[F/CH] Zomervakantie 2012 : Dagje Genève (veel foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

[F/CH] Zomervakantie 2012 : Dagje Genève (veel foto's)

Bericht door Cookie »

Tijdens mijn zomervakantie ben ik naast een dagje 'dieselen' ook een dagje naar Genève gegaan op 31 juli 2012. Beetje laat verslag dat al tijden half af op mijn PC stond ;) .

Kaartje met afgelegde route:
Afbeelding

De reis begon op het station Virieu-le-Grand-Belley, aan de spoorlijn Lyon-Genève. Van daaruit pakte ik om 9.26 de rechtstreekse trein naar Genève. Ik mocht 'm overigens niet missen, de volgende mogelijkheid zou pas om 13.29 uur zijn... Het was een getrokken trein met TER-rijtuigen, welke behoorlijk comfortabel zijn. Na een uurtje kom ik aan op mijn bestemming.
Afbeelding
De trein op het eindpunt Genève

Net zoals bij Basel SBB is het Franse gedeelte van het station gescheiden van de rest. Om het station uit te komen, moet ik eerst langs een aantal douanebeambten lopen. In tegenstelling tot Basel SBB werd mij deze keer niets gevraagd en kon ik gewoon doorlopen :) .

Ik besloot eerst de stad te gaan verkennen (en Zwitserse Franken te pinnen, vrij handig daar :P ). Om mezelf makkelijk te kunnen te verplaatsen, kocht ik een dagkaart voor Genève+omgeving. Helaas kwam ik pas na het inwerpen van het geld erachter dat de automaat geen geld teruggaf, daarvoor mocht ik naar een loket van de TPG (vervoerder aldaar). Gelukkig zat die op de hoek, dus dat zou snel geregeld zijn. Maar dat bleek helaas niet zo makkelijk te zijn, aangezien geld terugkrijgen pas kan als je het kaartje hebt opgebruikt en inlevert.

Afbeelding
Een van de bekendste dingen uit Genève is de "Jet d'eau". Deze fontein spuit tot 140 meter hoog en ligt op het punt waar het meer van Genève overgaat in de Rhône.

Op een bepaald moment had ik de binnenstad wel even gezien en wilde ik wat van de omgeving zien. Ik besluit terug te gaan naar het station en de trein naar Versoix te pakken. Helaas miste ik deze net en kon ik dus een half uur wachten. Aangezien het station van Genève behoorlijk druk is, viel er in de tussentijd gelukkig genoeg te zien. Zo ook onderstaande trein met Re 460-Werbelok die naar het vliegveld gaat.
Afbeelding

Met het kaartje dat ik heb gekocht, mag ik tot Versoix reizen. Het baanvak tussen Genève en Versoix is grotendeels driesporig: de Regiotreinen rijden enkelspoor, de rest rijdt op de andere 2 sporen. De meeste stations liggen ook alleen langs het 'enkelspoor'.
Afbeelding
Station Versoix, dat wel over meerdere perrons beschikt

Deze stad ligt ook aan het meer van Genève:
Afbeelding

Vanuit Versoix reis ik nog iets verder per trein, waarna ik weer per bus terugga naar Genève. Ik besluit op het Place des Nations uit te stappen, hier bevindt zich het hoofdgebouw van de Verenigde Naties:
Afbeelding

Ook stoppen hier diverse tramlijnen:
Afbeelding

Ik ga met een van de trams weer terug naar het station om van daaruit de tram naar het CERN te pakken.
Afbeelding

Een gedeelte van het CERN-instutuut:
Afbeelding

Ik pak de tram weer terug en stap uit ter hoogte van het station Vernier. De SBB rijdt met FLIRT-treinen de treindienst hier, prima treinstellen! :)
Afbeelding

Vanuit Vernier reis ik weer terug naar Genève. Aldaar stonden daar wat rijtuigen gereed om een RE te rijden:
Afbeelding

In het centrum tref ik nog een wat oudere tram, op weg naar Palettes:
Afbeelding

Aan het begin van de avond reis ik dan weer terug naar Frankrijk, waar ik verblijf. Ik besluit om een andere route terug te pakken dan ik heen heb genomen. Ik reis eerst naar Chambéry. Deze trein wordt gereden door een zogenaamd BiBi-treinstel, deze kunnen zowel elektrisch rijden als op diesel. Normaal rijdt deze trein tot Grenoble, maar vanwege elektrificeringswerkzaamheden is deze ingekort tot Chambéry.
Afbeelding
De trein staat gereed op spoor 8, dit perron is afgezonderd van de rest van het station

De reis voert onder andere langs de Rhône.
Afbeelding

In Culoz maakt de trein kop, om vervolgens langs de oevers van het meer van Bourget te rijden. Een prachtig stuk! :D
Afbeelding

Vanuit Chambéry pak ik dan de trein naar Pont-de-Beauvoisin. Deze trein rijdt een stukje langs het Lac du Aiguebelette, wat ook een erg mooi stuk is :) .

De gebruikte kaartjes:
Afbeelding
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [F/CH] Zomervakantie 2012 : Dagje Genève (veel foto's)

Bericht door Milco »

Mooie foto's! :pos: En vooral de foto van de tram op de vrije trambaan vind ik mooi :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: [F/CH] Zomervakantie 2012 : Dagje Genève (veel foto's)

Bericht door Etienne »

Echt mooie reportage :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [F/CH] Zomervakantie 2012 : Dagje Genève (veel foto's)

Bericht door Wubbo »

Zwitserland :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [F/CH] Zomervakantie 2012 : Dagje Genève (veel foto's)

Bericht door Geert »

Leuke plaatjes, mooi land. *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [F/CH] Zomervakantie 2012 : Dagje Genève (veel foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
De tramlijn naar CERN is tegenwoordig lijn 18, mocht iemand er binnenkort heen gaan. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: [F/CH] Zomervakantie 2012 : Dagje Genève (veel foto's)

Bericht door Michael »

Mooie reportage.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F/CH] Zomervakantie 2012 : Dagje Genève (veel foto's)

Bericht door waldo79 »

Lekker zonnige foto's van een regio waar niet zoveel vakantierepo's worden gemaakt. Het Duitstalige deel schijnt favorieter te zijn.
fontijn
fontein (A)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: [F/CH] Zomervakantie 2012 : Dagje Genève (veel foto's)

Bericht door Cookie »

Da's erg dom van me :oops: Gecorrigeerd!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten