Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Daniel »

Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht
Geplaatst op: vrijdag 15 februari 2013 20:32
Laatst bijgewerkt: vrijdag 15 februari 2013 20:34


UTRECHT - Een deel van de Weense trams die het bestuur Regio Utrecht in 2008 kocht dreigt nu onverkoopbaar.
De tweedehands trams werden destijds aangeschaft om de verwachte drukte in de spits op te vangen. Maar nu al wil het BRU van de trams af, omdat er te weinig gebruik van gemaakt wordt.
Lees verder | Dossier Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein | Meer nieuws over Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Daniel »

Inmiddels hebben de trams ook Kanniewaarzijn gehaald, vanaf 09:20 begint de soap... http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334707
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Z2N »

Misschien alsnog enkele reis museum? Blijkbaar is er interesse, als ik dat filmpje zie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door VIRM »

Daniel schreef:Inmiddels hebben de trams ook Kanniewaarzijn gehaald, vanaf 09:20 begint de soap... http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334707
Ja, ik heb er gisteren naar gekeken. Is dit echt allemaal waar? :shock:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Daniel »

De afzonderlijke onderdelen zijn wel langsgekomen in diverse nieuwsberichten in de afgelopen tijd ja. Inclusief dat afgebrande onderstation :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door 010jongen »

Nederlandse wetgeving ook, als de trams op alle haltes hadden gestopt konden ze prima functioneren, de snelheid is niet echt een probleem. In Berlijn is er bij bepaalde metro's ook een afstap naar beneden wat prima verloopt. In Nederland kunnen dit soort dingen dan weer niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door webguy »

Overigens reden ze afgelopen week juist weer! Als ik uit het raam kijk naar het kopspoortje bij het busstation Zuid, heb ik de laatste week ze een paar keer zien rijden.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door 010jongen »

Er is zelfs een speciale perron voor de weense trams aangelegd op het jaarbeursplein.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Daniel »

Ah, die's voor de volgende aflevering van Kanniewaarzijn zeker, een perron voor trams die niet meer rijden :P Zonder gekheid: heeft die halte niet gewoon twee perrons omdat het nu tijdelijk een eindpunt wordt, maar in de toekomst een tussenhalte?

@webguy: Inderdaad ja, ik zag van de week ook ineens weer wat roods voorbij rijden toen ik op de Europalaan op de bus stond te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Z2N »

De Uithoftram gaat toch stoppen aan de kant van de huidige tramhalte?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Aking »

Ze mogen dr wel een bij ons in de tuin zetten dan... we zitten toch praktisch aan de route van de Uithoflijn... :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Daniel »

@Z2N: De Uithoftram gaat inderdaad onder het Stationsplein Oost stoppen alwaar ook een keervoorziening komt omdat de frequentie naar de Uithof hoger wordt dan die naar Nieuwegein/IJsselstein.
De tramlijn uit Nieuwegein/IJsselstein wordt echter vanaf medio april ingekort tot de halte op het Jaarbeursplein. Deze is volledig dubbelsporig en met twee perrons aangelegd omdat in een later stadium de lijn vanaf die halte weer wordt doorgetrokken naar de andere kant van het station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Suus »

Vanochtend trouwens ook weer de Weense trams gezien op het keerspoor bij Utrecht Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

Vind je het gek dat niemand die dingen gaat gebruiken. Mensen wisten niet meer waar ze wel en waar ze niet uit konden stappen en gingen hierdoor veel eerder mee met de bus, fiets, auto of de andere tram. Tenminste ik zou dat wel doen. Overigens is er geen extra materieel nodig voor de Uithoflijn? Ik zou dan eerder zeggen zet al die trams alleen maar op die lijn in en geen enkel ander type dat BRU nu heeft. Dan hebben ze geen last van elkaar en blijven ze wel een fatsoenlijke functie behouden i.p.v. de schroothoop. Als BRU die dingen dan ook nog even gaat reviseren zoals ze deden bij de Utrechtse sneltrams. Maar ja, helaas zijn de tramstellen al verkocht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door reisthijs »

Michael 1988 schreef:Vind je het gek dat niemand die dingen gaat gebruiken.
Ze worden echt wel gebruikt, al is de spitstram inderdaad wel minder druk dan de gewone sneltram.

De Uithoflijn exploiteren met alleen de Weense trams is geen goed idee, dan heb je veel te weinig capaciteit en een veel te lage frequentie.

Voor de Uithoflijn worden nieuwe lagevloertrams aangeschaft die uiteindelijk ook alle bestaande trams moeten gaan vervangen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:@Z2N: De Uithoftram gaat inderdaad onder het Stationsplein Oost stoppen alwaar ook een keervoorziening komt omdat de frequentie naar de Uithof hoger wordt dan die naar Nieuwegein/IJsselstein.
Is het uiteindelijk (zodra het één doorgaande lijn is geworden) niet veel handiger om de extra Uithoftrams door te laten rijden tot het Jaarbeursplein? o.a. voor de overstappers van/naar busstation West. Dan kan je daar het derde spoor benutten als keervooerziening.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Daniel »

Is het, met die hele slinger die je dan maakt i.c.m. de afstand van de halte op het Jaarbeursplein tot Busstation West, niet sneller om vanaf Stationsplein Oost te lopen?
Met een tramhalte onder Stationsplein Oost zit je immers sneller in de stationshal of op de poortvrije passage dan nu en het uiteindelijke busstation West komt onder de hal te liggen waar je dan toch in moet om er te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door nvdw »

Precies. Tegen de tijd dat het hele tramgebeuren allemaal klaar is zijn de bussen allang weer richting centrumzijde verhuisd.

Dat hele gedoe met die spitstrams was natuurlijk ook actueel toen er sprake van was dat (onder andere?) Arriva zijn bussen niet meer naar het station maar naar Westraven wilde laten rijden. Als dat was gebeurd dan waren die extra trams zeker hard nodig geweest (al was die deadline, gezien de geschiedenis van deze Weense trams, ook nooit gehaald).

Het grote punt in dit drama in drie bedrijven is dat BRU gewoon veel te veel geld heeft betaald voor oude trams die ook nog eens op veel punten ongeschikt waren voor het tracé.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Precies. Tegen de tijd dat het hele tramgebeuren allemaal klaar is zijn de bussen allang weer richting centrumzijde verhuisd.
De bussen die naar Busstation West gaan blijven daar, die gaan niet terug :wink:
Dat hele gedoe met die spitstrams was natuurlijk ook actueel toen er sprake van was dat (onder andere?) Arriva zijn bussen niet meer naar het station maar naar Westraven wilde laten rijden. Als dat was gebeurd dan waren die extra trams zeker hard nodig geweest (al was die deadline, gezien de geschiedenis van deze Weense trams, ook nooit gehaald).
Arriva en Veolia waren dat. Maar die plannen zijn er pas in 2010 gekomen terwijl de beslissing om spitstrams aan te schaffen er eentje uit 2008 was. Dat ze uiteindelijk pas ten tijde van die plannen van Arriva zijn gaan rijden is een ander verhaal :P
(Bussen naar Westraven heeft trouwens een jaar lang in de dienstregeling gestaan, maar is nooit toegepast)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:De bussen die naar Busstation West gaan blijven daar, die gaan niet terug :wink:
Zeker weten? Ik verkeerde eigenlijk in de veronderstelling dat het huidige Busstation West ook maar een tijdelijk geheel is (al is 'tijdelijk' nog altijd 'enkele jaren'). Volgens mij maakt het hele busgebeuren sowieso een 'rondje centraal' vanwege al die verbouwingen dus ik had eigenlijk verwacht dat de bussen straks (dus ergens in 2138 :wink: ) allemaal weer aan de centrumzijde terecht komen. Maar wellicht is de wens de vader van de gedachte 8-)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door Daniel »

Het huidige Busstation West is inderdaad tijdelijk, maar de definitieve vervanger ervan ligt ook gewoon aan die kant van het station. Dat komt echter wel half onder de stationshal te liggen, de liften en roltrappen staan er al klaar voor :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door MR92 »

Toch niet.. De trams zullen gestald worden op de toekomstige tramremise Nieuwegein (Remiseweg, alwaar de bussen verdwijnen), waardoor de spitstrams waarschijnlijk gebruikt gaan worden voor testritten op de toekomstige Uithoflijn.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door microshit »

Heb je van zo'n uitspraak nog een bron?
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door 010jongen »

Ik neem aan dat er gewoon met nieuwe trams testritten worden uitgevoerd?, ze mogen wel al vast beginnen met rondkijken of wordt dit momenteel al gedaan?.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht

Bericht door reisthijs »

Waarom zou je willen wachten met het testen van de nieuwe trambaan tot de nieuwe trams zijn geleverd? Hoe eerde je kan beginnen met testen hoe beter.
MR92 schreef:Toch niet..
Toch niet wat?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 156 gasten