Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door STF »

Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons? Ik kan er op internet niks over vinden.
Ze gebruiken meestal maar de helft er van, alleen bij vertragingen willen ze nog weleens een perron extra gebruiken.
Komt de veiligheid ook niet echt ten goede, een te grootschalig station.
Niet dat ik er veel vervelende dingen heb meegemaakt hoor, tijdens dat jaartje dat ik er bijna dagelijks rond middernacht op de trein stond te wachten.
Een keertje werd een meisje lastig gevallen, maar verder niks.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door deadlock »

Twee eilandperrons zijn er toch maar? Dat is historisch gezien best te verantwoorden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door playertwo »

Er liggen inderdaad 2 eilandperrons. Dat er momenteel feitelijk 2 sporen in gebruik zijn voor stoppende reizigerstreinen is wat anders. De rest van de sporen zal wel nodig zijn geweest voor Hoogovens en het laten passeren van de intercity's of cargo's. Ook is het wel zo handig dat er voor een tunnel een aantal extra wachtsporen zijn, voor het geval van je weet maar nooit.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door BR628 »

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door Jurjen »

Het aantal perronloze sporen is inderdaad voor de treinen van/naar Corus. En twee eilandperrons in Bv, op dit moment wordt het niet gebruikt nee. Aan de andere kant zou het in de toekomst nog wel eens gebruikt kunnen worden: spitstreinen tot Beverwijk (Heemskerk en Uitgeest zijn nou niet echt 'wereldstations'), inhalen van de Sprinter door de Sneltrein/IC... Er zullen vroeger ongetwijfeld plannen zijn geweest voor Beverwijk, die tot op heden nog niet zijn uitgevoerd.

Waar ik me meer over verbaas: waarom heeft een station waar alle treinen halteren een dusdanig sterke verkanting, dat de instap in de trein extreem hoog wordt?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door STF »

Corus heeft natuurlijk het een en ander aan sporen nodig, maar geen perrons. Dus blijft gek dat Beverwijk niet is uitgevoerd als 1 eilandperron met daarbuiten een aantal goederensporen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door playertwo »

Die vraag kan je beter stellen aan de planmakers uit eind jaren '50, die de Velsertunnel + sporen en stations er rondom heen ontworpen hebben. Toen zal het nodig zijn geweest, dus ook aangelegd. Nu is het toevallig niet nodig, maar onnodig om op te breken.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door Dubbele P »

Is het emplacement inmiddels wel gesaneerd of ligt het er nog altijd?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door deadlock »

Jurjen schreef:Waar ik me meer over verbaas: waarom heeft een station waar alle treinen halteren een dusdanig sterke verkanting, dat de instap in de trein extreem hoog wordt?
Station Olst?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door Wubbo »

Ook geen onbekend voorbeeld: Delft.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door Jurjen »

deadlock schreef:
Jurjen schreef:Waar ik me meer over verbaas: waarom heeft een station waar alle treinen halteren een dusdanig sterke verkanting, dat de instap in de trein extreem hoog wordt?
Station Olst?
Geen idee. Ik doelde op Beverwijk, in elk geval...
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door M57 »

Dubbele P schreef:Is het emplacement inmiddels wel gesaneerd of ligt het er nog altijd?
Het deel achter de bioscoop wordt inmiddels bebouwd.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door Dubbele P »

Volgens mij bedoel je dan een ander emplacement, want ik kan me niet herinneren daar een bioscoop te hebben gezien :)

Ik bedoel dit emplacementsgedeelte:
Afbeelding
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door Jurjen »

De bioscoop ligt direct naast het busstation: oftewel, station uit, busstation oversteken et voila: bioscoop. Jouw foto neigt dus redelijk naar 'achter de bioscoop'.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door Vinny »

playertwo schreef:Die vraag kan je beter stellen aan de planmakers uit eind jaren '50, die de Velsertunnel + sporen en stations er rondom heen ontworpen hebben. Toen zal het nodig zijn geweest, dus ook aangelegd. Nu is het toevallig niet nodig, maar onnodig om op te breken.
Ik heb wel eens gelezen dat de Velsertunnel ernstig overgedimensioneerd werd aangelegd, waarschijnlijk omdat er destijds plannen waren om meer sneltreinen te laten rijden of omdat er toen nog veel geld beschikbaar was voor railinfrastructuur. De Velsertunnel zelf bleek echter niet bijster succesvol te zijn: Vanuit Alkmaar was er veel meer reizigersverkeer richting Zaanstad/Amsterdam dan richting Haarlem/Den Haag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?

Bericht door Suus »

Veel meer dan een enkelkokerige spoortunnel met dubbelspoor is het toch ook weer niet? Het is dan misschien wel de eerste spoortunnel van Nederland, het was zowieso beter dan de spoorbrug die het verving een stukje verderop, dat zou een flink knelpunt zijn geweest voor de scheepsvaart en voor de dienstregeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten