info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
diesel-driver
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 16:12

info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door diesel-driver »

hallo,
ik ben nieuw hier en heb het hele forum al doorgespit.
ik zit eraan te denken om buschauffeur te worden. gewoon omdat het mij leuk werk lijkt en rijden m'n hobby is.
wat zij de voordelen van het beroep en nog belangrijker de NAdelen? ik ben nu 17jaar vrachtwagenchauffeur binnenland en heb gelijk met m'n c-rijbewijs ook m'n d-rijbewijs gehaald. ben ook in bezit van code95 vrachtwagen/personenvervoer.
ik heb dus m'n d-rijbewijs plus personenvervoer diploma ( code 95 ) sinds 1993 maar heb er nog nooit iets mee gedaan...
ik woon centraal gelegen tussen zeeland(dorp)-eindhoven-helmond- dus hermes of arriva hebben de voorkeur.

- kan ik dit werk fulltime doen? 32/40 uur.
- uitzicht op vastcontract?
- zonder tussenkomst uitzendburo?
- reisvergoeding woon/werkverkeer?
- startersloon? inc toeslagen
- max loon inc toeslagen fulltime?
- hoeveel keer gebrokendienst per week?
- hoeveel weekende per maand?

ik heb nu vast werk en het is nu niet echt de ideale tijd om van baan te wisselen maar misschen over 4 jaar of zo...ben nu 42...

ik zie jullie reactie's graag tegen moet,
mvg.
willem
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door zone5324bericht... »

natuurlijk kun je het altijd proberen, maar momenteel zijn bijna alle busbedrijven niet zo snel met het bieden van full time contracten.

bij mij, in de regio Rotterdam, is het in ieder geval heel erg.
als er al mensen aangenomen worden, is het vaak alleen met 0 uren of hooguit part time (meestal niet meer dan 20 uur).
maar eigenlijk alle busbedrijven hier nemen niets meer zelf aan en werken alleen nog met uitzendbureau's, waarbij je dan ook vaak alleen maar 0 uren of part time contracten aangeboden krijgt.

ik weet wel, dat het niet overal zo is, want ik weet ook dat Veolia in West-Brabant nog wel mensen zelf aan neemt, maar hooguit 15 uur contracten.

als je gaat werken in het ov in jouw buurt, zal het sowieso ov cao loon zijn.
daar zit een forensenvergoeding in, dus je zou wel wat horen te krijgen, maar het is nog steeds volgens het aantal zones van huis naar werk, dus geen kilometervergoeding.

wat betreft loon is het heel wisselend.
mijn eigen laatste ervaring is, dat als je meer dan 6 maanden geen bus gereden hebt, een bedrijf je gewoon weer op trede 1 of 2 mag laten beginnen en dat is zo rond de 12 euro bruto per uur zonder eventuele toeslagen.
dit punt is me zelfs bevestigd door de vakbond.
een bedrijf mag je wel hoger in schalen, maar tegenwoordig zijn er zeer happig op om alleen met goedkoop personeel te werken. uitzendbureaus zijn hier nog beter in, want die krijgen vaak een vast bedrag en als ze je laag in kunnen schalen, betekent dat meer winst voor ze.

wat betreft roosters.
is overal weer een beetje anders.
bij de bedrijven waar ik gewerkt heb, hadden full timers gemiddeld 2 gebroken diensten in de weken met vroege/dag diensten en werd er gemiddeld 2 weekenden per maand gewerkt, maar konden dit ook gemiddeld 6 weekend dagen (lees: halve weekenden) per maanden ingeroosterd krijgen.
daarnaast zijn er ook standplaatsen die bijv. helemaal niet op zondsg werken (in Tiel was of is dit zo, omdat alle ritten dan door onderaannemers uitgevoerd werden/worden).

je hebt het ook over niet nu, maar misschien pas over een paar jaar.
er gaan de komende tijd wel veel oudere chauffeurs met pensioen, maar bezuinigingen zullen er niet meteen voor zorgen, dat banen voor het oprapen zullen liggen.
vooral in combinatie met de nu al ingeslagen weg van het gebruik maken van flex personeel.

als je nu een vaste baan hebt en daar een mooi salaris mee hebt, zou ik nu heel goed nadenken of een overstap verstandig is.
misschien moet je eens proberen om als oproepkracht nu al een paar dagen per maand op de bus erbij te gaan werken.
je krijgt wat extra geld, je doet ervaring op en misschien kun je dan langzaam he aantal uren uitbreiden of wordt je op eens wel een full time contract met leuk loon aangeboden.
diesel-driver
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 16:12

Re: info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door diesel-driver »

dank je voor je uitgebreide reactie,
ik denk ook dat het op dit moment beter is om bij mijn huidige baas te blijven.
een 0-uren en 15-uren contract gaat niet gebeuren omdat ik hoofdverdiener ben in ons gezin.
ik weet niet hoe andere chauffeurs dat doen maar van 15uur kan ik niet leven...

ik hou het baanaanbod bij de busbedrijven de komende jaren in de gaten en misschien hebben ze in de toekomst nog wel mensen nodig...ik heb m'n rijbewijs en code95 al dus dat is een pluspunt denk ik...

ik ga wel voor een fulltime contract anders moet ik meerdere baantjes gaan doen..dat zie ik niet zitten..

mocht er nog nieuws zijn, dan hoor ik het graag...( ik wil voor m'n 45e van de vrachwagen af wegens teveel uren en iederedag om 4uur opstaan).

( ik had eigelijk meerdere reactie's verwacht op m'n vraag/bericht )

mvg,
willem
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door zone5324bericht... »

probeer het anders ook eens op dit forum: http://forum.opeenshadikhet.nl/index.php.
daar maken ook meer mensen die actief zijn in het ov gebruik van...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door marvinkok »

Als je verwacht door een berichtje op dit forum een full-time baan in het OV te krijgen heb je denk ik verkeerd gedacht...
Een open sollicitatie naar het OV-bedrijf bij je in de buurt kan natuurlijk altijd. Die kunnen je vast ook meer informatie geven over uren, roosters etc.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door nvdw »

Ik denk dat zone5324 de meeste belangrijke info al gegeven heeft. Voor iemand die nu een vaste baan heeft plus verplichtingen is instappen als buschauffeur een wel heel grote gok vanwege de onzekerheid die aan flexwerk zit. Ik zit niet vast aan een hypotheek of gezin dus voor mij lag die keuze al anders.

De suggestie om het "erbij" te doen vind ik trouwens een heel goede. Genoeg collega's die hooguit een dag in de week buschauffeur zijn omdat ze het leuk vinden (de rest van de week hebben ze een kantoorbaan, eigen zaak, noem maar op).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door Chauf21 »

De meeste dingen zijn wel al aangehaald door de vorige posters. Wat betreft de onregelmatigheid: dat kan sterk verschillen per locatie van waaruit je de werkzaamheden gaat verrichten. Er zijn locaties met weinig tot geen diensten op de zondag/avond en er zijn vestigingen met veel onregelmatig werk. Hoe daar invulling aan wordt gegeven kan sterk verschillen en vaak heb je daar ook wel zeggenschap in. Soms kan je bijvoorbeeld je voorkeur opgeven voor gebroken of late diensten en word je daarvoor juist vaker of minder vaak ingepland. Hoe dat precies in z'n werk gaat hangt van de locatie af. Mochten dergelijke dingen erg bepalend zijn in je beroepskeuze, neem dan gewoon eens contact op met een vervoerbedrijf of uitzendbureau.
Wat betreft de fulltime contracten, die komen te zijner tijd wel weer opduiken. Het kan dan best handig zijn om nu alvast een flexibel en klein contract aan te gaan, dan kan je over een paar jaar met een gerust hart overstappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door Suus »

Volgens mij gaat er binnen nu en een paar jaar heel veel buschauffeurs uitstromen, er komt een enorme pensioengolf aan (ook in andere sectoren) en de gemiddelde leeftijd is onder buschauffeurs toch aardig hoog...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door zone5324bericht... »

die pensioengolf komt er wel, maar de meeste ov-bedrijven willen steeds meer flex medewerkers hebben, omdat die dus beter in te zetten zijn op momenten, dat het het bedrijf het beste uitkomt.
zo'n trend als bij de postbodes ook al is ingezet.

wil niet zeggen, dat dit echt zo zal blijven, maar houdt er wel rekening mee.
de toekomst is niet zo zeker meer dan een paar jaar geleden, toen mensen nog gewoon in vaste dienst genomen werden.
en vooral als een concessie tegen het einde van de looptijd komt, wordt al helemaal geen personeel meer in eigen dienst aangenomen.

kijk dus ook nu al vast naar de looptijd van de concessie bij je in de buurt.
als die nog een paar jaar duren, moet je in ieder geval nu al proberen part time aan de slag te gaan, zodat je meer kans hebt om te mogen blijven bij een eventuele wisseling van bedrijven als de nieuwe concessie in gaat (en dan misschien wel meteen full time).
omdat je al ingewerkt bent, is het voor het nieuwe bedrijf dan niet nodig om nog veel tijd aan je te spenderen voordat je alleen kan rijden...
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door huibf »

volgensmij werkt Hermes met www.allroad.nl
althans het levensgrote billboard bovenop de verkeerscentrale doet dat vermoeden.
diesel-driver
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 16:12

Re: info en ervaringen gevraagd busschauffeur

Bericht door diesel-driver »

dank jullie voor jullie reactie's.

het is niet de bedoeling om via dit forum een fulltime baan te krijgen in het ov..

ik was vorigjaar ook al op de opendag van arriva en veolia in denbosch geweest waar ik 2keer in een lesbus gereden heb.
de instrukteur zei dat ik het in me had en misschien 1uurtje les nodig had om alles te leren.
ik heb ook wat chauffeurs gesproken en zij zeiden dat ik voorlopig alleen via een uitzendburo aan de gang kan in het ov.

een chauffeur zei dat ik bij het uitzendburo gewoon moet afdwingen dat het busbedrijf mij na 1 jaar in vaste dienst moet nemen omdat ik al m'n rijbewijs en ervaring heb.

hier een link naar een youtube filmpje van de bus waarin ik gereden heb. ( bus die achterblijft bij 0.11 sec).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cgkfidx0V08[/youtube]

ik zal binnenkort eens bij het uitzendburo gaan informeren over de mogelijkheden.

mvg
willem
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 66 gasten