[Update] Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

[Update] Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Dubbele P »

Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Zoals gisteren al voorgenomen en aangekondigd, ben ik vandaag eens de boel gaan verkennen in Nuth, waar sinds enkele dagen een 12-tal oude ICK-rijtuigen opgesteld staan als strategische reserve. Bijzonder interessant gezien het feit dat Nuth een weinigbetekenend stoptreinstationnetje is en er toevallig nog een emplacement ligt van de bietenverlading, die er tot halverwege de jaren '90 plaatsvond. Normaalgesproken zou je verwachten dat het opgebroken zou worden en ik heb dit ook meerdere keren gedacht toen er weer eens een spoorgraafmachine stond. Het blijkt dat het emplacement nu gebruikt gaat worden voor het stallen van strategische reserve van de NS. Zeer interessant, maar een bijzonder slecht plan als je het materieel nog eens zou willen gebruiken. De spuiters kunnen namelijk niet wachten en het zal ook niet lang duren voordat het spul 'voorgesloopt' is. Tijd om eens een kijkje te nemen in Nuth:

Afbeelding
Station Nuth, met geheel op de achtergrond de sleep ICK-rijtuigen. Apart en opvallend! :)

Afbeelding
Het lijkt erop dat men de reguliere ICK-wagons nog in gebruik heeft en deze speciale met fietsenafdeling terzijde heeft gesteld. In ieder geval rijdt dit materieel o.a. nog veel in de serie Venlo-Den Haag Centraal.

Afbeelding
De wagons vanuit de andere kant gezien en wel vanuit de plek waar ooit de bietenverladingsinstallatie stond. Een kijkje door het raam van een wagon leerde dat er een aantal pallets stonden met ICK-ramen en -deuren.

Afbeelding

Afbeelding
De eerste vernieling is reeds een feit... :?

Tot zover een selectie van de foto's uit Nuth. Ik kom er iedere dag langs met de trein, dus ik zal e.e.a. goed in de gaten houden! Zeker wanneer er volgende maand een reeks plan V geplaatst zou worden, kan het nog interessanter worden! Ik weet alleen niet op welke sporen het volgende materieel geplaatst zal worden, aangezien men een aantal wisselstukken opgebroken en geklemd heeft, waardoor het naastgelegen opstelspoor niet bereikbaar is.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Karl »

Leuk.

Waarom is de opstelling niet meer in Amsterdam, is dat vol?
Is dit echt een reserve of gewoon een voorbode voor de sloop?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Daniel »

Aan de laatste foto te zien zijn ze vast begonnen met de sloop :( ...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Daan »

Karl schreef:Waarom is de opstelling niet meer in Amsterdam, is dat vol?
Dijksgracht (Amsterdam) is zo goed als vol, en Amersfoort staat ook vol...

Helaas word het materieel binnen de kortste keren gesloopt door vandalen, op deze manier... :(
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Caspar »

De Dijksgracht is nog lang niet vol, die gene die er regelmatig langsrijdt is vast al opgevallen dat het afgezette gedeelte met sporen intussen bijna verdubbeld is. Nu wordt de laatste hand gelegd aan de aanleg van de nieuwe omheining.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Daan »

Hmm, was ook zo ja...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Suus »

En vervolgens ging de helft van de treinen op dat terrein ook weer in dienst, toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Caspar »

De instroom van IRM gaat behoorlijk hard naar mijn idee, zijn er nu al 20 geloof ik. Die SLT's zullen ook wel snel komen, aangezien er tot 2010 1 a 2 stellen IRM of SLT per week in dienst moeten komen. Ik denk dat T-mat er snel uit kan zo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Suus »

Nouja, de wadlopers gaan naar Polen, en ik las ergens op dit forum dat er ook weer Plan V's terug zouden komen omdat er toch nog een tekort was :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Daan »

Caspar schreef:De instroom van IRM gaat behoorlijk hard naar mijn idee, zijn er nu al 20 geloof ik. Die SLT's zullen ook wel snel komen, aangezien er tot 2010 1 a 2 stellen IRM of SLT per week in dienst moeten komen. Ik denk dat T-mat er snel uit kan zo.
Helaas stagneert de instroom zowel IRM als SLT nogal momenteel... ;) Dat is ook juist de reden dat er weer wat buiten dienst gesteld V weer in dienst wordt genomen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Daantje »

Ik zie in Zeeland ook nog regelmating T'tjes en ik zat afgelopen maandag nog in een T in de stoptrein Utrecht - Den Haag Centraal.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Karl »

Ik zie vrijwel elke dag nog wel een T'tje heen en weer crossen op de Oude Lijn, zo uitgestorven lijken ze ook niet.
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Daan »

Valt ook wel mee met de T's, slechts 10 van de 31 zijn buiten dienst/gesloopt.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Dubbele P »

Voor geïnteresseerden: een kleine reportage met alle foto's staat op mijn site.
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door lausteen »

Tja je moet wat, maar dit lijkt me nou niet de meest geschikte locatie.. Enorm vandalismegevoelig. Ook geen camera's ofzo? Wel interessant als je af en toe foto's maakt om de aftakeling in beeld te brengen ;) Hoe langer ze er staan, hoe erger het zal worden..

Is strategische reserve in de zin van 'we zouden het ooit nog wel eens kunnen gebruiken' of meer als 'het kan elk moment weer ingezet worden' ?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Wubbo »

Dat eerste, er zijn wel wat conserveringsmaatregelen genomen namelijk.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door STF »

Dit is echt een plek waar je ongestoord je gang kunt gaan met vernielen, vanaf de bos-zijde sta je daar rustig te vernielen zonder dat iemand het ziet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Caspar »

Daan schreef:
Caspar schreef:De instroom van IRM gaat behoorlijk hard naar mijn idee, zijn er nu al 20 geloof ik. Die SLT's zullen ook wel snel komen, aangezien er tot 2010 1 a 2 stellen IRM of SLT per week in dienst moeten komen. Ik denk dat T-mat er snel uit kan zo.
Helaas stagneert de instroom zowel IRM als SLT nogal momenteel... ;) Dat is ook juist de reden dat er weer wat buiten dienst gesteld V weer in dienst wordt genomen.
Dat valt toch wel mee? Er zijn nu 17 IRM'n intussen in dienst gekomen.
(de 18e zag ik vandaag testritten maken) SLT gaat ook vanaf de nieuwe dienstregeling rijden tussen Utrecht en Den Haag, en vrij snel in de sprinters tussen Breukelen en Utrecht/Rhenen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Caspar »

Overigens zag ik vandaag 5 stellen V-mat de dijksgracht inrijden.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door STF »

Jeetje, dat zal een plons zijn geweest... :lol:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Daan »

Caspar schreef:Overigens zag ik vandaag 5 stellen V-mat de dijksgracht inrijden.
Denk eerder eruit, 8 van de 10 stellen die daar ergens in oktober neer zijn gezet komen weer in dienst.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Caspar »

De rijweg was dusdanig ingestelt dat ze er alleen maar in konden gaan. Net er even langs gereden; er staan zeker meer dan 10 stellen nu. Maar misschien gaan ze nog weg.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Daan »

Heb op Somda gelezen dat er gisteren of eergisteren een stuk of 4 vanaf de Drg zijn vertrokken richting Amf.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door racingweirdo »

de betreffende treinstellen zijn in de fik gezet.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Strategische reserve NS-materieel in Nuth

Bericht door Daan »

Klopt, zie het nieuwstopic.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten