Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door Geert »

Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis
Geplaatst op: dinsdag 23 april 2013 20:31
Laatst bijgewerkt: dinsdag 23 april 2013 20:32


In het komende jaar blijft internet in treinen van de Nederlandse Spoorwegen gratis. De NS heeft de overeenkomst met T-Mobile, dat de internetverbinding in de trein verzorgt, met een jaar verlengd. Eind dit jaar zijn alle intercity's van internet voorzien.

Begin deze maand zou de overeenkomst tussen de NS en T-Mobile over het aanbieden van internet in de trein aflopen, maar naar nu blijkt is die overeenkomst met een jaar verlengd. Of mensen daarna wel moeten betalen voor internettoegang, is nog niet bekend.

Vandaag wordt de driehonderdste intercity-trein van internet voorzien. Vanaf dan zijn er nog 65 intercity-treinstellen die nog geen internettoegang hebben. Eind dit jaar moeten ook die treinen van wifi zijn voorzien. Alleen de intercity's krijgen internet; sprinters en stoptreinen niet. "In die treinen zitten mensen vaak toch een stuk korter", aldus woordvoerder Edwin van Scherrenburg van de NS.

Daarnaast zegt de NS grote stations met gratis wifi te willen uitrusten. Eerder al maakte de vervoerder bekend Den Haag Centraal en Hollands Spoor van gratis hotspots te willen voorzien. Op de meeste grotere stations is nu al betaald internet van KPN aanwezig; onduidelijk is of die hotspots gratis worden, of dat er nieuwe hotspots zullen worden opgetuigd.
Lees verder
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door VIRM »

Beetje off-topic, maar de installatie van wifi in de IC's gaat toch gepaard met de plaatsing van schermen met reisinformatie in de trein? Mij viel op dat deze schermen met enige regelmaat geen reisinformatie vertonen.
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door webguy »

Known bug - betekent dat de systemen niet weten welke trein het is.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door NintendoC »

Worden de sprinters ook uitgerust met Wi-Fi?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door Edwin »

NintendoC schreef:Worden de sprinters ook uitgerust met Wi-Fi?
Zie beginpost:
Geert schreef:Vandaag wordt de driehonderdste intercity-trein van internet voorzien. Vanaf dan zijn er nog 65 intercity-treinstellen die nog geen internettoegang hebben. Eind dit jaar moeten ook die treinen van wifi zijn voorzien. Alleen de intercity's krijgen internet; sprinters en stoptreinen niet. "In die treinen zitten mensen vaak toch een stuk korter", aldus woordvoerder Edwin van Scherrenburg van de NS.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door Geert »

Zou ICR nog worden uitgerust met wifi?
webguy schreef:Bollenveld is een alternatief op het weiland, beide geven een ander type storing aan.
Weet je ook welke twee storingen dat zijn? Met het weiland heb ik meestal geen internet.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door marvinkok »

Had vanochtend ICMm met werkend internet en OBIS, maar vanmiddag was het weiland, (wel met Wifi) maar later werd het wel gewoon reisinformatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door Suus »

Geert schreef:Zou ICR nog worden uitgerust met wifi?
Er zijn nu 300 van de 365 treinen met wifi uitgerust. Het overgrote deel van de vierde deelserie VIRM moet nog, er zijn nog enkele zesjes zonder wifi en de verbouwing van DDZ is nog niet afgerond. Ga er dus maar niet van uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door Caspar »

Dan moet NS ook niet zeggen dat alle IC's binnen een jaar zijn uitgerust met Wifi :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door Daniel »

Ze mogen er dan wel mee uitgerust zijn, maar als het niet werkt heb je er ook vrij weinig aan. En dat laatste is iets wat ik de laatste tijd wel erg vaak tegen kom.
Meestal gaat het mis om de verbinding te maken, maar vanmiddag kwam ik zelfs niet op de pagina terecht waarop je de voorwaarden accepteert (gaf een 404-fout).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door ThePretender »

Heb je geprobeerd zelf naar de nstrein-site te browsen? Dat kan wel eens helpen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door Daniel »

Ja, juist toen kreeg ik die 404-fout. Als het normaal werkt gaat de browser automatisch naar die pagina, maar dat deed hij vanmiddag al helemaal niet.
Het lijkt trouwens wel wat te maken te hebben met de "trein-in-bollenveld"-storingsmelding. Precies in treinen die dat tonen blijkt vaak de wifi "dood" te zijn (en die tref ik de laatste dagen nogal vaak)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door webguy »

Trein in Bollenveld betekent geloof ik dat er een storing is met de server kant qua reisinfo, dan doet wifi het nog wel (laatste heb ik vandaag gechecked). Trein in weiland betekent geloof ik dat er aan de trein kant iets met de applicatie aan de hand is.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door Caspar »

Ik vind dat bollenveld wel een prettigere verschijning dan die irritante presentatie van de ZoneTaxi die ik intussen al 100.000 keer voorbij heb zien komen. Dat bollenveld zie ik nu iedere rit die ik maak wel een aantal keren :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door Suus »

Dat zonetaxi-filmpje en het werkzaamheden-filmpje gaan al een tijd mee inderdaad -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internet in de trein blijft nog minstens een jaar gratis

Bericht door Daniel »

Helaas komt die zonetaxi-reclame ook gewoon langs eens in de zoveel tijd als het bollenveld vertoond wordt. Noemenswaardig was wel dat ik vanmiddag voor het eerst in tijden weereens een trein trof die ook daadwerkelijk reisinfo gaf op de OBIS-schermen, daar heb je meer aan dan een foto van een trein langs een bollenveld :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 161 gasten