NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Bericht door Daniel »

NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië
Gepubliceerd: 10 november 2008 13:55 | Gewijzigd: 10 november 2008 13:55
Door onze correspondent Floris van Straaten

Londen, 10 nov. De internationale poot van de Nederlandse Spoorwegen, NedRailways, stapt in het Tsjechische busvervoer via de overname van het regionale busbedrijf Probo Trans Beroun.NedRailways, dat tot dusverre alleen actief is op de Engelse spoormarkt, wordt volledig eigenaar van Probo met zijn 120 bussen en 70 busroutes. Er werken 188 mensen bij het bedrijf, dat buslijnen in een gebied ten westen van Praag verzorgt. Het heeft een omzet van 10 miljoen euro.

Anton Valk, directeur van NedRailways, ziet de overname nadrukkelijk als een eerste stap. Hij hoopt de activiteiten van zijn bedrijf in Tsjechië in de toekomst uit te breiden.

Voorlopig kan dat echter alleen in delen van het busvervoer. De Tsjechische spoorwegen blijven tot nader order in overheidshanden. NedRailways wil niet onthullen hoeveel het betaalt voor Probo Trans Beroun.

De ambities van NedRailways reiken verder. Het ziet ook mogelijkheden op de transportmarkt in onder meer Duitsland en Scandinavië. Valk: „Maar we willen ons in Tsjechië eerst concentreren op Probo en dat tot een succes maken, zoals we dat ook met onze Engelse projecten hebben gedaan.”

NedRailways verzorgt sinds 2003 met een partner, het Britse bedrijf Serco, lokale treinverbindingen in Liverpool en omgeving met Merseyrail. Ruim een jaar later kregen NedRailways en Serco ook Northern Rail in handen, dat regionale treinlijnen in noordwestelijk Engeland exploiteert, onder meer tussen Manchester, Leeds en Sheffield.

Op het ogenblik dingt NedRailways voor het eerst zelfstandig mee naar een concessie in een deel van Londen en Zuid-Engeland. Dit omvat onder andere de railverbinding vanuit de Britse hoofdstad met het vliegveld Gatwick. Naar verwachting wordt komend voorjaar duidelijk of het bedrijf dit contract in de wacht sleept.

Bron: NRC Handelsblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Bericht door Ruben »

Wat is dit nu weer voor een gekke zijstap. :?:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Bericht door playertwo »

Als er geld is te verdienen (net zoals ze in Engeland hebben gedaan) is het zo gek nog niet. Hier is concurrentie van buitenlandse ondernemingen, dus waarom zou NS niet mogen concurreren in het buitenland?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Bericht door Vinny »

Zuid-Frankrijk is natuurlijk wel een mooier gebied om internationale activiteiten te ontplooien. En wat dacht je van Dubai? 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Bericht door reisthijs »

playertwo schreef:Als er geld is te verdienen (net zoals ze in Engeland hebben gedaan) is het zo gek nog niet.
Verschil is alleen dat Nedrailways in Engeland ook daadwerkelijk treinen laat rijden, en niet alleen maar bussen. NS zal het Tsjechisch avontuur wel zien als voorproefje, hebben ze daar vast een sterkere positie voor als de spoormarkt daar ooit een keer vrij wordt.
playertwo schreef:Hier is concurrentie van buitenlandse ondernemingen, dus waarom zou NS niet mogen concurreren in het buitenland?
Tuurlijk mag dat ook wel, 't is hoogstens opmerkelijk dat het een spoorbedrijf is dat in de busmarkt stapt. Maar goed, andersom komt natuurlijk ook voor, dus inderdaad: waarom ook niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Bericht door Ruben »

playertwo schreef:Als er geld is te verdienen (net zoals ze in Engeland hebben gedaan) is het zo gek nog niet. Hier is concurrentie van buitenlandse ondernemingen, dus waarom zou NS niet mogen concurreren in het buitenland?
Van mij mag het allemaal, maar zoals al gezegd door reisthijs, het zijn bussen. Bussen behoren niet tot de kern van NS, dus dan is het voor een groot deel niet mogelijk om kennis uit te wisselen om op die wijze schaalvoordelen te behalen. Van mij mag NS koekjes gaan bakken, nagelstudio's openen of een illegale walvishandel beginnen, als daar geld mee te verdienen is. Busvervoer ligt er natuurlijk dicht tegenaan, maar vind het een aparte beslissing om in Tsjechië zo'n bedrijf te gaan leiden, en in Nederland een minderheidsbelang in een soortgelijk bedrijf te hebben. Misschien is het een voorproefje van grootschaliger busvervoer door NS.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Bericht door Karl »

Maar wat is het verschil in proces tussen treinen en bussen dan?

Om een trein te laten rijden heb je materieel nodig, personeel en een dienstregeling voor dat materieel en het personeel, daarnaast nog enkele faciliteiten: schoonmaak, opstapplaatsen en dergelijke.

Om een bus te laten rijden heb je materieel nodig, personeel en een dienstregeling voor dat materieel en het personeel, daarnaast nog enkele faciliteiten: schoonmaak, opstapplaatsen en dergelijke.

Overigens verdient NS het meeste geld met koffie, patat en broodjes. ;)
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Bericht door Ruben »

Onderhoud is natuurlijk een erg verschillende zaak, maar dan kan je er als NS voor kiezen dit bij het busvervoer enkel uit te besteden.
Voor de rest denk ik dat je met busvervoer anders kan omgaan omtrent dienstregelingen en marketing dan met treinvervoer, en heb je bijvoorbeeld ook niet de mogelijkheid stations te beheren (op een eventueel busstation na), waar je dus ook niet van je kennis gebruik kan maken als spoorvervoerder.

Opeens herinner ik me wel dat NS een multimodale Europese vervoerder wil zijn, dus de keuze voor dit bedrijf is dan al veel beter te begrijpen. Het wordt meer een soort Veolia ofzo. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Bericht door Karl »

Lees hier wel dat het gaat om de dochter van NS: Nedrailways. Ik ken dat bedrijf niet zo goed, dus ik zou niet weten of die het eigen materieel zelf onderhouden en of die übehaupt wel stations beheren...

Daarnaast worden steeds meer concessies (in binnen- en buitenland) waar mogelijk multimodaal aangeboden.
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS-dochter stapt in busvervoer Tsjechië

Bericht door Ruben »

Mjah volgens mij is het feit dat het Nedrailways is slechts een miniem accentverschil. NS zal al haar internationale operaties wel willen vatten onder het kopje Nedrailways. Verder staat dat ding niet echt buiten de organisatie van NS ofzo, dus in die zin maakt het niet uit onder wat je het gooit.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten