Nederland even centrum snel spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nederland even centrum snel spoor

Bericht door Geert »

Nederland even centrum snel spoor
maandag 17 maart 2008 | 07:15 | Laatst bijgewerkt op: maandag 17 maart 2008 | 07:47

Maandag 17 maart 2008 - AMSTERDAM - Het spoortracé HSL-Zuid ligt er vooralsnog ongebruikt bij, maar toch is Nederland de komende dagen hét centrum van het wereldwijde HSL-netwerk. In de RAI in Amsterdam heeft tot en met woensdag het zesde wereldcongres plaats van UIC, waarin alle belangrijke spoorbedrijven ter wereld zijn verenigd.

De vorige editie had in 2005 plaats in Milaan. In Amsterdam gaan de komende dagen topmensen van spoorbedrijven uit landen als Frankrijk, Duitsland, Japan, Italië en Nederland met elkaar en met bestuurders praten over de toekomst van hogesnelheidsvervoer per trein.

Vanmorgen houden Jacques Barrot, de vice-voorzitter van de Europese Commissie, NS-topman Aad Veenman, minister Camiel Eurlings van Verkeer en ProRail-bestuursvoorzitter Bert Klerk toespraken. Het onderwerp van het wereldcongres is 'Snel spoor naar duurzame mobiliteit'.

Het wereldwijde netwerk van hogesnelheidstreinen groeit de komende twee decennia explosief. Dat blijkt uit gegevens van de organisatie van het HSL-congres.

Zo telt Europa op dit moment 5.566 kilometer rails waar treinen met 250 kilometer per uur of sneller overheen kunnen rijden. In 2025 moet er in heel Europa 17.541 kilometer HSL-spoor liggen. Met name Frankrijk, Duitsland, Spanje en Turkije hebben grootschalige plannen. Frankrijk en Duitsland tellen op dit moment verreweg het meeste HSL-spoor. Frankrijk, dat in 1981 het eerste Europese land was met een hogesnelheidstrein (TGV), is koploper met 1840 kilometer snel spoor. Op dit moment werkt Frankrijk aan nieuwe trajecten met een lengte van 299 kilometer, die in 2012 klaar moeten zijn. Tussen 2013 en 2025 wil Frankrijk het netwerk met nog eens 2616 kilometer uitbreiden.

Nederland speelt slechts een bescheiden rol en beschikt met 120 kilometer HSL-Zuid. Vooralsnog rijden er echter alleen testtreinen over deze spoorlijn tussen Amsterdam en de grens met België. De eerste reizigerstreinen zijn pas eind dit jaar ingepland en kenners in de branche sluiten vertraging tot het voorjaar van 2009 niet uit.

De meest spectaculaire ontwikkeling op HSL-gebied heeft plaats in China. Dat land wil in 2010 ruim 8.300 kilometer snel spoor hebben.

Bron: BN/DeStem
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederland even centrum snel spoor

Bericht door waldo79 »

De meest spectaculaire ontwikkeling op HSL-gebied heeft plaats in China. Dat land wil in 2010 ruim 8.300 kilometer snel spoor hebben.
In China kent men geen inspraak en mensen worden gewoon verjaagd van hun grond....Dan staat die 8300 km in een heel ander perspectief.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Nederland even centrum snel spoor

Bericht door Justin »

Tja, de Nimby's hier in Nederland... en met onze beperkte landsgrootte kom je ook niet zo erg ver ;)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nederland even centrum snel spoor

Bericht door Aking »

Ik kom er net vandaan.. en sjah... veel pakken... verder waren er best wel mooie en interessante stands... alleen helaas geen foto's gemaakt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederland even centrum snel spoor

Bericht door Vinny »

Er wordt een hogesnelheidslijn Ankara - Istanboel aangelegd. Ja ook de Turken weten van aanpakken. In Frankrijk en Spanje regent het hogesnelheidslijnen en de Japenners weten ook van geen ophouden. Nederland steekt daar uitermate triest bij af. Toen ik mensen van Infrabel sprak vandaag over de verbinding Amsterdam - Brussel merkte ik een zeer grote weerzin bij mijn gesprekpartner over het Nederlandse gedeelte... Wel leuk dat het Finse bedrijf dat de digitale CTA-borden verzorgt op de Gooilijn ook aanwezig was op het standje van de UIC-congress waar ik vandaag was. Een tipje van de sluier: Er komen er meer ;)
Laatst gewijzigd door Vinny op ma 17 mar 2008, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nederland even centrum snel spoor

Bericht door Thijs »

Vinny schreef:tipje van de sluier: Er komen er meer ;)
En weet je ook waar en wanneer? ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederland even centrum snel spoor

Bericht door Vinny »

Nee; ik had meer een filosofische discussie over de leesbaarheid van dat digitale spul. Dat gaat met sprongen vooruit. De eerste digitale schermen waren slechter leesbaar dan al het analoge spul. Ja dat is de achterdeur uit. Concrete termijnen zijn mij niet bekend. Wel dat het nu besloten is om ze uit te rollen over meer plaatsen in Nederland. Analoge CTA-bakken worden niet meer gemaakt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nederland even centrum snel spoor

Bericht door Wubbo »

Dat die dingen landelijk komen is al langer bekend. Ze hadden er alleen al moeten hangen (samen met nieuwe techniek erachter beter bekend als InfoPlus)...
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nederland even centrum snel spoor

Bericht door Thijs »

Wat is dat infopluss? Gaat ie dan ook vertragingen per minuut aangeven, net zoals op NS mobiel? Dat overigens best nauwkeurig en redelijk foutloos werkt, is mijn ervaring. In ieder geval in het oosten ;)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland even centrum snel spoor

Bericht door Ruben »

CTA's en Tuffie worden nu aangestuurd door BEPAC, wat nogal verouderd is. Infoplus is makkelijker in te stellen en kan bijvoorbeeld ook regeltjes met actuele vertrekinformatie op een CTA toveren, ipv het statisch geheel wat het ding nu vaak is (overigens ook vanwege de lastige programeerbaarheid door de vele codes).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten