Metrobestuurder RET bedenkt cursus tegen OV-angst

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Metrobestuurder RET bedenkt cursus tegen OV-angst

Bericht door Daniel »

Metrobestuurder RET bedenkt cursus tegen OV-angst
Geplaatst op: donderdag 23 mei 2013 21:01
Laatst bijgewerkt: donderdag 23 mei 2013 21:03


Dichtklappende deuren, mensenmassa's of het beklemmende gevoel onder de grond opgesloten te zitten. Sommige mensen hebben een specifieke angst voor het openbaar vervoer. De RET heeft een cursus opgezet om reizigers van hun 'OV-angst' af te helpen. Metrobestuurder Peter van Hemert is de bedenker van de cursus. Hij merkte tijdens zijn dagelijkse werk dat de metro sommige mensen doodsangsten bezorgt en besloot een plan op te stellen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Metrobestuurder RET bedenkt cursus tegen OV-angst

Bericht door Mr-W »

Ik benieuwd of er ook mensen met Claustrofobie ook mee geholpen kunnen worden, en of dit gebeurt onder begeleiding van een gediplomeerd therapeut. Zelf vind ik het verschrikkelijk als het druk is in de trein of tram vind het irritant als mensen dicht op elkaar staan maar kleine ruimtes zelf vind ik niet eng .
petervanhemert
Berichten: 2
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 22:00

Re: Metrobestuurder RET bedenkt cursus tegen OV-angst

Bericht door petervanhemert »

Geachte Mr. W

Ik reageer graag even op uw reactie. Mijn naam is Peter van Hemert en geef deze cursus zelf bij de RET. Ik heb in 2012 ook mensen gehad, die nog nooit de metro gewaagd hebben en die reizen nu met een jaarabonnement in de metro. u vraagt of er een gediplomeerd therapeut bij aanwezig is. Ik kan u zeggen dat dat niet het geval is, omdat dat eigenlijk niet eens nodig is. Het stellen van vragen en het leren hoe u moet reageren in situaties waar u anders geen raad mee weet, is de eye opener om met de metro te kunnen reizen. Tips en tricks worden u gegeven, zodat een ieder kan reizen met de metro. Ik kan u nog mededelen, dat ik mensen geholpen heb, die al 20 jaar niet meer de metro in durfde en er nu weer dagelijks gebruik van maken. Het is een stukje begeleiding, waardoor een reiziger meer vertrouwen heeft gekregen en de angst van metroreizen heeft over wonnen. Ik zou het fijn vinden als u zich opgaf voor deze cursus en misschien kan ik u de handvaten aangeven die u mist momenteel. De cursussen worden gegeven in Rotterdam Kralingen.

http://www.ret.nl/reizen-met-ret/toegan ... eizen.html

Met vr groet
P. van Hemert
Laatst gewijzigd door petervanhemert op di 28 mei 2013, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Metrobestuurder RET bedenkt cursus tegen OV-angst

Bericht door Karl »

Het lijkt me wel interessant om te zien hoe dat gaat en om te kijken of het ook langdurig effect heeft, maar aangezien ik zelf geen angst heb om met OV te reizen zal ik wel niet in de doelgroep horen.

Ik begrijp dat men een paar ritjes onder begeleiding van RET-personeel maakt en daarbij wat foefjes van het metro-reizen leert?
Het is een spectrum.
petervanhemert
Berichten: 2
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 22:00

Re: Metrobestuurder RET bedenkt cursus tegen OV-angst

Bericht door petervanhemert »

Nee, de cursus wordt discreet gegeven in een gereserveerd metrovoertuig. In alle rust worden bepaalde angsten overwonnen, door de passagiers zelf dingen te laten uit proberen in het voertuig en antwoorden te geven op vragen die al lang bij de passagiers in hun hoofd spelen. Doordat men weet hoe bepaalde dingen werken en hoe hierop gereageerd wordt, krijgen passagiers ook meer vertrouwen in het reizen met de metro. Het is inderdaad opgezet voor die passagiers die ongemakkelijk en zich onprettig in het OV, met name de metro, voelen tijdens de reis.

P. van Hemert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten