OVer je OV-Chipkaart #8

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daniel »

Heb al diverse keren dat soort halve transacties gehad, kan soms nog een behoorlijke tijd duren voordat die compleet zijn. In mijn geval was het trouwens bij Arriva, maar ook daar zou je gewoon verwachten dat beide transacties uit dezelfde bus tegelijk verwerkt worden.

Vandaag trouwens ook nog de nodige moeite moeten doen om uit te checken in een GVU-bus op lijn 364. Geen van beide kaartlezers bij de uitstapdeur bleek te reageren op m'n kaart, voorin deed 'ie het gelukkig wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door fogeltje »

Ik heb die situatie met halve transacties ook eens gehad. Na twee dagen leek het alsof mijn ouders bij Arriva wel hadden ingecheckt hadden maar niet uitgecheckt hadden. Dus restitutieformulier ingevuld ("ik had hem er wel even voorgehouden", maar jullie weten ook wel hoe dat met oudjes gaat). Kreeg na een dag bericht dat ze gewoon uitgecheckt hadden en nog een dag later kon ik dat ook daadwerkelijk zien.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door fogeltje »

Wow, vandaag zijn beide ingediende claims goedgekeurd. Best netjes.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tochjo »

De ontbrekende check-uit is vandaag ook verschenen in het overzicht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door webguy »

Heb vandaag trouwens voor het eerst een papieren OVC kaartje gezien - nog wel in de testfase :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Suus »

Die heb je allang in Amsterdam en Rotterdam hoor. :6
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door webguy »

Goed, goed, het bijzondere was dus dat 'ie uit een NS automaat kwam, en dat 'ie een NS opdruk heeft :)
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Edwin »

Bee schreef:Die heb je allang in Amsterdam en Rotterdam hoor. :6
Den Haag, HTM, ook.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daniel »

Ben toch wel heel benieuwd wat er vanmiddag nu misging op de tramvervangende bus 361 tussen Nieuwegein en IJsselstein: voor een ritje van slechts twee haltes (na een overstap, dus excl. basistarief) betaalde ik een bedrag dat overeen komt met een rit van Nieuwegein Stadscentrum naar IJsselstein Binnenstad, weer terug naar Nieuwegein en vervolgens weer naar m'n uitstaphalte :roll:
Vraag me af in hoeverre dat überhaupt technisch mogelijk is, morgen maar eens kijken wat er op het transactieoverzicht staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Anne »

webguy schreef:Goed, goed, het bijzondere was dus dat 'ie uit een NS automaat kwam, en dat 'ie een NS opdruk heeft :)
Waar nemen ze die proef??
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door webguy »

Is nog maar een proef in het lab - ik begreep dat de boel in oktober of november daadwerkelijk in de buitenwereld wordt getest.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:Is nog maar een proef in het lab - ik begreep dat de boel in oktober of november daadwerkelijk in de buitenwereld wordt getest.
Mocht je zo'n kaartje in handen krijgen, dan weet je dat ik interesse heb.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Anne »

webguy schreef:Is nog maar een proef in het lab - ik begreep dat de boel in oktober of november daadwerkelijk in de buitenwereld wordt getest.
Bedankt.
Neem aan dat het voor NS veel lastiger is dan voor GVB en RET. (HTM en EBS hebben geen automaatkaarten)
Die hebben slechts een beperkt assortiment in de automaat en zonder vast begin- of eindstation/halte.
Voor NS zal het lastiger zijn doordat je van en naar elk station moet kunnen reizen.
Ben ook benieuwd hoe die omgaat bij overstap (via poortjes) als er een omleiding is.

Vraag me nog af of ik het juist heb dat de GVB/RET automaten "lege" kaartjes hebben die pas bij aankoop worden voorzien van opdruk en geladen met product.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Suus »

Klopt, de kaartjes uit die automaten zijn "lege" kaartjes die worden opgeladen en bedrukt op het moment van aanschaf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daniel »

Connexxion wordt ook wel steeds sneller met z'n restituties zeg... gisteravond een claim ingediend en toen ik vanmorgen vroeg een eerdere restitutie op wilde halen bij een NS-automaat bleken er al twee klaar te staan. De bevestigingsmail bleek al om 0.04 uur verzonden, overduidelijk automatisch dus (wat ook wel te zien is aan dat ze meer restitueerden dan de ritprijs)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door hauptbahnhof »

Kwam ik net dit artikel tegen. Ik vraag me echt keer op keer af wat voor belachelijk land dit is...

Reizigers die metropoortjes in Amsterdam opentrappen, krijgen geen bon meer voor vernieling.

Lees meer
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

Als de poortjes na het opentrappen nog gewoon functioneren, is er simpelweg GEEN sprake van vernieling (art. 350 WvSr), want die poortjes zijn dan niet stukgemaakt. Een boete voor vernieling is dan idd onterecht.

Wel kunnen degenen die de poortjes opentrappen of -duwen een boete krijgen voor zwart rijden.
Laatst gewijzigd door Tristan op vr 03 mei 2013, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door webguy »

Deze beslissing zet de toezichthouders buitenspel. Want zwartrijden kunnen ze niet aantonen, omdat ze geen uitleesapparatuur voor chipkaarten hebben.
Tijd voor een railmetropocket.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Suus »

En opnieuw wordt het takenpakket van de toezichthouder beperkt. Er was ooit een tijd dat ze boetes mochten geven maar nadat ze al ongeveer gedegradeerd waren tot de persoon die hulp geeft bij de kaartautomaat en foldertjes over Koninginnedag uitdeelde hebben ze nu helemaal geen poot meer om op te staan. Je hebt die mensen verplicht op de ondergrondse stations staan, laat ze dan ook nuttig werk doen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door JWM »

Op de ondergrondse stations staan toezichthouders die worden ingehuurd via een beveiligingsbedrijf. Het artikel gaat over het Veiligheidsteam Openbaar Vervoer van de gemeente Amsterdam, een soort stadswacht in het OV.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Vinny »

Tristan schreef:Als de poortjes na het opentrappen nog gewoon functioneren, is er simpelweg GEEN sprake van vernieling (art. 350 WvSr), want die poortjes zijn dan niet stukgemaakt. Een boete voor vernieling is dan idd onterecht.

Wel kunnen degenen die de poortjes opentrappen of -duwen een boete krijgen voor zwart rijden.
Oppakken en een paar weken op water en brood zetten. Het opentrappen van poortjes is een DOELBEWUSTE torpedering van het systeem, daar mag veel harder tegen worden opgetreden dan tegen mensen die "vergeten" in te checken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

Vinny schreef: Het opentrappen van poortjes is een DOELBEWUSTE torpedering van het systeem, daar mag veel harder tegen worden opgetreden dan tegen mensen die "vergeten" in te checken.
Mee eens, maar zolang het glas niet sneuvelt of de deurtjes niet afbreken of iets dergelijks, kán er geen beroep gedaan worden op art. 350 Wetboek van Strafrecht en dus is er in de JURIDISCHE zin GEEN sprake van vernieling.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door hauptbahnhof »

Dus als ik iemand probeer neer te schieten en ik mis, moeten ze ook niet komen met "poging tot moord".
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door marvinkok »

Dan heb je altijd nog wapenbezit ;)
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

hauptbahnhof schreef:Dus als ik iemand probeer neer te schieten en ik mis, moeten ze ook niet komen met "poging tot moord".
Van de opentrappers is het niet het doel om de poortjes te vernielen, maar om niets te hoeven betalen voor het OV. De man die vorig jaar in Ede een chipkaartpaal met een bijl bewerkt heeft, kon wel vervolgd worden voor vernieling. Als hij alleen zijn bijl gepakt had, maar tegengehouden was vóór hij de paal kon bewerken, kon hij vervolgd worden voor poging tot vernieling.

Als je met een wapen op iemand schiet, heb je het doel om hem te vermoorden. Als je mist, is dat dus weldegelijk poging tot moord.

Tot zover dit college Strafrecht ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten