Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons? Ik kan er op internet niks over vinden.
Ze gebruiken meestal maar de helft er van, alleen bij vertragingen willen ze nog weleens een perron extra gebruiken.
Komt de veiligheid ook niet echt ten goede, een te grootschalig station.
Niet dat ik er veel vervelende dingen heb meegemaakt hoor, tijdens dat jaartje dat ik er bijna dagelijks rond middernacht op de trein stond te wachten.
Een keertje werd een meisje lastig gevallen, maar verder niks.
Ze gebruiken meestal maar de helft er van, alleen bij vertragingen willen ze nog weleens een perron extra gebruiken.
Komt de veiligheid ook niet echt ten goede, een te grootschalig station.
Niet dat ik er veel vervelende dingen heb meegemaakt hoor, tijdens dat jaartje dat ik er bijna dagelijks rond middernacht op de trein stond te wachten.
Een keertje werd een meisje lastig gevallen, maar verder niks.
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Twee eilandperrons zijn er toch maar? Dat is historisch gezien best te verantwoorden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Er liggen inderdaad 2 eilandperrons. Dat er momenteel feitelijk 2 sporen in gebruik zijn voor stoppende reizigerstreinen is wat anders. De rest van de sporen zal wel nodig zijn geweest voor Hoogovens en het laten passeren van de intercity's of cargo's. Ook is het wel zo handig dat er voor een tunnel een aantal extra wachtsporen zijn, voor het geval van je weet maar nooit.
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Het aantal perronloze sporen is inderdaad voor de treinen van/naar Corus. En twee eilandperrons in Bv, op dit moment wordt het niet gebruikt nee. Aan de andere kant zou het in de toekomst nog wel eens gebruikt kunnen worden: spitstreinen tot Beverwijk (Heemskerk en Uitgeest zijn nou niet echt 'wereldstations'), inhalen van de Sprinter door de Sneltrein/IC... Er zullen vroeger ongetwijfeld plannen zijn geweest voor Beverwijk, die tot op heden nog niet zijn uitgevoerd.
Waar ik me meer over verbaas: waarom heeft een station waar alle treinen halteren een dusdanig sterke verkanting, dat de instap in de trein extreem hoog wordt?
Waar ik me meer over verbaas: waarom heeft een station waar alle treinen halteren een dusdanig sterke verkanting, dat de instap in de trein extreem hoog wordt?
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Corus heeft natuurlijk het een en ander aan sporen nodig, maar geen perrons. Dus blijft gek dat Beverwijk niet is uitgevoerd als 1 eilandperron met daarbuiten een aantal goederensporen.
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Die vraag kan je beter stellen aan de planmakers uit eind jaren '50, die de Velsertunnel + sporen en stations er rondom heen ontworpen hebben. Toen zal het nodig zijn geweest, dus ook aangelegd. Nu is het toevallig niet nodig, maar onnodig om op te breken.
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Is het emplacement inmiddels wel gesaneerd of ligt het er nog altijd?
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Station Olst?Jurjen schreef:Waar ik me meer over verbaas: waarom heeft een station waar alle treinen halteren een dusdanig sterke verkanting, dat de instap in de trein extreem hoog wordt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Ook geen onbekend voorbeeld: Delft.
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Geen idee. Ik doelde op Beverwijk, in elk geval...deadlock schreef:Station Olst?Jurjen schreef:Waar ik me meer over verbaas: waarom heeft een station waar alle treinen halteren een dusdanig sterke verkanting, dat de instap in de trein extreem hoog wordt?
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Het deel achter de bioscoop wordt inmiddels bebouwd.Dubbele P schreef:Is het emplacement inmiddels wel gesaneerd of ligt het er nog altijd?
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Volgens mij bedoel je dan een ander emplacement, want ik kan me niet herinneren daar een bioscoop te hebben gezien :)
Ik bedoel dit emplacementsgedeelte:
Ik bedoel dit emplacementsgedeelte:
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
De bioscoop ligt direct naast het busstation: oftewel, station uit, busstation oversteken et voila: bioscoop. Jouw foto neigt dus redelijk naar 'achter de bioscoop'.
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Ik heb wel eens gelezen dat de Velsertunnel ernstig overgedimensioneerd werd aangelegd, waarschijnlijk omdat er destijds plannen waren om meer sneltreinen te laten rijden of omdat er toen nog veel geld beschikbaar was voor railinfrastructuur. De Velsertunnel zelf bleek echter niet bijster succesvol te zijn: Vanuit Alkmaar was er veel meer reizigersverkeer richting Zaanstad/Amsterdam dan richting Haarlem/Den Haag.playertwo schreef:Die vraag kan je beter stellen aan de planmakers uit eind jaren '50, die de Velsertunnel + sporen en stations er rondom heen ontworpen hebben. Toen zal het nodig zijn geweest, dus ook aangelegd. Nu is het toevallig niet nodig, maar onnodig om op te breken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Waarom heeft station Beverwijk zoveel perrons?
Veel meer dan een enkelkokerige spoortunnel met dubbelspoor is het toch ook weer niet? Het is dan misschien wel de eerste spoortunnel van Nederland, het was zowieso beter dan de spoorbrug die het verving een stukje verderop, dat zou een flink knelpunt zijn geweest voor de scheepsvaart en voor de dienstregeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten