Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utrecht.

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Dagren »

Michael 1988 schreef:
Vinny schreef:Is het niet zo dat de mensen die vroeger de drijvende kracht achter Connexxion waren zijn overgestapt naar Q-Buzz? Ik heb het idee dat daar best wel eens een goede reden van het verlies aan concessies te vinden is. Per slot van rekening is de structuur van het management zo ongeveer het enige onderscheidende kenmerk geworden...
Ook een reden waarom Connexxion een slechte verliezer is. Hun beste mensen zitten momenteel bij Qbuzz. In mijn ogen gunnen ze het Qbuzz gewoon niet. Maar goed, we zien wel wat de rechter zegt. Als ik Qbuzz trouwens was, had ik de bestellingen gewoon doorgezet.
Ik denk dat de meeste commerciele bedrijven hun concurrent geen miljoenencontract gunnen. :P
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door mijack1985 »

Een kleine topic kick, aangezien ik benieuwd was of er al wat duidelijk was.
Hier een artikel uit een lokale krant.

Mag Qbuzz gaan rijden?


17 apr 2013

NIEUWEGEIN - Al een tijdlang wordt gediscussieerd over welke vervoerder de komende jaren het openbaar vervoer in de regio Utrecht mag verzorgen. Aanvankelijk wees het Bestuur Regio Utrecht (BRU) de concessie toe aan Qbuzz.
Anne Marije Zwart

Qbuzz is een vervoerder die op dit moment actief is in het noorden van het land en in de regio Rotterdam.

Succes
De huidige vervoerder Connexxion ging daartegen, met succes in beroep. Gevolg was dat de aanbesteding opnieuw moest worden gedaan. Uit de nieuwe aanbestedingsprocedure kwam Qbuzz opnieuw als ‘winnaar’ uit de bus.

Vervoerder
Dit betekent dat deze vervoerder vanaf 8 december van dit jaar het openbaar vervoer in de regio mag verzorgen.
Ook tegen dit besluit ging Connexxion in beroep. Een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie verklaarde de bezwaren van de huidige vervoerder ongegrond. Een advies dat door het BRU werd overgenomen.

Bedrijfsleven
Connexxion stapte daarop naar het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Dit college heeft inmiddels alle betrokken partijen gehoord en beraad zich nu over de uitkomst. De verwachting is dat de rechter eind deze maand uitspraak doet.
Tien jaar

Dan wordt duidelijk wie voor de komende tien jaar al het openbaar vervoer in de regio mag verzorgen.

Bron:De Weekkrant
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Anne »

mijack1985 schreef:Qbuzz is een vervoerder die op dit moment actief is in het noorden van het land en in de regio Rotterdam.
Beetje achterhaald.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door mijack1985 »

Ja een beetje verdiepen in Qbuzz is denk ik te veel gevraagd voor de journalisten daar.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Michael 1988 »

Voor uhm..... bijna alle journalisten, want het gaat wel vaker fout in heel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Suus »

Ik vind het altijd erg makkelijk kritiek geven, het is niet dat jij overal verstand van hebt toch? :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Michael 1988 »

Klopt, maar ik bedoelde dat soms het onderzoek veel beter kan en vaak zijn de foutjes kleine foutjes die makkelijk te vinden zijn. Zo had er dus moeten staan Den Haag i.p.v. Rotterdam (en dan wel samen met HTM).
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door wouter15 »

Weet iemand toevallig of de rechtenlijke uitspraak is verschoven en zo ja waarom? De uitspraak zou eind deze maand gebeuren als ik lees nergens nog iets over een beslissing die genomen zou zijn.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door mijack1985 »

Geen idee, blijft verdacht stil.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Geert »

Gunning van de concessie openbaar vervoer Regio Utrecht aan Qbuzz blijft in stand
Den Haag, 2-5-2013

Op 2 mei 2013 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven beslist dat de gunning aan Qbuzz van de concessie om het openbaar vervoer in de Regio Utrecht vanaf 8 december 2013 te verzorgen, in stand blijft. De regio Utrecht gunde de concessie op 8 oktober 2012 aan Qbuzz, omdat Qbuzz de economisch meest voordelige inschrijving deed. Concurrent OV Utrecht, die nu het openbaar vervoer in de regio verzorgt, vocht de gunning aan Qbuzz aan.

Volgens OV Utrecht was de bieding van Qbuzz ongeldig, omdat Qbuzz (onder andere) met drie elektrische bussen had ingeschreven. Volgens OV Utrecht vloeide uit de bestekeisen voort dat alleen met voertuigen voorzien van een brandstofmotor mocht worden ingeschreven. Het College overweegt dat de betreffende bestekeisen inhouden dat de voertuigen moeten voldoen aan bepaalde emissiewaarden. Aangezien de elektrische bussen van Qbuzz daaraan voldoen, mocht Qbuzz ook met elektrisch materieel inschrijven.

De andere argumenten van OV Utrecht hadden betrekking op de beoordeling in punten (de score) die de beoordelingscommissie aan de inschrijving van OV Utrecht had toegekend. Volgens het College maken die argumenten niet duidelijk dat, gegeven de toepasselijke beoordelingsystematiek waaraan ook OV Utrecht zich heeft geconformeerd, de Regio Utrecht het oordeel van de beoordelingscommissie niet had kunnen volgen.
Bron: Rechtspraak.nl
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Aking »

En is de soap daarmee dan eindelijk voorbij? of zijn er nog opties over om Qbuzz te dwarsbomen?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Edwin »

Hoger beroep? In cassatie gaan?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Tochjo »

Qbuzz gaat definitief het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgen. In de laatste juridische procedure heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven Bestuur Regio Utrecht (BRU) vandaag in het gelijk gesteld. Daarmee is het besluit van BRU om het openbaar vervoer tot 2023 te gunnen aan Qbuzz onherroepelijk.
Bron: BRU
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Cygnum »

Edwin schreef:Hoger beroep? In cassatie gaan?
Cassatie kan alleen bij straf-, belasting- en privaatrechtelijke zaken. Voor aanbestedingsgeschillen is het CBb de hoogste instantie.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Busfoto.nl »

Qbuzz zelf:

Wij zijn ontzettend blij met de definitieve uitspraak van de rechter dat Qbuzz vanaf zondag 8 december 2013 het openbaar vervoer in de regio Utrecht mag verzorgen. Bestuur Regio Utrecht is door de rechter definitief in het gelijk gesteld ten aanzien van haar keuze om de concessie voor het openbaar vervoer met bus en tram tot december 2023 aan Qbuzz te gunnen. De 10-jarige concessie heeft een omzet van ruim 1 miljard euro.

De regio Utrecht krijgt de meest duurzame en comfortabele voertuigvloot van Nederland. De uitstoot per reizigerskilometer van schadelijke stoffen voor de luchtkwaliteit neemt sterk af. Er wordt geïnvesteerd in 165 nieuwe bussen die volledig voldoen aan de Euro-VI norm en 3 elektrische bussen voor lijn 2, die een ronde door de Utrechtse binnenstad rijdt. De bussen gaan rijden op de schone brandstof GTL waardoor in vergelijking met gewone diesel nog minder fijnstof vrijkomt en de uitstoot van stikstofoxiden verder wordt verlaagd. Hierdoor levert Qbuzz niet alleen een bijdrage aan de vermindering van de milieubelasting in kwetsbare gebieden in de binnenstad van Utrecht maar verhoogt tevens het comfort voor alle klanten van het openbaar vervoer in de regio Utrecht.

Qbuzz is opgericht in april 2008 en verzorgt openbaar vervoer in de provincies Groningen, Drenthe, Friesland en Den Haag. Na de start van haar activiteiten heeft Qbuzz in drie opeenvolgende jaren de hoogste beoordeling gehaald van alle openbaar vervoerders in de jaarlijkse meting van klanttevredenheid onder bijna 100.000 klanten. Met de circa 1000 nieuwe collega’s die betrokken zijn bij het openbaar vervoer in Utrecht stijgt het aantal werknemers naar 2400. Qbuzz vervoert dan dagelijks ruim 200.000 klanten met 800 bussen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Daniel »

Zow, ik dacht dat Qbuzz al fors gegroeid was toen ze GGD wonnen maar nu verdubbelt het aantal medewerkers nog eens. Ben benieuwd als toekomstig dagelijks Qbuzz-Utrecht klant, maargoed ze hebben het voordeel dat het niet veel slechter kan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door deadlock »

Provincie Den Haag :D verder ben ik blij dat dit gezeik over is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Milco »

Die nieuwe bussen moeten dus nog voor 8 december geleverd worden. Gaat men dit wel redden? :O
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door webguy »

Er staat nergens in het bericht geloof ik dat de bussen per 8-12 gaan rijden... Kan altijd nog later met nieuwe bussen starten.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door mijack1985 »

In Groningen was het ze ook gelukt om in 4 maanden alle nieuwe bussen te krijgen.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door marvinkok »

En alle gele streekbussen moeten ook overgenomen worden, dus dat scheelt ook alweer...
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door 010jongen »

Benieuwd waar alle huidige bussen naar toe gaan, maar er rijden nu toch veel meer dan 165 bussen rond bij het GVU. ik meen ergens gelezen te hebben dat er ongeveer 200 bussen in dienst zijn bij GVU.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door Daniel »

Volgens de lijst op De Stichtse Stadsbus, die redelijk actueel lijkt nog, waren er op 1 april 2009 in totaal 192 bussen bij het GVU. Het aantal bussen daalt dus met 24 (worden 165 diesels + 3 elektrische), dat lijkt me wel verklaarbaar met de aankomende bezuiniging op het lijnennet i.c.m. de efficiency die het brengt dat je nog maar één wagenpark hebt.

Werken er trouwens echt maar 200 man voor het deel van de concessie dat Connexxion nu onder eigen naam rijdt? Qbuzz heeft het immers over 1000 personeelsleden die over komen en op GVU.nl is te lezen dat daar 800 man werkt.

Wat het huidige wagenpark betreft ben ik vooral benieuwd naar de bestemming voor de dubbelgeledes. De LPG-bussen zullen wel rechtstreeks naar de schroothoop gaan, die zijn met hun 16 jaar voor Nederlandse begrippen stokoud en waarschijnlijk ook slecht verkoopbaar omdat het A: LPG bussen zijn en B: er ook een hele berg redelijk jong materieel te koop staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door ICE105 »

Ik ben zelf meer benieuwd of MAN of Mercedes het nieuwe Qbuzz wagenpark zal geen leveren. Door de toezegging van Euro VI kom je vanzelf bij deze 2 voor Qbuzz bekende merken uit. VDL en VanHool leveren nog geen Euro VI volgens hun website.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre

Bericht door ov'tje »

mooi dat er eindelijk duidelijkheid is in deze concessie
ICE105 schreef:Ik ben zelf meer benieuwd of MAN of Mercedes het nieuwe Qbuzz wagenpark zal geen leveren. Door de toezegging van Euro VI kom je vanzelf bij deze 2 voor Qbuzz bekende merken uit. VDL en VanHool leveren nog geen Euro VI volgens hun website.
dit wel snel op stapel voor VDL en VanHool, omdat de motorleveranciers inmiddels hun Euro 6-motoren gepresenteerd hebben
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten