OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door WSM »

Ook het GVB kan niet achterblijven en kondigt aan dat vanaf april 2009 in de metro alleen nog met de sjitkaart kan worden gereisd. Zie: http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=38590

Betekent het uitsluiten van strippenkaarten op bepaalde modaliteiten ook dat OV-chipkaarten onderling bruikbaar zijn? Oftewel, kan ik bij het GVB ook met mijn RET- of NS-chipkaart reizen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Met een NS-chipkaart kan je zowiezo bij GVB en RET reizen (als je er saldo op zet uiteraard), heb het zelf namelijk al meerdere keren gedaan :wink: De oplaadautomaat herkent alleen je NS-reisproduct (VDU in mijn geval) niet, maar geeft wel weer aan van wanneer tot wanneer het geldig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door tsov »

Klinkt trouwens wel mooi, dat Duitse systeem. Even fw naar Huizinga? :P
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Waarom bedenken ze dat nu pas? En niet vier jaar geleden al voordat er miljoenen in een kansloos project gestoken zijn?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Er zou een product 'van de plank' gekocht worden, ware het niet dat er zo ontzettend partijen (zo'n twintig OV-autoriteiten, een dozijn aan vervoerders, soft- en hardwareleveranciers, organisaties die alles en iedereen vertegenwoordigen) zich er mee moesten bemoeien dat het product van de plank helemaal versleuteld moest worden.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Maar wanneer je een product op zet en verbeterd met meerder partijen is het mogelijk om de kosten te spreiden en heb je niet de gigantische kosten die je nu hebt. Bovendien, als ik het zo lees klinkt het wel als een goed product wat naar mijn idee niet eens zo veel zou moeten worden aangepast (ik vind dit beter klinken dan de huidige OV-chipkaart namelijk maar dat is mijn mening en het zou heel goed kunnen dat de hoge heren ministers en staatssecretarissen daar anders over denken).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Daantje schreef:Maar wanneer je een product op zet en verbeterd met meerder partijen is het mogelijk om de kosten te spreiden en heb je niet de gigantische kosten die je nu hebt. Bovendien, als ik het zo lees klinkt het wel als een goed product wat naar mijn idee niet eens zo veel zou moeten worden aangepast (ik vind dit beter klinken dan de huidige OV-chipkaart namelijk maar dat is mijn mening en het zou heel goed kunnen dat de hoge heren ministers en staatssecretarissen daar anders over denken).
Ik heb het over versleutelen en jij over verbeteren. ;)
Het product wat gekocht is uit zo'n stad in het verre oosten werkte prima, maar hier wil elke OV-A iets anders en elke vervoerder wil ook iets anders en het net een beetje anders opzetten. Dan vermeerder je die kosten juist in plaats van die te spreiden, bij dat laatste ga je er namelijk van uit dat al die partijen naar één eindproduct toewerken.

Dat nieuwe klinkt inderdaad prima, vormen de kaartverschillen richting Duitsland ook geen excuus meer om het grensoverschrijdend vervoer zo beroerd te laten zijn. Echter zal dat voor Huizinga niet heel postief uitpakken en aangezien de coalitie elkaar wel dekt... :(
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Daar heb je gelijk in. Ik denk alleen dat het versleutelen van een reeds bestaand product aanzienlijk lager zullen zijn dan het opzetten van een geheel nieuw product met alle daarbij behorende kinderziektes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

CBP sluit privacydeal met NS over OV-chipkaart

Vrijdag 7 november 2008, 08:59 - Het College Bescherming Persoonsgegevens verzet zich niet langer tegen gebruik van reis- en persoonsgegevens door de NS voor marketingdoeleinden.

Dat blijkt uit een brief (doc) met bijlage (doc) die de privacytoezichthouder aan staatssecretaris Tineke Huizinga heeft gestuurd. De OV-bedrijven geven drie gronden aan gegevensverwerking en het CBP is hiermee akkoord.

Opt-in of Opt-out
Om te beginnen is het bijhouden van persoonsgegevens nodig om maatschappelijke of politieke doelen te bereiken. Daarbij denken de vervoersbedrijven bijvoorbeeld aan het verleiden van automobilisten tot de trein en het aanmoedigen van reizen buiten de spits. Dit geeft de OV-bedrijven volgens het CBP een 'gerechtvaardigd belang' om een database met persoonsgegevens te exploiteren, zoals geformuleerd is artikel 8f van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Daarbij beroepen de bedrijven zich op wetenschappelijk onderzoek dat het belangrijk is voor klanttevredenheid en winst om mensen van informatie te voorzien. Door bij te houden wanneer mensen op bepaalde trajecten rijden, is het bij grote verstoringen of onderhoud mogelijk waarschuwingen aan klanten te geven.

Mensen die deze vorm van monitoring niet wensen kunnen zich afmelden, er komt een opt-out-regeling. Voor 'direct marketing' zijn de regels strenger, want daar moeten mensen expliciet aangeven dat ze bestookt met reclame willen worden.

Het CBP kan niet aangeven of deze deal de vervoersbedrijven ook in de reisgegevens van klanten van andere vervoersbedrijven toestaat en zo bijvoorbeeld helderheid rond overstapgedrag te krijgen.

Niet volgen
De NS kunnen volgens de privacywaakhond reizigers niet volgen, omdat er alleen 'afgeleide informatie' wordt toegepast. Zo weten de spoorwegen alleen hoe vaak klanten reizen en wat dat oplevert, welke trajecten het meest voorkomen, welke trajecten en stations het meest worden bezocht. De overige informatie wordt via hashing onleesbaar gemaakt.

Desgevraagd erkent het CBP dat gegevensverwerker Trans Link Systems weldegelijk twee databases heeft, waarin alle reisgegevens voor fiscale doeleinden centraal worden opgeslagen. "Maar die komen dus niet bij de vervoersbedrijven", zegt Gert Onne van de Klashorst, hoofd communicatie van het CBP.

Maatschappelijk belang
Het CBP wijst erop dat er ook een maatschappelijk belang is om te helpen aan het bestrijden van de files, waarbij persoonlijke belangen soms iets moeten ingeven. "Daar is nu een evenwicht in gevonden", stelt van de Klashorst. "Wat er nu als voorstel ligt voldoet aan de wet."

Van de Klashorst erkent dat er veel andere oplossingen denkbaar zijn, waarbij er minder gegevens verwerkt hoeven te worden en de inbreuk op levenssfeer minder is. Maar daartegen kan de toezichthouder weinig doen. "Wij hebben niet de mogelijkheid dat op te leggen. Wij beoordelen wat ons wordt voorgelegd en dat voldoet aan de wet", vertelt hij.

Overigens is de zaak nog niet volledig afgewikkeld. Zo is er veel onduidelijkheid over de bewaartermijn van zeven jaar, die de Belastingdienst zou eisen en welke gegevens dat nu betreft. Het CBP vraagt de coördinerende hulp van staatsecretaris Huizinga om daar snel een deal over te maken. Nu er een overeenkomst met de NS ligt, hebben automatisch alle vervoersbedrijven overstemming met het CBP en gelden daarvoor dezelfde regels.

Bron: Webwereld
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door waldo79 »

Vinny schreef:
Ja, und? Er is toch een groep die niet anders van A naar B kan dan per (lease-)auto... :roll:
Dat gaat natuurlijk niet op als ze in een lease auto rijden en de kosten die ze maken 1 op 1 worden vergoed door hun werkgever. Ben ik nou echt zo moeilijk te volgen?
Leaserijders betalen voor hun voertuig via een inhouding op het loon. Gratis vervoer is het allerminst.

Denk dat je met een kilometervergoeding voor een privé-auto in een aantal gevallen zelfs voordeliger uit bent. Zeker als die auto al wat ouder is :x
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Leaserijders betalen voor hun voertuig via een inhouding op het loon. Gratis vervoer is het allerminst.
Nee hoor. Bij mijn vorige werkgever kon je voor 800 euro (per maand) een autoleasen, terwijl mijn loon maar met 500 euro werd verhoogd als reiskostenvergoeding. Kassa: 300 euro voor de werkgever omdat ik geen rijbewijs heb :evil:
Maar ik was maar 309 euro per maand kwijt aan mijn maandnetabbo, dus ik maakte op zich ook bijna 200 euro "winst". Dus ik heb er maar niet over gezeurd :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daan »

Ik kan je vertellen dat er de meest aparte constructies zijn om de leaserijder te laten betalen voor zijn auto...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Op een salaris van 1400 netto is een leaseauto van 800 euro dat erbovenop komt best aantrekkelijk. Het systeem was dus eigenlijk zo dat degene die geen auto van de zaak reden het geld opbrachten voor degenen die dat wel doen. Een uiterst pervers loonsysteem als je het mij vraagt. Afijn: inmiddels verdien ik meer en heb ik geen last meer van autoperikelen en ga ik lekker op de fiets naar mijn werk 8-)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door waldo79 »

1400 netto houdt voor een academisch geschoolde medewerker in de richting Ruimtelijke Ordening natuurlijk niet echt over. Ik verdien stukken meer en krijg geen lease-auto. Ben ik wel blij mee: de autokeus wordt me niet opgedrongen en ik kan ook voor het OV kiezen als me dat beter uitkomt :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Kamer akkoord met afschaffing strippenkaart
11 november 2008

De strippenkaart mag eind januari worden afgeschaft in de Rotterdamse metro. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer steunt het voorstel van staatssecretaris Huizinga om vanaf dat moment alleen de ov-chipkaart vervoerbewijs te laten zijn.

Dat bleek dinsdagavond tijdens een debat in de Kamer. Alleen de oppositiepartijen SP en Groen Links blijven tegenstander van de afschaffing van de strippenkaart.

Volgens een eigen onderzoekje van de SP worden er meer fouten gemaakt met het afschrijven van 4 euro voor de ov-chipkaart dan de RET wil toegeven. De vervoerder zou dat geld in eigen zak hebben gestoken.

Ook blijven er zorgen over de toegankelijkheid van de metro voor blinden en slechtzienden. Huizinga zegde toe die problemen goed in de gaten te zullen houden.

Bron: Rijnmond.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

CBP start onderzoek naar dataverzameling bij RET

Bericht door Wubbo »

CBP start onderzoek naar dataverzameling bij RET

Woensdag 12 november 2008, 15:07 - Het College Bescherming Persoonsgegevens is een onderzoek gestart om te toetsen hoe de RET omgaat met de afhandeling van privégegevens.
Door Sander Peek

Vanaf 29 januari 2009 kunnen Rotterdamse reizigers alleen nog gebruik maken van de OV-chipkaart in de metro. De oude vertrouwde strippenkaart verdwijnt met ingang van diezelfde dag uit het metrostelsel van de Maasstad.

Dat plan keurde staatssecretaris Huizinga van verkeer en waterstaat twee weken geleden nog goed. Het CBP wil nu toetsen hoe de Rotterdamse vervoerder omgaat met de persoonsgegevens en hoe het de reiziger gaat informeren over de veranderingen.

Zonder strippenkaart
"Wat de eventuele resultaten zullen zijn kan ik nu nog niet zeggen, anders zou het geen goed onderzoek zijn," zegt woorvoerder Gert-Onne van de Klashorst tegenover Webwereld. "We willen zien welke gegevens feitelijk gebruikt worden zonder dat de wet bescherming persoonsgegevens overtreden wordt. Terwijl in de rest van het OV over de toekomst gesproken wordt en alles nog vrij abstract is, is de RET een stuk verder. En hoe het precies gaat lopen zonder strippenkaart, dat kan ik niet zeggen want er komt wel meer bij kijken dan dat. Zolang de afspraken maar worden nageleefd die we ook met het GVB hebben gemaakt."

Na het onderzoek begin dit jaar bij het Amsterdamse Gemeentelijke vervoersbedrijf kwamen een aantal zaken aan het licht die botsten met de wet bescherming persoonsgegevens.

Voordat het CBP officieel met een onderzoek begint binnen de RET, heeft het college eerst een brief gestuurd naar Rotterdam waarin het een aantal zaken bij voorbaat wil weten.

NS heeft gerechtvaardigd belang
Begin deze week gaf het CBP wel zijn zegen aan de NS aangaande de privacy van de OV-Chipkaart. "Daarin hebben we bijvoorbeeld gekeken naar directe en indirecte marketing. Als bij het verzamelen van sommige gegevens blijkt dat iemand eventueel om de spits heen kan rijden, mag de NS dat aanbieden. Dat is in het belang van klant en bedrijf. Maar echte marketing mag nooit zonder toestemming van de reiziger." De gesloten overeenkomst betekent volgens Van de Klashorst ook niet dat alles gezegd is. "We boeken stevige winst ten aanzien van de privacy dus we gooien de handdoek niet in de ring."

Bron: Webwereld
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

7 jaar centrale opslag OV-reisgegevens niet nodig

Bericht door Geert »

7 jaar centrale opslag OV-reisgegevens niet nodig

Maandag 17 november 2008, 08:28 - Langdurige centrale opslag van alle reisdata van de OV-chipkaart is overbodig. Trans Link Systems dacht dat de fiscus dit verplichtte, maar dat is niet het geval.
Door Brenno de Winter

Dat blijkt uit antwoorden op vragen van Webwereld aan de Belastingdienst en het Ministerie van Financiën wie nou precies wat voor hoe lang moet bewaren.

Noodzakelijk voor fiscus
Op dit moment slaat het systeem van Trans Link Systems alle reisbewegingen van mensen in een centrale database op. De informatie daarin wordt zeven jaar lang bewaard om de financiële administratie te onderbouwen naar de fiscus toe. Het bedrijf vertelt Webwereld al acht maanden dat het nog overleg met de Belastingdienst voert.

Een tipgever wees Webwereld erop dat de reisbewegingen niet voor de fiscale administratie nodig zijn. Hij wees erop dat facturen de basis van een administratie vormen en dat bijvoorbeeld in de telecomindustrie niet de losse telefoongesprekken maar de totalen van belang zijn voor afrekening tussen de bedrijven en met de klanten. Desgevraagd bevestigen medewerkers van telecombedrijven dit.

Werkgevers verantwoordelijk voor administratie
Navraag bij het Ministerie van Financiën leert dat reisbewegingen zeven jaar lang bewaard moeten worden, maar niet door Trans Link Systems. Werkgevers die reiskosten vergoeden moeten hun administratie onderbouwen met een overzicht van gemaakte reizen. Dat is nu ook al zo voor papieren kaartjes of registratie van autoritten.

Omdat de OV-chipkaart eigenlijk onvoldoende bewijs levert zouden de bonnetjes niet gelden. Maar in een besluit van de Belastingdienst wordt dat probleem verholpen door het uitprinten overzichten van vervoerders toch goed te keuren.

"Ik keur goed dat door of vanwege het vervoerbedrijf gemaakte overzichten van transacties met de OV-chipkaart worden gelijkgesteld met vervoerbewijzen voor de overhandigingsplicht ingevolge de Wet LB", schrijft J. Thunnissen, directeur-generaal Belastingdienst. Een voorlichter verduidelijkt: "De werknemer heeft een overhandigingsplicht aan zijn werkgever. De werkgever heeft een bewaarplicht voor de vervoerbewijzen."

OV-chipkaart website
Trans Link heeft nu al een website om overzichten op te vragen en vervolgens af te drukken. Wie zich registreert kan volgens een zegsvrouw Jannemieke Zandee gedurende anderhalf jaar de transacties teruglezen. Daarna zijn ze niet meer online beschikbaar.

Het bedrijf zegt nog steeds in overleg te zijn met de Belastingdienst over wat er nou precies bewaard moet worden, maar denkt dat ze toch de reisgegevens zeven jaar lang moeten bewaren.

Problemen met privacy wetgeving
De discussie over de noodzaak is belangrijk, omdat de Wet Bescherming Persoonsgegevens alleen opslag toestaat als de verwerking noodzakelijk is. Wanneer dat niet het geval is dan is langdurige opslag niet toegestaan.

Trans Link heeft meer ingewikkelde discussies te voeren, want niet iedere reis is een betaalde rit. Bezitters van een abonnement betalen voor al hun reizen. Zij genereren transacties met een waarde van nul euro, waardoor er geen noodzaak is ook die gegevens jaren te bewaren.

CBP deal met NS
Recentelijk sloot het College Bescherming Persoonsgegevens een overeenkomst met de Nederlandse Spoorwegen over het verwerken van gegevens. In de brief aan de staatssecretaris vroeg het CBP hulp om de kwestie met de fiscus sneller op te lossen.

Bron: Webwereld
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Introductieschema OV-chipkaart laat veel vragen onbeantwoord

Bericht door Geert »

Introductieschema OV-chipkaart laat veel vragen onbeantwoord

Dinsdag 18 november 2008, 09:11 - Ondanks een strakke planning voor de uitrol van de OV-chipkaart is de invulling van de plannen vooral onduidelijk. Extra vertragingen en kosten lijken onvermijdelijk.
Door Brenno de Winter

Dat blijkt uit stukken die dagblad Trouw en Webwereld hebben opgevraagd met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Inzet van de verzoeken was meer duidelijkheid te krijgen over de commissie-Kist, die onderzoek deed naar de meerkosten.

Vanavond geeft Kist tekst en uitleg tijdens een expertmeeting in de Tweede Kamer. Maar nu al is duidelijk dat het duister is wie de honderden miljoenen extra kosten gaat betalen.

Medio 2010 live
Vooruitlopend op de bijeenkomst heeft staatssecretaris Tineke Huizinga een brief naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin zij een planning voor de definitieve uitrol van het elektronisch vervoersbewijs geeft.

In de eerste fase medio volgend jaar moet de chipkaart ingevoerd zijn in alle regio's voor bussen, trams en metro's, terwijl de tweede fase door de NS in 2010 moet zijn afgerond. Dat bedrijf belooft zijn planning daarop aan te passen.

Onduidelijkheid
Maar door alle beveiligingsperikelen zijn er meerkosten. De commissie-Kist zou dat onderzoeken gedurende de maand april om op 7 mei uitleg te geven aan de belanghebbenden in een vergadering van de stuurgroep.

Die bijeenkomst is nog niet geweest en staat voor binnenkort gepland. Maar Kist geeft daarbij geen duidelijkheid wie de honderden miljoenen mag ophoesten.

Migratieplan
Maar er zijn meer beren op de weg voor het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, omdat ook de Royal Holloway University of London (RHUL) in een extra rapportage hamert op het belang van het hebben van een migratieplan. Dat moet volgens de wetenschappers toch wel binnen een half jaar na het verbannen van de strippenkaart in Rotterdam live zijn.

Voor het migratieplan moet duidelijk worden welke chip de huidige gekraakte technologie vervangt, hoe de overstap moet verlopen en wanneer het migreren begint. Deze laatste stap noemen de onderzoekers het drukken op de 'Go-knop' om het overschakelen te beginnen.

Ook blijft het onduidelijk wie verantwoordelijk is voor het drukken op de Go-knop en dus de beslissing over het verspreiden van nieuwe hardware voor de poortjes en de kaarten neemt. RHUL stelt de deadline op 30 juni 2009 voor het leveren van dat plan en hamert erop dat er encryptie gekozen moet worden op basis van een open algoritme.

De MiFare Plus-chip lijkt de hoogste ogen te gooien voor vervanging van de huidige chipkaarten. Zowel de commissie-Kist als RHUL suggereren dat een simpele overstap voor migratie noodzakelijk is. Juist die chip lijkt dat te kunnen leveren. NXP laat echter weten de MiFare Plus niet voor medio 2009 te kunnen leveren, terwijl hij eerder voor eind dit jaar op de rol stond.

Fraudebeheersplan
Om in de tussenliggende tijd de gevolgen van eventueel misbruik van de lekke technologie tegen te gaan, heeft het RET een fraudebeheersplan geschreven. Hierin staat wat er nou precies gebeurt mochten zaken massaal verkeerd gaan.

Dit plan moet van de RHUL echt bestaan om over te schakelen op de OV-chipkaart en de RET bevestigt dat ook te hebben gemaakt. Het vervoersbedrijf weigert echter inzage, terwijl het ministerie zegt het document niet te hebben.

Het is niet de enige informatie die met strubbeling werd verkregen. Op de WOB-verzoeken volgden geen reacties, waarna Webwereld en Trouw bezwaar aantekenden en dreigden met een kortgeding. Uiteindelijk werd tijdens het plannen van het kortgeding de informatie alsnog geleverd.

Bron: Webwereld
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Informatie krijgen van de OV-ambassadeur gaat ook niet echt van een leien dakje zo te zien: Rechtszaak: Brenno vs. Jeltje...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Wat een winnaar. Ben benieuwd wat de uitspraak is.
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door waldo79 »

En toch kan het zomaar zijn dat Brenno werkelijk naast de pot gaat pissen 8-) Hij is namelijk in een juridisch oerwoud van bestuursorgaan/ niet-bestuursorgaan terecht gekomen 8-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Rapport over meerkosten OV-chipkaart is nattevingerwerk

Bericht door Wubbo »

Rapport over meerkosten OV-chipkaart is nattevingerwerk

Woensdag 19 november 2008, 11:51 - Het rapport Kist over de meerkosten van de OV-chipkaart blijkt giswerk. Zo zijn er geen accountantsverklaringen en ontbreekt het prijskaartje voor beveiliging.
Door Brenno de Winter

Dat bleek gisteren in de Tweede Kamer toen Anne Willem Kist in een technische briefing tekst en uitleg gaf over zijn rapport naar de meerkosten van de OV-chipkaart voor de periode van 2006 tot 2008, die ongeveer op 100 miljoen euro zijn geschat.

Bandbreedte om het bedrag heen
Voor de periode tot 2017 herhaalt Kist zijn inschatting dat er nog eens 249 miljoen in het project moet worden gestoken. Maar precies zijn die cijfers allemaal niet, want Kist meldt dat er sprake is van een "bandbreedte" om het bedrag heen.

Als meerdere Kamerleden proberen duidelijk te krijgen hoe groot die bandbreedte dan is, moet hij het antwoord schuldig blijven. Zo meldde hij al eerder dat er verborgen kosten zijn zoals het minder worden van de aandelen in de gegevensverwerker Trans Link Systems. Nu spreekt hij het vermoeden uit dat de vervoerders mogelijk een hoge inschatting van de extra nodige budgetten geven.

Geen accountantsverklaringen
Of de inschatting goed is of niet valt ook niet te controleren, want de cijfers van de vervoerders zijn niet onderbouwd met accountantsverklaringen. Kist ziet het dan ook als een inschatting van ervaringsdeskundigen door het proefdraaien met de OV-chipkaart.

Kamerleden reageren allerminst gecharmeerd op de "inschatting met de natte vinger" van 100 miljoen en vragen zich af of de bedragen dan wel correct zijn. "Wij hebben op basis van ons onderzoek de stellige overtuiging dat wij de plank niet misslaan", vertelt Kist vervolgens.

Beveiligingsbudget ontbreekt
Dat beveiliging niet in de berekeningen is meegenomen is volgens Kist logisch, omdat dit een "moving target" is en daarom niet is in te schatten. Zo wijst hij erop dat onderzoek van de Royal Holloway University of London niet duidelijk maakt welke kosten daar te verwachten zijn. Ook de risico's zijn vaag: "Niemand weet of we worden geconfronteerd met een aanval."

Navraag van Webwereld bij Fox IT leert dat die onzekerheden prima in kaart te brengen zijn. "De vraag naar meerkosten is prima te beantwoorden als je duidelijk hebt welke risico's je aanvaardt", vertelt directeur Ronald Prins in een reactie. "Het feit dat men dat niet durft in te schatten doet mij vermoeden dat men het antwoord op die vraag niet helder op het netvlies heeft."

Jaren doorgaan met Mifare Classic
Tijdens de bijeenkomst geeft SP-kamerlid Roemer aan het weglaten echt niet te snappen, omdat er toch iets moet gebeuren. "Het is op zich juist dat die beveiligingskosten er op enig moment zullen komen", meldt Kist, die herhaalt niet te weten wanneer dat moment is. "Het best mogelijk dat we nog jarenlang met deze chip verder gaan." "Dat zou me erg verbazen", reageert Prins op die stelling.

NS budget ook niet meegenomen
Overigens is beveiliging niet het enige wat ontbreekt in de berekeningen. Kamerleden willen namelijk weten waarom juist de grootste investeerder in de OV-chipkaart, de Nederlandse Spoorwegen, niet meewerkten aan het onderzoek.

Het bedrijf heeft veel geld uit het Fonds Eenmalige opbrengsten Nederlandse Spoorwegen (FENS) in het IT-project gestoken. Hierin zitten bijvoorbeeld opbrengsten van de verkoop van Telfort.

Kist zegt het allemaal niet zo'n probleem te vinden en meldt dat dit is besloten in de regiegroep. Dit overleg is door staatssecretaris Tineke Huizinga in het leven geroepen. "Huizinga accepteert gewoon dat de NS niets hoeft aan te leveren", reageert een getergde Roemer tegenover Webwereld. "Is dat regie voeren?"

Onacceptabel
Voor PvdA-kamerlid Lia Roefs is duidelijk dat, omdat de NS niet in het rapport staan, er bij de Spoorwegen ook geen meerkosten zijn: "Dan kun je de conclusie trekken dat de NS geen meerkosten heeft gehad." Kist zegt die conclusie voor haar rekening te laten.

De VVD vindt het ontbreken van de NS in het plaatje echter onacceptabel. VVD-lid Paul de Krom wil dat de NS meer openheid geeft en eist dat Minister Eurlings van Verkeer er het volgende debat bij is. "Dat de NS geen duidelijkheid geeft, kan zo niet langer", aldus De Krom tegenover Webwereld.

Meer vragen dan antwoorden
De ChristenUnie stelt vast dat voor het rapport ook de decentrale overheden niet zijn bevraagd naar hun rol. Volgens Kist was dat ook niet echt nodig om een helder beeld te krijgen.

"Dit rapport roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft", concludeert Roemer achteraf tegenover Webwereld. "Wij hebben gevraagd naar inzage in de kosten van de chipkaart. Wat wij wilden is helderheid krijgen", zegt CDA-kamerlid Jan Mastwijk tegenover Webwereld. De resultaten noemt hij 'teleurstellend'. "De vervolgstap is de NS te vragen naar de inbreng van hun kosten."

Kist gaat nu de provincies af om zijn rapport te bespreken en te bekijken wie dit gedeelte van de meerkosten moet ophoesten. Voor 31 december brengt hij verslag uit aan het departement en begin januari krijgt de Tweede Kamer die bevindingen te horen.

Bron: Webwereld
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

‘Strippenkaart volgend jaar uit tram en bus Rotterdam’
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - De strippenkaart zal volgend jaar ook uit de trams en de bussen in de Rotterdamse regio gaan verdwijnen.
Dat verwacht algemeen directeur Pedro Peters van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Hij zegt dat aan de vooravond van de invoering van de nieuwe dienstregeling die op zondag 14 december ingaat. Het papieren betaalbewijs zal in 2009 overal plaats maken voor de ov-chipkaart.

Het oplaadbare vervoerspasje wordt eind januari al definitief ingevoerd in de Rotterdamse metro. Vanaf dat moment kan in de metro niet meer worden betaald met de strippenkaart.

Half december begint de RET een publiekscampagne die het gebruik van het veelbesproken bewijs moet opvoeren. Dat gebeurt onder meer met een actie waarbij metroreizigers na 1 januari 2009 35 procent korting krijgen op hun gemaakte kilometers.

Het gebruik van de ov-chipkaart in de metro moet omhoog, stelt de RET. Volgens de vervoerder maakt nu een op de drie gebruik van het pasje. Een steekproef van deze krant wees uit dat dat cijfer veel lager ligt: gemiddeld een op de vijf.

RET-baas Peters denkt dat het gebruik van de ov-chipkaart in bus en tram zeker vanaf januari omhoog zal gaan. ,,Het GVB in Amsterdam heeft nu ook de ov-chipkaart in de metro. De tram en de bus volgen in april.’’ Hij verwacht dat ook de NS volgend jaar dergelijke stappen zal zetten. ,,Langzaam maar zeker komt het goed met de ov-chipkaart.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Pedro schreef:,,Langzaam maar zeker komt het goed met de ov-chipkaart.’’
Volgens mij hoort hier iets te staan als "Langzaam maar zeker wordt die OV-chipkaart de reiziger steeds meer opgedrongen." :roll:

Ik zou er bijna van gaan verhuizen.
Het is een spectrum.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door WSM »

Inmiddels heeft onze glorieuze staatssecretaris haar aanvalsplan sjitkaart geactualiseerd:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 233500.pdf
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 233501.pdf

Ze geeft hierin onomwonden toe dat reizigers genaaid gaan worden door de sjitkaart. Het meest interessante is wel dat er een extra opstaptarief betaald moet worden als men van het treintje van vervoerdertje A op het treintje van vervoerdertje B overstapt: "Voorts is in het LTK afgesproken dat de concessieverleners samen met NS en vervoerders onderzoeken of en hoe het opnieuw heffen van de vaste voet bij een overstap tussen regionaal treinvervoer en NS in de toekomst achterwege kan blijven. Doel van de studie is één vaste voet in de railketen, zoals dat nu het geval is. Dat zal niet direct bij introductie mogelijk zijn, maar is wel het streven als eindbeeld. De haalbaarheid daarvan wordt dus nog onderzocht."
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten