'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Daniel »

'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'
Geplaatst op: donderdag 11 april 2013 08:18
Laatst bijgewerkt: donderdag 11 april 2013 08:19


De NS moet beter onderbouwen dat het zijn monopoliepositie niet misbruikt om reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam de duurdere Fyra in te jagen.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het spoorbedrijf tot 16 april de tijd gegeven om met extra bewijzen te komen. Dat zou blijken uit een een brief aan de NS die in handen is van Spits. De waakhond wil volgens Spits van de NS weten hoe de Fyra en de normale dienstregeling tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Rotterdam elkaar precies aanvullen. De ACM wil ook reizigersprognoses krijgen van de NS op beide treinlijnen.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door VIRM »

Sinds de nieuwe dienstregeling heb je toch een goede aanvulling op de Fyra? Dat heet de s2600. Die rijdt nu Lelystad-Amsterdam C - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam - Vlissingen. Dus dan hoef je als reiziger niet perse de Fyra in. Vanaf Amsterdam Centraal heb je daarnaast ook nog de s2200.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door reisthijs »

Ja, het is nu weer wat beter dan vorig jaar, maar die verbinding is nog altijd langzamer dan de IC's die er eerst reden.

NS levert een deel van de reizigers dus een slechter product dan voor de komst van de Fyra. Dat is waar het hier om draait.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Suus »

Voor een aantal reizigers zal de reistijd zijn toegenomen, maar door de extra stops van de IC hebben veel reizigers een flinke verbetering van hun reistijd gekregen en dat weegt voor mij zwaarder dan voor de doorgaande reizigers Rotterdam - Amsterdam v.v. die voor een klein bedrag een flinke verlaging van hun reistijd zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door robert55 »

dat is precies de argumentatie die NS zal geven.

Dat minuutje meer voor een stopje extra spel wat al sinds 20 jaar wordt gespeeld heeft van wat ooit de 40 steden tempo trein was iets gemaakt op het niveau van een Duitse Regionalbahn. Ik geloof dat de verbinding via de Oudelijn in 1939 tussen 020 en 010 in 1039 sneller was. Geen wonder dat mensen de auto kiezen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Klaasje »

Steden zijn wel gegroeid en metronetwerken sluiten aan op plaatsen als Schiedam en Sloterdijk met devaluatie van de CS-en als gevolg. Cs-en als meetpunt nemen sluit niet meer aan op de praktijk van efficient reizen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Geert »

Sowieso is de vergelijking met 1939 een beetje suf. Toen was er ook geen HSL. Nu de HSL er als snel alternatief voor de oude lijn is hoeft die verbinding ook niet supersnel te zijn. Dan kun je beter een paar stations extra bedienen en daarmee veel meer reizigers een verbinding geven die frequenter en sneller is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Wubbo »

robert55 schreef:Ik geloof dat de verbinding via de Oudelijn in 1939 tussen 020 en 010 in 1039 sneller was. Geen wonder dat mensen de auto kiezen.
In de winterdienstregeling 1962/1963 (ouder heb ik hier niet liggen) was de snelste trein een TEE (met toeslag) in 59 minuten. Als ik die niet meetel is de snelste verbinding tussen Amsterdam C en Rotterdam C 1 uur 7 minuten (1x/uur, via Gouda) of 1 uur 16 (1x/uur met de trein naar Vlissingen, via Haarlem). Nu doet de s2600 het in 1 uur 9 (2x/uur). Hoezo was het toen sneller?
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door jesse-cruzu »

Ik als dagelijkse reiziger tussen Rotterdam C. en Schiphol, neem ik toch liever de InterCity dan de Fyra. Puur omdat ik nog student ben en liever niet meer uitgeef dan ik nodig heb. En ik kan de Fyra ook niet vertrouwen, omdat ik vaak telaat ben gekomen op m'n werk omdat de Fyra vertraging had of niet reed. Dit gebeurd nog zeker dagelijks.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Suus »

Als je vijf dagen per week Schiphol - Rotterdam doet kan je voor 60 euro dagelijks de helft van je reistijd wegstrepen, dat lijkt mij buitengewoon goede deal eerlijk gezegd. Als je uitgaat van 22 werkdagen in een maand bespaar je dan maar liefst 18 uur en 20 minuten reistijd per maand :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door hauptbahnhof »

Mits de fyra betrouwbaar is en je niet elke week te laat bent omdat er eentje is uitgevallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Suus »

Ik zie eerlijk gezegd relatief weinig meldingen over de Fyra voorbij komen over de reisinformatietwitter van NS Hispeed. Aangezien alle vertragingen en uitval daarop gemeld wordt geeft dat toch een aardige indruk van de (goede) betrouwbaarheid.

En bij de Fyra kan je al vanaf 15 minuten vertraging een deel van je toeslag(abonnement) terugvragen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Voor een aantal reizigers zal de reistijd zijn toegenomen, maar door de extra stops van de IC hebben veel reizigers een flinke verbetering van hun reistijd gekregen en dat weegt voor mij zwaarder dan voor de doorgaande reizigers Rotterdam - Amsterdam v.v. die voor een klein bedrag een flinke verlaging van hun reistijd zien.
Sinds de hele omgooi van de Oude Lijn heb je inderdaad gewoon een kwartiersdiensten Amsterdam-Haarlem-Leiden-Den Haag HS/CS-Rotterdam-Dordrecht en Schiphol-Leiden-DenHaag HS/CS-Rotterdam-Dordrecht, met eventueel een korte overstap in Leiden (theoretisch dan). En er worden ook meer stations aangedaan: de 2100 ging vroeger gewoon bijvoorbeeld langs Delft, en de oude 2100 en 2600 stopten niet op Laan van NOI.

Maar of het een voordeel of nadeel is, hangt van je reis af. Reizigers tussen Amsterdam/Schiphol en Rotterdam die geen toeslag willen betalen, zijn inderdaad wat slechter af. Maar dat NS de extra stopts inbouw op de Oude Lijn om mensen de Fyra in te jagen, wisten wij al. Maar wat dus voor de ene reiziger werkt, werkt dus niet voor de ander.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Maar dat NS de extra stopts inbouw op de Oude Lijn om mensen de Fyra in te jagen, wisten wij al. Maar wat dus voor de ene reiziger werkt, werkt dus niet voor de ander.
Nogmaals, niet het de Fyra injagen maar dat is de reizigersvraag is de reden voor de extra stops. Want laten we wel weten, er zijn een paar nieuwe stops bijgekomen die allemaal zeer goed te motiveren zijn en aangezien je nu minder doorgaande reizigers hebt tussen Rotterdam en Amsterdam hebt vanwege de Fyra ontstond ook de mogelijkheid om de stopt toe te voegen zonder tienduizenden reizigers met veel extra reistijd op te zadelen. Bovendien heeft men de boel ook wat strakker getrokken want op sommige plekken zijn de rijtijden een beetje ingekort en de haltetijden korter gemaakt.

Maar al deze stations kan je met alle respect niet meer overslaan zoals dat voor 2012 gebeurde:
- Amsterdam Sloterdijk: Enorm groot overstapstation voor geheel Noord-Holland.
- Den Haag Laan van NOI: De beste aansluiting op het RandstadRail-netwerk naar Zoetermeer en Rotterdam en heeft dus enorm veel overstappers.
- Delft: Behoorlijk grote plaats met veel werkgelegenheid, heel veel studenten en zelfs nog wat toeristen.
- Schiedam C.: Aantrekkelijke overstappen op de Hoekse Lijn (Vlaardingen, Maassluis), de Holylijn en de metro naar Hoogvliet en Spijkenisse.
- Rotterdam Blaak: Aantrekkelijke overstappen voor Capelle aan den IJssel en Rotterdam Alexander.

Lelylaan en Heemstede-Aerdenhout zijn wel druk maar zijn natuurlijk wel twijfelachtiger, alleen zouden deze stations zonder IC-bediening geen aanbod hebben wat past bij de reizigersvraag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door reisthijs »

De actie die het duidelijkst reizigers de Fyra injoeg was natuurlijk niet zo zeer de langere reistijd, maar het opheffen van de directe IC-verbinding tussen de station Amsterdam-Schiphol-Rotterdam. Die verbinding is nu wel weer teruggekomen maar dat is meer per ongeluk.

Waar ik vreemd genoeg niemand over hoor is dat de verbindingen van Den Haag HS en Leiden naar Amsterdam en Rotterdam ook trager zijn geworden (al zijn de verschillen daar kleiner), die reizigers hebben geen alternatief in de vorm van een Fyra.
Bee schreef:Bovendien heeft men de boel ook wat strakker getrokken want op sommige plekken zijn de rijtijden een beetje ingekort en de haltetijden korter gemaakt.
De totale rijtijd van de route Amsterdam-Haarlem-Rotterdam is niet korter dan in de tijd dat het nog een Sneltrein was. Dus hoezo is dat strakker getrokken?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door IC140 »

Waarschijnlijk omdat Leiden juist blij is met hun directe IC naar Amsterdam Zuid en Noord Nederland, mooie kwartierdienst naar Haarlem en Amsterdam Sloterdijk in plaats van resp. 26-4 verdeling en 28-2 verdeling en kwartierdienst naar Delft. Den Haag HS profiteert van een kwartierdienst naar Sloterdijk, Schiedam en Blaak. De verslechtering van de verbinding Den Haag HS - Amsterdam Centraal heb ik trouwens wel vaak gehoord bij mensen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:Waar ik vreemd genoeg niemand over hoor is dat de verbindingen van Den Haag HS en Leiden naar Amsterdam en Rotterdam ook trager zijn geworden (al zijn de verschillen daar kleiner), die reizigers hebben geen alternatief in de vorm van een Fyra.
Omdat dat tijdsverlies ook wel meevalt? Alleen vaste reizigers van de oude 2100 (nu s2600 dus) zullen tijsverlies ervaren hebben. s1900 en s2200 zijn niet langzamer geworden. Reizigers van de s2200 die in Rotterdam Blaak, Schiedam, Delft of DH Laan van NOI in/uitstapten zullen juist blij zijn met de frequentieverhoging (4x/uur ipv 2x/uur een snelle trein).
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door jesse-cruzu »

Man hier in Nederland kan je InterCity's niet eens meer van elkaar onderscheiden. De s2600 bijvoorbeeld heeft meer iets van een regionale trein. :|
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Als je vijf dagen per week Schiphol - Rotterdam doet kan je voor 60 euro dagelijks de helft van je reistijd wegstrepen, dat lijkt mij buitengewoon goede deal eerlijk gezegd. Als je uitgaat van 22 werkdagen in een maand bespaar je dan maar liefst 18 uur en 20 minuten reistijd per maand :Y
Als je als consultant een uurtarief rekent van 100 euro per uur dan loop je binnen. Voor een student is tijd gratis ;)

Dat heb ik zelf ook: als ik naar België ga moet ik toch een vrije dag opnemen, wil ik wat aan mijn weekend hebben. Dan maakt de snelheid ook niets meer uit. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door Vinny »

Lelylaan en Heemstede-Aerdenhout zijn wel druk maar zijn natuurlijk wel twijfelachtiger, alleen zouden deze stations zonder IC-bediening geen aanbod hebben wat past bij de reizigersvraag.
Amsterdam Lelylaan is ook een station dat prima in het netwerk past, maar eveneens door reizigers nauwelijks bekend is. Voor een groot deel van het dicht bevolkte westelijke deel van Amsterdam is het de snelste optie naar Schiphol en verder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Monopoliewaakhond voelt NS aan de tand over Fyra'

Bericht door VIRM »

Vinny schreef:
Lelylaan en Heemstede-Aerdenhout zijn wel druk maar zijn natuurlijk wel twijfelachtiger, alleen zouden deze stations zonder IC-bediening geen aanbod hebben wat past bij de reizigersvraag.
Amsterdam Lelylaan is ook een station dat prima in het netwerk past, maar eveneens door reizigers nauwelijks bekend is. Voor een groot deel van het dicht bevolkte westelijke deel van Amsterdam is het de snelste optie naar Schiphol en verder.
En niet te vergeten: je kunt er ook redelijk makkelijk overstappen van metro op trein. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten