Bijzondere bushaltes in Dronten

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Rene Bubberman
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 02 jan 2013, 11:56
Locatie: Delft
Contacteer:

Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Rene Bubberman »

Een paar weken geleden is in Dronten het nieuwe busstation geopend. Voor dit busstation heeft mijn bureau, Fabrique Public Design, bijzondere abri's ontworpen: http://fabrique3d.com/koning-willem-ale ... n-dronten/
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. René Bubberman
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Klaasje »

Ze zien er mooi en artistiek en bijzonder uit maar als ik heel eerlijk ben heb ik op 6 december een aardige hoeveelheid sneeuw in de abri zien liggen op het bankje. Aangezien functioneel gezien een abri dient om een reiziger enigszins af te schermen van weer en wind om zo het wachten prettiger te maken ben ik bang dat dat niet zo geslaagd is eigenlijk.

Zolang functioneel de boel niet op orde is, is het design voor de gemiddelde reiziger net zo interessant meer denk ik. Voor een toevallige voorbijganger kan het echter wel weer leuk zijn maar dan kan je net zo goed een ander soort kunstwerk neerzetten.


@Beheer: Topic => OostNL.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Geert »

Ik heb ze alleen nog maar gezien met lekker weer (en bovendien heb ik er niet op de bus gewacht), ik vond ze een stuk mooier dan een standaardabri. Het fleurt het stationsplein wel op, de omgeving om het station heen is toch al niet zo inspirerend.
Verder ben ik het wel met Klaasje eens: een abri dient in de eerste plaats functioneel te zijn en pas in de tweede plaats esthetisch aantrekkelijk.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door huibf »

ik ben niet over enthousiast.
Ik ga meer voor eenheid, en daarmee bedoel ik eenzelfde uiterlijk in de hele stad o.i.d.

En toch zijn de Abri's in Eindhoven (Binnenstad en HOV 1 en HOV2) ook erg fraai.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Aking »

Die oranje abri lijkt aan de linkerkant helemaal open te zijn... Lekker bij regen/wind/sneeuw :X

Verder ben ik het er mee eens dat een abri vooral functioneel moet zijn. Van mijn part zet je er betonnen huisjes neer, is een stuk beter als die 2,5e glasplaat die nu doorgaans bij een bushalte staat als je het mij vraagt...
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Stéphane »

Ze zijn wel mooi. Lijken mij prima abri's om nog andere ongezellige busstations wat op te fleuren!
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door deadlock »

Wat heeft dit geintje gekost?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
flipje
Berichten: 1257
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door flipje »

Inrichting van het stationsgebied waaronder het busstation heeft 4,5 miljoen euro gekost.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Michael 1988 »

Geen zin in quoten. De abri's helpen niet altijd geheel tegen weer en wind. Vaak zat kun je net zo goed buiten dat ding staan met harde en vooral koude wind. Ook tegen regen helpen de standaardabri's niet altijd. Dat deze abri's daar niet ver vanaf schelen zie ik ook wel. Want als ik zo kijk lijken ze dadelijk meer de wind op te vangen dan juist de mensen er tegen te beschermen (min of meer). Want bij alle abri's op dit busstation is een zijde half open.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door deadlock »

flipje schreef:Inrichting van het stationsgebied waaronder het busstation heeft 4,5 miljoen euro gekost.
Voor een stuk straat en een paar abri's? You've got to be fucking kiddin' me. Echt waar?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
flipje
Berichten: 1257
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door flipje »

Geld voor nieuwe busstation

Dronten krijgt van de provincie totaal ruim 1,5 miljoen euro subsidie om de omgeving van het nieuwe station in te richten. Dat heeft het huidige college van Gedeputeerde Staten besloten.

Het geld is vooral bedoeld voor het busstation, zodat reizigers daar gemakkelijk en veilig kunnen overstappen op de trein of een ander vervoermiddel.

Dronten had de provincie en het Rijk samen om bijna twee miljoen euro gevraagd. De totale inrichting van het stationsgebied gaat circa 4,5 miljoen euro kosten.

Bron: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/81 ... busstation
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door deadlock »

Hmm. Ben heel benieuwd hoeveel daarvan naar die nieuwe abri's gegaan is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Geert »

Er zijn ook een P&R-terrein en volgens mij twee rotondes aangelegd die er niet waren, wellicht kwam dat uit hetzelfde potje?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Thom91 »

Ik weet het wel zeker. Alhoewel de rotondes ook maar 4-5 ton per stuk kosten..
Komt wel goed schatje.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Jef400 »

Feit blijft dat bushokjes kunst zijn tegenwoordig en dat die dingen je bijna geen bescherming geven tegen het weer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Bartjk »

Van die 4,5 mil is het duurste onderdeel van het station de fontein van €145.000 :')
Maar die hokjes zijn 3x niks. Er stond zeker in het begin elke week wel een busje die weer eens wat schotten vervangde en ze zijn totaal niet wind bestendig enzo. Er zitten enorme kieren in en droog houdt ie het ook niet. Enige positieve van het hokje is dat het bankje van hout is en dus niet zo koud :mrgreen:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door AppleMoose »

JeffreyMeijer schreef:Feit blijft dat bushokjes kunst zijn tegenwoordig en dat die dingen je bijna geen bescherming geven tegen het weer.
Net als stations(overkappingen). Of het functioneel is of niet doet er niet meer toe. Het moet vooral "mooi" en duur zijn.

En bij deze hokjes zie je al direct dat ze geen enkele bescherming bieden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Daniel »

Bij de stationsoverkappingen komen er gelukkig nog goede gevallen voor (die van Utrecht Centraal is ideaal om reizigers te ontmoedigen bij de deur op een kluitje te gaan staan als het hard regent :mrgreen: ), bij de moderne abri's is de functionaliteit in het ontwerp een stuk verder te zoeken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bijzondere bushaltes in Dronten

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Net als stations(overkappingen). Of het functioneel is of niet doet er niet meer toe. Het moet vooral "mooi" en duur zijn.
Wat een onzin, er zijn de laatste tijd ook best een hoop overkappingen gebouwd die functioneel én mooi zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten