Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utrecht.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
De herinzet van de dubbelgeledes ben ik ook wel benieuwd naar. Of zullen ze niet meer heringezet worden? Ze komen al uit 2001 en 2002 namelijk. Hetzelfde geldt voor de ex-Zuidtangent-bussen met bouwjaar 2001. De Van Hool A300's (41xx-nummering) en de midibusjes komen uit 2004, dus of die nog in dienst komen elders maakt me ook wel nieuwsgierig.
Ik ben ook benieuwd of de Van Hool New AG300's (nummering 46xx) nog elders ingezet worden: deze komen uit 2005 en 2006, dus zijn relatief niet zo heel oud, en aangezien we naar mijn mening in Nederland best wel weinig gelede hebben, lijkt het me zonde om deze bussen al uit de dienst te kegelen. Ik ben benieuwd allemaal! :)
Ik ben ook benieuwd of de Van Hool New AG300's (nummering 46xx) nog elders ingezet worden: deze komen uit 2005 en 2006, dus zijn relatief niet zo heel oud, en aangezien we naar mijn mening in Nederland best wel weinig gelede hebben, lijkt het me zonde om deze bussen al uit de dienst te kegelen. Ik ben benieuwd allemaal! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Het GVU heeft natuurlijk ook nog een eigen werkplaats. Die mensen komen niet in dienst van Qbuzz, dus die moet je nog in mindering brengen.Daniel schreef:Werken er trouwens echt maar 200 man voor het deel van de concessie dat Connexxion nu onder eigen naam rijdt? Qbuzz heeft het immers over 1000 personeelsleden die over komen en op GVU.nl is te lezen dat daar 800 man werkt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Weet je dat zeker? Volgens mij valt dat werkplaatspersoneel ook gewoon onder de direct tot de concessie herleidbaren. Net als de hele inhoud van het GVU-kantoor aannemelijk.
En Connexxion zal ook nog wel een TD in Nieuwegein hebben zitten.
En Connexxion zal ook nog wel een TD in Nieuwegein hebben zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Hebben CXX/GVU dat niet uitbesteed aan TSN? Dan valt het volgens mij niet onder het personeel dat direct overgenomen moet worden...
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
CXX heeft het inderdaad uitbesteed aan TSN. GVU heeft het uitbesteed aan GVU Service & Facilities. Twee aparte bedrijven, al wordt er onderling wel samengewerkt bij bepaalde reparaties.
De LPG wagens gaan zo goed als zeker naar de sloop, niet zozeer vanwege hun leeftijd, maar het gebrek aan onderdelen. Hierdoor worden ze nu al in mindere mate ingezet .
De LPG wagens gaan zo goed als zeker naar de sloop, niet zozeer vanwege hun leeftijd, maar het gebrek aan onderdelen. Hierdoor worden ze nu al in mindere mate ingezet .
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Ik heb vernomen dat Qbuzz voor de dubbelgeleed Hess wagens aan wilt schaffen en voor de rest Mercedes. Maar misschien is dat in de loop der tijd wel veranderd.ov'tje schreef:mooi dat er eindelijk duidelijkheid is in deze concessie
dit wel snel op stapel voor VDL en VanHool, omdat de motorleveranciers inmiddels hun Euro 6-motoren gepresenteerd hebbenICE105 schreef:Ik ben zelf meer benieuwd of MAN of Mercedes het nieuwe Qbuzz wagenpark zal geen leveren. Door de toezegging van Euro VI kom je vanzelf bij deze 2 voor Qbuzz bekende merken uit. VDL en VanHool leveren nog geen Euro VI volgens hun website.
Machinist in opleiding
Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Voor de dubbelgeledes zal mogelijk wel een uitstapje gemaakt moeten worden naar VDL (Phileas), Van Hool of naar Hess. Wat ik me nog kan herinneren is dat er in het bestek ook stond dat er hybride bussen besteld moeten worden en die worden in gelede versies alleen geleverd door o.a. Van Hool, VDL (Phileas) en Hess, maar niet door Evobus (Mercedes-Benz en Setra) of MAN. Of geldt die eis inmiddels niet meer?ICE105 schreef:Ik ben zelf meer benieuwd of MAN of Mercedes het nieuwe Qbuzz wagenpark zal geen leveren. Door de toezegging van Euro VI kom je vanzelf bij deze 2 voor Qbuzz bekende merken uit. VDL en VanHool leveren nog geen Euro VI volgens hun website.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
De eis voor hybrides is inmiddels vervallen. Dat maakt met name voor de dubbelgeledes de keuze wat groter (die waren alleen bij Hess leverbaar als hybride bus)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Ik hoop dat Qbuzz voor MAN of Mercedes kiest. Zie liever geen citea's. Mij lijkt het het beste om de wat nieuwere Van Hools naar Almere te sturen om daar het Een en ander te vervangen. Volgens mij zouden die dubbelgeledes ook wel in Almere kunnen rijden.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Van mij mogen de Van Hools inderdaad wel naar Almere komen. Vooral om de Ambassadors te vervangen. Wij hebben hier dus Ambassadors op de stadsdienst... En vooral met de smalle voordeur is dat niet echt handig bij een open instapregime. Ik zie het liefste de 41xx-wagens van het GVU hierheen komen en de 46xx- (en 49xx?)-bussen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Waarom is er een eis dat die dubbelgelede vervangen moeten worden? Die zijn toch vet goed nog?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Er is een eis dat alle bussen die in de stadsdienst rijden vervangen moeten worden omdat men de uitstoot van schadelijke stoffen in de stad wil verminderen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Oh, het probleem verplaatsen richting productie dus. Okay.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Die bussen zijn overigens wel 11 of 12 jaar oud, behoorlijk afgeleefd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Overigens mogen de huidige gele streekbussen straks ook gewoon stadsdienst rijden, die zijn namelijk in het PvE vrijgesteld van de emissie-eisen.reisthijs schreef:Er is een eis dat alle bussen die in de stadsdienst rijden vervangen moeten worden omdat men de uitstoot van schadelijke stoffen in de stad wil verminderen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Ik denk dat die amba's makkelijk op enkele stadslijnen kunnen rijden. Weet iemand trouwens welke bussen er komen te rijden op de toekomstige lijn 33?
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Daniel schreef:Overigens mogen de huidige gele streekbussen straks ook gewoon stadsdienst rijden, die zijn namelijk in het PvE vrijgesteld van de emissie-eisen.reisthijs schreef:Er is een eis dat alle bussen die in de stadsdienst rijden vervangen moeten worden omdat men de uitstoot van schadelijke stoffen in de stad wil verminderen.
Inderdaad, het is een hardnekkig misverstand bij sommigen.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Stukje uit Metro over de BRU concessie. En over Qbuzz en de aandelen NS daarin. Hoe ze er verder bij komen dat NS diensten aanbied in Schotland en Ierland is mij een vraag. In Ierland zit alleen hun NSFS groep. En Northern Rail concessie is volgens mij geen Schotland.
NS sleept met dochter Qbuzz wéér een concessie binnen, zorgen zijn er echter niet.
Geplaatst : Vandaag 07:04
Reizigersorganisaties maken zich voorlopig weinig zorgen over de steeds maar uitbreidende macht van NS. Gisteren werd bekend dat het spoorbedrijf met Qbuzz definitief de concessie voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht krijgt. NS is grootaandeelhouder van het busbedrijf en heeft sinds kort ook een aandeel in de Haagse stadsvervoerder HTM.
Voor de reiziger moet het echter niet uitmaken van wie een bus is, concluderen reizigersorganisaties Rover en OV Loket. “Het gaat om wat er in de concessie staat en of er in lijnen gesneden wordt”, vindt Wilma de Jong van OV Loket. “De individuele reiziger merkt niet of er Connexxion of Qbuzz op de bus staat. Er zijn ook voordelen, door bijvoorbeeld nieuwe producten te lanceren of beter overstappen op de trein van NS. Vooralsnog hebben we hier weinig moeite mee. Er zijn nog genoeg concessies en vervoerders om te stellen dat alles in één hand komt.”
Aldo Markus is namens Rover vooral blij dat er in Utrecht duidelijkheid is na jaren van bezwaren en rechtszaken over de ov-concessie door Connexxion-dochter GVU. “We blijven de ontwikkelingen wel met spanning volgen. De vraag is of het inschrijven op regionale concessies alleen aan streekvervoerders moet zijn voorbehouden. Voor ons is belangrijk dat de reiziger er niet op achteruit gaat.”
Rikus Spithorst hinkt namens Maatschappij Voor Beter OV op twee gedachten: “Het is raar dat een bedrijf dat zelf opereert in een nagenoeg afgeschermde markt, zoals het hoofdrailnet, wél via dochtermaatschappijen mag inschrijven in ander OV. Het Amsterdamse GVB laat zien dat je echt geen aandelen hoeft te verkopen om de reiziger goede dienstverlening te bieden. Zij tonen gewoon de vertrektijden van de trein in hun bussen. Anderzijds: Als Qbuzz een bod indient dat beter is voor de reiziger: wat is daar dan op tegen?”
NS
Aandelen in:
NS Reizigers (100%): Concessie hoofdrailnet (t/m 2024).
NS Hispeed (100%): Concessie HSL Zuid (2015-2025).
Qbuzz (51%): Busvervoer in de provincie en stad Groningen (2009-2017), Drenthe (2009-2017), Zuidoost-Friesland (2008-2016), stadsregio Utrecht (2013-2023). Met HTMbuzz (joint venture HTM-Qbuzz) busvervoer in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg (2012-2019).
HTM (49%): Tram- en busvervoer in Den Haag (concessie t/m 2017).
Abellio (100%): Trein- en busdiensten in Engeland, Schotland, Ierland, Duitsland en Tsjechië.
NS sleept met dochter Qbuzz wéér een concessie binnen, zorgen zijn er echter niet.
Geplaatst : Vandaag 07:04
Reizigersorganisaties maken zich voorlopig weinig zorgen over de steeds maar uitbreidende macht van NS. Gisteren werd bekend dat het spoorbedrijf met Qbuzz definitief de concessie voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht krijgt. NS is grootaandeelhouder van het busbedrijf en heeft sinds kort ook een aandeel in de Haagse stadsvervoerder HTM.
Voor de reiziger moet het echter niet uitmaken van wie een bus is, concluderen reizigersorganisaties Rover en OV Loket. “Het gaat om wat er in de concessie staat en of er in lijnen gesneden wordt”, vindt Wilma de Jong van OV Loket. “De individuele reiziger merkt niet of er Connexxion of Qbuzz op de bus staat. Er zijn ook voordelen, door bijvoorbeeld nieuwe producten te lanceren of beter overstappen op de trein van NS. Vooralsnog hebben we hier weinig moeite mee. Er zijn nog genoeg concessies en vervoerders om te stellen dat alles in één hand komt.”
Aldo Markus is namens Rover vooral blij dat er in Utrecht duidelijkheid is na jaren van bezwaren en rechtszaken over de ov-concessie door Connexxion-dochter GVU. “We blijven de ontwikkelingen wel met spanning volgen. De vraag is of het inschrijven op regionale concessies alleen aan streekvervoerders moet zijn voorbehouden. Voor ons is belangrijk dat de reiziger er niet op achteruit gaat.”
Rikus Spithorst hinkt namens Maatschappij Voor Beter OV op twee gedachten: “Het is raar dat een bedrijf dat zelf opereert in een nagenoeg afgeschermde markt, zoals het hoofdrailnet, wél via dochtermaatschappijen mag inschrijven in ander OV. Het Amsterdamse GVB laat zien dat je echt geen aandelen hoeft te verkopen om de reiziger goede dienstverlening te bieden. Zij tonen gewoon de vertrektijden van de trein in hun bussen. Anderzijds: Als Qbuzz een bod indient dat beter is voor de reiziger: wat is daar dan op tegen?”
NS
Aandelen in:
NS Reizigers (100%): Concessie hoofdrailnet (t/m 2024).
NS Hispeed (100%): Concessie HSL Zuid (2015-2025).
Qbuzz (51%): Busvervoer in de provincie en stad Groningen (2009-2017), Drenthe (2009-2017), Zuidoost-Friesland (2008-2016), stadsregio Utrecht (2013-2023). Met HTMbuzz (joint venture HTM-Qbuzz) busvervoer in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg (2012-2019).
HTM (49%): Tram- en busvervoer in Den Haag (concessie t/m 2017).
Abellio (100%): Trein- en busdiensten in Engeland, Schotland, Ierland, Duitsland en Tsjechië.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Correctie, in het begin misschien wel. Maar inmiddels heeft Van Hool ook hybride dubbelgelede bussen. Of ja sinds 2011 eigenlijk.Daniel schreef:De eis voor hybrides is inmiddels vervallen. Dat maakt met name voor de dubbelgeledes de keuze wat groter (die waren alleen bij Hess leverbaar als hybride bus)
Nogmaals, MAN en Evobus leveren geen dubbelgelede bussen. Hess, Van Hool en VDL juist wel. Maar dat er een combinatie komt van verschillende merken bussen in het wagenpark is ook een mogelijkheid. Echter moeten de dubbelgelede bussen dus wel van een andere fabrikant komen.010jongen schreef:Ik hoop dat Qbuzz voor MAN of Mercedes kiest. Zie liever geen citea's. Mij lijkt het het beste om de wat nieuwere Van Hools naar Almere te sturen om daar het Een en ander te vervangen. Volgens mij zouden die dubbelgeledes ook wel in Almere kunnen rijden.
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
En een MB Capacity? Volgens wikipedia verschilt de capaciteit niet zo heel veel (al kan ik mij dat niet zo goed voorstellen, gezien het lengteverschil).
Het is een spectrum.
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Dat was mij ook wel duidelijk :) ik bedoelde gewoon de standaard en gelede bussen. Spreekt voor zich dat ik met citea's standaard bussen bedoel.Michael 1988 schreef:Correctie, in het begin misschien wel. Maar inmiddels heeft Van Hool ook hybride dubbelgelede bussen. Of ja sinds 2011 eigenlijk.Daniel schreef:De eis voor hybrides is inmiddels vervallen. Dat maakt met name voor de dubbelgeledes de keuze wat groter (die waren alleen bij Hess leverbaar als hybride bus)
Nogmaals, MAN en Evobus leveren geen dubbelgelede bussen. Hess, Van Hool en VDL juist wel. Maar dat er een combinatie komt van verschillende merken bussen in het wagenpark is ook een mogelijkheid. Echter moeten de dubbelgelede bussen dus wel van een andere fabrikant komen.010jongen schreef:Ik hoop dat Qbuzz voor MAN of Mercedes kiest. Zie liever geen citea's. Mij lijkt het het beste om de wat nieuwere Van Hools naar Almere te sturen om daar het Een en ander te vervangen. Volgens mij zouden die dubbelgeledes ook wel in Almere kunnen rijden.
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Dat laatste is expliciet verboden in de Almeerse concessie.010jongen schreef:Ik hoop dat Qbuzz voor MAN of Mercedes kiest. Zie liever geen citea's. Mij lijkt het het beste om de wat nieuwere Van Hools naar Almere te sturen om daar het Een en ander te vervangen. Volgens mij zouden die dubbelgeledes ook wel in Almere kunnen rijden.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Waarom zijn dubbelgeledes in Almere eigenlijk verboden? In Almere hebben we volledig vrije busbanen die men in Utrecht niet overal heeft, waar lijn 11 dwars door het centrum rijdt en de route van lijn 12(s) ook nogal wat bochten kent. :?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Waar moet je zo'n dubbelgelede bus neerzetten op station Oostvaarders of Buiten? Waarom zou je daar aanpassingen doen als het niet nodig is omdat je net zo makkelijk of zelfs gemakkelijker frequenties kunt verhogen op drukke deeltrajecten? Anyway, terug naar Utrecht
Re: Twee inschrijvers voor bus- en tramvervoer in regio Utre
Waarom kiezen ze er niet voor om meer in te zetten om vanaf aanliggende stations goede busverbindingen naar de Uithof in te leggen, zodat niet alles op de "schouders" van lijn 12 terecht komt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten