Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door Rick Visser »

Onlangs zijn op Schiermonnikoog de dieselbussen vervangen door elektrische bussen. Schiermonnikoog heeft daarmee een primeur: het is de eerste dienstregeling in Europa die volledig wordt uitgevoerd met elektrische bussen. Deze gebeurtenis opent meteen weer de discussie of elektrisch vervoer werkelijk bijdraagt aan vermindering van de CO2-uitstoot: de elektriciteit waar deze bussen op rijden komt immers ook weer gewoon uit een elektriciteitscentrale?

Eigenlijk zou een busmaatschappij die elektrische bussen inzet voor een groener imago tegelijk ook een windmolen moeten plaatsen. Als onderdeel van het project. (Zeker op het windrijke Schiermonnikoog!) Op die manier wordt voor het publiek direct de relatie duidelijk tussen elektrisch rijden en duurzame energie. (Eén windmolen levert van 2MW levert 5 miljoen kWh per jaar: dat is voldoende energie om dagelijks 100 bussen 100 kilometer te laten rijden)

Zou voor de NS ook een mooi en duidelijk signaal zijn: bij elk station één of twee windmolens om duidelijk te maken dat treinen groen zijn. (De NS verbruikt jaarlijks 1,5 miljard kWh, dus als zij in totaal in Nederland 300 windmolens van 2MW plaatsen zijn zij volledig groen).
Laatst gewijzigd door Rick Visser op zo 12 mei 2013, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Elektrische bussen op Schiermonnikoog

Bericht door koekje »

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Elektrische bussen op Schiermonnikoog

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Elektrische bussen op Schiermonnikoog

Bericht door VIRM »

Je kunt volgensmij inderdaad nooit helemaal C02-neutraal zijn.

- De bus rijdt op elektriciteit. Maar waar komt de elektriciteit vandaan? Als het van zo'n mooie kolencentrale komt, dan schiet je er ook niet zoveel mee op. ;) Bovendien kun je wel 'groene stroom' kopen, maar de electroden uit een stopcontact hoeven niet daadwerkelijk 'groen' te zijn (als ik thuis groeen stroom koop, dan is dat op papier wel groen, maar de daadwerkelijke elektriciteit komt gewoon uit de kolen/gascentrale in het Westelijk Havengebied van Amsterdam).
- Het fabriceren van de bus vereist ook energie, grondstoffen, enz.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Elektrische bussen op Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

Dit is een mooi voorbeeld van window-dressing. Op Schiermonnikoog worden de minste buskilometers van Nederland ten opzichte van het totaal afgelegd. Dit is dan ook totaal niet merkbaar op het milieu, zelfs als elekritsche bussen 100% milieuvriendelijk zijn en dieselbussen 100% milieuvijandig.

Daarnaast is het ook nog eens zinloos. Op Schier wonen zegge en schrijve 963 mensen. Dat die niet meer met schadelijke uitlaatgassen worden geconfronteerd is erg mooi - maar drie Amsterdammers die stoppen met roken hebben zo ongeveer een vergelijkbaar effect op het Nederlandse gezondheidspeil.

Wil je echt wat bereiken dan zul je bussen in stedelijke gebieden op elektriciteit laten rijden. En eigenlijk maakt dat zelfs nog niet het meest uit: Elektrische auto's en vrachtwagens! Dat gaat pas echt zoden aan de dijk zetten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Elektrische bussen op Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

Tja, politiek heet dat. Maar het mag niet teveel kosten natuurlijk...
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door Rick Visser »

Ik merk dat er alleen gereageerd woord op 'Schiermonnikoog'. Daarom heb ik de titel van het onderwerp veranderd.
Mijn stelling is eigenlijk:

Als een busmaatschappij zo nodig 'groen' wil zijn, moeten ze niet alleen elektrische bussen aanschaffen, maar ook tegelijkertijd een windmolen plaatsen (of zonnepanelen), zodat direct duidelijk is dat deze bussen de CO2-uitstoot en luchtvervuiling verminderen.

Dat is natuurlijk het meest zinvol in stedelijk gebied, bijvoorbeeld ergens in de randstad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door Suus »

Ik denk dat je als onderneming niet zelf energie moet gaan opwekken maar een uitvraag moet doen voor een levering van groene energie. Helaas lopen we in Nederland op dat vlak erg achter met bijvoorbeeld Duitsland, maar ook een bedrijf als NS heeft als doelstelling ooit groene energie te gaan gebruiken. Maar de NS behoort wel tot de grootste stroomgebruikers in Nederland dus dat heb je niet zomaar ingekocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door VIRM »

@Rick: volgensmij heb ik wel op die stelling gereageerd. ;)

Maar laat ik dan maar even een concreet voorbeeld noemen. Ik reis regelmatig met de metro van het GVB. Die hebben allemaal mooie stikkertjes met 'Deze metro rijdt op groene stroom'. Nu kun je als bedrijf op papier wel groene stroom inkopen, maar de daadwerkelijke stroom komt van gas/kolen vanuit de dichtstbijzijnde elektriciteitscentrale.

Dus ja: als je als vervoerder echt wilt zorgen dat je elektroden daadwerkelijk groen zijn, dan moet je een windmolen plaatsen en de oplader van de bus daaraan vast koppelen. Maar dat gaat dus geen enkele vervoerder uit zichzelf doen.
Het minimale wat met 'groene stroom' wordt gedaan, is een contract afsluiten met een leverancier van groene stroom.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Ik denk dat je als onderneming niet zelf energie moet gaan opwekken maar een uitvraag moet doen voor een levering van groene energie. Helaas lopen we in Nederland op dat vlak erg achter met bijvoorbeeld Duitsland, maar ook een bedrijf als NS heeft als doelstelling ooit groene energie te gaan gebruiken. Maar de NS behoort wel tot de grootste stroomgebruikers in Nederland dus dat heb je niet zomaar ingekocht.
NS gebruikt naar eigen zeggen al groene stroom, alleen is dat maar 10% van het totale verbruik. Meer valt er waarschijnlijk (op papier) niet in te kopen, omdat dat er gewoon niet is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door Rick Visser »

Windmolens leveren soms veel weerstand op vanwege hun 'lelijkheid'.

Als een OV-onderneming een windmolen vlak bij het (bus-, trein-, of metro-) station plaatst is het verband tussen opgewekte stroom en elektrisch vervoer meteen duidelijk. Vooral als het een beetje een leuke molen is. ('Kijk: daar staat de windmolen van het GVB'). Voor deze boodschap is het natuurlijk niet nodig om de elektrodes direct aan te sluiten op de opladers. Kan ook niet: het landelijke stroomnet blijft nodig als buffer: om overtollige energie af te voeren als het hard waait of voor extra energie als er te weinig wind is.

Het is dus een beetje nep, maar zo werkt PR toch? Het maakt iig de boodschap duidelijk en draagt op die manier bij tot acceptatie van duurzame energie. En elke kWh windenergie scheelt weer CO2.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door zone2000 »

Als een busmaatschappij zo nodig 'groen' wil zijn, moeten ze niet alleen elektrische bussen aanschaffen,
de bussen zijn aangeschaft door de provincie fryslan.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door deadlock »

Vinny dat is allemaal wel erg kort door de bocht. Meer vraag naar groene stroom dwingt de leverancier dit ook daadwerkelijk af te nemen. Groene stroom is verder helemaal niet zo groen. Twee kerncentrales per provincie bouwen is veel beter voor het milieu.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door rovin1995 »

Kerncentrales schoner? Ja, misschien als je het kernafvalprobleem. Bovendien worden bij het ontginnen en verrijken van uranium vaak nog altijd kolen gebruikt. Volgens een onderzoek van de Groningen Universiteit levert dat nog altijd 1/3 aan uitstoot op t.o.v. huidige kolencentrales.

Elektrisch aangedreven voertuigen hebben vooral voordelen op het leefmilieu rondom de inzet"zone". Hier ademt men niet direct vervuilende gassen in.

Men mag die stikker ( "wij rijden op groene stroom " ) volgens mij alleen maar gebruiken als men ook voor die groene stroom betaalt. Oftewel, het vervoersbedrijf betaalt om ergens anders groene stroom te produceren en daar ook te gebruiken. Dan levert het toch indirect ook bij aan een schoner leefmilieu?

Ik vindt deze discussie goed, echter moeten we niet meteen dergelijke projecten als op Schiermonnikoog de grond in boren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door Vinny »

In de grond boren? Dan krijg je aardgas :mrgreen:

Nee alle gekheid op een stokje: natuurlijk valt het toe te juichen dat de energie voor vervoer langzamerhand uit hernieuwbare bronnen wordt gewonnen. Op lange termijn is dat noodzakelijk om de samenleving zoals we die nu kennen in stand te houden.
Ik wordt alleen erg kriegel van de "Wat doen we het toch goed als OV sector, kijk dit voertuig rijdt op groene stroom" - terwijl daar behoorlijk wat op af te dingen is (zie bovenstaande forumbijdragen).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Maar laat ik dan maar even een concreet voorbeeld noemen. Ik reis regelmatig met de metro van het GVB. Die hebben allemaal mooie stikkertjes met 'Deze metro rijdt op groene stroom'. Nu kun je als bedrijf op papier wel groene stroom inkopen, maar de daadwerkelijke stroom komt van gas/kolen vanuit de dichtstbijzijnde elektriciteitscentrale.
De energieleverancier moet wel voldoende energie inkopen bij producenten die de energie groen produceren (dus windmolens, zonne-energie, etc.) Bij voldoende vraag naar groene energie kan de kolencentrale dus uitgezet worden, want de leverancier moet groene energie inkopen en geen kolenenergie.

Op de tweede Maasvlakte bij Rotterdam is een gascentrale gebouwd met twee turbines waarbij één turbine nog nauwelijks gedraaid heeft, men overweegt zelfs om deze turbine aan China te verkopen (bron). Er is in NL, België en Duitsland simpelweg te veel aanbod van elektriciteit - en een belangrijke oorzaak die genoemd wordt is het grote aanbod van groene stroom in Duitsland.
Vinny schreef:Dit is een mooi voorbeeld van window-dressing. Op Schiermonnikoog worden de minste buskilometers van Nederland ten opzichte van het totaal afgelegd. Dit is dan ook totaal niet merkbaar op het milieu, zelfs als elekritsche bussen 100% milieuvriendelijk zijn en dieselbussen 100% milieuvijandig.
Ten opzichte van welk totaal? Ten opzichte van het totaal aantal autokilometers op Schier niet in ieder geval, want er is daar nauwelijks autoverkeer (eigenlijk alleen eilanders en wat vrachtverkeer).
Bovendien geldt bij deze proef denk ik meer dat Schiermonnikoog als klein en overzichtelijk proefbedrijf kan fungeren voor grootschaligere inzet van elektrische bussen in Nederland, dat zal ook hebben meegespeeld in de overweging voor elektrische bussen.
Vinny schreef:Wil je echt wat bereiken dan zul je bussen in stedelijke gebieden op elektriciteit laten rijden. En eigenlijk maakt dat zelfs nog niet het meest uit: Elektrische auto's en vrachtwagens! Dat gaat pas echt zoden aan de dijk zetten.
Elektrisch rijden wordt steeds gebruikelijker. Ik denk dat er voldoende potentie in zit :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door Wubbo »

Zeker voor Schiermonnikoog kan ik me goed voorstellen dat de ambitie er is om alle energie ter plaatse groen op te wekken. Dat moet daar ook wel kunnen denk ik, met zonnepanelen kun je een heel eind komen. Maar dat is dan los van de busdiscussie.

Eigenlijk is het raar dat het draait om elektrische bussen, je zou daar gelijk groene stroom bij moeten eisen als overheid. Dan heb je het probleem beter te pakken dan alleen met elektrisch rijden.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door SillyWalks »

Rick Visser schreef:Deze gebeurtenis opent meteen weer de discussie of elektrisch vervoer werkelijk bijdraagt aan vermindering van de CO2-uitstoot: de elektriciteit waar deze bussen op rijden komt immers ook weer gewoon uit een elektriciteitscentrale?
Welke discussie? Zelfs als de elektriciteit uit een kolenfabriek komt, is een elektrische auto of bus schoner dan een benzine of diesel variant.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: Elektrische bussen op Schiermonnikoog

Bericht door SillyWalks »

Vinny schreef:Dit is een mooi voorbeeld van window-dressing. Op Schiermonnikoog worden de minste buskilometers van Nederland ten opzichte van het totaal afgelegd. Dit is dan ook totaal niet merkbaar op het milieu, zelfs als elekritsche bussen 100% milieuvriendelijk zijn en dieselbussen 100% milieuvijandig.

Daarnaast is het ook nog eens zinloos. Op Schier wonen zegge en schrijve 963 mensen. Dat die niet meer met schadelijke uitlaatgassen worden geconfronteerd is erg mooi - maar drie Amsterdammers die stoppen met roken hebben zo ongeveer een vergelijkbaar effect op het Nederlandse gezondheidspeil.

Wil je echt wat bereiken dan zul je bussen in stedelijke gebieden op elektriciteit laten rijden. En eigenlijk maakt dat zelfs nog niet het meest uit: Elektrische auto's en vrachtwagens! Dat gaat pas echt zoden aan de dijk zetten.

Ben benieuwd wat je over de eerste vlucht van de Wright broertjes had gezegd. Zeker ook window dressing?

Je moet gewoon ergens beginnen, en dan is een klein eiland met enorm veel toeristen niet eens zo'n slecht idee.

Ik maak me meer zorgen hoe milieuvriendelijk BYD zijn accu's (en de bussen als geheel) produceert.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door SillyWalks »

VIRM schreef:
Maar laat ik dan maar even een concreet voorbeeld noemen. Ik reis regelmatig met de metro van het GVB. Die hebben allemaal mooie stikkertjes met 'Deze metro rijdt op groene stroom'. Nu kun je als bedrijf op papier wel groene stroom inkopen, maar de daadwerkelijke stroom komt van gas/kolen vanuit de dichtstbijzijnde elektriciteitscentrale.

Als jij groene stroom afneemt bij je energieleverancier, dan moet je energieleverancier de hoeveelheid stroom die jij gebruikt groen inkopen.

Wat er uit je stopcontact komt is gewoon stroom, dat heeft verder geen kleur. Maar wat je inkoopt is wel degelijk 'groen', voor zover daar überhaupt sprake van is (maar dat is een heel andere discussie).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door deadlock »

SillyWalks schreef:Welke discussie? Zelfs als de elektriciteit uit een kolenfabriek komt, is een elektrische auto of bus schoner dan een benzine of diesel variant.
Wel eens gehoord van accu's? Meest milieuvervuilende dingen die er bestaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door Klaasje »

Vooral door de stoffen die daarin gebruikt worden. Als je dat achterwege laat is elektrisch wel substantieel schoner. Wat dat betreft is het vooral tijd voor schonere, betere en goedkopere accu's.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door deadlock »

Daar is twee weken geleden een gigantische doorbraak in gemeld maar ik weet niet hoe snel zoiets normaliter productierijp is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door Vinny »

Ten opzichte van welk totaal?
Het totaal aantal buskilometers in Nederland.
Ben benieuwd wat je over de eerste vlucht van de Wright broertjes had gezegd. Zeker ook window dressing?
Een ronkend persbericht vol met primeurs en borstklopperij, voor iets dat in essentie geen prestatie is noem ik window-dressing. Net als de "deze metro rijdt op groene stroom". Dat kan het GVB niet eens hard maken.
Er is in NL, België en Duitsland simpelweg te veel aanbod van elektriciteit - en een belangrijke oorzaak die genoemd wordt is het grote aanbod van groene stroom in Duitsland.
Er is natuurlijk ook gewoon een economische crisis, waardoor de vraag naar energie niet in die mate gestegen is, als waar in de plannenmakerij in voorzien was. De olie zal natuurlijk eens opraken. Dat moment komt steeds dichterbij, dus in die zin is overtappen op hernieuwbare energie wel erg zinvol:
http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Elektrische bussen: dan ook een windmolen!

Bericht door Klaasje »

Peak Oil lijkt steeds verder weg te liggen doordat andere vormen van oliewinning door de hogere prijzen inmiddels rendabel zijn. Denk aan de oliezanden en naast het schaliegas ook al schalieolie (Bijvoorbeeld in de VS). Echter is er nog altijd zoiets als het broeikaseffect waarvan niemand echt goed weet hoe groot dat effect gaat zijn in de vorm van temperatuur en zeespiegelstijging maar wat wel versneld wordt door co2 en methaan uit te stoten. Dat is ook een motivatie om meer van hernieuwbare energiebronnen gebruik te gaan maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten