mb90 on Tour #67: Geen trams in de Haagse tramtunnel (14 st)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #67: Geen trams in de Haagse tramtunnel (14 st)

Bericht door mb90 »

Dit Hemelvaartweekend rijden er geen trams door de Haagse tramtunnel en over het tramplatform van Den Haag Centraal. Omdat hierdoor en ook nog door de werkzaamheden aan de Bosbrug een flink deel van het Haagse tramnet anders rijdt, ben ik afgelopen donderdag weer eens naar de Hofstad gegaan voor deze fotoreportage met 14 foto's (wat net niet in de titel past).

Ik begon, na een rit met Metrolijn E naar Laan van NOI, met een rit met de combineerde lijn 2/6 die nu de route Leidschendam Noord - Laan van NOI - Station Mariahoeve v.v. rijdt. Dat er een tram komt bij Mariahoeve heeft weer te maken met werkzaamheden bij het MCH Antoniushove, waar een taitrack komt voor lijn 2 en 19. Hierdoor rijden er dus weer trams over het Aegonplein, zoals hier de 3078 die dus (anders dan de tram doet vermoeden) niet naar Leyenburg gaat vandaag:
Afbeelding

Met Buslijn 24 ging ik daarna naar Den Haag Centraal. Mijn eerste rit met HTMBuzz, maar eigenlijk is daar binnen in de bussen niets van te merken. Tussen Den Haag Centraal en station Laan van NOI rijdt pendelbuslijn 73 met Diplomats. Hier de 326 opweg naar de Laan van NOI:
Afbeelding

Over het tramplatform reden er dus geen trams. Van de normale lijnen 2, 3, 4 en 6 komen alleen lijn 2 en 4 nu nog bij Centraal en dan alleen bij de Schedeldoekshaven. Hier werd dus nog drukker, want ook de omgeleide lijnen 9 en 17 reden hier al extra. Tussen 2 trams de andere kant op, komt hier de 3144 langs als lijn 2 naar Kraayenstein:
Afbeelding

Dan naar het centrum. Daar rijdt nu dus ook lijn 9. Hier te zien op het Buitenhof met links de Gevangnenpoort en rechts de Hofvijver met de 12 provincievlaggen:
Afbeelding

Donderdag was ook de eerste dag in 2013 voor de Strand-express. Een lijn 5 die de route van lijn 15 rijdt en dan vanaf Den Haag Centraal verder naar Scheveningen. Ook deze rijdt dus net als lijn 9 over het Buitenhof met hier de 3095 opweg naar Nootdorp:
Afbeelding

Dan weer terug naar de tramtunnel-lijnen. Alleen lijn 2 en 4 rijden dus. Deze lijnen rijden tussen de Brouwersgracht en Centraal via o.a. de Dagelijkse Groenmarkt en het Spui. Hier rijdt lijn 2 naar Kraayenstein over het Buitenhof:
Afbeelding

Ook lijn 4 rijdt hier en dus ook niet met de RegioCitadissen. Ook rijdt lijn 4 tussen de Brouwersgracht en de Escamplaan via de route van lijn 6, maar daar ben ik verder niet geweest. Hier rijdt de 3021 over het Buitenhof opweg naar De Uithof:
Afbeelding

Na deze rit door het centrum komen de trams uit bij de halte Brouwersgracht. Op de plek waar de trams normaal de tunnel uit komen rijdt hier de 3037 al boven de grond als lijn 4 naar De Uithof:
Afbeelding

De enige lijn aan deze kant van de stad die met RanstadRail-voertuigen rijdt is lijn 3. Die rijdt tussen Loosduinen en de Brouwersgracht. Hier staat de 4032 bij de halte Brouwersgracht klaar voor de rit naar Loosduinen om na een klein stukje 'spookrijden' weer over te lopen naar het goede spoor:
Afbeelding

Dan weer terug naar lijn 4. Door de andere matrieelinzet zijn er nu dus weer even GTL-en te zien bij De Uithof. Hier bijvoorbeeld de 3107 als lijn 4 naar (volgens de tram) Zoetermeer Javalaan. Een tekst die op een GTL weinig zichtbaar zal zijn:
Afbeelding

De keerlus bij De Uithof werd hierdoor dus ook weer bereden:
Afbeelding

Doordat De Uithof een eilandperron heeft en de GTL-en alleen aan een kant de deuren hebben is er een noodperron aangelegd om zo beide sporen te kunnen gebruiken. Hier te zien bij de 3010:
Afbeelding

Na een foto van de 3011 als lijn 4 naar de De Uithof op de Meppelweg bij remise Zichtenburg:
Afbeelding

Kwam ik uit bij de halte Leyenburg. Daar was het tijd voor de laatste foto. De 3076 opweg naar Den Haag De Uithof, waarbij deze tekst nu wel goed te lezen is op de foto:
Afbeelding

Na een rit met lijn 37 naar Delft ging ik daarna met de eerste de beste IC weer terug naar Rotterdam.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #67: Geen trams in de Haagse tramtunnel (14

Bericht door Michael »

Leuke reportage.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: mb90 on Tour #67: Geen trams in de Haagse tramtunnel (14

Bericht door mijack1985 »

leuke foto's uit de Hofstad.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: mb90 on Tour #67: Geen trams in de Haagse tramtunnel (14

Bericht door Anne »

mb90 schreef: De keerlus bij De Uithof werd hierdoor dus ook weer bereden:
Afbeelding
De keerlus wordt gewoon elke dag bereden door RR-trams.
In het begin werd er kopgemaakt door de RR-trams.
Maar omdat de techniek niet goed werkte waren er constant wisselwachters nodig.
Uiteindelijk is de keerlus aangepast en eind 2009 in gebruik genomen.
Verder INFO
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #67: Geen trams in de Haagse tramtunnel (14

Bericht door Meltrain »

Leuke reportage. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: mb90 on Tour #67: Geen trams in de Haagse tramtunnel (14

Bericht door Anne »

Vergeten te zeggen; maar mooie serie foto's uit een mooie stad :P .
Ben zelf die dag vooral langs de 4 gefietst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten