FNV wil geen contant geld meer in de bus

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door midnet »

Stukje in dagblad METRO van vandaag 22/4. FNV Bondgenoten pleit voor een en einde aan contant geld in de bussen ivm de veiligheid van de chauffeurs en passagiers. Er zijn dit jaar al 6 overvallen gepleegd, soms met bedreiging van mes of pistool. Men wenst nu een elektronisch betaalsysteem (hadden we dat niet al??) en gaat in overleg met werkgevers en staatsecretaris.
(Terzijde: dit is in Zweden al zo';n 2-3 jaar geleden ingevoerd-ook op drang van de bonden na enkele overvallen rond Stockholm en ivm met hun ARBO-wet).
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door WSM »

Wanneer beginnen de CAO-onderhandelingen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door VIRM »

Ik vond het eigenlijk best vreemd dat er uberhaupt nog losse kaartjes in de bus worden verkocht. In principe maakt de OV-chipkaart dit overbodig (en het wordt ook niet gestimuleerd door de torenhoge prijzen die worden gerekend, al lijken veel toeristen dit natuurlijk niet door te hebben :mrgreen:).

Zou het erg veel kosten om het contant geld te vervangen door een pinapparaat?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3921
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door hauptbahnhof »

Ik zie dit soort dingen eigenlijk niet haalbaar... Pinnen duurt zo lang... en wat als iemand geen geld op zn rekening heeft?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door Suus »

Eerlijk gezegd zie ik meer in de installatie van een muntmachine, waar je de munten inwerpt en die het wisselgeld uitspuugt, dat zie je overal ter wereld behalve in onze bussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door Wubbo »

hauptbahnhof schreef:Ik zie dit soort dingen eigenlijk niet haalbaar... Pinnen duurt zo lang... en wat als iemand geen geld op zn rekening heeft?
Wat als iemand geen losgeld bij zich heeft?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door deadlock »

Ideale plek om contactloos pinnen te proberen *O*
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door robert55 »

Wubbo schreef:
hauptbahnhof schreef:Ik zie dit soort dingen eigenlijk niet haalbaar... Pinnen duurt zo lang... en wat als iemand geen geld op zn rekening heeft?
Wat als iemand geen losgeld bij zich heeft?
Dan blijft die persoon gegijzeld :)

Serieus: cashgeld is duur in de afhandeling. Naarmate het aantal plekken waar veel cash voorhanden is afneemt [en de meeeste van die situaties steeds steviger beveiligd worden, zie je een verschuiving van overvallen naar minder beveiligbare situaties, ook als daar eigenlijk maar weinig te halen valt.
Intussen zijn er ook bakkers en supermarkten waar je niet meer met cash terecht kunt
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door nvdw »

VIRM schreef:Ik vond het eigenlijk best vreemd dat er uberhaupt nog losse kaartjes in de bus worden verkocht. In principe maakt de OV-chipkaart dit overbodig (en het wordt ook niet gestimuleerd door de torenhoge prijzen die worden gerekend, al lijken veel toeristen dit natuurlijk niet door te hebben :mrgreen:).
De treurnis is dat veel regio's de andere kant op bewegen: meer papieren kaartsoorten om dure chiptarieven af te toppen, zoals dagkaarten al dan niet voor groepen. De ritkaarten worden vooral gekocht door mensen die om wat voor reden dan ook niet aan de chipkaart willen. In sommige gevallen kan ik me daar wel wat bij voorstellen: denk aan het aanvragen van een persoonlijke kaart door een 65-plusser die geen internet heeft. Dat zijn er ook nogal wat. Verder krijg ik nogal wat mensen die hun reis niet via een uitdraai kunnen declareren.

Ergo: de oplossing van dit probleem is er al, maar het werkt niet goed genoeg. Dat heeft alles te maken met prijs en beschikbaarheid (in de meeste dorpen met geluk één tabakszaak die tot 17 uur open is)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door deadlock »

nvdw schreef:denk aan het aanvragen van een persoonlijke kaart door een 65-plusser die geen internet heeft.
Dat is een systeemfout. De 65+pas zou óf een chipkaart moeten zijn óf geleverd moeten worden met een chipkaart. Daarnaast zitten de meeste bejaarden tegenwoordig op internet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door VIRM »

deadlock schreef:
nvdw schreef:denk aan het aanvragen van een persoonlijke kaart door een 65-plusser die geen internet heeft.
Dat is een systeemfout. De 65+pas zou óf een chipkaart moeten zijn óf geleverd moeten worden met een chipkaart. Daarnaast zitten de meeste bejaarden tegenwoordig op internet.
De meeste bejaarden op internet? Uuuh... In het senioren/aanleun-achtige complex van mijn oma zijn letterlijk een paar bewoners aangesloten op internet.
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3921
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door hauptbahnhof »

Wubbo schreef:
hauptbahnhof schreef:Ik zie dit soort dingen eigenlijk niet haalbaar... Pinnen duurt zo lang... en wat als iemand geen geld op zn rekening heeft?
Wat als iemand geen losgeld bij zich heeft?
Dan mag ie uitstappen, eventueel pinnen of ergens zn chipkaart opladen o.i.d. en met de volgende mee. Maar als alles overal pin is? Hoe krijg je dat voor mekaar?

Het beste zou zijn automaten in de voertuigen natuurlijk. Maar met de huidige opzet gebeurt de controle al bij het instappen en hoeft het vervoerbedrijf niet veel kaartcontroleurs te regelen. Dat zal straks dan wel moeten.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door marvinkok »

Veel van de ouderen die ook met de bus gaan doen dat onder meer om naar de markt te gaan. Onder andere hier in Twente is er een infobus die ook bij die markten staat. Hoe moeilijk is het om ook in die bus chipkaarten te laten bestellen? Desnoods rij je met dat ding langs verzorgingshuizen, als er echt veel vraag naar is. Daarnaast zijn er genoeg ouderen met kinderen/kleinkinderen die wél internet hebben om het aan te vragen.
We hadden laatst nog met mijn eigen opa en oma over hoe onhandig het is dat het bejaardencentrum (nog geen 10 jaar oud) nooit is voorbereid op internet in de kamers via LAN, dan wel WiFi. Zij zullen overigens nooit meer met het OV gaan omdat ze te slecht ter been zijn...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door deadlock »

hauptbahnhof schreef:
Wubbo schreef:
hauptbahnhof schreef:Ik zie dit soort dingen eigenlijk niet haalbaar... Pinnen duurt zo lang... en wat als iemand geen geld op zn rekening heeft?
Wat als iemand geen losgeld bij zich heeft?
Dan mag ie uitstappen, eventueel pinnen of ergens zn chipkaart opladen o.i.d. en met de volgende mee. Maar als alles overal pin is? Hoe krijg je dat voor mekaar?
Eventueel ergens pinnen? Dan had hij toch ook gelijk z'n pinpas kunnen gebruiken om te betalen? En dan nog: Je mag best wat van reizigers verwachten. Dat ze een pinpas bij zich hebben is absoluut niet onrealistisch.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door Karl »

Maar dan wel iets waarbij je ook met Creditcard kan pinnen en niet alleen PIN accepteren, maar ook andere 'merken' zodat buitenlanders kunnen pinnen (Visa debit, Maestro, etc.).
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door deadlock »

Helemaal mee eens!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door fogeltje »

Tja, we hadden ooit de chipknip, die was daarvoor ideaal, voor kleine contante betalingen.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door deadlock »

Nee want die was niet contactloos.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
hauptbahnhof
Berichten: 3921
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door hauptbahnhof »

In de voertuigen pinnen duurt te lang. Dat is wat ik bedoel. Ik zie me al op een Rembrandtplein staan als er hordes mensen een kaartje willen kopen maar contant niet meer geaccepteerd word. Krijg soms al klachten dat het te lang duurt. Laat staan als er gepind moet worden (moet dan echt tijdens stilstand gebeuren).
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: FNV wil geen contant geld meer in de bus

Bericht door Kuba »

Het grote probleem is dat wij hier een (semi) instapcontrole door de chauffeurs kennen. Dit maakt kaartautomaten in voertuigen onmogelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten