Concessie IJsselmond (2014-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Klaasje »

Bij Almere Oostvaarders ook. Daar gingen ze uitgebreid staan bufferen waardoor de stadsbusdienst er niet meer doorheen kwam met als gevolg een onregelmatige dienstuitvoering op de drukste lijn van Almere. Op Almere C gaat het beter en mag het ook maar daar houdt de bussenboer van het vervangende vervoer zich zich niet aan de afspraak dat ze in de keerlus 500 meter verderop moeten bufferen met de bussen.

Anyway. Dat alles maakt het volgens mij formeel niet nodig om hier een gedoogregel voor op te nemen in de concessie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door mijack1985 »

Dan dacht ik het toch goed. Ik weet bijna 100% zeker dat het treinvervangend vervoer een aanbesteding van NS zelf is.

Nu las ik ook net de nota en daar stond ook een vraag in van de geïnteresseerde:

Vraag: Bij niet voorzienbaar piekvervoer eist u dat alle reizigers die niet meer in de bus passen binnen 35 minuten alsnog worden vervoerd. In geval van verstoringen bij NS kan het echter gebeuren dat ineens enkele honderden reizigers met de bus mee willen, bijvoorbeeld lijn 148 Lelystad - Harderwijk bij een NS-stremming op Lelystad of Lelystad - Almere (- Amsterdam) in de spits. Om aan deze eis te voldoen moeten vele bussen en chauffeurs op reserve worden gehouden, wat leidt tot zeer hoge kosten (met name in de spits). Zijn de opdrachtgevers bereid om de vervoerplicht niet van toepassing te verklaren op het vervoer van NS-reizigers bij storingen?

Antwoord:De eis betreft 'normaal' piekvervoer tot maximaal een verdubbeling van het gebruikelijke aantal reizigers.

Dat beantwoord al zo goed als mijn vraag.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Statler Rail »

mijack1985 schreef:Oke dit vond ik wel opvallend uit het bestek:

De Concessiehouder dient de volgende vormen van Openbaar Vervoer in het Concessiegebied IJsselmond te gedogen:
a. Treinvervangend Busvervoer;



Ik dacht namelijk dat treinvervangend vervoer een aanbesteding was van NS zelf. Collegabedrijf Munckhof heeft namelijk vorig jaar een deel van de aanbesteding gewonnen(Munckhof persbericht).

Of zou dat bij het Kamperlijntje betrekking hebben.
Een concessie is het EXCLUSIEVE recht om openbaar vervoer te verzorgen in een bepaald gebied. Exclusief, dus bij uitsluiting van ieder ander. Zonder concessie is het verboden om openbaar vervoer te verrichten (of er moet een art. 29-ontheffing worden gegeven). Het zinnetje dat Treinvervangend Busvervoer moet worden gedoogd is noodzakelijk omdat dit formeel openbaar vervoer per bus is, waarop de concessiehouder van de busconcessie het alleenrecht heeft. Zonder dit zinnetje zou de busconcessiehouder kunnen eisen dat het treinvervangende busvervoer stopt of dat hij daar een vergoeding voor krijgt; het maakt immers inbreuk op zijn exclusieve recht om het busvervoer te verzorgen.

De verplichting om treinvervangend vervoer te gedogen staat zo ver ik weet niet in de wet. Misschien staat er wel in dat een spoorvervoerder vervangend busvervoer moet inzetten, maar dat is iets anders. Dat gaat dan over de verplichtingen van de spoorvervoerder, maar zegt niets over de relatie met de concessiehouder van de busconcessie.

Dat NS het treinvervangend busvervoer zelf aanbesteed heeft hier niets mee te maken. Concessiehouder NS selecteert via een aanbesteding een onderaannemer voor treinvervangend busvervoer. Maar dat treinvervangend busvervoer is zelf géén concessie en is dus ook geen aanbesteding in de zin van een OV-aanbesteding op grond van de Wet Personenvervoer.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Klaasje »

Treinvervangend vervoer valt onder de Hoofdrailnetconcessie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Statler Rail »

Klaasje schreef:Treinvervangend vervoer valt onder de Hoofdrailnetconcessie.
Dat kan je niet zo zeggen. In de concessie HRN is een verplichting voor treinvervangend vervoer opgenomen, maar dat betekent niet dat treinvervangend vervoer daar dus "onder valt". Iedere spoorconcessie heeft een bepaling over treinvervangend vervoer. Op de Hanzelijn geldt het HRN, op Zwolle-Kampen geldt de specifieke concessie Zl-Kpn en Zwolle-Steenwijk-Leeuwarden valt weer onder het HRN.

Maar dat in de diverse spoorconcessies een verplichting staat dat een spoorvervoerder bij verstoringen treinvervangend vervoer moet inzetten betekent nog niet dat de concessiehouder van de busconcessie dat dan maar zomaar moet gedogen in zijn gebied. Vandaar dat het bij de gedooglijst staat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Vinny »

Zonder dit zinnetje zou de busconcessiehouder kunnen eisen dat het treinvervangende busvervoer stopt of dat hij daar een vergoeding voor krijgt; het maakt immers inbreuk op zijn exclusieve recht om het busvervoer te verzorgen.
Wellicht dat het zinnetje er in staat in het kader van "better safe then sorry", maar ik denk niet dat de vervoerder kans maakt op een het winnen van een rechtszaak als deze klaagt dat er treinvervangend busvervoer plaatsvindt op zijn concessie-gebied. Daarnaast kan je beargumenteren dat vanwege het niet-reguliere karakter van het busvervoer dit feitelijk besloten vervoer is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Daarnaast kan je beargumenteren dat vanwege het niet-reguliere karakter van het busvervoer dit feitelijk besloten vervoer is.
Hoezo? Iedereen kan een treinkaartje kopen en vervolgens met de treinvervangende bus, hoe zou je kunnen beargumenteren dat het besloten vervoer is?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Michael 1988 »

Misschien bedoelt Vinny omdat er vaak touringcars worden ingezet dat dit oogt op besloten vervoer ;). Echter ben ik van mening dat treinvervangend vervoer ook gewoon openbaar vervoer is. Alleen dan wel ter vervanging van de trein en niet van de stads of streekbus en daarbij ben ik weer van mening dat de bussen van het treinvervangend vervoer juist niet op de perrons van een busstation of bij een bushalte moeten halteren maar juist op een apart gedeelte/gebied van een treinstation. Het bufferen van de bussen kan wel soms een probleem opleveren en moet naar mijn mening zoveel mogelijk ook op een apart gebied gebeuren (bijvoorbeeld op een afgesloten parkeerplaats bij een station) en alleen als het niet anders mogelijk is bij de bufferplaats van de stads en streekbussen. Treinvervangend vervoersdiensten zijn namelijk geen streekbusdiensten en horen naar mijn mening ook gescheiden van elkaar te zijn. Maar ik (en ook anderen) wijk nu af van het onderwerp.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Karl »

Concessie: exclusieve recht om openbaar vervoer over de weg, per spoor, water of lucht (bijv. Noorwegen) uit te baten in een bepaald gebied (omvattende de gemeenten Q, R en S) of op een bepaalde lijn (van X naar Y via Z).

Kortom: OV per weg, daar valt de trein niet onder. Wordt die trein opeens een bus, dan valt het er wel onder. Vandaar de uitzondering. :X
Het is een spectrum.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Michael 1988 »

Ik wou alleen maar zeggen dat zoiets gescheiden moet werken en dus elkaar niet ten nadele moet werken. Een voorbeeld is elkaar belemmeren bij bijvoorbeeld bushaltes. Werken als alternatief van elkaar zal altijd het geval zijn en blijven. Ik heb zelf ook vaak er voor gekozen om als er bijvoorbeeld net een belemmering is met een trein om dan maar de bus te pakken (die dus vaak een langere route heeft). Alleen dan was het soms wel hopen dat ik nog mee kon en of ik mogelijk daarna kon verder reizen met de trein indien nodig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:Daarnaast kan je beargumenteren dat vanwege het niet-reguliere karakter van het busvervoer dit feitelijk besloten vervoer is.
Hoezo? Iedereen kan een treinkaartje kopen en vervolgens met de treinvervangende bus, hoe zou je kunnen beargumenteren dat het besloten vervoer is?
Omdat er geen dienstregeling is, omdat reguliere streekvervoer reizigers niet welkom zijn, omdat je een treinkaartje nodig hebt om er gebruik van te maken, omdat deze bussen niet op bushaltes stoppen maar op voorpleinen van treinstations.

Daarnaast is dit in andere concessiegebieden ook zo. Dus ik ben erg benieuwd naar de reden om het in de concessie IJsselmond juridisch dubbel af te timmeren. Is er een vervoerder die geklaagd had?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Wubbo »

Treinvervangend vervoer bij werkzaamheden heeft wel een dienstregeling.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Vinny »

Nooit wat van gemerkt (A) :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Michael 1988 »

Je ziet het misschien niet, maar het bestaat toch wel. Die bussen moeten sowieso wachten op de trein voor vertrek en de vertrektijden van die bussen staan ook aangegeven op reisinformatiewebsites. Maar dat is bij werkzaamheden. Bij ongevallen heb ik er niet opgelet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Suus »

De informatie over bussen lijkt de laatste maanden toch wel verbeterd. In januari kwam ik op station Duivendrecht zelfs een groot bord met de vertrektijden van de NS-bus tegen bij het bushokje :Y

Anyways, daar ging het hier niet over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Michael 1988 »

We blijven te vaak van het onderwerp afwijken dus dan maar even een stapje terug. Is er al iets bekend of er mogelijk een 8e NvI komt?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door BR628 »

Ambtenaren werken niet in het weekend hoor.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Pikobo »

UITSTEL:

Aanbesteding concessie IJsselmond 2014-2023. 8e Nota van Inlichtingen
NvI
8 Datum:
MEDEDELING

19-4-2013
Geachte gegadigden c.q. potentiële inschrijvers, 8e Nota van Inlichtingen
Naar aanleiding van onze publicatie van de 7e nota van inlichtingen op 21 maart 2013 zijn er klachten/bezwaren ingediend met betrekking tot de gestelde ervaringseis in deze aanbesteding.
Dit heeft ons er toe gebracht de klachten nader te onderzoeken, en dit kost tijd. Verder heeft dit tot consequentie dat we de inschrijf-/sluitdatum opschorten.
Zodra wij meer duidelijkheid hebben zal op de gebruikelijk wijze, door het publiceren van een NvI op TenderNed, hierover gecommuniceerd worden.
De inleverdatum van 22 april vervalt en zo spoedig mogelijk wordt een nieuwe inleverdatum bekend gemaakt.
De nieuwe datum van 29 april 2013 is nog niet definitief.
Mocht u reeds uw inschrijving hebben verzonden of ingediend dan kunnen wij deze op uw verzoek, door het sturen van een mail aan inkoop@overijssel.nl retourneren. De inschrijvingen worden ongeopend geretourneerd of blijven ongeopend bewaard tot de nieuwe inschrijf-/sluitdatum.
Aanbesteding concessie IJsselmond 2014-2023
8e Nota van Inlichtingen
1 van 1
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door NintendoC »

Het is toch om te janken, voor de hoeveelste keer wordt dit nu weer uitgesteld. Zou wat wezen als ze er voor de derde keer niet uitkomen.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Statler Rail »

En de implementatieperiode wordt korter en korter. :(

Het gaat zeer waarschijnlijk om de ervaringseis dat de inschrijver minimaal een jaaromzet van 15 miljoen met personenvervoer per bus moet hebben. Daar zijn ook al een aantal stevige vragen over gesteld. Een inschrijver vindt dit onredelijk (en voldoet daar kennelijk dus niet aan), de concessieverleners vinden de ervaringseis nog aan de lage kant. Wellicht heeft de betreffende inschrijver nu geklaagd dat de concessieverlener de vrije toetreding tot de markt beperkt en dat dit in strijd is met EU-regels. Dat zou ik tenminste in die positie aanvoeren.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door webguy »

Zou dat busbedrijf Noot zijn, die eerder ook had geboden?
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Statler Rail »

webguy schreef:Zou dat busbedrijf Noot zijn, die eerder ook had geboden?
De kans is vrij groot dat de vraag van taxibedrijf Noot is. En inderdaad, zij hebben vorige keer ook meegedaan. Maar belangrijkste aanwijzing is dat de omzet in taxivervoer niet mee telt, alleen in busvervoer. Noot zit vooral in taxi's. Kwestie van 1+1=2 om te weten wie de vraag gesteld heeft. :idea:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door webguy »

Ze hebben ook touringcars, maar ok, voornamelijk taxivervoer ja.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

...mja hier wordt ik niet vrolijk van. Wel begrijpelijk van Noot omdat ze door deze ervaringeis geen eerlijke kans krijgen t.o.v. de bestaande OV bedrijven.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door MdJ »

Noot zit ook in busvervoer: op de Veluwe rijdt Noot lijn 87 (heeft dat ook de hele dag gereden), en lijnen 96 en 97 waren busjes van Noot.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten