Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker rijden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Wubbo »

Die rijtijden tussen Den Haag en Roosendaal zijn toch niet wezenlijk veranderd ten opzichte van dienstregeling 2012, toen de trein nog vol zat?

Laten we wel wezen: voor het binnenlands verkeer is de halfuursdienst s2600 beter dan de niet-halfuursdienst met 2100 en Benelux / 12100 vorig jaar. Voor de Benelux is geen rol meer weggelegd in het binnenlandse verkeer: uurdiensten tellen eigenlijk niet mee in de Randstad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door iljitsch »

Klopt, maar vroeger was-ie wel veel sneller. Ik nam 'm graag naar schiphol en Amsterdam omdat de benelux de snelste verbinding gaf vanaf Den Haag. Maar inderdaad, een trein die eens in de twee uur rijdt dan een verbinding twee keer per uur die vaker stopt maar sneller is heeft geen toegevoegde waarde.

Zit de thalys nu voller? De stopper Antwerpen - Roosendaal wel...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Ook de bizar lange rijtijden helpen natuurlijk niet, 25 minuten voor Den Haag - Rotterdam,
De rijtijd voor dat stukje is 20 minuten, zo bizar is dat nou ook weer niet.

Het enige dat echt te lang duurt is het wachten in Roosendaal in het weekend. (Al kan dat ook voordelen hebben: gisteren kwam de trein met +7 de grens over, vanaf Roosendaal reed deze weer netjes op tijd.)

Over de stopper gesproken, ik zag gisteren een prachtig glimmende trein in Roosendaal staan, had volgens de datum op de zijkant afgelopen januari weer een revisie gehad.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Ronald »

Hoe dan ook, de IC van 18:20 uit Brussel is weer het betere propwerk. Vanuit Mechelen volle gangpaden...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:
iljitsch schreef:Ook de bizar lange rijtijden helpen natuurlijk niet, 25 minuten voor Den Haag - Rotterdam,
De rijtijd voor dat stukje is 20 minuten, zo bizar is dat nou ook weer niet.
Volgens mij kon het vroeger toen nog niet alles in Delft stopte in 16 minuten. Er is in elk geval nu een trein die wel in Delft stopt die het volgens de dienstregeling in 18 minuten doet. (Je kan de benelux missen in Den Haag, dan de volgende intercity nemen die een keer extra stopt en dan heb je 'm in Rotterdam weer ingehaald.)

Als de NS zo graag metrootje wil spelen, laat iemand anders dan lekker het interlokale treinverkeer op zich nemen. Dan komen er misschien wat reizigers terug.

Aan de andere kant: die rijtijdverlengingen zijn al een jaar of twee eerder ingevoerd en desondanks zat de benelux tot eind vorig jaar best goed vol. Misschien dat toch best veel reizigers wel van/naar Amsterdam willen. Who knew.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Geert »

Zo erg is het niet dat je over Den Haag - Rotterdam twee minuten langer doet dan de reguliere IC die in Delft stopt (s1900 in 18m, s1200 in 20m). Dat jaagt echt niet de internationale reizigers de Benelux. Wat ze wel die trein uitjaagt is de onduidelijkheid en overlast begin deze dienstregeling met de Fyra, de lage frequentie en de onduidelijke status van deze trein (hoe lang blijft deze situatie bestaan?)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door iljitsch »

Hm, vanuit Amsterdam naar Antwerpen is overstappen op de benelux in Den Haag 10 min sneller dan per varkensneus vanaf Roosendaal, dus daar kan het niet aan liggen. Maar de thalys is nog eens 80 minuten sneller, en doet het dus in minder dan de helft van de tijd...

Vroeger moest je met de benelux en dan overstappen op de stoptrein in Roosendaal als je naar de kleine stations in Zeeland wilde, da's nu ook niet meer zo. Maar dat zijn natuurlijk maar een handvol reizigers.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Wubbo »

Ga je nu echt in deze discussie vergelijken met de Thalys? Die was toch juist geen alternatief omdat hij niet in Den Haag en Roosendaal stopt? :?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door iljitsch »

Vanuit Den Haag is de thalys naar Antwerpen 56 minuten met overstap in Rotterdam en de benelux 92 minuten. Ik zou echter nooit vertrouwen dat ik die overstap van 5 minuten zou halen met uren vertraging als het mis gaat, dus in praktijk is het verschil groter, plus ongemak van het verslepen van eventuele bagage in Rotterdam en de veel hogere prijs. Als de benelux z'n oude snelheid en oude frequentie had dan zou de thalys dus niet echt een serieuze optie zijn en zelfs nu denk ik dat de meeste mensen de benelux prefereren.

Maar met de huidige frequentie en sloomheid van de benelux die maar tot Den Haag rijdt is het vanaf Amsterdam in veel gevallen wel aantrekkelijk de thalys te nemen: dan ben je in ± 70 min in Antwerpen zonder overstappen, tegen ± 150 min met de benelux met een overstap in Den Haag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Suus »

Hier volgt een herhaling van een eerder bericht voor Iljitisch: reizigers van/naar Amsterdam en Schiphol reizen met hun internationale ticket met Fyra van/naar Rotterdam en stappen daar over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door iljitsch »

Reisplanner adviseert via Den Haag HS richting België, vanaf Rotterdam de fyra de andere kant op...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Geert »

@Bee
Wat gek, dat reisadvies is met geen mogelijkheid uit de NS.nl-planner te krijgen richting België. Ik krijg elke keer een overstap in Den Haag als ik een reis plan Amsterdam-Antwerpen (bijvoorbeeld vertrek 16.29 vanaf Asd). Als je los plant kun je makkelijk een Fyra later nemen (16.55). Vreemd dat je niet de snelste reisoptie ziet?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door webguy »

De logica van de planner is wel om de eerst mogelijk overstap te nemen op een parallel traject, maar misschien gaat 'ie de mist in met de HSL.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Suus »

Staat op de website van NS Hispeed dat de reisplanner daar af en toe een flater slaat:
Dienstregeling naar België

Met de Intercity Den Haag HS – Antwerpen/Brussel en de reguliere NS- en NMBS-treinen reist u op verschillende manieren vanuit Nederland comfortabel naar België. Plan uw reis in de reisplanners op NSHispeed.nl of www.ns.nl.
Let op: de combinatie Fyra en Intercity Den Haag HS–Antwerpen/Brussel wordt niet altijd getoond in de reisplanner.
Op diezelfde pagina staat ook:
Fyra als onderdeel van uw internationale reis

Op het traject Amsterdam – Rotterdam kunnen reizigers met een internationaal ticket naar België, naast andere reismogelijkheden (zes aansluitingen per uur), gebruikmaken van de binnenlandse Fyra, waardoor ook de snelste reistijd wordt geboden. Houd u voor het reizen met Fyra rekening met eventuele korte overstaptijden in Rotterdam en Roosendaal. Wanneer u met veel bagage reist, is deze overstaptijd mogelijk te kort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Geert »

Dat moet je dus maar net vinden op de Hispeed-website of op een andere manier te weten zien te komen. :roll: Gelukkig gaat het op de Hispeed-website zelf wel goed, maar wel erg onhandig dat de planner van NS.nl dit niet goed plant.

Door allerlei van dit soort knulligheden wordt de Benelux niet bepaald populairder. -o-
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door iljitsch »

Hm, als ik donderdag om kwart voor vier in Brussel Zuid wil zijn dan zegt de NS app voor de iPhone dat ik om 12.29 uit Amsterdam moet vertrekken, aankomst 13.17 in Den Haag en 13.29 de benelux.

Als ik zeg "via Rotterdam" dan komt de overstap daar, aankomst 13.38 spoor 4, vertrek 13.55 van spoor 4.

Als ik zeg dat ik van Amsterdam naar Rotterdam wil, aankomst 13.53 u kan dat met gemak met de fyra van 12.55 u die om 13.36 u aankomt op spoor 3. Inderdaad erg vreemd dat de planner niet gewoon Amsterdam - Brussel met die fyra adviseert.

Overigens is de snelste aansluiting de thalys die om 13.19 uit Amsterdam vertrekt en om 13.54 u aankomt in Rotterdam op spoor 3, maar da's een ietwat krappe overstap...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Daniel »

Je krijgt dus de reismogelijkheid met de kortste overstaptijd te zien blijkbaar, en niet de snelste.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door webguy »

Ik denk dat het de combi is - Den Haag ligt voor Rotterdam en heeft een kortere overstaptijd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13660
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Ga je nu echt in deze discussie vergelijken met de Thalys? Die was toch juist geen alternatief omdat hij niet in Den Haag en Roosendaal stopt? :?
Maar het aantal reizigers dat vanaf Roosendaal (specifiek) naar België reist is toch niet zo wereldschokkend hoog? Vanuit Dordrecht waren dat er 250 per dag - dat is ook geen aantal waarvan een "collectief belang" aan te hangen valt als nutsvoorziening. Met dat soort reizigersaantallen dient een station gewoon gesloten te worden (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13660
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Dat moet je dus maar net vinden op de Hispeed-website of op een andere manier te weten zien te komen. :roll: Gelukkig gaat het op de Hispeed-website zelf wel goed, maar wel erg onhandig dat de planner van NS.nl dit niet goed plant.

Door allerlei van dit soort knulligheden wordt de Benelux niet bepaald populairder. -o-
Specifiek Amsterdam-Antwerpen zou ik doen door de binnenlandse Fyra naar Breda te nemen en vanaf daar buslijn 19 van Veolia. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan en beviel me prima. 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Suus »

Bussen zijn kut.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13660
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Vinny »

Bussen doen gewoon waarvoor ze gemaakt zijn: Gas geven en je kunt de snelweg op.
Dat kan je van een trein niet zeggen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Ronald »

Je legt inderdaad een peperdure HSL aan om er vervolgens met een bus langs te gaan rijden :pos: . En ook nog even een mededeling voor degene die de Thalys als "serieus" alternatief beschouwen: die is enkel en alleen bedoeld voor reizen naar Parijs. Dat blijkt wel uit de tarieven naar België :idea:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13660
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door Vinny »

Je legt inderdaad een peperdure HSL aan om er vervolgens met een bus langs te gaan rijde
Ik heb dat zelf ook niet verzonnen hé? Maar een trein doet het niet, is te duur en men wil hem niet. Nou dan niet hoor. Ben een beetje klaar met dat gezeur. Huur een auto en je komt ook in België. Of ga gewoon naar Leer. Leuk stadje. Goed voor je Duits, en voor bezitters van een OV-chipkaart en vrij reizen-abonnement: het is gratis. *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Staat op de website van NS Hispeed dat de reisplanner daar af en toe een flater slaat:
Als ik op de hispeed-site een reis Amsterdam-Brussel opvraag voor morgen krijg ik gewoon netjes het juiste advies. Met Fyra naar Rotterdam en daar overstappen op de IC naar Brussel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten