Connexxion wil geld voor omrijden
Connexxion wil geld voor omrijden
Stukje in de Gooi&Eemlander van vr 26/4:
Omrijden kost de gemeenten geld.
Provincie Noord-Holland; Hier mag Conx nu de extra kosten die ze maken bij langdurige omleidingen doorberekenen, zoals extra mens-uren, brandstof, aanpassen van dienstregeling op website en app, eventueel plaatsen vervangende haltes e.d.
Totaal voor N-H over 2011 was ruim 260.000€, het hoogst aangeslagen werden Beverwijk en Haarlem, elk voor rond de 60.000. Beverwijk protesteert hevig, maar de provincie zegt dat ze te laat zijn en beter hadden moeten opletten, omdat alles aan hun was verteld tevoren. Merkwaardig genoeg staat er niets vermeld over de gemeentes in het Gooi.
Nieuwkomer ARRIVA in Zuid-Holland-noord heeft direkt al in het contract met die provincie bedongen, dat ze direkt bij de gemeentes kunnen declareren.
Omrijden kost de gemeenten geld.
Provincie Noord-Holland; Hier mag Conx nu de extra kosten die ze maken bij langdurige omleidingen doorberekenen, zoals extra mens-uren, brandstof, aanpassen van dienstregeling op website en app, eventueel plaatsen vervangende haltes e.d.
Totaal voor N-H over 2011 was ruim 260.000€, het hoogst aangeslagen werden Beverwijk en Haarlem, elk voor rond de 60.000. Beverwijk protesteert hevig, maar de provincie zegt dat ze te laat zijn en beter hadden moeten opletten, omdat alles aan hun was verteld tevoren. Merkwaardig genoeg staat er niets vermeld over de gemeentes in het Gooi.
Nieuwkomer ARRIVA in Zuid-Holland-noord heeft direkt al in het contract met die provincie bedongen, dat ze direkt bij de gemeentes kunnen declareren.
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
GVB laat de reiziger gewoon meer voor de toeristische omleiding betalen :-) Super eerlijk he, die OV-chipkaart. Jammer is alleen dat het nooit in het voordeel voor de reiziger uitpakt.
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
Volgens mij is dit een pertinente onjuiste bewering. Het OV-chipkaart systeem berekent de - van te voren berekende - afstand tussen 2 haltes van een bus- of tramlijn. Ook al rijdt een bus of tram om, uiteindelijk betaal je aan het eind van de rit bij het uitchecken het normale bedrag. Als ik in lijn 172 zou stappen op het CS en de bus zou via de IJtunnel heel noord door rijden en dan via de Coentunnel terugkeren naar de zuidkant van de stad en ik zou uitstappen bij de Amstelveenseweg, betaal ik precies het zelfde bedrag als bij een normale recht-toe-recht-aan rit CS-Amstelveenseweg.Skinkie schreef:GVB laat de reiziger gewoon meer voor de toeristische omleiding betalen :-) Super eerlijk he, die OV-chipkaart. Jammer is alleen dat het nooit in het voordeel voor de reiziger uitpakt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
Als de omleiding verwerkt wordt en er een nieuwe afstand tussen twee haltes ingesteld wordt betaal je wel voor de omleiding. En GVB schijnt dat dus te doen.
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
Bij mijn weten is prijs van halte naar halte van te voren vastgesteld in ieder geval bij CXX. Leidseplein - v. Nijenrodeweg via normale route, kost op de cent nauwkeurig net zoveel als dezelfde route, maar nu via Overtoom - van Baerlestraat naar de v. Nijenrodeweg, terwijl de afstand toch langer is. Toch is bij het uitchecken het bedrag EXACT hetzelfde. De afgelopen weken hebben de CXX lijnen regelmatig niet via de Paulus Potterstraat kunnen rijden, maar moesten via de Overtoom en ik heb geen enkele verandering in afrekening gezien.Geert schreef:Als de omleiding verwerkt wordt en er een nieuwe afstand tussen twee haltes ingesteld wordt betaal je wel voor de omleiding. En GVB schijnt dat dus te doen.
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
Edit: ik benut praktisch alleen CXX binnen Amsterdam, dus over het GVB kan ik geen uitspraken doen, maar ga er van uit dat het daar op dezelfde manier werkt. Vergelijk het met de NS. Van station naar station is een vastgesteld bedrag wat er afgeschreven wordt van je OV-kaart. Ook bij een flinke omleiding, door storing of werkzaamheden, betaal je op je eindbestemming het normale gangbare tarief.fred1954 schreef:Geert schreef:Als de omleiding verwerkt wordt en er een nieuwe afstand tussen twee haltes ingesteld wordt betaal je wel voor de omleiding. En GVB schijnt dat dus te doen.
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
Het GVB past bij geplande omleidingen de reisinformatie aan in de voertuigen en rekent dus de omleiding door aan de reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
bij de RET kost een reis met een buslijn die door een wijk rijdt ook meer dan met een buslijn die rechtstreeks rijdt.
dus de RET werkt ook niet voor het hele gebied met van/naar afstanden, maar met werkelijk afstanden...
dus de RET werkt ook niet voor het hele gebied met van/naar afstanden, maar met werkelijk afstanden...
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
Dan praten we over lijnen, die een vaste route hebben van A naar B, al dan niet vast via C. Dat is dan vooraf ingeprogrammeerd. We hebben het hier over omleidingen, die niet in de dienstregelingen staan.zone5324bericht... schreef:bij de RET kost een reis met een buslijn die door een wijk rijdt ook meer dan met een buslijn die rechtstreeks rijdt.
dus de RET werkt ook niet voor het hele gebied met van/naar afstanden, maar met werkelijk afstanden...
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
als het een langdurige omleiding betreft neemt de RET dit mee in het bepalen van de tarieven.
dus een omleiding met een langere route kost meer...
dus een omleiding met een langere route kost meer...
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
Het hangt helemaal van de vervoerder af of en hoe gewijzigde tarieven toegepast worden.
Neem bijvoorbeeld Utrecht CS. Busstation West is een langdurige, maar wel tijdelijke, vervangende halte. Connexxion heeft sinds 3 maart jl. de tarieven (en bestemming) aangepast. De bussen van Connexxion gaan sinds 3 maart naar Utrecht CS/West, terwijl bussen van Arriva nog steeds Busstation Jaarbeursplein aangeven (ook in het transactieoverzicht).
Neem bijvoorbeeld Utrecht CS. Busstation West is een langdurige, maar wel tijdelijke, vervangende halte. Connexxion heeft sinds 3 maart jl. de tarieven (en bestemming) aangepast. De bussen van Connexxion gaan sinds 3 maart naar Utrecht CS/West, terwijl bussen van Arriva nog steeds Busstation Jaarbeursplein aangeven (ook in het transactieoverzicht).
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
Alleen de lijnen die onder Zuid-Holland-Noord vallen zijn (nog) niet aangepast, dus de 195 en 295. Gaat wel gebeuren per 12 mei.Tristan schreef:Het hangt helemaal van de vervoerder af of en hoe gewijzigde tarieven toegepast worden.
Neem bijvoorbeeld Utrecht CS. Busstation West is een langdurige, maar wel tijdelijke, vervangende halte. Connexxion heeft sinds 3 maart jl. de tarieven (en bestemming) aangepast. De bussen van Connexxion gaan sinds 3 maart naar Utrecht CS/West, terwijl bussen van Arriva nog steeds Busstation Jaarbeursplein aangeven (ook in het transactieoverzicht).
De overige Arriva lijnen die naar Utrecht gaan vanuit DAV zijn al zeker een maand aangepast.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
In de dienstregeling wel ja (al sinds de dag van de verhuizing), maar de bussen zelf zijn een ander verhaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
Connexxion wil dus geld van de wegbeheerders omdat ze de toegenomen onkosten niet voor rekening van de klant laten komen, terwijl andere vervoerders, zoals het GVB, geplande omleidingen wel verwerken in het systeem, waardoor een rit via een omleiding duurder is en daar dus niet voor gecompenseerd hoeven te worden.
Volgens mij is dit in een notendop de samenvatting van bovengenoemde draad.
Volgens mij is dit in een notendop de samenvatting van bovengenoemde draad.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Connexxion wil geld voor omrijden
Lijkt mij een goede samenvatting :)Vinny schreef:Connexxion wil dus geld van de wegbeheerders omdat ze de toegenomen onkosten niet voor rekening van de klant laten komen, terwijl andere vervoerders, zoals het GVB, geplande omleidingen wel verwerken in het systeem, waardoor een rit via een omleiding duurder is en daar dus niet voor gecompenseerd hoeven te worden.
Volgens mij is dit in een notendop de samenvatting van bovengenoemde draad.
Overigens gaat OVchipkaart dus ook soms fout als er geen omleidingen in het systeem worden gezet. Tenminste toen ik in een Arriva bus zat bleef de halte gewoon hangen op de laatst herkende halte, op het moment dat je dan instapt op een vervangende halte is het waarschijnlijk duurder omdat je volgens het systeem een langere afstand rijdt... Andersom is het weer goedkoper omdat je een stukje gratis rijdt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten