Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door robert55 »

Overigens wel grappig dat dat kroningsding op lin 2 rijdt: komtie bij iedere rity over de Koninginneweg :pos:
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door midnet »

Op-naar je wens Konings/koninginne/kronings-dag is er net als vorig jaar weer de oranje dagkaart GVB voor slechts 5 eur, te koop bij de busbestuurders en tramconducteurs.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Milco »

midnet schreef:...voor slechts 5 eur,...
Kun je ook gewoon in hele euro's betalen? :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Lange_Dre »

Over de kronings/koningstram gesproken, In Den Haag rijden er 3 van deze trams rond. De tweeramer HTM 2 en daarnaast in de reguliere dienst twee GTL's (3038 en de 3029) met toepasselijke bestickering. Foto's staan op http://htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1213438686 (GTL's) en op http://htmfoto.nl/nieuws/tonen.php?datu ... 7&item=250 (HTM 2) In Den Haag kan het dus wel mooi gedaan worden.. Meer foto's op: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2013149
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Jef400 »

Milco1995 schreef:
midnet schreef:...voor slechts 5 eur,...
Kun je ook gewoon in hele euro's betalen? :lol:
Wil net zeggen dan had ik al miljonair geweest. :wink:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door FLJ »

Een opvallendheid op de 30e april: combinatielijn 16-25 werd gereden met Trapkarren! Normaal gesproken zijn de Trapkarren enkel op lijn 5, 16 en 24 te vinden en nooit daarbuiten (enkele uitzondering daargelaten). Op Lekstraatlijnen zijn ze überhaupt nooit te vinden (daar de wagens hun hele bestaansgeschiedenis al vanuit de remise Havenstraat rijden), kortom vrij uniek dat ze dienst deden op lijn 25.

Voor de liefhebbers heb ik hier een drietal foto's geplaatst.

Edit: post nav opmerking van VIRM aangepast
Laatst gewijzigd door FLJ op do 02 mei 2013, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door VIRM »

FLJ schreef:Een opvallendheid op de 30e april: combinatielijn 16-25 werd gereden met Trapkarren! Normaal gesproken zijn de Trapkarren enkel op lijn 16 en 24 te vinden en nooit daarbuiten (enkele uitzondering daargelaten). Op Lekstraatlijnen zijn ze überhaupt nooit te vinden (daar de wagens hun hele bestaansgeschiedenis al vanuit de remise Havenstraat rijden), kortom vrij uniek dat ze dienst deden op lijn 25.

Voor de liefhebbers heb ik hier een drietal foto's geplaatst.
Ik zie de trapwagens toch echt met enige regelmaat op lijn 5 rijden. :)
Beul van de blindegeleidelijn
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door FLJ »

Je hebt helemaal gelijk, zat alleen aan de enkelkops Trapkarren te denken. Heb de post ondertussen aangepast.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door hauptbahnhof »

Dit jaar zaten alle ritten van lijn 16/25 in het werkpakket van lijn 16 en daardoor konden ze alle ritten met trapwagens rijden. Mensen van lijn 25 werden dus grotendeels als verwijzer of wisselwachter ingezet.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Edwin »

Op de GVB Twitter:
"Ja, de eerste nieuwe 116 meter lange metro gaat binnenkort rijden, als eerste op lijn 50 in de spits! De datum maken we zeer snel bekend"
Remember to check-out with your ov-chipcard.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door webguy »

Misschien goed om dit verder te bespreken in het topic over de nieuwe metro, heb 'm daar zelf ook gezet.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Edwin »

Excuus, ging via m'n telefoon en had het verkeerde topic gekozen :oops:
Remember to check-out with your ov-chipcard.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door JWM »

Een ander forum meld dat tramlijn 25 per december opgeheven zal worden (dit hing al langer in de lucht) en daarnaast staat ook buslijn 46 op de nominatie om te verdwijnen (buslijn Amstelstation, Diemen, Duivendrecht, station Bijlmer ArenA). Daarnaast zouden ook enkele lijnen in de avonduren en op zondagochtend opgeheven worden, maar hier werden geen lijnen genoemd.
In 2014 wil het GVB de dan vrijgekomen middelen van lijn 25 gebruiken om vaker te rijden op de lijnen 1, 2, 5 en 12. Bij de bus gaat het naast het verdwijnen van de 46 om minder ritten op de lijnen 36, 38 en 64. In ruil daarvoor wordt er vaker gereden op de lijnen 21, 33 en 65.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Meltrain »

Nog vaker op lijn 1, 2 en 5? :shock:
Ik vraag me af of dat wel past in de Leidsestraat. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door hauptbahnhof »

GVB is op dit moment aan het investeren in het verbeteren van de dynamische reisinfo. Tussen nu en eind volgend jaar moet het volgende gerealiseerd zijn:
[*]verbeterde realtime data van tram, bus en metro voor app-bouwers. Planning: mei 2013
[*]realtime haltevertrektijden op de (mobiele) website. Planning: mei 2013
[*]displays (PIDs) op de halte. In eerste instantie ±100 (pilot), later 700. Planning: zomer 2013
[*]intern nieuw systeem bouwen voor het verspreiden van verstoringsberichten aan website, apps, 9292, displays in bussen etc. Planning: mei 2013
[*]NS-vertrekinfo in bussen (al actueel), volgens planning, ook in de Combino's in 2014
[*]Reizigers kunnen op een persoonlijke pagina op een halte of lijn abonneren en krijgen berichten over bijzonderheden hierover.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door FLJ »

Mooie vooruitzichten, vooral de actuele vertrektijden op de website (hopelijk ook de GVB-app?) en haltes is een grote vooruitgang.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Skinkie »

FLJ schreef:Mooie vooruitzichten, vooral de actuele vertrektijden op de website (hopelijk ook de GVB-app?) en haltes is een grote vooruitgang.
Wij leveren de data voor de GVB app, maar het probleem is in principe erg... vervelend. Er zijn nu twee losse leveringen "legacy" en "delta". We kunnen of actueel aanbieden (dat draait op legacy), maar de GVB haltes (eigenlijk: stoparea's) ontbreken. Of de meest actuele planning en haltes uit delta, maar daar is actueel dan nog niet aan te koppelen.

Als je de realtime data grafiekjes van GVB checkt dan is daar veel instabiliteit uit legacy die hopelijk snel wordt opgelost. Met zo'n nieuwe release is het erg waarschijnlijk dat we en actuele data in de GVB app kunnen stoppen en als NDOV loket ook de ruwe data kunnen ontsluiten. De app is er vanaf het begin al op voorbereid... want ja er is wel over nagedacht ;)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door hauptbahnhof »

Hoop alleen dat de live feed van GVB wel minder vaak ontbreekt. Gebeurt nu steeds vaker dat er op de apps Tranzzit (die niet meer in de app-store staat... :| ) of Openbaar Vervoer geen actuele data wordt getoond. Vaak is dit wel in de ochtend en later op de dag werkt het allemaal weer.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Skinkie »

hauptbahnhof schreef:Hoop alleen dat de live feed van GVB wel minder vaak ontbreekt. Gebeurt nu steeds vaker dat er op de apps Tranzzit (die niet meer in de app-store staat... :| ) of Openbaar Vervoer geen actuele data wordt getoond. Vaak is dit wel in de ochtend en later op de dag werkt het allemaal weer.
Kijk hier maar eens: dit laat perfect zien hoe de actuele data van GVB er uitziet...
http://zabbix.opengeo.nl/history.php?ac ... emid=23680
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Hoop alleen dat de live feed van GVB wel minder vaak ontbreekt. Gebeurt nu steeds vaker dat er op de apps Tranzzit (die niet meer in de app-store staat... :| ) of Openbaar Vervoer geen actuele data wordt getoond. Vaak is dit wel in de ochtend en later op de dag werkt het allemaal weer.
Elke maandagochtend :( Ligt nu ook down.
Verder geen slecht woord over de IT bij GVB, prachtige ontwikkelingen die er aankomen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door hauptbahnhof »

Wat apart. Vanmiddag deed die het wel.
Waar ligt het eigenlijk aan?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door hauptbahnhof »

Skinkie schreef:Kijk hier maar eens: dit laat perfect zien hoe de actuele data van GVB er uitziet...
http://zabbix.opengeo.nl/history.php?ac ... emid=23680
Wat wordt hier precies getoond, in relatie met de tijd?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door webguy »

Aantal berichten per minuut vanaf de GVB servers/dienst.

Edit: ter vergelijking, Connexxion: http://zabbix.opengeo.nl/history.php?ac ... emid=23678
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door hauptbahnhof »

Dit ziet er wel verschrikkelijk uit. Vraag me dan wel af of men bij de IT-afdeling van de GVB een server moeten resetten als alles down is of dat het vanzelf wel weer on gaat.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Somoht »

webguy schreef:Aantal berichten per minuut vanaf de GVB servers/dienst.

Edit: ter vergelijking, Connexxion: http://zabbix.opengeo.nl/history.php?ac ... emid=23678
Skinkie had niet het duidelijkste grafiekje gepost.

Dit is aantal berichten van de afgelopen week, groen is het aantal berichten wat realtime was. Geen groen == realtime feed weg.

Afbeelding

/edit

Ja GVB ICT moet het herstarten. Maar ze zijn bezig met een nieuw platform wat stabieler en schaalbaarder is, welke ook de metro vertrektijden gaat leveren. Ik hoop dat mei 2013 betekent dat dat platform dus ook snel in gebruik genomen gaat worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten