Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoor

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoor

Bericht door mijack1985 »

NS dochter Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoor

Arriva, het Zweedse spoorbedrijf SJ en NS-dochter Abellio willen samen de railmarkt in Denemarken gaan opbreken. Daartoe hebben ze deze week een gezamenlijke brancheorganisatie opgericht onder de naam Deense Trein. Dat meldt OV-Magazine vrijdag in een wekelijkse nieuwsbrief aan abonnees van het vakblad.

Arriva is in Denemarken al actief in Midden- en West-Jutland, maar de dochter van de Duitse spoorwegen hoopt op meer concessies. De afgelopen vijf jaar zijn er in Denemarken geen aanbesteding meer geweest. Deense Trein is in de eerste plaats bedoeld om weer beweging te krijgen op de Deense spoormarkt. Een vijfde deel van het Deense spoor is momenteel aanbesteed. DSB hoopt de concessie voor het hoofdrailnet volgend jaar met zeven jaar verlengd te krijgen.

Jesper Lok, algemeen directeur van de Deense spoorwegen DSB, waarschuwt voor pseudo-concurrentie op het spoor. Hij stelt dat nu Europese staatsbedrijven van verschillende grootte elkaar beconcurreren op het spoor. Daarbij zouden ze forse verliezen op de koop toenemen. Zelf heeft DSB 695 miljoen dollar verloren op de exploitatie van treindiensten in Zweden. De meeste van die activiteiten zijn al verkocht.

Bron:Treinreiziger.nl
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Deense railmarkt.

Bericht door Michael 1988 »

Ik vraag me af of NS in Nederland ook meer concurrentie wil op het spoor, SJ in Zweden, Arriva en Abellio in Groot-Brittanië en DB in Duitsland? Met andere woorden, de betrokken bedrijven (incl. de moederbedrijven) in hun thuislanden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Deense railmarkt.

Bericht door Vinny »

Bedrijven komen nou eenmaal voor hun eigen belang op. Daar zijn het bedrijven voor. Het mooie is, dat als iedereen voor hun eigen belang op komt dat er dan een evenwicht ontstaat waarin alle belangen ongeveer zijn afgepast. Dat werkt dus - al zal niet iedereen het hier mee eens zijn vermoed ik - het best in een multi-polaire wereld waar veel verschillende bedrijven zijn die ieder voor hun eigen marktaandeel zorgen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Deense railmarkt.

Bericht door Michael 1988 »

Het beantwoord niet echt mijn vraag. Maar van NS denk ik het te weten, namelijk niet. Maar dat weet ik dus niet zeker.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Deense railmarkt.

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Bedrijven komen nou eenmaal voor hun eigen belang op. Daar zijn het bedrijven voor. Het mooie is, dat als iedereen voor hun eigen belang op komt dat er dan een evenwicht ontstaat waarin alle belangen ongeveer zijn afgepast. Dat werkt dus - al zal niet iedereen het hier mee eens zijn vermoed ik - het best in een multi-polaire wereld waar veel verschillende bedrijven zijn die ieder voor hun eigen marktaandeel zorgen :)
Jij beheerst de neoliberale leerboekjes heel goed. Een probleem is echter dat het nastreven van eigen belangen tot inefficientie lijdt en daarnaast ook nog tot ongelijke ontwikkeling tussen hen die ontwikkeling kunnen betalen en hen die dat niet kunnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door Suus »

De relatie tussen de DSB en SJ is al enige tijd bekoeld, zeker na de enorme flop van de Zweedse activiteiten van de DSB. De DSB had geld uit Denemarken overgeheveld naar Zweden om het bedrijf levensvatbaar te houden maar dit werd aangezien als oneerlijke staatssteun en als concurrentievervalsing. De treinen van de DSB voerden een harde strijd tegen de treinen van de SJ op dezelfde verbinding maar DSB werd gedwongen de concessie van de hand te doen en het Zweedse deel van de Öresundståg wordt daarom nu gereden door Veolia Transport Sverige. De SJ rijdt tussen Göteborg en Malmo nu geen concurrerende treinen meer.

Het Zweedse bedrijf van DSB bleek echter niet levensvatbaar met alleen de voorstadstreinen van Göteborg waarvan men ook de concessie had. Om die reden heeft Västtrafik begin 2012 besloten om de SJ vanaf 1 mei 2012 de voorstadstreinen te laten rijden. Sindsdien is de Zweedse tak van DSB in liquidatie.

Ook op de Deense thuismarkt heeft de DSB grote problemen omdat al sinds 2003 wordt gewacht op treinen van Ansaldo en daardoor het gehele materieelbeleid op klappen staat. Een heel interessante ontwikkeling is dat een groot deel van de IC-treinen over een paar jaar sowieso niet meer met dieseltreinen hoeft te rijden omdat ze eindelijk eens een grootschalig elektrificatieproject hebben opgezet, dus de IC4-stellen dreigen dan alweer overbodig te worden. Fijn voor je bedrijfsfinanciën ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door Meltrain »

mijack1985 schreef:NS dochter Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoor

Arriva, het Zweedse spoorbedrijf SJ en NS-dochter Abellio willen samen de railmarkt in Denemarken gaan opbreken.
Gaan ze eindelijk de boel eens grootschalig elektrificeren daar, willen ze de rails weer weghalen. Toch zonde. :?
Sorry, ik kon het niet laten. :P
Michael 1988 schreef:Ik vraag me af of NS in Nederland ook meer concurrentie wil op het spoor, SJ in Zweden, Arriva en Abellio in Groot-Brittanië en DB in Duitsland? Met andere woorden, de betrokken bedrijven (incl. de moederbedrijven) in hun thuislanden.
Hoe kom je erbij dat Groot-Brittannië het thuisland van Abellio is? :? Het is een van oorsprong Duits bedrijf dat sinds 2008 in handen is van de NS.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door webguy »

NS is in het buitenland met NedRailways begonnen - en heeft in samenwerkingsverband met Serco o.a. Northern Rail en Merseyrail. NedRailways heeft Abellio in Duitsland gekocht en toen de naam overgenomen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door Meltrain »

Dat weet ik. :)
Dus NedRailways heeft het Verenigd Koningrijk als 'thuisland'. Maar kun je dan ook zeggen dat Abellio het VK als 'thuisland' heeft? Het is weliswaar hetzelfde bedrijf (NedRailways heeft haar naam veranderd en Abellio bestaat niet meer), maar Abellio komt oorspronkelijk uit Duitsland.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door webguy »

De naam komt misschien uit Duitsland, maar het bedrijf doet vooral zaken in het VK. Daarom is dus het thuisland het VK en Duitsland. In Duitsland is Abellio niet zo groot, in het VK bijna zoveel werknemers als NS Reizigers in Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Deense railmarkt.

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:
Vinny schreef:Bedrijven komen nou eenmaal voor hun eigen belang op. Daar zijn het bedrijven voor. Het mooie is, dat als iedereen voor hun eigen belang op komt dat er dan een evenwicht ontstaat waarin alle belangen ongeveer zijn afgepast. Dat werkt dus - al zal niet iedereen het hier mee eens zijn vermoed ik - het best in een multi-polaire wereld waar veel verschillende bedrijven zijn die ieder voor hun eigen marktaandeel zorgen :)
Jij beheerst de neoliberale leerboekjes heel goed. Een probleem is echter dat het nastreven van eigen belangen tot inefficientie lijdt en daarnaast ook nog tot ongelijke ontwikkeling tussen hen die ontwikkeling kunnen betalen en hen die dat niet kunnen.
De overheidsinterventies leiden over het algemeen tot grotere inefficiënties en meer oneerlijkheid. Dat bewijst de praktijk. Wat me echt woest maakt is dat de overheid niet de zwakken in de samenleving beschermt - de reden waarom we die jongens hebben "ingehuurd" als belastingbetaler, maar slechts de gevestigde belangen in stand houdt. Dat zie je dus bij uitstek in de railwereld waar het eigen staatsbedrijf altijd de hand boven het hoofd wordt gehouden hoe slecht het ook presteert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door mijack1985 »

Al bijna 5 jaar geen aanbesteding meer :shock: , dan snap ik het initiatief van "Dansk Tog" wel. Ik ken het Deense net niet, maar volgens mij zijn daar nog wel regionale spoorlijnen te vinden die gedecentraliseerd kunnen worden.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Deense railmarkt.

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:De overheidsinterventies leiden over het algemeen tot grotere inefficiënties en meer oneerlijkheid. Dat bewijst de praktijk. Wat me echt woest maakt is dat de overheid niet de zwakken in de samenleving beschermt - de reden waarom we die jongens hebben "ingehuurd" als belastingbetaler, maar slechts de gevestigde belangen in stand houdt. Dat zie je dus bij uitstek in de railwereld waar het eigen staatsbedrijf altijd de hand boven het hoofd wordt gehouden hoe slecht het ook presteert.
Hou alsjeblieft op zeg :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door Vinny »

Ja, de provincie Limburg is inderdaad een opvallende uitzondering, daar heb je gelijk in.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door Klaasje »

Over een gedeelte van je post hierboven valt te twisten maar dat de ongelijkheid door actief overheidsbeleid bevorderd doordat dat vaak faalt is echt aanwijsbaar onjuist. Verzorgingsstaten kennen een kleinere ongelijkheid dan landen met een meer liberaal georiënteerde economie. Dat komt vast niet door falend overheidsbeleid. Sterker nog, ondanks falend overheidsbeleid komt dat wel van de grond. Dat is toch iets zou je zeggen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door Vinny »

Overheidsinterventie om concurrentie tegen te gaan is zelden een goed idee. Zelfs in Nederland zie je dat de punctualiteit en reizigerstevredenheid toeneemt na aanbesteding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door Klaasje »

Maar daar ging het imiddels toch allang niet meer over? Het was compleet off-topic geraakt waarin je een aantal stellingen bezigt die gewoon onjuist zijn. Nadat ik dat heb "aangetoond" begin je opeens weer on-topic en doe je net alsof je reageert op wat ik post terwijl je dat juist niet doet. Zo voel ik mij niet serieus genomen. Je hebt kennelijk niet voldoende moeite gedaan om dat te begrijpen wat ik opschrijf. Zo heeft discussiëren geen enkele zin.
Pallice
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 17:46

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door Pallice »

Zelf heb ik een half jaar in Kopenhagen gezeten en het is niet voor niets dat deze bedrijven voor meer concurrentie pleiten want zij ruiken bloed.

De DSB heeft afgelopen jaar een enorm verlies gedraaid van 1 miljard kronen(150 miljoen euro). Daarnaast (uit eigen ervaring) zijn de trein reizen in denemarken reteduur, (Retour København - Aarhus kost omgerekend zo'n 200 euro, Voordeelticket die je minimaal twee weken van te voren moet aanschaffen kost de helft). In vergelijking: In Nederland kost een retourtje op ongeveer gelijke afstand (Den Helder - Maastricht) minder dan 50 euro, mocht je geen dagkaart hebben. Daarnaast rijdt idd een aanzienlijk deel van het materieel op Dieseltreinen (vanwege lage brandstofheffingen op diesel). Voor de rest zijn de treinen van binnen behoorlijk comfortabel, alleen heb je standaard een trein later vanwege vertragingen :P

Maar iig ruiken andere bedrijven bloed, en het zou me niet verbazen als het ook nog zou lukken (deels).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door Suus »

Het verlies van de DSB ook ook te maken met de enorme flop van hun Zweedse activiteiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door deadlock »

Inderdaad. Ze zitten op een grote berg met geld ook nog eens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Maar daar ging het imiddels toch allang niet meer over? Het was compleet off-topic geraakt waarin je een aantal stellingen bezigt die gewoon onjuist zijn. Nadat ik dat heb "aangetoond" begin je opeens weer on-topic en doe je net alsof je reageert op wat ik post terwijl je dat juist niet doet. Zo voel ik mij niet serieus genomen. Je hebt kennelijk niet voldoende moeite gedaan om dat te begrijpen wat ik opschrijf. Zo heeft discussiëren geen enkele zin.
Rustig nou maar jongen. Ik forum hier voor mijn plezier, niet om andere mensen af te zeiken of niet serieus te nemen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:
Klaasje schreef:Maar daar ging het imiddels toch allang niet meer over? Het was compleet off-topic geraakt waarin je een aantal stellingen bezigt die gewoon onjuist zijn. Nadat ik dat heb "aangetoond" begin je opeens weer on-topic en doe je net alsof je reageert op wat ik post terwijl je dat juist niet doet. Zo voel ik mij niet serieus genomen. Je hebt kennelijk niet voldoende moeite gedaan om dat te begrijpen wat ik opschrijf. Zo heeft discussiëren geen enkele zin.
Rustig nou maar jongen. Ik forum hier voor mijn plezier, niet om andere mensen af te zeiken of niet serieus te nemen. :Y
Echt? Zou je niet zeggen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Bericht door mijack1985 »

Item over DSB, die vreest een Duitse overname volgens Copenhagen Post.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten