Concessie IJsselmond (2014-2023)
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Maar een en ander betekent niet dat het wenselijk is om een implementatietermijn te hebben van vier maanden. Als ik zo de gang van zaken zie (in dit topic) met betrekking tot de kwaliteit van de concessieverlener, dan zal het mij niet verbazen dat één van de vervoerders bezwaar aantekent in de zomerperiode. :X
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Veerpontconcessies en de veerbootconcessies van en naar de waddeneilanden moeten ook niet worden vergeten.Geert schreef:Hoeveel ov-concessies zijn er eigenlijk al door I&M uitgegeven? De Fyra-concessie, onderhoudsconcessies voor ProRail en Keyrail denk ik, en verder?
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Nou, materiaal is wel snel te realiseren. Voor de zomer zijn de Syntus VDL's klaar en heeft VDL de tijd de, minder dan, 100 bussen voor IJsselmond te bouwen. Als het arriva of Syntus wordt zullen de bussen van IJsselmond aardig gelijk worden aan de laatste series. Specificatie zijn bekend en hoeft niet meer over onderhandeld te worden (op details na).
Stallingsruimte is ook redelijk vlot te regelen als de provincie maar enige druk uitoefent op de gemeenten. Immers de provincie is verantwoordelijk.
Het grote probleem zal worden het diensten en roosterproces, wat zo'n maand na de definitieve gunning echt moet beginnen en dan moet je de stallingsplaatsen bekend hebben en de personeelsaantallen.
Mocht het connexxion blijven zit je niet met je personeel, maar wel weer met je materiaal want dat hele proces moet dan helemaal gelopen worden vanaf instemmingverzoek aan OR.
Kortom: de veiligste keuze de concessie goed in te laten gaan is Arriva, die hebben maar 1 concessiewisseling op dat moment en dat is een kleintje met 2 treintjes.
Stallingsruimte is ook redelijk vlot te regelen als de provincie maar enige druk uitoefent op de gemeenten. Immers de provincie is verantwoordelijk.
Het grote probleem zal worden het diensten en roosterproces, wat zo'n maand na de definitieve gunning echt moet beginnen en dan moet je de stallingsplaatsen bekend hebben en de personeelsaantallen.
Mocht het connexxion blijven zit je niet met je personeel, maar wel weer met je materiaal want dat hele proces moet dan helemaal gelopen worden vanaf instemmingverzoek aan OR.
Kortom: de veiligste keuze de concessie goed in te laten gaan is Arriva, die hebben maar 1 concessiewisseling op dat moment en dat is een kleintje met 2 treintjes.
When you're tired of London, you're tired of life
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Dat lijkt me nou niet echt een objectief en eerlijk criterium bij een aanbesteding :')gkw1969 schreef:Kortom: de veiligste keuze de concessie goed in te laten gaan is Arriva, die hebben maar 1 concessiewisseling op dat moment en dat is een kleintje met 2 treintjes.
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Daar mag je niet eens op gunnen.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
En bovendien: Arriva heeft juist een slecht trackrecord als het gaat om op tijd te starten met materieel. Zie Noord- en Zuidwest-Fryslân, waar Arriva een flinke boete van de provincie heeft gekregen. Het was in die situatie bovendien een bewuste keuze van Arriva om niet op tijd met nieuw materieel te starten, omdat ze bij de bussenbouwer een veel betere deal kon sluiten als ze de productie van de bussen over een langere tijd uit te smeren. De bussenbouwer kon daardoor langer personeel aan het werk houden en Arriva kon goedkoper materieel krijgen.
Dat financiële voordeel zal Arriva echter verloren hebben door de boete die ze hebben gekregen. En dat was terecht, want Arriva had een financieel voordeel door de deadline die in de aanbestedingsprocedure was afgesproken te negeren.
Maar om op IJsselmond terug te komen: het is een relatief kleine concessie en het zal daarom voor alle inschrijvers niet zo moeilijk zijn om bij de start voldoende bussen te hebben. Het hoeven bovendien niet per se nieuwe bussen te zijn en wanneer nieuwe bussen zijn beloofd mogen ze ook later instromen (mits dat in het Materieelplan is opgenomen).
Dat financiële voordeel zal Arriva echter verloren hebben door de boete die ze hebben gekregen. En dat was terecht, want Arriva had een financieel voordeel door de deadline die in de aanbestedingsprocedure was afgesproken te negeren.
Maar om op IJsselmond terug te komen: het is een relatief kleine concessie en het zal daarom voor alle inschrijvers niet zo moeilijk zijn om bij de start voldoende bussen te hebben. Het hoeven bovendien niet per se nieuwe bussen te zijn en wanneer nieuwe bussen zijn beloofd mogen ze ook later instromen (mits dat in het Materieelplan is opgenomen).
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Of Zuid Holland-Noord... -o-
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Volgens mij heeft Syntus serieuze interesse in IJsselmond. Vorige week op verschillende dagen een Syntus Overijssel amba door IJsselmond zien rijden.
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Ijsselmond is voor Syntus natuurlijk een mooie concessie naast Midden Overijssel. Volgens mij hebben Connexxion en Syntus de grootste interesse, en daarnaast in mindere mate Arriva en Qbuzz schat ik zo in. Overigens wil ik de Noot ook niet uitvlakken. Lijkt me een gevaarlijke underdog om er met de concessie vandoor te gaan.
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
De 11e nota van inlichtingen is conform planning verschenen op 14 mei. Het tijdschema blijft ongewijzigd, op 17 mei uiterlijk nieuwe vragen indienen, op 27 mei komt dan, indien nodig, de 12e NvI.
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Haha, dat ze vasthouden aan data zeiden ze de vorige keren ook. Ik vertrouw die provincie voor geen meter meer met data.
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Welke provincie: Flevoland of Overijssel?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Ik zag iets voorbij komen op twitter dat er ook een ervaringseis tav de OV-Chipkaart in het bestek staat. Kan iemand dat opzoeken? (Ja ik weet het, bestek is openbaar bla bla bla)
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Staat niet in het bestek, was een opmerking van een vervoerder in de NvIFreek schreef:Ik zag iets voorbij komen op twitter dat er ook een ervaringseis tav de OV-Chipkaart in het bestek staat. Kan iemand dat opzoeken? (Ja ik weet het, bestek is openbaar bla bla bla)
Is ook meteen afgeschoten door de provincie's Provincie heeft iig laten vallen uit angst voor bezwaarprocedures
Door de verlaging van de ervaringseisen vergroot u in potentie het mogelijk aantal inschrijvers. Tevens ziet u af van een presentatie, ter verificatie van de extra referenties te eisen. gunningspunten. Het enige wegingsmiddel om te waarborgen dat een vervoerder ook
daadwerkelijk het aangebodene implementeert, is het implementatieplan als
uitsluitingscriterium.
Het enige wegingsmiddel om te waarborgen dat een vervoerder ook
daadwerkelijk het aangebodene implementeert, is het implementatieplan als
uitsluitingscriterium. In het recente verleden is keer op keer gebleken dat het toezeggen één is
maar het daadwerkelijk –na de definitieve gunning- implementeren een tweede. Het
implementeren van een OV-bestek behelst een aantal kritische elementen behelst die voor
bestaande marktpartijen soms al een uitdaging zijn. Hierbij kunt u denken aan het
implementeren van uw eisen ten aanzien van OV-chipkaart (apparatuur en
producten), koppelvlakken reisinformatie, etc.
In de aanbesteding zoekt u de economisch meest voordelige inschrijving. U zoekt de beste
inschrijver in woord en in daad. U kunt echter slechts in woord beoordelen. Om als
opdrachtgever verzekert te zijn van een tijdige en kwalitatieve implementatie, adviseren wij u
om:
1. minimaal één referentie te eisen van een succesvolle implementatie van een concessie
waar een functionerend OV-Chipkaartsysteem binnen de gestelde implementatieperiode is
gerealiseerd en dit onderdeel van de selectiecriteria uit te laten maken van de in te dienen
offerte;
2. na indiening en voor de definitieve gunning het implementatieplan nog meer in detail te
beoordelen. Voor onderdelen die de inschrijven aanbiedt als bewezen oplossing kunt u
referenties opvragen voor deze specifieke onderdelen of een externe audit aanwenden om u
zeker te stellen van hetgeen is toegezegd. Voor onderdelen die nog ontwikkeld moeten
worden kunt u naast een externe audit ook een realiteitstoets uitvoeren binnen de branche of
bij andere opdrachtgevers.
Dit is van wezenlijk belang voor de kwaliteit voor reizigers en voor uw volledige opbrengsten.
Bent u bereidt deze lijn over te nemen en inschrijvers welke hieraan niet voldoen, uit te
sluiten?
Oogmerk van dit artikel is een juridische basis te bieden voor een eventueel na
gunning te treffen regeling met de winnende inschrijver, teneinde te voorkomen dat
eventuele bezwaar- en beroepsprocedures, en de daarmee samenhangende
onzekerheid, leidt tot vertraging in de implementatie.
Wij doen geen enkele toezegging over het al dan niet tot stand komen en/of de inhoud
van een dergelijke regeling. Uitgangspunt is en blijft dat de risico's die voor de
Concessiehouder voortvloeien uit bezwaar- en beroepsprocedures voor zijn eigen
rekening komen. In uitzonderlijke gevallen kunnen wij evenwel besluiten een regeling
te treffen, bijvoorbeeld indien tegen het gunningsbesluit een bezwaar wordt ingediend
dat kennelijk als enige doel heeft de implementatie te vertragen.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Een succesvolle implementatie van de OV-chipkaart als eis stellen is ook juridisch onacceptabel omdat daarmee per definitie iedere nieuwe toetreder wordt uitgesloten. Dat mag natuurlijk niet. Ik ben benieuwd welke vervoerder zo'n doorzichtige suggestie durft te doen. Het lijkt me niet dat de betreffende vervoerder hiermee erg sympathiek over komt op de concessieverleners.
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Wat dacht je dan van dit :')Statler Rail schreef:Een succesvolle implementatie van de OV-chipkaart als eis stellen is ook juridisch onacceptabel omdat daarmee per definitie iedere nieuwe toetreder wordt uitgesloten. Dat mag natuurlijk niet. Ik ben benieuwd welke vervoerder zo'n doorzichtige suggestie durft te doen. Het lijkt me niet dat de betreffende vervoerder hiermee erg sympathiek over komt op de concessieverleners.
Zoals u ongetwijfeld bekend is, heeft er recentelijk een onderzoek plaatsgevonden door de Nma naar
ernstige verdenkingen van kartelvorming. Hieruit is een kort geding voorgekomen, dienende bij de
rechtbank Rotterdam (C/10/420449/KG ZA 13-320). Omdat in NvI 10 de drempel voor inschrijving is
verlaagd, is er gerede kans dat andere partijen dan de gerenommeerde OV-bedrijven zullen inschrijven.
Kunt u bevestigen dat inschrijvers die onjuiste informatie verstrekken, bijvoorbeeld door
Standaardformulier B1.02 niet conform waarheid in te vullen, u overgaat tot uitsluiting van die betreffende
inschrijver?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Ze zitten lekker kat en muis spelletjes te spelen door de NvI heen. Dat zou eigenlijk ook verboden moeten worden, er zitten bij de betreffende inschrijver (De Groot/Regiotaxi de Vallei?) iig slimme koppen :)
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Dat gedoe om dat kort geding is wel interessant, kan niets vinden op dat zaaknummer, iemand die weet waar dat over gaat?webguy schreef:Ze zitten lekker kat en muis spelletjes te spelen door de NvI heen. Dat zou eigenlijk ook verboden moeten worden, er zitten bij de betreffende inschrijver (De Groot/Regiotaxi de Vallei?) iig slimme koppen :)
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Vandaag gepubliceerd, de 12e Nota van Inlichtingen.
Toegevoegd o.a. deze zinsnede:
In aanvulling op de planning van vraag 333 delen wij u mede dat de Concessieverlener voornemens is om,
indien noodzakelijk, toelichtende vragen aan Inschrijvers te stellen op donderdag 6 juni rond 18:00 uur,
doch uiterlijk op vrijdag 7 juni om 10:00 uur. De antwoorden op deze toelichtende vragen dienen dan
maandag 10 juni vóór 10:00 uur door de Concessieverlener ontvangen te zijn.
Toegevoegd o.a. deze zinsnede:
In aanvulling op de planning van vraag 333 delen wij u mede dat de Concessieverlener voornemens is om,
indien noodzakelijk, toelichtende vragen aan Inschrijvers te stellen op donderdag 6 juni rond 18:00 uur,
doch uiterlijk op vrijdag 7 juni om 10:00 uur. De antwoorden op deze toelichtende vragen dienen dan
maandag 10 juni vóór 10:00 uur door de Concessieverlener ontvangen te zijn.
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Grote onzin, een en ander is in goed overleg gegaan om werkgelegenheid te sparen in Friesland. Zoiets heet maatschapplijk verantwoord ondernemen. Door de regeltjes kon de provincie niks anders doen dan een boete opleggen. Dat geld zal via extra investerngen in het OV hopelijk weer terug vloeien naar Arriva.Statler Rail schreef:En bovendien: Arriva heeft juist een slecht trackrecord als het gaat om op tijd te starten met materieel. Zie Noord- en Zuidwest-Fryslân, waar Arriva een flinke boete van de provincie heeft gekregen. Het was in die situatie bovendien een bewuste keuze van Arriva om niet op tijd met nieuw materieel te starten, omdat ze bij de bussenbouwer een veel betere deal kon sluiten als ze de productie van de bussen over een langere tijd uit te smeren. De bussenbouwer kon daardoor langer personeel aan het werk houden en Arriva kon goedkoper materieel krijgen.
Dat financiële voordeel zal Arriva echter verloren hebben door de boete die ze hebben gekregen. En dat was terecht, want Arriva had een financieel voordeel door de deadline die in de aanbestedingsprocedure was afgesproken te negeren.
Maar om op IJsselmond terug te komen: het is een relatief kleine concessie en het zal daarom voor alle inschrijvers niet zo moeilijk zijn om bij de start voldoende bussen te hebben. Het hoeven bovendien niet per se nieuwe bussen te zijn en wanneer nieuwe bussen zijn beloofd mogen ze ook later instromen (mits dat in het Materieelplan is opgenomen).
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Dat is gewoon een kosten-batenanalyse van de vervoerder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Dus jij denkt dat Arriva een filantropische instelling is?greyhound schreef:Grote onzin, een en ander is in goed overleg gegaan om werkgelegenheid te sparen in Friesland. Zoiets heet maatschapplijk verantwoord ondernemen. Door de regeltjes kon de provincie niks anders doen dan een boete opleggen. Dat geld zal via extra investerngen in het OV hopelijk weer terug vloeien naar Arriva.
Arriva kon de bussen op deze manier goedkoper krijgen en dus scherper inschrijven. En de aanbesteding winnen. In deze sector win je een aanbesteding op geld. Niet op werkgelegenheid. Dat is niet eens een beoordelingscriterium!
Dat boetegeld hoeft niet in de concessie NZW-Fryslân besteed te worden, maar kan ook gaan naar de concessie ZO-Fryslân of bijvoorbeeld in de verbetering van de treindienst Leeuwarden-Zwolle (die Sprinter wordt door de provincie betaald). Dat geld kan dus net zo goed naar Qbuzz of de NS gaan.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Morgen is het eindelijk zo ver: de sluiting van de inschrijving. Om 14 uur worden op het provinciehuis in Zwolle de dozen met biedingen geopend. Zal IJsselmond over een maand eindelijk gegund kunnen worden?
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
Ik ben benieuwd wanneer we weten wie hebben geboden op de concessie. Ook hoeveel bieders lijkt me wel interessant.
Re: Concessie IJsselmond 2014-2023
5 inschrijvers, hebben we al namen en rugnummers?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten