Dienstregelingen SRE 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Hans »

In de meivakantie gaat de Airportshuttle voor het eerst rijden.

De bus krijgt het lijnnummer 400 en de route is als volgt gepland:
Boschdijk-Anthony Fokkerweg-Oirschotsedijk-Landsard-Airport v.v.

De dienstregeling staat inmiddels op de site van Hermes (alleen de periode klopt niet).
Vooralsnog dus meivakantie, daarna vanaf 22 juni.

Van 06.08-18.30 elk kwartier
Van 18.30-20.00 elk half uur

Op zaterdag wordt gestart vanaf 07.38, zondag om 08.38

De bedoeling is dat lijn 400 gedurende de mei vakantie door een beperkte groep chauffeurs gereden worden om zo voldoende terugkoppeling (zowel positief als negatief) te krijgen. Ik houd jullie dan op de hoogte, aangezien ik dan 1 van de chauffeurs zal zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door fogeltje »

Tof dat je ons op de hoogte gaat houden! Ik heb alvast een wikipagina aangemaakt: Lijn 400 Eindhoven, Station - Airport. Als je daar nog wat kunt aanvullen (mat vooral), graag.

Overigens noemt Hermes hem in de dienstregelingpagina "Airportshuttel". Nu is mijn spelling, zowel in het Engels als Nederlands, niet altijd even best, maar shuttel ipv shuttle doet pijn aan mijn ogen.
"Een touringcar is geen bus"
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Raymond »

Eigenlijk zou lijn 400 eerder moeten vertrekken dan lijn 401 na aankomst van de treinen. Nu gaat lijn 401 één minuut eerder weg en mensen zijn toch geneigd om de eerste bus met Eindhoven Airport op de bus te pakken. Met welk materieel wil men deze lijn eigenlijk gaan rijden?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door huibf »

Er gaat nog meer veranderen rond eind juni.

lijn 401 gaat natuurlijk inkrimpen. overdag 6x per uur, avonds 2x per uur.
op zaterdag 4x uur, en zondags 2 uurlijks.

De bussen op 400 worden geleed gereden, met de mogelijkheid tot kaartverkoop (ritprijs is nog niet vastgelegd). de bussen krijgen een speciale look.
De phileassen worden verdeeld over de ritten 401 en 402.
Laatst gewijzigd door huibf op vr 12 apr 2013, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Hans »

Er komt 3 x Citaro Geleed voor. Er zijn er al 2, die al een paar dagen op de buiten remise staan.
Krijgen alleen een speciale uitvoering zodat ze herkenbaar zijn. De groene al 2 dagen niet gezien dus die zal weg zijn voor bestickering/schildering.

Grappig te horen dat lijn 404 door gaat (ik weet van een voorstel af en koppel het daar aan).
Kuijperslaan wist ik nog niet, mooi dat dat gaat gebeuren, is hard nodig.
Nieuwe rijtijden lijn 3 reeds goedgekeurd. Nieuwe rijtijden lijn 2 en 4 (als dat zo is) nog niets van gehoord, dus voor zover ik weet nog niet goedgekeurd.

De inkrimping van lijn 401 is, zoals Huib schrijft, pas vanaf 22 juni. In de meivakantie komt de shuttle bovenop de huidige dienstregeling (en vandaar ook door beperkte groep chauffeurs gereden), daarna is het een verschuiving van dienstregelinguren (en gaat iedere 'stads'-chauffeur het rijden, ofwel nieuw dienstenpakket).

Ik kan trouwens ook iets vertellen over de gekozen route:
De busbaan achten we niet wenselijk ivm mogelijke gevaren en drukte. Nu al geregeld 4 bussen achter elkaar. Als we daar een 5e bus achteraan sturen, die nergens hoeft te stoppen en dus 'gevaarlijke' inhaalmanouvres uit gaat halen levert dat vele gevaren op. Denk hierbij o.a. aan overstekende voetgangers/fietsers voor/achter stilstaande bussen. En of inhalen mogelijk is.... is ook maar de vraag, want de drukte is natuurlijk 2 richtingen op en inhaalruimte dus vaak niet aanwezig.

Boschdijk is wat smal en praktijk in mei moet gaan uitwijzen of dat te doen is. ZIt je achter de vuilniswagen dan heb je een probleem (maar dat is nu met lijn 8 ook). De keuze om vanaf de Fokkerweg de Oirschotsedijk/Landsard te volgen is ingegeven door het feit dat in de spits alle wegen rondom Flight Forum richting Airport pot dicht staan. Hoe het in/uitdraaien van de Landsard gaat is ook een aandachtspunt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Milco »

Hans schreef:Er komt 3 x Citaro Geleed voor. Er zijn er al 2, die al een paar dagen op de buiten remise staan.
Laat me raden: de 9176-9178?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Hans »

Milco1995 schreef:
Hans schreef:Er komt 3 x Citaro Geleed voor. Er zijn er al 2, die al een paar dagen op de buiten remise staan.
Laat me raden: de 9176-9178?
Helaas was het geen prijsvraag en heb je dus niets gewonnen. :D
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door huibf »

Hans.
Toch oogt het wat vreemd. De snelste buslijn naar airport gaat niet over de HOV route. De HOV route die speciaal is aangelegd tbv Airport.
Daarbij is HOV hoogfrequent, wat mag resulteren in langere loopafstanden. Zeker in meerhoven, een auto-onvriendelijke wijk, is de wijzing niet leuk. (koopzondag).
Ben wat sceptisch!

Overigens. Die wijzingen 3,4 en 404 zijn nog niet definitief. Ik was iets te snel. Diverse partijen moet nog goedkeuring en adviezen geven.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Hans »

Huib,

Ik snap de sceptisch en ik snap dat het vreemd oogt, maar ik neem aan dat je ook verder kunt kijken/denken en begrijpt waarom zeker wij chauffeurs de busbaan niet echt toejuichen.
Het klinkt vreemd, maar de route die nu is voorgenomen is zowaar SNELLER dan de HOV-route. Beide routes zijn HEEN- en WEER gemeten in zowel spits als daluren. Route via busbaan is daarbij de verliezer.
Weet dat we het nauwlettend in de gaten willen gaan houden en er is enige flexibiliteit. Omdat er geen haltes onderweg zijn, kan altijd van de route worden afgeweken bij drukte en op dat moment de snelste route gereden worden.

De frequentie verlaging van 401 zijn wij in het werkoverleg allen ook zeer sceptisch over. Kan fatale gevolgen hebben voor de forenzen van Flight Forum en Cargo Forum en de forenzen/winkelend publiek uit Meerhoven.
En de vliegtuigreiziger, die stapt gewoon in de eerste de beste bus die ze zien...... het gaat immers ook slechts om luttele minuten rijtijdwinst.

Nadeel van de proefperiode in mei is dat de 401 niet wordt uitgedund en de gevolgen daar dus niet zichtbaar worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Meltrain »

Waar is die Airport shuttle dan eigenlijk voor nodig? Biedt lijn 401 niet meer genoeg capaciteit of wil men een (iets) snellere verbinding aanbieden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Hans »

Capaciteit is op sommige momenten inderdaad een probleem, maar dat los je hier niet mee op.
Er komt in de uiteindelijke vorm geen rit bij. Lijn 401 gaat minder rijden, lijn 400 neemt die ritten over.
Mensen aan de route van lijn 401 gaan er dus ook op achteruit!

Een en ander is met name ingegeven door Airport zelf en de NS, ondersteunt door het SRE en daar was o.a. de wens voor een verbinding zonder stops onderweg.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door huibf »

Dat de gekozen route sneller is weet ik, ik snap ook de argumenten wel wat betreft inhalen. Maar 'logisch' is het niet.
Daarbij laat inderdaad de reiziger zich niet sturen. Dus kan het zo zijn dat 401 vol zit en 400 niet en dan krijg je weer de problemen van 4 jaar terug, de meerhoven bewoners kunnen niet meer mee.
Al met al... Afwachten dus.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door fogeltje »

Een volle 401 kun je proberen te voorkomen door te zorgen dat de 400 klaar staat voordat de 401 arriveert en klaar gaat staan voor de terugrit naar CS. Ik heb niet naar de tijden gekeken hoe het op Airport zit, dus wellicht is dat al zo (of juist niet). Gezien de 400 blijkbaar 1 minuut na de 401 vertrekt maar wel enkele minuten sneller zou moeten zijn, moet dat te doen zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Hans »

Goed, de dienstregeling van lijn 400 is weer off-line gehoord.
Vanmiddag gehoord en net even gecheckt.
Het is, helaas, weer even in het ongewisse geraakt of we daadwerkelijk gaan proef draaien.
Wordt dus vervolgd.

Heb vanmiddag ook gehoord dat de discussie omtrent het tarief ook is beslecht en het een goede uitkomst is.
Kaartje voor de shuttle gaat ook 3,50 kosten, of OV-Chipkaart.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Raymond »

fogeltje schreef:Een volle 401 kun je proberen te voorkomen door te zorgen dat de 400 klaar staat voordat de 401 arriveert en klaar gaat staan voor de terugrit naar CS. Ik heb niet naar de tijden gekeken hoe het op Airport zit, dus wellicht is dat al zo (of juist niet). Gezien de 400 blijkbaar 1 minuut na de 401 vertrekt maar wel enkele minuten sneller zou moeten zijn, moet dat te doen zijn.
Hoe dat in de zomer zit is sowieso even afwachten, omdat de 401 dus weer naar een 10-minutendienst gaat. Ik ga er dan vanuit dat de oude dienstregeling weer wordt hersteld, dus met station vertrek op .00, .10 etc (zodat je in de spits een nette 5 minutendienst hebt met de 402). Dan vertrekt de 400 twee minuten eerder dan de 401 en ben je op het station al van het probleem af.

Die uitdunning in het weekend van lijn 401 lijkt me ook niet handig voor het gebruik van P&R Meerhoven, dat dan 4 bussen per uur minder krijgt. Op die manier wordt het nooit aantrekkelijk om daar te parkeren.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door fogeltje »

Lijn 400 wordt nu officieel aangekondigd op de website, dus ik denk dat die in de vakantie ook echt gaat rijden.

Ik zie dat op de wiki een lijn 187 verschenen is. SInds wanneer rijdt die? Want die reed in januari volgens mij nog niet.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door huibf »

187 sinds augustus. Deze lijn rijdt tbv de sporthogeschool, nabij de tongelreep.

Lijn 400 gaat proefdraaien tijdens de meivakantie, bovenop de 401.
Daarna gaat ie weer weg om vervolgens weer in juni terug te keren met de overige wijzingen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:187 sinds augustus. Deze lijn rijdt tbv de sporthogeschool, nabij de tongelreep.

Lijn 400 gaat proefdraaien tijdens de meivakantie, bovenop de 401.
Daarna gaat ie weer weg om vervolgens weer in juni terug te keren met de overige wijzingen.
Oh, dus die 187 rijdt toch al langer. Wiki aangepast.
"Een touringcar is geen bus"
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Hans »

Vandaag reed de 9176 op lijn 4 nog in Breng kleur. Behoorlijk tekort aan bussen dus.

Maandag heb ik in elk geval de Airport Shuttle.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door huibf »

Voor de liefhebbers.

Er is weer wat 'nieuws' over HOV 2 in Eindhoven.
Er zijn wat wijzigingen in de opzet rondom het 'busstation' in Winkelcentrum Woensel.
Lijnen 2 en 3 zouden halten krijgen op de rijbaan.
Gelukkig heeft men afgezien van dit domme plan.
Lijnen 2 en 3 gaan ook op dit knooppunt gewoon halteren op de HOV busbaan.

rechtreeks bekijken :
HOV busbaan: http://www.hov2.nl/workspace/uploads/do ... oensel.pdf
Impressie Busstation: http://www.hov2.nl/workspace/uploads/im ... on-wcw.pdf
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Raymond »

Zucht.. wat een half werk weer om twee van de vier haltes uit te rusten met slechts wat abri's zonder zijwanden (tenzij dat weer zo'n typische impressie is waarbij alles wat lelijk is wordt weggelaten) waaronder eentje naar het station. Doe het dan goed en overkap het helemaal.

Gaan lijn 2 en 3 nu definitief rechtgetrokken worden over de Montgommerylaan? In het ontwerp is nog geen ruimte gemaakt om die vanaf de busbaan te laten afslaan richting Michelangelolaan/Gen. Marshallweg.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door Hans »

Mooi, dat werd tijd dat ze dat eens in zouden zien.
Goed opgelost.
Enige wat nog niet goed zichtbaar is hoe lijn 2 vanaf Blixembosch de busbaan om gaat draaien.
Ik vermoed nu vanaf de Rooseveltlaan rechtdoor de kruising op en dan rechtsaf de busbaan op.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door huibf »

Hans schreef:Mooi, dat werd tijd dat ze dat eens in zouden zien.
Goed opgelost.
Enige wat nog niet goed zichtbaar is hoe lijn 2 vanaf Blixembosch de busbaan om gaat draaien.
Ik vermoed nu vanaf de Rooseveltlaan rechtdoor de kruising op en dan rechtsaf de busbaan op.
Erop blijven hameren :-)
De bushalte gildelaan, richting NS is ook weer terug. Overigens gaat HOV2-team er nog vanuit de lijn 2, stad uit, nog steeds over de kruisstraat gaat rijden :?
Dat zag ik inderdaad ook niet. Voor lijn 3 is het duidelijk, maar inderdaad, ik denk ook vanaf de Rooseveltlaan rechtdoor de kruising op en dan rechtsaf de busbaan op. Lijn 2 en 3 worden NIET rechtgetrokken, ik zie daar wel voordelen in. Het 'verloren' stuk van de lijnen 2 en 3 kunnen met een 1/2 uurlijkse ringlijn worden gekoppeld.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door fogeltje »

Hoe ging het met lijn 400?

Er komen schijnbaar ook weer oplaadpunten in de bus: http://www.hermes.nl/reizen-met-hermes/ ... e-bus/2879

Ik heb de laatste tijd zo nu en dan al wat rare witte kastjes gezien (waren volgens mij opzetstukken, de daadwerkelijke display hing er nog niet), weet ik ook meteen wat die dingen waren. Gaan die dingen betrouwbaarder zijn dan de gele kasten die ze er laatst hebben uitgehaald?

En ik had gisteren mijn eerste Hermes bus met WiFi. Werkte prima.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2013

Bericht door fogeltje »

Ik die dat de halte Otterweg in Beek en Donk een tikkie gaat opschuiven. De randen liggen er al. Tevens valt me op dat de halte richting de brug nu een volwaardige halte wordt, opgehoogd en met bloktegels. Deze halte was tot dusver nooit meer dan het haltebord dat aan een lantaarnpaal hing en altijd dicht geparkeerd. Dat zal nu wel afgelopen zijn, maar de vraag is of het niet een beetje weggegooid geld is om het ook op te hogen. Zoveel wordt die halte niet gebruikt. Sinds december 2003 is de 21 al goed vervallen en na komst van de 122 helemaal. Maar goed, relatief gezien kost het weinig natuurlijk omdat toch de hele weg en stoep vernieuwd wordt.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten