Spanje wil minder treinen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Spanje wil minder treinen

Bericht door mijack1985 »

Spanje wil minder treinen.
do 16 mei 2013, 16:24

MADRID -

De Spaanse regering wil drastisch bezuinigen op de spoorwegen. Het ministerie van Verkeer heeft een plan dat voorziet in het opheffen van 48 treinverbindingen waar jaarlijks 1,65 miljoen reizigers gebruik van maken. Dit heeft het gezaghebbende dagblad El País donderdag gemeld.

Op de trajecten die de nationale spoorwegmaatschappij Renfe blijft bedienen, zal de frequentie van het aantal treinen worden verminderd.

Lees verder: Telegraaf
Laatst gewijzigd door Chauf21 op do 16 mei 2013, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ingekort i.v.m. auteursrecht
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spanje wil minder treinen

Bericht door Suus »

Voor de lezers die Spaans kunnen, hier het rapport: http://ep00.epimg.net/descargables/2013 ... 8f7a43.pdf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spanje wil minder treinen

Bericht door Vinny »

Spanje is het land van de onrendabele infrastructuur. Er liggen hele vliegvelden verlaten op klandizie te wachten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Spanje wil minder treinen

Bericht door WSM »

Is de Spaanse spoormarkt niet geliberaliseerd?
Sorry domme vraag, Europese regels gelden niet ten Zuiden van België
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spanje wil minder treinen

Bericht door Karl »

Vinny schreef:Spanje is het land van de onrendabele infrastructuur. Er liggen hele vliegvelden verlaten op klandizie te wachten...
Dat is het gevolg van een Zuid-Europeaans ego en regionalisatie van de zeggenschap over regionale infrastructuur. Gevolg: elke regio wil een vliegveld, een academisch ziekenhuis en allerlei boven-lokale voorzieningen waar niemand behoefte aan heeft. Wat dat betreft zouden regionale bestuurders eerst een cursus Christallernodig hebben.
Het is een spectrum.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Spanje wil minder treinen

Bericht door zone5324bericht... »

WSM schreef:Is de Spaanse spoormarkt niet geliberaliseerd?
Sorry domme vraag, Europese regels gelden niet ten Zuiden van België
de boel is al wel gesplitst, want ADIF is al als beheerder in het leven geroepen en RENFE is de vervoerder, maar het zijn beiden nog staatsbedrijven.

Spanje is ook weer zo'n land waar vliegen en de bus veel meer gebruikt worden als het gaat om gebruik maken van ov op de middel lange en lange afstanden.
op veel treinverbindingen rijden maar een paar treinen per dag, terwijl er tussen die plaatsen wel betere busverbindingen zijn.

ook liggen veel stations helemaal niet in de bebouwde kom, zodat reizigers dan weer met ander vervoer van/naar het station moeten reizen.
ook is het een land met aan de randen de meeste inwoners en in het binnenland bijna niets (enkele grote plaatsen en de hoofdstad daargelaten).

op zo'n netwerk is het bijna onmogelijk om rendabel te rijden als je wel nog steeds overal treinen wilt laten rijden.

nu moet er in Spanje extreem bezuinigd worden en dan is ov vaak het eerst waar in gesneden wordt (als het gaat om vervoer).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spanje wil minder treinen

Bericht door Vinny »

Karl schreef:
Vinny schreef:Spanje is het land van de onrendabele infrastructuur. Er liggen hele vliegvelden verlaten op klandizie te wachten...
Dat is het gevolg van een Zuid-Europeaans ego en regionalisatie van de zeggenschap over regionale infrastructuur. Gevolg: elke regio wil een vliegveld, een academisch ziekenhuis en allerlei boven-lokale voorzieningen waar niemand behoefte aan heeft. Wat dat betreft zouden regionale bestuurders eerst een cursus Christallernodig hebben.
Ik durf zelfs te beweren dat de Zuid-Europese spilzucht een grote factor is geweest in de crisis die we als Europa de laatste jaren doormaken. Dan pleit voor Spanje dat ze de boel tenminste wel volledig afbouwen zodat er eventueel wel nuttig gebruik van gemaakt kan worden, eens de economie weer gaat groeien. In Griekenland hebben ze spoorlijnen gebouwd en daarna gewoon weer afgebroken zonder dat er ooit een trein overheen gereden heeft... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spanje wil minder treinen

Bericht door iljitsch »

(Spuit 11...)

Ik heb drie trips tussen Madrid en Barcelona gemaakt de afgelopen jaren, en eigenlijk was iedere keer vliegen goedkoper dan de trein. Alleen de laatste keer scheelde het maar een beetje en heb ik de AVE genomen, wat best een mooie trein is en geen gedonder met terminals waar geen metro's/treinen komen.

Pas twee jaar geleden is er een treinverbinding tussen vliegveld Barajas en Madrid geopend, terwijl hier al jaren een metro reed. Er liggen twee tunnels tussen de noordelijke en zuidelijke Madridse stations. En de nieuwe trein gebruikt nu net die die niet langs Sol gaat, het station onder het centrale plein met stapels hotels eromheen. De metro is echter ook verre van ideaal, omdat-ie net buiten het centrum termineert en je dus voor zowat alle bestemmingen moet overstappen.

Wat ik begrijp is dat Renfe en Metro Madrid elkaar niks gunnen en je zo op dubbele verbindingen en onhandige overstappen uitkomt. Ook zijn de tarieven niet geïntegreerd.

Vorig jaar hebben ze overigens de metrotarieven voor toeristen al flink verhoogd: vroeger 1 euro + 1 euro toeslag voor het vliegveld, dat werd toen 2 + 3. De trein is een stuk goedkoper, en zou ik dus nemen als je via terminal 4 reist. Bijna alle andere maatschappijen dan Iberia vliegen echter op 1/2/3, waar de trein niet stopt maar de metro wel. Er is wel een gratis pendelbus naar T4, maar zover zou ik niet gaan om een paar euro te besparen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten