Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door JWM »

Weer een zeer ongelukkige planning op het gebied van verkeer in Amsterdam vandaag. De metrovervangende bussen liepen in de loop van de middag hopeloos vast in de verkeerschaos rond de IJtunnel, wat weer een gevolg is van de afgesloten Coentunnel.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef:
Ardan schreef:Nee, twee Zilvermeeuwen zijn 75 meter lang, drie CAFjes zijn 90 meter lang. Een half station zoals Nieuwmarkt in de verbouwing is 75 meter dus twee Zilvermeeuwen passen precies.
Kun je niet alsnog met drie stellen CAF rijden en dan op station Nieuwmarkt de achterste (of voorste) deuren afsluiten?
Ze hebben al zo weinig deuren. Als ze gewoon vanuit de cabine konden worden afgesloten was het nog makkelijk geweest maar zoooo modern zijn die metro's helaas niet.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door JWM »

Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken op de 54. De frequentie wordt op het tunneltraject ongeveer gehalveerd, en dat wordt niet gecompenseerd met langere voertuigen. Het is ook niet zo dat daar momenteel veel lucht wordt vervoert.

Zijn er eigenlijk wel genoeg sneltramwagens voor die spitsfrequentie van elke 5 minuten op de ingekorte 51? Of blijft het aanmodderen met enkele stellen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef:
Meltrain schreef:
Ardan schreef:Nee, twee Zilvermeeuwen zijn 75 meter lang, drie CAFjes zijn 90 meter lang. Een half station zoals Nieuwmarkt in de verbouwing is 75 meter dus twee Zilvermeeuwen passen precies.
Kun je niet alsnog met drie stellen CAF rijden en dan op station Nieuwmarkt de achterste (of voorste) deuren afsluiten?
Ze hebben al zo weinig deuren. Als ze gewoon vanuit de cabine konden worden afgesloten was het nog makkelijk geweest maar zoooo modern zijn die metro's helaas niet.
Dan zou ik ervoor kiezen om station Nieuwmarkt maar gewoon helemaal af te sluiten. Erg zielig voor de reizigers van dat station, maar als dat station de enige reden is dat er niet 50% meer capaciteit geboden kan worden waar veel meer reizigers iets aan kunnen hebben, lijkt me het te rechtvaardigen.
Misschien kan er een 8- à 15-persoonsbusje rijden tussen CS en Waterlooplein via Prins Hendrikkade - Geldersekade - Nieuwmarkt - Sint Antoniebreestraat - Jodenbreestraat - Waterlooplein?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Ardan »

Volgens mij wordt NMT tijdens tunnelsluitingen zelfs helemaal ersatzlos gesloten. Ik kan me herinneren dat er in een eerder jaar wel een 8-persoonsbusje CS-NMT pendelde, maar de laatste paar keer hoor ik daar helemaal niks meer over.
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door tsov »

Nee, klopt. In het eerste jaar reed er een Stadsmobiel-busje zo'n beetje leeg heen en weer, dus bij de volgende edities is die service geschrapt. Heeft geloof ik nog wat boze brieven in het Parool opgeleverd, maar dat was zo ongeveer de enige commotie. Over de tunnelsluiting zelf kwamen ietsje meer brieven ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door OVAMS »

Ik kan helaas al 3 dagen geen actuele reisinfo opvragen van GVB voertuigen, via de OVinfo Beta App. Ik hoop dat ze bezig zijn om de actuele reisinfo te verbeteren, door ook actuele reisinfo voor de metrolijnen (en misschien ook de veren) open te stellen. Weet iemand hier misschien iets meer over of er werkzaamheden worden verricht?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Somoht »

OVAMS schreef:Ik kan helaas al 3 dagen geen actuele reisinfo opvragen van GVB voertuigen, via de OVinfo Beta App. Ik hoop dat ze bezig zijn om de actuele reisinfo te verbeteren, door ook actuele reisinfo voor de metrolijnen (en misschien ook de veren) open te stellen. Weet iemand hier misschien iets meer over of er werkzaamheden worden verricht?
Ja die meuk blijft uitvallen, heeft er ook het hele weekend uitgelegen, vandaag na een emailtje heeft ie het 4 uurtjes gedaan alvorens er weer mee op te houden :(
Metrolijnen komen er aan maar veerboten vermoedelijk nooit. Concessiehouder verplicht het niet, kost veel geld, brengt ook weinig nuttige informatie door hoge frequentie en korte afstand van veerboten. De Fast Ferry's van CXX en VTN hebben wel een voertuigvolgsysteem aan boord. Wel kun je de GVB veerbootjes gewoon tracken met AIS websites zoals http://www.marinetraffic.com/ais/nl/

/disclaimer werk niet bij GVB ;)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door tsov »

Plus dat de veren echt nooit vertraagd zijn. Afgelopen Hemelvaart had de pont vanaf de NDSM-werf een kleine +3, dat was zo'n beetje het ergste dat ik in de afgelopen 25 jaar heb meegemaakt...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Somoht »

tsov schreef:Plus dat de veren echt nooit vertraagd zijn. Afgelopen Hemelvaart had de pont vanaf de NDSM-werf een kleine +3, dat was zo'n beetje het ergste dat ik in de afgelopen 25 jaar heb meegemaakt...
Precies en zelfs als er al vertraging ontstaat, laat je een vaart vervallen en je vaart weer op tijd. Wel intressanter is het om uitval te vermelden, bijvoorbeeld bij weersomstandigheden dat er niet gevaren kan worden. Dan kan een fiets of OVplanner bijvoorbeeld je al ruim van te voren per bus of IJtunnel sturen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door robert55 »

Jij denkt duidelijk alleen in termen van de Tolhuispont, want bij de spitsintervallen van 20' op de Houthaven - en Distelwegveren is dat toch wel een probleem, alleen al vanwege de capaciteit. Maar de veren zijn zelden vertraagd. Er zit nog voldoende slack in de vaartijd om bijvoorbeeld een kruising met een cruiseflat op te vangen. De enige vaart die structureel niet op tijd vertrekt is Houthavenveer v1622 van NDSM als gevolg van een ongunstoge overgang van de 30'dinest in combinatie met de Distelweg naar 20'. Die pont komt vaak op vertrektijd binnen. Omdat daarna een patroon 25/45/05 geldt, vertrekken de meeste schippers ook pas om 1625
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door FLJ »

De informatie op de website van het GVB omtrent de metro-aanpassingen is ondertussen aangepast. Wat Dienst Metro eerder ook al meldde is dat de noordelijke helft van het metrostation Nieuwmarkt slechts tussen 8 mei en 26 mei dicht is. Wanneer het aangepaste metronet op 27 mei in gaat kunnen er dus toch langere metrotreinen ingezet worden op lijn 54. Ben dan alsnog benieuwd wat het wordt; Zilvermeeuwen en/of CAFjes.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door hauptbahnhof »

Hm, dat is wel goed nieuws. Zat laatst op twitter naar berichten te lezen die naar GVB klantenservice worden gestuurd en daar werd er gezegd dat er met reguliere treinlengtes worden gereden... Dus ja, toch maar even wachten dus om te kijken wat het word.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door VIRM »

Geeft de Klantenservice dan sneller antwoord via Twitter dan via de e-mail? Ik zit nog steeds te wachten op een reactie van een melding die ik 4 april heb gedaan (o.m. over het verlaagde volume van de CiCo's).
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Thom91 »

Dan zou ik nogmaals mailen, want dit lijkt er meer op dat ze je mail zijn vergeten.
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door VIRM »

Thom91 schreef:Dan zou ik nogmaals mailen, want dit lijkt er meer op dat ze je mail zijn vergeten.
Misschien moet ik dat maar eens doen, ja. :)
Tsja, een beetje dergelijk klantenservicesysteem waarschuwt als een bepaald bericht na X dagen nog onbeantwoord is gebleven. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Thom91 »

Ik mag niet te negatief zijn vandaag, dusseh, ja shit happens zeg maar ;)
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens mij doet degenen die twitteren niet de mailtjes. Dus kan zijn dat die eerder worden gezien en beantwoord ja, als het een nuttige tweet is.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Edwin »

Tweets zijn meestal openbaar en zijn dus veel schadelijker voor een bedrijf op het gebied van imago e.d. Een klacht via een e-mail of contactformulier blijft intern en is minder schadelijk.

Of het toeval is weet ik niet, maar ik merk dat een klacht/melding tweeten naar het desbetreffende bedrijf vaak sneller tot actie aanzet dan een formulier invullen of een e-mail sturen. Niet alleen bij OV-bedrijven maar met allerlei bedrijven.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door JWM »

Het hele metronet gaat met die ontvlochten toestand in het weekend om de 7,5 minuut rijden. Wat is dat voor stiekeme bezuiniging? Nu wordt er in het weekend na 11u met dezelfde frequenties gereden als doordeweeks tussen de spitsen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door VIRM »

Vaker rijden lijkt mij juist geen bezuiniging: meer stroom, personeelskosten, enz.

Overigens: wanneer gaat de ontvlechting in, en wat worden dan de nieuwe/aangepaste lijnen? Sorry, kennelijk heb ik wat van de discussie gemist ofzo. :)
Beul van de blindegeleidelijn
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door JWM »

VIRM schreef:Vaker rijden lijkt mij juist geen bezuiniging: meer stroom, personeelskosten, enz.
Misschien hebben ze op de afdeling voorlichting van GVB nog wel een vacature :D.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Suus »

Er rijdt maar een lijn door de tunnel en dan van 18 metro's per uur door de tunnel naar 8 metro's per uur door de tunnel is wel een extreme besparing :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Thom91 »

Algemene achteruitgang hoor ;)
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Klaasje »

Op zich is het niet zo druk dat er iedere 3,3 minuten een metro moet rijden als nu maar om de 7,5 minuten is toch ook wel een beetje karig in vergelijking met het huidige aanbod.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten