Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door Daniel »

Na een jaartje onderbreking pak ik de serie "Daniel on tour" maar weereens op. Als nieuw begin trappen we af met een spoorlijn die op 2e Paasdag eveneens een nieuw begin maakte als doorgaande spoorlijn: het diesellijntje Zwolle - Wierden. Na 40 maanden aan werkzaamheden werd gisteren het nieuwe station van Nijverdal in gebruik genomen en kan zodoende de serie s7900 weer het volledige traject Zwolle - Enschede afleggen. Op een uurtje of vier na dan :P

Na het paasontbijtje werd het dus tijd voor een rustig wandelingetje door het nog uitgestorven Amersfoort naar een al net zo uitgestorven station. IC t12529, gereden met een los viertje, was echter nog best aardig bezet. Met een kleine vertraging door een loslopende hond in het spoor tussen Nijkerk en Putten kwam ik in Zwolle aan, maar tijd was er nog zat om op de t7929 over te stappen. Die zou me brengen naar de eerste bestemming voor vandaag: Raalte. Nu ik toch daar was wilde ik immers gelijk van de gelegenheid gebruik maken wat DM'90 plaatjes te maken.

Sprinter 7931 op weg naar Enschede te Raalte...
Afbeelding

Weer terug naar het station gewandeld bleek ik nog een kwartier te hebben voor de trein zou gaan, maar over 7 minuten zou bus 165 van het station vertrokken. Precies genoeg tijd om even het dorpje in te lopen voor een foto langs de route...
Afbeelding

Treinstel 3419 zou me verder vervoeren naar Nijverdal komt hier binnen op station Raalte...
Afbeelding

Tot vlak voor Nijverdal was de rit weinig bijzonder, maar vlak voor de nieuwe tunnel kwamen we voor een rood sein tot stilstand. Later zou blijken dat dat al het eerste signaal was dat er iets aan de hand was, maargoed, ik stapte er uit om het nieuwe en oude station nog even te bekijken.
Allereerst ging het dus maar langs het tunneltracé richting het voormalige station. Weliswaar had er al een maand geen trein meer gestopt, maar een kaartje kon je er nog gewoon kopen...
Afbeelding

"Zandbak" 1...
Afbeelding

Tja, en waar vertrekt de bus nu...
Afbeelding

Het stationsgebouwtje in z'n laatste dagen. Van binnen was het inmiddels compleet leeggehaald...
Afbeelding

"Railway from nowhere to nowhere"...
Afbeelding

Daarna liep ik weer terug naar het nieuwe station waar inmiddels het treinverkeer bleek stil te liggen door een seinstoring. De eerstvolgende trein die ik had kunnen nemen bleek al niet te rijden wat nog wat meer tijd over liet om het station fotografisch vast te leggen.
Allereerst een blik op perron 2 kijkend richting Enschede...
Afbeelding

Een blik vanaf het perron op het "stationsgebouw". Voor de bordjesfotografen: op het dak ervan zit alleen een NS-logo, geen stationsnaam...
Afbeelding

Het station van bovenaf gezien richting Zwolle...
Afbeelding

Zoals te zien is de tunnel maar vrij kort...
Afbeelding

Inmiddels was er in één richting weer treinverkeer mogelijk. Na lang wachten voor het inrijsein kwam treinstel 3406 vanuit Enschede binnen wat mijn uitweg uit Nijverdal was...
Afbeelding

In Almelo aangekomen had ik nog iets minder dan een halfuur voordat er weer een IC in westelijke richting zou vertrekken. Op de Brugstraat fotografeerde ik bus 8944...
Afbeelding

Was er geen verstoring geweest dan was ik wel wat langer rond het lijntje Zwolle - Wierden blijven hangen, maar daar zag ik maar van af. In plaats daarvan maakte ik diverse tussenstops op de terugreis, waarvan de eerste in Deventer was.
De Syntus 4130 is hier onderweg als lijn 5 op de Brinkgreverweg in Deventer...
Afbeelding

Op lijn 2 was de 4028 actief, hier op de Stationsstraat...
Afbeelding

En tot slot werd de 4139 vastgelegd op de Rijsterborgherweg...
Afbeelding

De reis ging verder naar Apeldoorn waar ik stadsbus 5018 trof in de Hofstraat...
Afbeelding

Onderweg in de Vosselmanstraat was bus 5014 als lijn 2 (tekst op de foto klopt niet)...
Afbeelding

En als laatste voordat ik langzaamaan terug richting station ging om weer naar Amersfoort te reizen trof ik de Syntus 5006 op de Sprengenweg...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door Suus »

Er valt toch nog een nieuw bordje te halen anders, op de zijwand van de tunnelbak :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door Daniel »

Ze zijn inderdaad anders dan de oude ja. Betreft hier het tegenwoordig populaire smallere type, op 't oude station zat er veel meer blauw naast "Nijverdal".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door Milco »

Mooie platen! :D En station Nijverdal vind ik er nu ook wel erg mooi uitzien!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door Timon91 »

Leuk om te zien, die tunnel is best mooi geworden zo :) Mooie foto's ;)
Mijn Flickr account.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door mijack1985 »

leuk verslag :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5820
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door isadora »

Schitterende foto's in een strakblauwe lucht.
Tja, en waar vertrekt de bus nu...
Terug naar school voor de ontwerper van het bordje, dat naar links wijst. :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos: :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door Daniel »

Trouwens nog een vraagje: zijn er in de nieuwe concessie Twente soms grootse plannen voor busverbindingen vanaf station Nijverdal? Het viel me op dat er een nogal oversized busstation naast het nieuwe stations ligt met liefst 5 of 6 halteperrons terwijl er momenteel slechts één buslijn komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door JWM »

Is het mogelijk ergens in Overijssel een lijnbus aan te treffen die niet van het type VDL Ambassador is. :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door Suus »

Ja, volgens mij rijden er in Enschede ook wat Citaro G's :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Daniel on tour #66: Gestrand in Nijverdal en meer

Bericht door marvinkok »

In de spitsen inderdaad Citaro G's op de lijnen 60-61-62, en je hebt nog de twee hybride Citea's op lijn 2 overdag ;)
In IJsselmond (andere kant van Overijssel) is nog wel wat meer variatie...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten