Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

Een maand geleden richtte ik een website op om te kijken of er draagvlak was voor de aanleg van een spoorlijn tussen Staphorst en Kampen. Nu is gebleken dat er een redelijk draagvlak is. Van de nu 510 stemmen zijn er 402 voor. Ik richt daarom volgende week, samen met (tot nu toe) 2 anderen een stichting op.

De stichting zal gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor de spoorlijn. Ook zal de stichting kijken waar de spoorlijn kan liggen. Als er een degelijk plan is, zullen we daarmee naar de gemeenten, provincie en het Rijk stappen. Vooralsnog is het mijn idee om de spoorlijn bij Staphorst af te laten takken van de spoorlijn Arnhem-Leeuwarden en in Kampen aan te laten sluiten op het Kamperlijntje. In de stichting zal die optie dan ook besproken worden.

Welke vervoersstromen hopen we hiermee te kunnen bedienen?
Zwolle-Staphorst
Zwolle-Zwartsluis
Zwolle-Hasselt
Zwolle-Genemuiden
Staphorst-Zwartsluis
Staphorst-Hasselt
Staphorst-Genemuiden
Staphorst-Kampen
Zwartsluis-Hasselt
Zwartsluis-Genemuiden
Zwartsluis-Kampen
Hasselt-Genemuiden
Hasselt-Kampen
Genemuiden-Kampen
en vice versa.

Ik kan begrijpen dat mensen denken dat dit in de categorie 'wishfull thinking' valt. Het is ook 'wishfull thinking', maar ik denk dat we best ver kunnen komen, zolang we ons verzekerd weten van steun. En dan heb je natuurlijk aan 400 mensen niet genoeg, maar ik denk dat we een veel breder palet aan mensen enthousiast kunnen maken als we eenmaal een plan hebben.

Nu is het zo dat we op zoek zijn naar mensen die ons willen helpen. Helpen kan ook door het geven van suggesties hieronder, maar het liefst willen we nog meer mensen betrekken bij de stichting. Aanmelden voor hulp kan via info@meerspoor.nl. Vergeet ook vooral niet te kijken op de website die vanaf 25 april onze enige website is.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door deadlock »

Natuurlijk is er draagvlak voor onder de bevolking maar het is een ronduit ridicuul idee. Een trein van niets naar nergensheen kost bakken met geld en levert niets op, het biedt hooguit een betere methode voor refo's om van de ene zwartekousen- naar de andere zwartekousenkerk over te stappen.

Zwolle-Staphorst is trouwens een uitzondering, ik vind dat daar een station moet komen en dat alle sprinters daar moeten stoppen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door Klaasje »

Ik kan er eigenlijk niet omheen om toch wat kritiek te hebben. Een spoorlijn, of beter, treinvervoer is massavervoer. Stel we gaan er vanuit dat het spoor er nu al ligt en er dus geen investeringen nodig zijn. Er hoeft dus alleen een treintje te rijden:

Vanuit het hele gebied zullen de vervoersstromen het grootst zijn naar Zwolle. Vervoersstromen tussen dorpen onderling hoef je het echt niet voor te doen, de afstanden zijn te kort en de frequenties van een trein zijn te laag om te zorgen voor een goede concurrentiepositie ten opzicht van de auto maar ook regelmatig ten opzichte van de fiets. Daar ga je geen reizigers mee trekken. Dan blijft de stroom van de dorpen naar Zwolle, en voor bepaalde groepen scholieren met Kampen over.

Speciaal voor scholieren moet je geen trein willen laten rijden. Die trein zit één rit per dag, per richting bomvol, de rest van de dag kan je met een kanon afschieten. Die ene rit levert geld op. De rest van de dag kost het alleen maar geld. Kortom. Wil dat lijntje een succes worden moet dat lijntje het gaan hebben van vervoer tussen de dorpen en Zwolle. Momenteel zijn er al een hoop busverbindingen vanuit dit gebied naar Zwolle, die zijn redelijk rechtstreeks en buiten de spitsen al slecht bezet. In theorie klinkt een trein leuk maar als de trein niet rechtstreeks maar met een omweg rijdt dan gaat de reistijd met die trein langer zijn dan met de huidige bussen. Als de reistijd niet hard omlaag gaat, ga je geen nieuwe reizigers trekken en dus gaat die trein voornamelijk gebruikt worden door mensen die geen andere keuze hebben. Dat zijn er te weinig om treinen van te laten rijden door een toch redelijk dunbevolkt gebied.

Als je beter openbaar vervoer in dit gebied wilt, zal je denk ik moeten kijken naar betere busverbindingen. Maar ook deze zijn niet gratis en ook hier helpt het niet mee als er weinig mensen in die bussen zitten. Al heb je dat altijd in minder stedelijke gebieden: Omdat er niet al te veel mensen wonen langs een ov-lijn kan het niet uit om de hele dag frequent te rijden, daardoor wordt de drempel om het ov te gebruiken hoger, vervolgens is voor een grote groep de auto, een scooter of de fiets interessant omdat je dan niet aan vaste tijden en trage verbindingen vastzit.
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

Klaasje schreef: . Momenteel zijn er al een hoop busverbindingen vanuit dit gebied naar Zwolle, die zijn redelijk rechtstreeks en buiten de spitsen al slecht bezet. In theorie klinkt een trein leuk maar als de trein niet rechtstreeks maar met een omweg rijdt dan gaat de reistijd met die trein langer zijn dan met de huidige bussen. Als de reistijd niet hard omlaag gaat, ga je geen nieuwe reizigers trekken en dus gaat die trein voornamelijk gebruikt worden door mensen die geen andere keuze hebben. Dat zijn er te weinig om treinen van te laten rijden door een toch redelijk dunbevolkt gebied.
Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren. Toch wil ik bovenstaande ontkrachten. Vanuit Genemuiden rijdt er overdag geen bus naar Zwolle. Ik zat laatst om 12 uur 's middags in de bus, en de bus zat bomvol. De hele kliek moest overstappen in bus 71, waar bijna geen kip in zat.

Overigens kan lijn 71 ook aansluiten op de spoorlijn, en die bus zit normaalgesproken redelijk vol overdag (bovenstaande keer nou net niet.)
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

deadlock schreef:Natuurlijk is er draagvlak voor onder de bevolking maar het is een ronduit ridicuul idee. Een trein van niets naar nergensheen kost bakken met geld en levert niets op, het biedt hooguit een betere methode voor refo's om van de ene zwartekousen- naar de andere zwartekousenkerk over te stappen.

Zwolle-Staphorst is trouwens een uitzondering, ik vind dat daar een station moet komen en dat alle sprinters daar moeten stoppen.
Ik vind deze reactie volslagen ridicuul. Bekijk het plan eens goed, bekijk ook vooral de website eens, en kom dan met een inhoudelijke reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door Klaasje »

EnricoKolk schreef:
Klaasje schreef: . Momenteel zijn er al een hoop busverbindingen vanuit dit gebied naar Zwolle, die zijn redelijk rechtstreeks en buiten de spitsen al slecht bezet. In theorie klinkt een trein leuk maar als de trein niet rechtstreeks maar met een omweg rijdt dan gaat de reistijd met die trein langer zijn dan met de huidige bussen. Als de reistijd niet hard omlaag gaat, ga je geen nieuwe reizigers trekken en dus gaat die trein voornamelijk gebruikt worden door mensen die geen andere keuze hebben. Dat zijn er te weinig om treinen van te laten rijden door een toch redelijk dunbevolkt gebied.
Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren. Toch wil ik bovenstaande ontkrachten. Vanuit Genemuiden rijdt er overdag geen bus naar Zwolle. Ik zat laatst om 12 uur 's middags in de bus, en de bus zat bomvol. De hele kliek moest overstappen in bus 71, waar bijna geen kip in zat.

Overigens kan lijn 71 ook aansluiten op de spoorlijn, en die bus zit normaalgesproken redelijk vol overdag (bovenstaande keer nou net niet.)
Als je de telcijfers van het gebied bekijkt dan ziet het er over de linie wel zo uit als ik schets. Dat is absoluut geen rechtvaardiging voor een trein want daarvoor heb je meerdere malen meer reizigers nodig dan voor een bus om een beetje uit te kunnen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door deadlock »

EnricoKolk schreef:Ik vind deze reactie volslagen ridicuul. Bekijk het plan eens goed, bekijk ook vooral de website eens, en kom dan met een inhoudelijke reactie.
Dat mag je vinden maar dat neemt niet weg dat jij bakken belastinggeld wat er niet is wil gaan uitgeven aan iets waar slechts een handvol mensen beter van wordt.

Nogmaals; draagvlak zal er best zijn. Er zal ook best draagvlak zijn voor een HSL-verbinding tussen Zwolle en Bielefeld die onderweg nergens stopt. Dat betekent niet dat die trein er dan maar moet komen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

Jaarlijks gaat er 5,5 miljard > https://twitter.com/TonElias/status/321192793626275840 naar infrastructuur (wegen en spoor). Stel, dit project beslaat in totaal 10 jaar. Dan leg je elk jaar 100 miljoen van die 5,5 miljard (1.8%!) aan de kant. Na 10 jaar heb je dan 1 miljard.

Bovendien is het geen wet van Meden en Perzen dat dit project 1 miljard gaat kosten. De Hanzelijn kostte 1,1 miljard, en werd aangelegd met allerlei tunnels en dergelijke. Het is nog maar zeer de vraag of dat hier ook gaat gebeuren.
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

Wanneer je de site zou bekijken, zou je zien dat het niet alleen gaat om reizigersvervoer. Het gaat ook om goederenvervoer (van het buitenland, via Zwolle).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door Thom91 »

En waar moet dat heen? Waar komen die reizigers vandaan? Je kan veel Beter een HOV busnetwerk opzetten dan dit..
En ohja, mag er op zondag ook een trein rijden of is dat niet toegestaan?
Komt wel goed schatje.
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

Weinig mensen in Noordwest Overijssel maken gebruik van het Openbaar Vervoer. Een veelgehoord argument daarvoor: "Het is allemaal zo slecht geregeld." Ik denk dat. Veel potentiële reizigers zijn, maar dat hopen we in de stichting te gaan onderzoeken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door Klaasje »

Veel projecten worden gedaan omdat er een direct aanwijsbare noodzaak is of verbetering van de ontwikkelingspositie gewenst is. Dat brengt uiteindelijk weer geld in het laatje als er veel gebruik van gemaakt wordt of wanneer de mogelijkheid om het te gaan gebruiken doorslaggevend is voor mensen om zich ergens te gaan vestigen. Dit soort problemen zijn er in deze regio niet en zullen er niet zijn. Bovendien is het aantal mensen dat direct of indirect profijt heeft van deze verbinding veel minder dan 1,8 % van de Nederlandse bevolking. Zelfs 0,25 % zou ik al een zeer discutabele waarde vinden. De gemeenten Zwartewaterland en Staphorst hebben samen nog geen 40.000 inwoners. Daarbij is het maar de vraag of die inwoners ook echt profijt hebben van die verbinding zoals ik het hierboven heb uitgelegd. Op bepaalde belangrijke relaties is de reistijd per bus vrijwel zeker korter dan met een trein.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door Thom91 »

Hoeveel mensen wonen er in de regio? Wat is hun achtergrond? Rijkeluis mensen of de middenklasse? En ik heb nog geen antwoord op de vraag of er op zondag ook treintjes mogen rijden.
Komt wel goed schatje.
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

Klaasje, de verbinding is niet via een omweg. Van Genemuiden via Kampen naar Zwolle is bijvoorbeeld geen omweg.

Thom, meeste mensen middenklasse. Vraag of treinen op zondag mogen rijden is absurde vraag in dit stadium. Voor verdere demografische gegevens verwijs ik je naar het CBS.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door Klaasje »

EnricoKolk schreef:Klaasje, de verbinding is niet via een omweg. Van Genemuiden via Kampen naar Zwolle is bijvoorbeeld geen omweg.
Het is anderhalf keer zo lang als via de provinciale weg als je station Kampen aandoet. Dan win je het met een trein nooit van een bus qua reistijd.

Ik vind het verder prima als je het een goed plan vindt maar het is misschien verstandig om af te vragen of het dat is als op een internetforum met liefhebbers al veel vraagtekens ontstaan.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door deadlock »

EnricoKolk schreef:Jaarlijks gaat er 5,5 miljard > https://twitter.com/TonElias/status/321192793626275840 naar infrastructuur (wegen en spoor). Stel, dit project beslaat in totaal 10 jaar. Dan leg je elk jaar 100 miljoen van die 5,5 miljard (1.8%!) aan de kant. Na 10 jaar heb je dan 1 miljard.

Bovendien is het geen wet van Meden en Perzen dat dit project 1 miljard gaat kosten. De Hanzelijn kostte 1,1 miljard, en werd aangelegd met allerlei tunnels en dergelijke. Het is nog maar zeer de vraag of dat hier ook gaat gebeuren.
Wat wil je daarmee zeggen? Dat het minder erg is om 1 miljard te verspillen als je het over een periode van 10 jaar uitsmeert?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

deadlock schreef:
EnricoKolk schreef:Jaarlijks gaat er 5,5 miljard > https://twitter.com/TonElias/status/321192793626275840 naar infrastructuur (wegen en spoor). Stel, dit project beslaat in totaal 10 jaar. Dan leg je elk jaar 100 miljoen van die 5,5 miljard (1.8%!) aan de kant. Na 10 jaar heb je dan 1 miljard.

Bovendien is het geen wet van Meden en Perzen dat dit project 1 miljard gaat kosten. De Hanzelijn kostte 1,1 miljard, en werd aangelegd met allerlei tunnels en dergelijke. Het is nog maar zeer de vraag of dat hier ook gaat gebeuren.
Wat wil je daarmee zeggen? Dat het minder erg is om 1 miljard te verspillen als je het over een periode van 10 jaar uitsmeert?
Nee, daarmee wil ik laten zien dat het best wel meevalt hoeveel dit zou kosten.
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

Klaasje schreef:
EnricoKolk schreef:Klaasje, de verbinding is niet via een omweg. Van Genemuiden via Kampen naar Zwolle is bijvoorbeeld geen omweg.
Het is anderhalf keer zo lang als via de provinciale weg als je station Kampen aandoet. Dan win je het met een trein nooit van een bus qua reistijd.

Ik vind het verder prima als je het een goed plan vindt maar het is misschien verstandig om af te vragen of het dat is als op een internetforum met liefhebbers al veel vraagtekens ontstaan.
Provinciale weg?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door Thom91 »

EnricoKolk schreef:
Klaasje schreef:
EnricoKolk schreef:Klaasje, de verbinding is niet via een omweg. Van Genemuiden via Kampen naar Zwolle is bijvoorbeeld geen omweg.
Het is anderhalf keer zo lang als via de provinciale weg als je station Kampen aandoet. Dan win je het met een trein nooit van een bus qua reistijd.

Ik vind het verder prima als je het een goed plan vindt maar het is misschien verstandig om af te vragen of het dat is als op een internetforum met liefhebbers al veel vraagtekens ontstaan.
Provinciale weg?
De meeste N wegen.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door deadlock »

EnricoKolk schreef:Nee, daarmee wil ik laten zien dat het best wel meevalt hoeveel dit zou kosten.
Het blijft evenveel geld dus het valt niet mee. Daarnaast zoals Klaasje zegt; er is geen vervoersvraag en je verdient dit nooit terug. Wie vertelde hier laatst toch dat er binnen de concessie IJsselmond al geen droog brood te verdienen valt? Het lijkt me dat een vorm van openbaar vervoer een belangrijke sociale functie vervult maar een spoorlijn is absoluut niet gerechtvaardigd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

Zoals al eerder gezegd: we spreken hier niet alleen over reizigersvervoer. Bovendien zou onderzoek ter plaatse meer opleveren. Want er zijn veel potentiële reizigers. Jullie gaan echter alleen af op telgegevens van de tegenvallende verbindingen die er nu zijn. Een supermarkt met weinig artikelen trekt ook minder klanten dan een supermarkt met groot assortiment.

Het zou trouwens kunnen dat we de spoorlijn willen van Emmeloord/Urk via Vollenhove naar Zwolle. Maar dat weten we nog niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door deadlock »

Als je een modaliteitsverschuiving van 100% zou realiseren zouden sommige voorgestelde verbindingen nog steeds niet rendabel zijn. En ja, je spreekt uiteraard wel alleen over reizigersvervoer, goederenvervoer is er simpelweg niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

Nee goederenvervoer is er niet. Waarom niet? Omdat er geen spoor ligt! Er is wel degelijk potentieel goederenvervoer. Laatst sprak ik nog met een deskundige uit de regio, die werkzaam is bij een transportbedrijf. Hij zei dat goederenvervoer per spoor ook hier erg welkom zou zijn.

Ook: Genemuiden en Staphorst tellen alleen al 5 transportbedrijven. Waarom niet per spoor? In Staphorst loopt het spoor al langs het industrieterrein, dus van goederenvervoer zou wel degelijk sprake kunnen zijn.
EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 00:04
Contacteer:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door EnricoKolk »

Thom91 schreef:
EnricoKolk schreef:
Klaasje schreef:
EnricoKolk schreef:Klaasje, de verbinding is niet via een omweg. Van Genemuiden via Kampen naar Zwolle is bijvoorbeeld geen omweg.
Het is anderhalf keer zo lang als via de provinciale weg als je station Kampen aandoet. Dan win je het met een trein nooit van een bus qua reistijd.

Ik vind het verder prima als je het een goed plan vindt maar het is misschien verstandig om af te vragen of het dat is als op een internetforum met liefhebbers al veel vraagtekens ontstaan.
Provinciale weg?
De meeste N wegen.
Dat snap ik, maar ik vroeg me af welke provinciale weg Klaasje bedoeld.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Bericht door Klaasje »

Die van Hasselt naar Stadshagen natuurlijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten