NS willen klant op meer punten laten oordelen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Daniel »

NS willen klant op meer punten laten oordelen
Geplaatst op: donderdag 2 mei 2013 06:01
Laatst bijgewerkt: donderdag 2 mei 2013 06:03


Met het voorstel in oktober wilden de Nederlandse Spoorwegen de klant juist op meer punten aan het woord laten in plaats van minder. Dat blijkt uit bestudering van het vervoerplan 2013.
Het bedrijf wil weliswaar uiteindelijk naar een enkel klantoordeel, maar dat moet uit meer factoren zijn opgebouwd. Door die verandering zou het volgens NS mogelijk moeten zijn ook te kijken naar andere vormen van dienstverlening, waarbij de ervaring van de klant over de hele reis centraal staat. Enkele voorbeelden zijn volgens een zegsman: internet in de trein, de mogelijkheid een fiets te huren, aandacht van het personeel voor klanten of de winkels op het station.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Bartjk »

natuurlijk alleen de punten waarvan de NS weet dat ze daar goede cijfers voor krijgen. Het moet eens afgelopen zijn met die monopolie positie van de NS. Zijn alle treinen van internet voorzien? ja! oke, laten we het dan meteen mee tellen voor ons rapport zodat we ons cijfer omhoog kunnen halen. Ik vind het te gek voor woorden dat beleid van de NS. Bus weg, trein in de plaats. Oke, goed idee. Maar dan de NS die tarieven vraagt van €1500 voor een jaar op een traject van 20 KM. En de regering heeft wel betere dingen te doen dan zich bemoeien met locale trajecten en kijken alleen naar het rapport cijfer en die wordt door deze dingen weer omhoog gehaald. Nee, laat het spoor maar wat meer concurrentie geven, ook op het hoofdrailnet. Zou een stuk beter zijn voor iedereen.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door VIRM »

Dus een paar maanden geleden moest het oordeel van de klant minder zwaar meetellen, en nu moet de klant ineens meer van dingen gaan vinden?

@Bart: je hebt inderdaad gelijk. Ik denk dat de klant meer zit te wachten op punctuele treinen waar je in kunt stappen zonder als haringen-in-een-ton te hoeven staan, schone treinen, stations waar je goed beschut kunt wachten (sommige stations hebben maar een miezerig wachthokje...) of zichtbaar personeel in de trein/op het station tijdens verstoringen, dan op WiFi in de trein of een kledingwinkel.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Dus een paar maanden geleden moest het oordeel van de klant minder zwaar meetellen, en nu moet de klant ineens meer van dingen gaan vinden?
Volgens dit nieuwsbericht was dit juist altijd al de bedoeling maar is het voorstel blijkbaar niet goed geïnterpreteerd.

Uiteindelijk maakt het weinig verschil: als NS méér dingen laat meetellen, dan zullen de dingen waar ze nu op beoordeeld worden vanzelf minder zwaar meetellen.
Je gemiste aansluiting wordt dan gecompenseerd doordat je een fiets kan huren.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door VIRM »

Maar... wat gebeurt er nu als de reiziger de gemiste aansluiting zwaarder meerekent dan de mogelijkheden voor het huren van een fiet? Of wat als de reiziger het 'wachtcomfort' belangrijker vindt dan de aanwezigheid van een parfumerie op het station?
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Thom91 »

De wegingen worden bepaald door de opdrachtgever, in dit geval IenM. Die zullen dus de wegingen goed moeten bepalen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Maar... wat gebeurt er nu als de reiziger de gemiste aansluiting zwaarder meerekent dan de mogelijkheden voor het huren van een fiet? Of wat als de reiziger het 'wachtcomfort' belangrijker vindt dan de aanwezigheid van een parfumerie op het station?
Een hele roedel winkels zorgt ervoor dat de reiziger minder lang op het perron staat en de tijd dat hij op zijn trein moet wachten dus als korter ervaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Vinny »

Die winkels zijn op steeds grotere loopafstanden van de daadwerkelijke perrons. Vroeger kon je op Amsterdam Centraal nog gewoon een kopje koffie krijgen als je op een perron stond. Tegenwoordig heb je uitzicht op de enerverende EBS bussen... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Suus »

Reizigers vinden dat een station veiliger is als ze het geheel kunnen overzien. De Kiosken op station Amsterdam Centraal zijn verwijderd vanwege de verbouwing (er komt heel veel extra ruimte bij) en omdat de perrons eigenlijk te smal zijn. Op dat punt heeft ProRail ook nog wel een plannetje liggen waar sommige mensen niet blij van zullen worden :wink: (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door VIRM »

@Bee: dus dan is NS van plan om - als compensatie voor de twee kleine afdakjes die er zijn - op stations als Heerhugowaard en Haarlem Spaarnwoude een AH to GO, Smullers, Julia's en De Broodzaak neer te zetten? ;)
De winkels beperken zich hoofdzakelijk tot de wat grotere stations (de Kiosk/Wizzl op sommige klinere stations dan niet meegerekend).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Suus »

In Heerhugowaard is er al een snackbar op het station en in geloof dat de gemeente daar nog grootse plannen heeft :)

Haarlem Spaarnwoude is een pendelaarshalte, mensen zijn daar snel weer weg, daar heb je dat soort voorzieningen toch minder nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Reizigers vinden dat een station veiliger is als ze het geheel kunnen overzien. De Kiosken op station Amsterdam Centraal zijn verwijderd vanwege de verbouwing (er komt heel veel extra ruimte bij) en omdat de perrons eigenlijk te smal zijn. Op dat punt heeft ProRail ook nog wel een plannetje liggen waar sommige mensen niet blij van zullen worden :wink: (A)
You had my curiosity, now you have my attention. Vertel.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Klaasje »

Smalle perrons: Prorail wil de middensporen weghalen. De 3, 6, 9 en 12 dus.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Thom91 »

Komen er ook perronsporen bij of dat niet?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Suus »

Eigenlijk worden de middensporen dan perronsporen zodat de perrons breder kunnen worden. Meer perronsporen krijg je er echt niet in, dan moet je zes tunnels en de bruggen aan de oostkant van het station aanpassen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Thom91 »

Dan voorzie ik nog wel wat problemen in de toekomst met goederenpaden.
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door VIRM »

Op wat voor termijn zouden die perrons dan verbeed worden?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Suus »

Daar is nog geen besluit over genomen. De vernieuwing van de perrons zoals ze nu zijn zou ergens in 2014 afgerond moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Thom91 »

Zullen we overigens weer terug gaan naar het onderwerp van het topic?
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Eigenlijk worden de middensporen dan perronsporen zodat de perrons breder kunnen worden. Meer perronsporen krijg je er echt niet in, dan moet je zes tunnels en de bruggen aan de oostkant van het station aanpassen.
Geen probleem toch, dan verbouw je gewoon iets langer?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door VIRM »

deadlock schreef:
Bee schreef:Eigenlijk worden de middensporen dan perronsporen zodat de perrons breder kunnen worden. Meer perronsporen krijg je er echt niet in, dan moet je zes tunnels en de bruggen aan de oostkant van het station aanpassen.
Geen probleem toch, dan verbouw je gewoon iets langer?
Ik hoor Tuffy nu al: 'Dames en heren. De Intercity naar Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Castricum, Alkmaar en Den Helder van 10 uur twaalf vertrekt van spoor 7c. U wordt allen verzocht te gaan rennen. Herhaling..." :mrgreen:

Bredere perrons zou op zich geen verkeerd idee zijn: vooral bij de trappen vind ik de perrons echt ontzettend smal. Maar je krijgt vervolgens wel klachten als de perrons een a/b/c indeling krijgen als ze worden verlengd. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Suus »

Het gaat over de verbouwing verlengen (je weet wel, dat geknutsel wat sinds 1995 aan de gang is op Amsterdam Centraal) en niet over de perrons verlengen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Klaasje »

Voor '95 is er ook al geknutseld.. Rond die tijd is de verlenging van de hoge sporen aan de b-kant in dienst gekomen. Niet lang daarvoor is Singelgrachtaansluiting-Amsterdam zessporig geworden. En zo is er denk ik wel meer te verzinnen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS willen klant op meer punten laten oordelen

Bericht door Vinny »

Spoorwegen zijn een dynamische business in Nederland. Eigenlijk is verbouwen een continue proces geworden. Overigens vind ik dat de stations in Nederland daardoor wel moderner en toegankelijker zijn dan in heel veel buur- en andere landen. Zelfs in het zo geprezen Zwitserland zijn treinstations vaak veredelde graftombes.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten