Deze dienstregeling heb ik trouwens niet ontworpen vanuit een star 6/6 denkmodel, maar vanuit de pragmatische werkelijkheid, dat je de IJssellijn al hebt rijden, dat je iets fatsoenlijks voor Db en Klp moet doen (dus geen stoptrein die je bij Db lang aan de kant zet), en dat je met de huidige infra zit.webguy schreef:Past de ICE dan nog wel? Of krijg je dan zo'n patroon as de vroegere s7500 die in Maarn aan de kant ging?
Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensysteem?
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Laatst gewijzigd door Roeland op ma 06 mei 2013, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Ik heb het even nagerekend, uitgaande van:webguy schreef:Past de ICE dan nog wel? Of krijg je dan zo'n patroon as de vroegere s7500 die in Maarn aan de kant ging?
* huidige tijdligging IJssellijn
* haltering sprinters op Vaartsche Rijn (incl. passeermogelijkheid IC-sprinter op Utrecht CS - Vaartsche Rijn)
moet het mogelijk zijn om er ook nog een ICE tussen te rijden, alleen op die momenten dat er geen sprinter naar Rhenen rijdt.
Wanneer je vanaf Utrecht de volgende vertrektijden hebt:
* IC Ut - Ed - Ah - Nm: .01/.21/.31/.51
* Sn Ut - Db - Klp - Ed - Ah: .11/.41
* Spr Ut - Db - VndC / Rhenen: .02/.22/.32/.42
Dan zou je de ICE uit Ut kunnen laten vertrekken om .18 of .48.
Enige probleem is dat die dan achter de sneltrein zit. hiervoor moet je accepteren dat de ICE voor Ed even moet afremmen (rijtijd Ut - Ah wordt 34 i.p.v. 31 minuten).
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Daar ga je al, de plannormen sinds het treinongeluk in Amsterdam zijn zo dat treinen tussen de stations waar ze stoppen niet gepland voor een rood sein mogen komen staan. Als de ICE dus vlak voor Ede tegen een rood sein aanloopt omdat de sneltrein daar langs het perron staat is dat dus geen acceptabele dienstregeling.
Of je het met deze maatregelen eens moet zijn is een discussiepunt, maar zo staat het ervoor.
Of je het met deze maatregelen eens moet zijn is een discussiepunt, maar zo staat het ervoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Rtb en Rlb zijn ook van daat soor stations: landelijk gezien niet echt boeiend, maar regionaal gezien wel. Helaas is de ene nu een soort van IC-stop (alleen voor de s2200 en s2600) en de ander helemaal niet...Klaasje schreef: [*]Zwolle-Lelystad-Schiphol: Hier zitten maar liefst vier stations die vanuit een regionale mobiliteitsvisie een snelle treinen zouden moeten hebben maar bekeken vanuit het landelijk netwerk het beste overgeslagen kunnen worden (Lelystad, Almere Buiten, Weesp, Duivendrecht). Twee van deze omdat het goede overstappunten zijn of kunnen worden maar slechts van regionaal belang, twee omdat hier een forse groep reizigers kan profiteren van snellere treinen en kortere reistijden. Samenhang bekijken met de Gooilijn is wel belangrijk.[/list]
Laa is trouwens ook zo'n station: handig voor overstappers naar RR, maar een onnodige stop voor de reizigers tussen Rtd en Asd.
Sdm is landelijk gezien dan nog iets belangrijker, aangezien je daar kunt overstappen op de Hoekse Lijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Waarom kan de ICE dan niet vertrekken om .28/.58? Dan zit je veel ruimer in je tijd.Roeland schreef:Wanneer je vanaf Utrecht de volgende vertrektijden hebt:
* IC Ut - Ed - Ah - Nm: .01/.21/.31/.51
* Sn Ut - Db - Klp - Ed - Ah: .11/.41
* Spr Ut - Db - VndC / Rhenen: .02/.22/.32/.42
Dan zou je de ICE uit Ut kunnen laten vertrekken om .18 of .48.
Enige probleem is dat die dan achter de sneltrein zit. hiervoor moet je accepteren dat de ICE voor Ed even moet afremmen (rijtijd Ut - Ah wordt 34 i.p.v. 31 minuten).
Over die plannormen trouwens: er zijn wel manieren om daar invulling aan te geven. Een van de makkelijkste is het aanpassen van de maximumsnelheid, zodat je gepland geen rode seinen meer tegenkomt.
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Als je dat gaat doen kan je de "plannormen om veiligheidsredenen" beter meteen bij het grofvuil neerzetten... De machinisten krijgen tegenwoordig niet meer de inlegsnelheden op hun dienstkaartje te zien. :')Wubbo schreef:Over die plannormen trouwens: er zijn wel manieren om daar invulling aan te geven. Een van de makkelijkste is het aanpassen van de maximumsnelheid, zodat je gepland geen rode seinen meer tegenkomt.
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Wat is er met "routelint" gebeurd?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Na wat geknutsel ben ik eruit. Het past op de bestaande infrastructuur onder voorwaarde kort volgen of ERTMS. Inclusief Mastwijk-expresse.. (een sneltrein Amsterdam-Lelystad-Zwolle-daarna verder als s9100 ).Vinny schreef:Maar - ook na SAAL II - is het vrijwel onmogelijk om een snellere trein in te leggen die niet ergens vastloopt op een trager rijdende trein.
Het principe..
2x IC Es - Amf - Shl en Zl - Shl, rijdt verder door richting Gvc of Rtd via HSL. Alleen stoppen op Hvs, Alm en Asdz. Deze halen sprinters in op Weesp en 2x per uur sneltrein in op Lls.
4x sneltrein op Lls / Amf - Shl / Asd met verknoping op Weesp. Treinen alterneren waarbij de trein naar Asd op Alm of Amf aansluit op IC- Shl. Ten Noorden van Lls rijden sneltreinen door als sprinter tot Zwolle of Groningen.
4x sprinter per uur.
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Dat vind ik op zich niet gek klinken. Heb je die Mastwijk-expres nu als uitgangspunt genomen, of kwam dat toevallig zo uit?
Overigens, hoe liggen de snelle treinen in Zwolle? Ik neem aan dat de verknoping daar om de IR treienen liggen.
Overigens, hoe liggen de snelle treinen in Zwolle? Ik neem aan dat de verknoping daar om de IR treienen liggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
De mastwijkexpresse kwam toevallig zo uit. De verknoping in Zwolle gaat uit van de halfuurs-IC knoop omdat de richting Utrecht nog niet 4x per uur een verbinding heeft in minimaal een 10/20-ligging. De sneltreinen zitten daar met een scheve kwartierligging omheengevouwen. De Mastwijk-expresse wordt in Lelystad namelijk door de snelle trein gepasseerd.
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Dan heb je dus de doorkomsttijden voor de IC die hetzelfde zijn als de situatie nu in Zwolle begrijp ik. In ieder geval houdt dat de voeding voor de IC Hanzelijn in stand. Blijft over dat je twee extra sneltreinen laat rijden waarvan ik me afvraag of de marktvraag dat wel rechtvaardigt. Maar wellicht verschuift het een boel reizigers van de sprinter naar de sneltrein nu die weer in Almere-Buiten stopt. Dat kan ik niet echt overzien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Die twee extra sneltreinen op Lelystad-Zwolle zijn inderdaad wat discutabel. De herkomst is dat ik het idee heb dat Lelystad met een IC overslaan opzich geen slecht plan is mits er overdag richting Zwolle wel minimaal 4x per uur een verbinding is. Lelystad is daarmee een soort Heemstede=Aerdenhout. Als je ervoor kiest om Lelystad niet over te slaan schuiven de patronen wat op en komt Enschedé-Schiphol weer gelijktijdig met Zwolle-Utrecht in Amersfoort in plaats van iets daarvoor. (Enschedé-Amersfoort is teruggeklapt naar het patroon van 2012)
Op Lelystad-Almere vervangt de extra sneltrein de huidige sprinter en op Almere-Amsterdam/Amsterdam Zuid is het ten opzichte van de huidige dienstregeling een extraatje. Maar wel een extraatje die in de vorm van een IC sowieso al zou rijden bij een klein beetje groei. En er wordt wel minder gereden dan in de door het ministerie gekozen SAAL-KT oplossing zonder minder reismogelijkheden te bieden maar daarbij wel Almere Buiten aan te doen met een snelle trein en de doorgaande IC ietwat te versnellen. Wel rijden er weer 2 treinen extra per uur op Weesp-Hilversum-Utrecht dan nu het geval is. Al kan je dat weer mooi gebruiken om de toch wel trage s4900 te versnellen op Hilversum-Utrecht.
Op Lelystad-Almere vervangt de extra sneltrein de huidige sprinter en op Almere-Amsterdam/Amsterdam Zuid is het ten opzichte van de huidige dienstregeling een extraatje. Maar wel een extraatje die in de vorm van een IC sowieso al zou rijden bij een klein beetje groei. En er wordt wel minder gereden dan in de door het ministerie gekozen SAAL-KT oplossing zonder minder reismogelijkheden te bieden maar daarbij wel Almere Buiten aan te doen met een snelle trein en de doorgaande IC ietwat te versnellen. Wel rijden er weer 2 treinen extra per uur op Weesp-Hilversum-Utrecht dan nu het geval is. Al kan je dat weer mooi gebruiken om de toch wel trage s4900 te versnellen op Hilversum-Utrecht.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8694
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Wil jij de sneltreinen tussen Lls, Amf en Asd en Shl ook te Wp laten stoppen?
En sprinters vier keer per uur: alle sprinters, dus 4300, 4600, 4900, 5700, 5800 of bedoel je net als nu kwartierdiensten tussen onder meer 4600/5800?
En sprinters vier keer per uur: alle sprinters, dus 4300, 4600, 4900, 5700, 5800 of bedoel je net als nu kwartierdiensten tussen onder meer 4600/5800?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Sneltreinen stoppen te Weesp om een knoop te maken met extra sneltreinen op de Gooilijn. Zo krijg je 8x per uur een knoop op Weesp. Sprinters zitten ongeveer zoals ze nu in elkaar zitten. Alleen gaan ze op de Gooilijn allemaal richting Utrecht en in Flevoland overdag niet verder dan Oostvaarders.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8694
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Oké, dus begrijp ik nou goed dat de huidige sprinters in jouw plannen 2x/uur blijven rijden en dan samen een 15-dienst vormen? En de sneltreinen extra op Baarn laten stoppen?
En met 8x/uur knoop Weesp bedoel je aannemelijk 4x sprinter en 4x sneltrein?
En in jouw plannen gaat de 5800 dus ook naar Utrecht die dus met de 5700 een 15-dienst biedt, met de 4900 er tussendoor (2 of 4x/uur?)
Had jij nog concrete plannen voor de 4900? Overal stoppen of stops schrappen tov nu?
En de sneltreinen stoppen ook op Almere Oostvaarders of begrijp ik dat nou verkeerd?
En met 8x/uur knoop Weesp bedoel je aannemelijk 4x sprinter en 4x sneltrein?
En in jouw plannen gaat de 5800 dus ook naar Utrecht die dus met de 5700 een 15-dienst biedt, met de 4900 er tussendoor (2 of 4x/uur?)
Had jij nog concrete plannen voor de 4900? Overal stoppen of stops schrappen tov nu?
En de sneltreinen stoppen ook op Almere Oostvaarders of begrijp ik dat nou verkeerd?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Sneltreinen stoppen 2x per uur op Baarn. Het nare is dat 4x per uur stoppen net niet goed past in combinatie met de keuze om een knoop in Weesp te maken en de keuze om de sneltrein goed aan te laten sluiten op de IC-knoop van Amersfoort. Sneltreinen stoppen niet op Oostvaarders, de 2010-2012 constructie komt dus terug. Voor de 4900 had ik niet zoveel concreets. Dat hangt af van hoe die er een beetje tussenvalt. In verschillende SAAL-varianten zag je dat bijvoorbeeld ook, soms nonstop Alm-Ndb, soms stoppend Alm-Ndb afhankelijk van de tijdligging en de andere treinen daaromheen. Bij voorkeur wordt de s4900 natuurlijk wel wat sneller.
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Wat doe je met de s140 in het Gooi en past de s4900 (en het goederenpad) daar uberhaupt nog wel doorheen?
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
De s140 past in zo'n concept weer heel mooi in het pad van de s1600. De s4900 en ook goederenpaden zijn inpasbaar. Maar een korte aansluiting 4900->Amersfoort in Hilversum kan vergeten worden. Dat is ook een probleem van zo'n beetje iedere SAAL-uitwerking met hogere frequenties die ik heb gezien. Ook zal een goederenpad mogelijk wel zorgen voor extra uitbuiging van 2 van de 4 sneltreinen tussen Hilversum en Amersfoort maar ook dat is een bekend probleem van SAAL bij 6/6.
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
En kan de brug over de Vecht nog wel open?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Drukke trajecten: PHS of toch weer een drietreinensystee
Goede vraag! Na wat gekeken te hebben zitten er gaten van 5 minuten in. Dat is niet ruim, maar ruimer dan de gaten van de dienstregeling 2013 die aangehouden worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten