Connexxion nu helemaal in Franse handen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Connexxion nu helemaal in Franse handen
Connexxion nu helemaal in Franse handen
Geplaatst op: donderdag 31 januari 2013 19:54
Laatst bijgewerkt: donderdag 31 januari 2013 19:54
DEN HAAG - Vervoersbedrijf Connexxion is volledig in Franse handen gekomen.
De Staat heeft de resterende 33,3 procent van de aandelen verkocht aan het Franse vervoersbedrijf Transdev, schrijft minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën aan de Tweede Kamer. De opbrengst van de aandelenoverdracht is bijna 132 miljoen euro.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion
Geplaatst op: donderdag 31 januari 2013 19:54
Laatst bijgewerkt: donderdag 31 januari 2013 19:54
DEN HAAG - Vervoersbedrijf Connexxion is volledig in Franse handen gekomen.
De Staat heeft de resterende 33,3 procent van de aandelen verkocht aan het Franse vervoersbedrijf Transdev, schrijft minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën aan de Tweede Kamer. De opbrengst van de aandelenoverdracht is bijna 132 miljoen euro.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Als ik het goed lees is de verkoop aan TBCH, een holding waarvan Transdev 75% heeft en Bank Nederlandse Gemeenten 25%
De verkoop door de staat was bij de eerste tranche al overeengekomen, eigenlijk wilde de koper nu minder betalen.
Hoe de eigendomsverhoudingen daarboven nu zitten is me niet duidelijk: Veolia Environment wil eigenlijk van Veolia Transport af, maar dat gaat niet hard. Het aandeel van de Caisse des Depots in VT schijnt recent wel gegroeid te zijn en DB Schenker wordt genoemd [maar die worden altijd genoemd] als mogelijke koper voor bepaalde activiteiten in Oost-Europa. Maar DBS kan in NL denk ik niet kopen ivm de mededinging.
De verkoop door de staat was bij de eerste tranche al overeengekomen, eigenlijk wilde de koper nu minder betalen.
Hoe de eigendomsverhoudingen daarboven nu zitten is me niet duidelijk: Veolia Environment wil eigenlijk van Veolia Transport af, maar dat gaat niet hard. Het aandeel van de Caisse des Depots in VT schijnt recent wel gegroeid te zijn en DB Schenker wordt genoemd [maar die worden altijd genoemd] als mogelijke koper voor bepaalde activiteiten in Oost-Europa. Maar DBS kan in NL denk ik niet kopen ivm de mededinging.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Neuh, als DB Veolia-Transdev ook nog inlijft hebben ze wel een erg groot deel van het Nederlandse streekvervoer in handen... Overigens zal bij die stap niet alleen Nederland roet in 't eten gooien denk ik. Scandinavië wordt ook zo'n beetje opgedeeld door Veolia en Arriva.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Binnenkort bij CXX in Nederland: omroepen die je in het Frans eraan herinneren om nog even uit te checken... ;)
Beul van de blindegeleidelijn
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Ik las vanochtend al een persbericht waarin Connexxion nog eens onderschrijft toch echt wel een Nederlands bedrijf te blijven ondanks dat alle aandelen nu bij luie Fransen liggen :')
"Een touringcar is geen bus"
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Dat is ook zo. Op grote lijnen zal eea wel vanuit Frankrijk opgelegd worden, maar zaken als dienstregelingen, marketing etc zullen gewoon in Nederland geregeld worden, door Nederlandse medewerkers.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Zeker net zo Nederlands als EBS. Worden ook de hoofdlijnen uit Israël door aangestuurdfogeltje schreef:Ik las vanochtend al een persbericht waarin Connexxion nog eens onderschrijft toch echt wel een Nederlands bedrijf te blijven ondanks dat alle aandelen nu bij luie Fransen liggen :')
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Rare vraag misschien, maar nu Connexxion in Franse handen is, kunnen we er als reiziger er iets van merken? En zo ja, wat?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Voortaan de L'Equipe ipv de Metro of Spits in de bus? Misschien broodjes brie ipv Snickers in de automaten...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
nee. wat hier verder volgt van anderen is als leuk bedoeld.Milco1995 schreef:Rare vraag misschien, maar nu Connexxion in Franse handen is, kunnen we er als reiziger er iets van merken? En zo ja, wat?
Die zgn. ''grote''lijnen bij ARV/DB etc is vooral groot/sameninkoop van zaken als diesel, materieel of uitruil van in NL te ''oud'' bevonden meterieel naar landen waar ze het nog prima vinden, zoals Portugal. En denk eens aan autmatisering-tegenwoordig overal een enorme uitgavenpost-als niet ieder zelf dat wiel hoeft uit te vinden, scheelt dat slokken op die borrel.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Dus binnenkort wordt het XX-logo vervangen door twee X'en in de vorm van molens, om dit punt te onderstrepen?fogeltje schreef:Ik las vanochtend al een persbericht waarin Connexxion nog eens onderschrijft toch echt wel een Nederlands bedrijf te blijven ondanks dat alle aandelen nu bij luie Fransen liggen :')
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Ik vraag me trouwens af hoe het nou zit met Connexxion en "helemaal in Franse handen" want naast het Ministerie van Financiën heeft de Bank Nederlandse Gemeente ook een belang, zie dit plaatje uit het "jaarmagazine" van Connexxion:
Of heb ik wat gemist en is het BNG deel dus ook verkocht?
Of heb ik wat gemist en is het BNG deel dus ook verkocht?
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
De brief aan de Tweede Kamer staat hier: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... xxion.html
Daarin gaat het over een verkoop aan een houdstermaatschappij met de naam Transdev BNG Connexxion Holding. Ik kan niets vinden over een verandering van de eigendomsverhoudingen binnen dat bedrijf, dus denk ik nog steeds 75:25. Als dat klopt is Connexxion dus 8% Franser geworden.
Daarin gaat het over een verkoop aan een houdstermaatschappij met de naam Transdev BNG Connexxion Holding. Ik kan niets vinden over een verandering van de eigendomsverhoudingen binnen dat bedrijf, dus denk ik nog steeds 75:25. Als dat klopt is Connexxion dus 8% Franser geworden.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Ik vraag mij wel af hoe lang de BNG nog zal bestaan, de overheid heeft namelijk nieuwe regels klaarliggen waarmee lagere overheden alleen nog maar direct bij de rijksoverheid mogen bankieren om de staatsschuld te drukken en Icesave-toestanden te voorkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Ik weet nieto f dat een gelopen race is. Maar voor dat gebeurt zijn we jaren verder. Bovendien is het niet zeker dat het bedrijf daarmee helemaal verdwijnt en wat er dan met de bezittingen gebeurt.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
In januari is daarover een akkoord gesloten met de VNG, de plannen zijn dus redelijk vergevorderd.robert55 schreef:Ik weet nieto f dat een gelopen race is. Maar voor dat gebeurt zijn we jaren verder. Bovendien is het niet zeker dat het bedrijf daarmee helemaal verdwijnt en wat er dan met de bezittingen gebeurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Staat ontving de hoofdprijs voor Connexxion-belang.
De Nederlandse overheid heeft in januari het resterende staatsdeel van Connexxion voor twee keer de marktwaarde verkocht aan Transdev. De Staat ontving 132 miljoen euro voor het eenderde aandeel in het vervoerbedrijf dat het nog in bezit had. De werkelijke waarde was ongeveer 66 miljoen. Dat meldt OV Magazine in een nieuwsbrief.
OV Magazine trekt de conclussies op basis vant het jaarverslag van BNG (Bank Nederlandse Gemeenten). BNG boekte op zijn deel in het vervoerbedrijf vorig jaar liefst 40 procent af, van 54 naar 33 miljoen euro, "vanwege het verlies van concessies en de sterk verslechterde vooruitzichten’ voor Connexxion. ‘De verwachtingen die we in 2007 hadden over de liberalisering van de ov-markt zijn in de praktijk niet uitgekomen", zo staat in het jaarverslag van BNG.
Connexxion-bestuursvoorzitter Hubert Guyot bevestigt het verlies aan waarde van zijn bedrijf en de te hoge koopprijs. “De Staat heeft heel goede zaken gedaan”, zegt hij in een interview dat OV-Magazine op 30 mei publiceert. Guyot betreurt het verlies van concessies die voor een deel fors verlies opleverden. “We schrijven niet meer in op concessies met verlieslatende biedingen.” Volgens Guyot is het wachten op het eerste faillissement van een vervoerder. “Dan pas kan de Nederlandse markt volwassen worden.”
In 2007 verkocht de Nederlandse overheid voor 244 miljoen euro tweederde deel van Connexxion aan de Transdev BNG Connexxion Holding, een joint-venture waarin BNG een belang van 25 procent heeft. Toen werd ook de afspraak gemaakt dat het resterende deel uiterlijk vijf jaar later zou worden verkocht. De overheid bedong met putopties een minimumprijs. Die werd begin dit jaar verzilverd.
Bron:Treinreiziger
De Nederlandse overheid heeft in januari het resterende staatsdeel van Connexxion voor twee keer de marktwaarde verkocht aan Transdev. De Staat ontving 132 miljoen euro voor het eenderde aandeel in het vervoerbedrijf dat het nog in bezit had. De werkelijke waarde was ongeveer 66 miljoen. Dat meldt OV Magazine in een nieuwsbrief.
OV Magazine trekt de conclussies op basis vant het jaarverslag van BNG (Bank Nederlandse Gemeenten). BNG boekte op zijn deel in het vervoerbedrijf vorig jaar liefst 40 procent af, van 54 naar 33 miljoen euro, "vanwege het verlies van concessies en de sterk verslechterde vooruitzichten’ voor Connexxion. ‘De verwachtingen die we in 2007 hadden over de liberalisering van de ov-markt zijn in de praktijk niet uitgekomen", zo staat in het jaarverslag van BNG.
Connexxion-bestuursvoorzitter Hubert Guyot bevestigt het verlies aan waarde van zijn bedrijf en de te hoge koopprijs. “De Staat heeft heel goede zaken gedaan”, zegt hij in een interview dat OV-Magazine op 30 mei publiceert. Guyot betreurt het verlies van concessies die voor een deel fors verlies opleverden. “We schrijven niet meer in op concessies met verlieslatende biedingen.” Volgens Guyot is het wachten op het eerste faillissement van een vervoerder. “Dan pas kan de Nederlandse markt volwassen worden.”
In 2007 verkocht de Nederlandse overheid voor 244 miljoen euro tweederde deel van Connexxion aan de Transdev BNG Connexxion Holding, een joint-venture waarin BNG een belang van 25 procent heeft. Toen werd ook de afspraak gemaakt dat het resterende deel uiterlijk vijf jaar later zou worden verkocht. De overheid bedong met putopties een minimumprijs. Die werd begin dit jaar verzilverd.
Bron:Treinreiziger
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Wie dan?Volgens Guyot is het wachten op het eerste faillissement van een vervoerder.
Achter Arriva schuilt DB, achter Q-Buzz de NS en hij zal zichzelf ook wel niet bedoelen denk ik...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Dat had Syntus moeten zijn, maar het mocht helaas niet zo zijn.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Veolia Limburg had ook allang falliet moeten zijn, ten onder met de bestuurders van de provincie.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Maar Syntus is toch ook in handen van grote(re) partijen of heb ik iets gemist? Mocht het nog steeds zo zijn, dan is dat natuurlijk ook niet perse een garantie dat het maar voort blijft modderen.BR628 schreef:Dat had Syntus moeten zijn, maar het mocht helaas niet zo zijn.
Het is een spectrum.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Ja, Syntus is nu 100% eigendom van het Franse Keolis, wat op haar beurt weer voor een groot deel in handen is van SNCF.Karl schreef:Maar Syntus is toch ook in handen van grote(re) partijen of heb ik iets gemist? Mocht het nog steeds zo zijn, dan is dat natuurlijk ook niet perse een garantie dat het maar voort blijft modderen.BR628 schreef:Dat had Syntus moeten zijn, maar het mocht helaas niet zo zijn.
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Syntus was dacht ik altijd al een samenwerkingsverband tussen meerdere grotere spelers. De NS is er toch ooit mee "begonnen"?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Connexxion nu helemaal in Franse handen
Het begon als samenwerking tussen Oostnet en NS. Oostnet behoorde tot VSN-1 en werd dus Connexxion, maar het Achterhoekse gedeelte is daar toen van afgesplitst. Om het wat losser van Connexxion te zetten is toen Keolis erbij gehaald. Daarna heeft Connexxion in ik geloof 2009 de aandelen verkocht, daarna kon Syntus buiten haar thuismarkt de boer op, daar ging het niet helemaal goed mee en toen heeft de NS de aandelen verkocht waardoor het bedrijf een geldinjectie kreeg, dus is het nu voor 100% van Keolis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten