dat de meeste reizigers slechts tot Zwolle reizen, zeker in de spitsuren; behalve een paar echt belangrijke overstappen: namelijk de N.O. knoop en een klein plukje reizigers uit Deventer dat naar het noorden reist.

Er wordt vooral een karikatuur gemaakt van mijn stelling dat Zwolle ontknoopt moet worden. Ik pleit hier niet voor 59 minuten overstappen, maar dat wordt er wel van gemaakt. :|

Maar goed, het toevoegen van een 200 km/h intercity in de knoop van Zwolle kan dus gewoon niet. Dat er een paar mensen zijn die vinden dat het wel zou moeten kunnen is leuk voor ze, maar IK ga daar geen dienstregeling in 24x7 patroon voor uitwerken. Maar als iemand zich in Excel heeft uitgeleefd en vind dat het - gegeven de tweesporige IJsselbrug en zonder de vorkflyover bij Herfte wel kan als je maar in ERMTS investeert (zoals een zekere Arco Sierts bij regelmaat beweert), en dat goed weet te onderbouwen en aan alle planningsnormen van ProRail voldoet dan geef ik in een PB'tje het postbusnummer van ProRail. Wellicht is dat dan tegen 2020 werkelijkheid... :')
Het past prima. Op 14 december a.s. verloopt het embargo op mijn afstudeerrapport en mag iedereen het zien. Hoe je de knoop Zwolle maakt? Zo:

Noordzijde: zoals drgl 2013 of zo veel beter als die kan worden met de aanpak van Zl - Herfte en gelijktijdig uit kunnen rijden naar Mp, Es en Dv.

Zuidzijde, kort volgen op IJsselbrug:
.15: 200km/u trein naar Hanzelijn
.17: IC Utrecht
.20: IC Hanzelijn
.22: Sprinter Utrecht
.25: Sprinter Hanzelijn

Zonder kort volgen wordt het 2 minuten ruimer.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door jesperhaverkamp »

Hoe zit het met de perroncapaciteit van Zl? Ga je spoor 9 in een a en b fase gebruiken? Of lap je spoor 4 op?
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door jesperhaverkamp »

Roeland schreef: Volgens mij kun je de variant Hanze-160 nog een stukje sneller maken door:
* De IC Gn / Lw - Zl - Alm - Rtd niet op Lls te stoppen
* De IC Es - Shl niet op Wp te laten stoppen
* De sprinter Zl - Asd en de IC Lls - Asd te combineren tot een sneltrein Zl (stoppend tot) Alm, op Alm 6 minuten laten wachten (cross-platform met de IC Gn / Lw - Rtd), en deze sneltrein na de IC non-stop naar Asd laten rijden; en de resterende sprinter alleen laten rijden op Alm - Asd
* De IC Lls - Gvc tussen Lls en Alm stoppend te laten rijden
* de sprinter in te korten tot Alm
Op deze manier passen de sprinters niet meer tussen Alm en Asd, tenzij je de sprinters negen minuten laat wachten in Wp. Dat is wel erg lang. An sich is het wel een aardig idee om de trein Zl -Asd tussen Asd en Alm non stop en vanaf Alm juist overal stoppend te laten rijden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:De lijn ligt er in ieder geval vol mee. In Japan dwingen ze voor treinen "die toch al stoppen" geen remming af. In Nederland doen we dat wel. Overigens geldt hetzelfde voor de Gooilijn tussen Hilversum en Weesp en zo zijn er wel meer trajecten te vinden waar je veel tijd voor stoptreinen kunt winnen door wat aan overwegen te doen.
73 stuks inderdaad :') Feest.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Vinny »

@IC140, de ic Hanzelijn wordt in jouw voorstel 7 minuten trager dan nu. De trein Leeuwarden-Amsterdam staat dan meer dan een kwartier stil. Ik vind het prima als je dan concludeert dat de knoop past, maar ik vind dat dus net zo goed geen verbetering.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door deadlock »

jesperhaverkamp schreef:Hoe zit het met de perroncapaciteit van Zl? Ga je spoor 9 in een a en b fase gebruiken? Of lap je spoor 4 op?
Wat valt er op te lappen? Het is een kopspoor zonder potentie voor meer dan dat. Het ligt ook nog eens veel te ver weg om normaal over te kunnen stappen.

Er moet een extra perron bij.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door The best »

deadlock schreef:
jesperhaverkamp schreef:Hoe zit het met de perroncapaciteit van Zl? Ga je spoor 9 in een a en b fase gebruiken? Of lap je spoor 4 op?
Wat valt er op te lappen? Het is een kopspoor zonder potentie voor meer dan dat. Het ligt ook nog eens veel te ver weg om normaal over te kunnen stappen.

Er moet een extra perron bij.
Ze hebben er net een perron bijgebouwd, ik ga er niet vanuit dat ze er nog een perron bij gaan bouwen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door deadlock »

The best schreef:Ze hebben er net een perron bijgebouwd, ik ga er niet vanuit dat ze er nog een perron bij gaan bouwen.
Dan ben je de enige. De rest van de wereld gaat daar wel vanuit. Het is nu al veel te krap.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Vinny »

Er past nog wel een perron naast lijkt me. Groot station geworden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door IC140 »

Vinny schreef:@IC140, de ic Hanzelijn wordt in jouw voorstel 7 minuten trager dan nu. De trein Leeuwarden-Amsterdam staat dan meer dan een kwartier stil. Ik vind het prima als je dan concludeert dat de knoop past, maar ik vind dat dus net zo goed geen verbetering.
Trein uit Groningen/Leeuwarden wordt natuurlijk de 200km/u trein naar Asdz, Shl en Rtd die dus precies even snel uit Zl weg is als nu. De Hanze-IC die achter de Veluwe-IC aan rijdt is een IC Zl - Asd voor reizigers naar Lls, Alm en Asd die zelfs eerder in Asd aankomt dan de huidige s2600. Reizen van Lw naar Asd wordt dus niet langzamer dan nu en Lw - Asdz wordt zelfs 12 minuten sneller. Daarnaast wordt Asd - Zl 7 minuten sneller dan nu en zonder overstappen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Wubbo »

Zwolle nog een perron? Daar geloof ik niets van. Die tijden voor Zwolle - Hattemerbroek Aansluiting zijn leuk, maar doen pas wat als je weet van waar naar waar het rijdt en welke verbinding er een cross-platform aansluiting geeft (en welke niet, want dat wordt de situatie als je 3 snelle treinen van/naar de Randstad rijdt).

Als het plan voor electrificatie, opwaardering en opnemen in het IC-net van Zwolle - Wierden doorgaat wordt de puzzel trouwens nog leuker, dan komt de knoop Zwolle er opeens heel anders uit te zien en ga ik neigen naar 4x/uur een knoop, waarbij Leeuwarden in de ene knoop ligt en Enschede in de andere knoop. Dan krijg je zoiets:

Ene kwartier:
IC Alm-Gn
IC Ut-Lw
Spr Zl-Emn
Spr Ut-Zl
Spr Zl-Nm

Andere kwartier:
IC Alm-Es
IC Ut-Gn (stoptrein vanaf Zl)
Spr Zl-Co
Spr Lls-Zl
IC Zl-Nm

Wie pakt de sigarendoos erbij? :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Zwolle nog een perron? Daar geloof ik niets van.
Hoezo? Het is nodig. Er is geen perronruimte. Zl-Aml wordt geëlektrificeerd binnen afzienbare tijd. Zelfs bij de bouw van de nieuwe voetgangerstunnel wordt rekening gehouden met een extra perron.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door Vinny »

IC140 schreef:
Vinny schreef:@IC140, de ic Hanzelijn wordt in jouw voorstel 7 minuten trager dan nu. De trein Leeuwarden-Amsterdam staat dan meer dan een kwartier stil. Ik vind het prima als je dan concludeert dat de knoop past, maar ik vind dat dus net zo goed geen verbetering.
Trein uit Groningen/Leeuwarden wordt natuurlijk de 200km/u trein naar Asdz, Shl en Rtd die dus precies even snel uit Zl weg is als nu. De Hanze-IC die achter de Veluwe-IC aan rijdt is een IC Zl - Asd voor reizigers naar Lls, Alm en Asd die zelfs eerder in Asd aankomt dan de huidige s2600. Reizen van Lw naar Asd wordt dus niet langzamer dan nu en Lw - Asdz wordt zelfs 12 minuten sneller. Daarnaast wordt Asd - Zl 7 minuten sneller dan nu en zonder overstappen.
Die trein komt of uit Leeuwarden of uit Groningen, niet uit allebei - want dan krijg je dat de treinen elkaar tussen Meppel en Hattem elkaar in de weg gaan zitten want dat is de situatie nu immers ook. Ik geloof dat oorspronkelijk de bedoeling was om altijd Leeuwarden-Rotterdam en Groningen-Amsterdam Zuid-Den Haag aan te bieden, maar dat is een jaar geleden veranderd ten opzichte van de huidige dienstregeling.

Het voorstel komt wel overeen met iets dat ik een aantal jaar geleden heb voorgesteld op het forum, dat neerkomt op het volgende model:
Sprinter: Almere Oostvaarders-Hoofddorp (via Amsterdam Centraal)
IR Groningen-Zwolle-Lelystad-Amsterdam (stopt tot Lelystad op alle stations, daarna op Lelystad, Almere Buiten en Almere Centraal)
IR Leeuwarden-Zwolle-Lelystad-Amsterdam (idem)
IC Groningen-Zwolle-Schiphol-Den Haag
IC Leeuwarden-Zwolle-Schiphol-Den Haag

Doordat de rijtijden van de IR en de IC tussen Amsterdam en Almere elkaar niet veel zullen ontlopen, en de IR na Lelystad het karakter van een stoptrein heeft, heb je de voordelen van een drietreinen-systeem terwijl de je infrastructuur bedient met een quasi 2 treinenstelsel.

Ik denk niet dat het haalbaar is om zowel de IR als de IC in Zwolle tegelijkertijd in dezelfde knoop te gooien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Bericht door IC140 »

Aangezien ik overal als basis de huidige dienstregeling nam leek het mij niet mis te verstaan dat die trein 1x per uur uit Groningen komt en 1x per uur uit Leeuwarden en alterneert met de treinen naar Utrecht.

In jouw plan heeft het samen in de knoop gooien ook minder toegevoegde waarde doordat alle treinen op meer stations stoppen en de grote stations door zowel IC als IR aangedaan worden. In mijn voorstel is het verknopen noodzaak omdat beide treinen een totaal seperate markt bedienen (Asdz, Shl en Rtd tegenover Lls, Alm en Asd) waardoor er meer overstappers op Zl zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten