Woedende reacties na experiment NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Suus »

Heel veel geklaag op de Twitters is dat mensen hun trajectkaart moeten laten zien terwijl ze vinden dat ze omdat ze geen chipkaart hebben ze ook niet verplicht zijn hun vervoersbewijs te laten zien aan het personeel. Waarschijnlijk zijn het echter dezelfde mensen die klagen dat ze nooit een conducteur zien in de trein om hun vervoersbewijs aan te laten zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Wubbo »

Als ze gewoon ingangscontrole hadden gedaan, zou het dan ook zo'n heisa zijn geweest? Of is het nu heisa omdat de ingangscontrole gecombineerd is met dichte poortjes?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:
Thom91 schreef:Wanneer komen in Hwd de poortjes? Komen daar überhaupt poortjes en zo niet, hoe lossen we dat op?
Ik las in een van de gratis krantjes vandaag dat er maar op 80 stations poortjes komen, de rest blijft bij paaltjes zoals nu. Ik kan me voorstellen dat dat voor Heerhugowaard ook geldt.
Hurray! *O*
Komt wel goed schatje.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Caspar »

webguy schreef:Als de servicemedewerkers die er bij staan vertellen dat het een proef is snappen ze het denk ik wel. Sowieso is al ruim een jaar het motto van de NS communicatie "Kan je inchecken, check dan in en uit"
Maar dat roepen ze niet om in de treinen; daar is het ''Eindigt u hier uw reis bij NS, vergeet dan niet uit te checken''
Bij overstappen zegt men dat niet.

@ Wubbo en Bee, service personeel heeft toch helemaal geen recht om te controleren op vervoerbewijzen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Het is toch raar dat je in het ene station dan moet in en uitchecken bij het overstappen, terwijl dat in een ander station juist niet moet? Ik denk dat een hoop reizigers dat niet snappen.
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe ze dat in Amersfoort nu gaan doen... als daar de poortjes komen te staan zoals nu de paaltjes staan mag je bij sommige wat gebruikelijker overstaps ook gaan in- en uitchecken. Al scheelt het allicht dat één van die overstaps op de Valleilijn is waardoor de reizigers toch al moeten uit- en inchecken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Caspar »

@ Daniël:
Als dan bij een nieuwe dienstregeling het basisuurpatroon en het spoorgebruik van een station verandert, zullen ze vast niet de poortjes veranderen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Daniel »

Vast niet nee, maargoed, nou vertrekt de Valleilijn ook overal en nergens in de loop van de dag: perron 1/2 heeft daarom ook nog Connexxion-paaltjes. Moeten alleen de reizigers het afleren om daar alvast om te checken, gebeurt nu veel bij de mooi naast elkaar staande paaltjes.

Maarja, men zal de opzet vast nog wel veranderen. Je zou met de huidige positionering ook de poortjes kunnen omzeilen door de lift naar perron 1/2 te nemen (staat voor de huidige paaltjes) en vervolgens via de loopbrug naar de andere perrons te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Geert »

Het scheelt in ieder geval dat een dergelijke verplichten uitcheck-incheckactie halverwege je reis niet meer extra geld kost zoals eerst...

Inderdaad vreemd om die proef zo laat aan te kondigen. Dan was helemaal niet aankondigen misschien nog wel beter geweest (en had het gewoon een ingangscontrole geheten).

De vraag is ook wat men wilde uitproberen: hoe een onvoorbereide groep reizigers met gesloten poortjes omgaat of een voorbereide groep reizigers? Ik neem aan dat voor het moment dat de poortjes dichtgaan er uitgebreid gecommuniceerd wordt, en de grote groep spitsreizigers dus in meer of mindere mate wel voorbereid zal zijn. Dan is deze proef niet heel representatief.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door jesse-cruzu »

Wat jammer is, is dat Rotterdam Centraal in principe wordt afgesloten voor niet treinreizigers. Mits je een OV-chipkaart heb, kom je er wel in. Nu het nog open is, is het prettig om wat te eten te halen of iets dergelijks. -o-
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door ODRAIL »

En als je binnen 30 minuten weer uitcheckt is het nog gratis ook. Ik neem aan dat je binnen die tijd wel iets te eten kunt halen :idea: :wink: .
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Thom91 »

Maak daar maar een uur van.
Komt wel goed schatje.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Ruben »

Meten hoe 'klaar' de reiziger voor het reizen met dichte poortjes is? Als er nog steeds papieren abonnementen bestaan is het vervoersbedrijf zelf daar nog geeneens 'klaar' voor. Zodra dat het geval is, meten ze maar af aan de verkoop van papieren kaartjes hoe het er bij de reiziger voor staat. :N
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Geert »

Wat is er trouwens zo bijzonder aan Hilversum dat er voor dat station gekozen is?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Klaasje »

Niet zoveel.. ze hadden net zo goed Almere C kunnen uitkiezen. Wel is men daar instapcontroles min of meer gewend.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door reisthijs »

Thom91 schreef:Morgen overigens een groot artikel hierover in Metro als ik Ruben Eg mag geloven.
In dat artikel las ik vanmorgen niets over woedende reacties.
Het beeld dat daar geschetst wordt is dat het allemaal vrij soepel verloopt.
Geert schreef:Wat is er trouwens zo bijzonder aan Hilversum
Niets, daarom juist een logische keus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:Het wordt nog leuk als ze dat straks op Almere Centrum doen.. Als er in de ochtendspits een trein uit Lelystad aankomt dan komt een enorme hoeveelheid volk van de trap af voor twee poortjes. :')
De bak voor de Metro is daar weggehaald dus wie weet komen daar meer poortjes bij. Feit is dat de Hilversum proef aan die kant van Almere Centrum altijd al wordt "uitgeprobeerd" en altijd leidt tot botsingen door dat ene openstaande brede poortje...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Edwin »

Geert schreef:Wat is er trouwens zo bijzonder aan Hilversum dat er voor dat station gekozen is?
Keuze was om een middelgroot station te kiezen en niet bijvoorbeeld Amsterdam CS om bij problemen minder mensen te treffen. Overigens was er wel een enkel poortje open voor mensen met trajectkaarten.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door VIRM »

Komt de irritatie ook niet deels doordat de OV-chippoortjes/paaltjes een 'bottleneck' worden?

In een ideale situatie, zou je een ruime stationshal moeten hebben met heel veel poortjes. Of gewoon goed geplaatste paaltjes.
Als ik ik bijvoorbeeld in de spits in de Amsterdamse metro reis, dan zijn de poortjes bij bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk in de avondspits om naar buiten te gaan een grote bottleneck: er is maar een beperkt aantal poortjes voor een leegstromende metro. Zou zoiets ook voor Hilversum gelden?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door hauptbahnhof »

Ik denk gewoon grotendeels omdat veel mensen niet kunnen inchecken ook al zouden ze dat willen en ze dus allemaal door 1 poortje moeten. Mocht je willen haasten voor je treintje, bestaat de kans dan dat je het niet haalt.

Het zou bij die bottlenecks al een groot stuk helpen als mensen achter elkaar uitchecken i.p.v. te wachten totdat de poortjes weer dichtzijn of het scherm weer terug naar de basisstand.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Edwin »

hauptbahnhof schreef:Het zou bij die bottlenecks al een groot stuk helpen als mensen achter elkaar uitchecken i.p.v. te wachten totdat de poortjes weer dichtzijn of het scherm weer terug naar de basisstand.
Probleem met snelle in/uitchecken wat niet gebeurt heb ik eens meegemaakt op Zuidplein tijdens een concert in Ahoy. Daar waren mensen met dagkaarten die dus allemaal dezelfde code/melding op het scherm krijgen. Die kunnen niet snel achter elkaar inchecken, want ga je te snel mis je kan op een incheck en een boete.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is wel zo. Ben ondertussen een maand of 3 niet met de metro in Rotterdam geweest maar als het geluid iets hoger is dan die van de poortjes in Amsterdam, kun je ook daarop letten...
En anders is het echt de taak van het vervoerbedrijf om dat te regelen!
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Gertjan »

Caspar schreef:@ Wubbo en Bee, service personeel heeft toch helemaal geen recht om te controleren op vervoerbewijzen?
Zijn bij mijn weten gewoon toezichthouders. Hebben een toezichthouderspas en zijn aangewezen als toezichthouder als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene Wet Bestuursrecht en zijn belast op de naleving van de artiekelen 70 t/m 74 van de Wet Personenvervoer 2000. Dus ja, ze mogen controleren alleen niet verbaliseren middels PV.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Tristan »

'Reizigersstroom is binnen 30 seconden opgelost'
Binnen 30 seconden kun je ook een paar bommen af laten gaan (zie de situatie in Boston). Kortom: een zeer ongewenste, onveilige situatie.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door Suus »

Als he, als er een noodsituatie is, dan kan er met de noodinstallatie ingegrepen worden en zijn alle poortjes direct open.

Voor de rest is het echt een extreem overdreven onzinreactie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Woedende reacties na experiment NS

Bericht door VIRM »

Is de noodinstallatie uberhaupt ooit eens getest?

En kan je als reiziger de noodinstallatie/knop bedienen? Mij is een dergelijke knop echter nog nooit opgevallen.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten