Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Dennenboom »

Vanuit Duitsland wordt bepleit om de start van de nieuwe dienstregeling voortaan bij het ingaan van de wintertijd te laten plaatsvinden. Valt heel wat voor te zeggen. Moet dan natuurlijk wel internationaal geregeld worden.

http://www.railwaygazette.com/news/poli ... ioned.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Suus »

De vorige keer werd de ingangsdatum van de dienstregeling naar achteren geschoven, wat voor de meeste vervoerders eigenlijk geen probleem was omdat je dan gewoon wat langer de tijd hebt om de dienstregeling af te ronden. Het naar voren schuiven van de datum zal een stuk minder makkelijk gaan, er moet veel eerder begonnen worden en dat moet wel ingepast worden met het werkschema van de voorgaande dienstregeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door zone5324bericht... »

dat is dan maar 1 keer en als het door gaat, zal het vast niet al voor volgend jaar zijn.

ik snap alleen het nut er niet van.
dan zou ik toch weer eerder kiezen voor een nieuwe dienstregeling in september, wanneer in de meeste landen de vakanties weer voorbij zijn.
hoewel ik een nieuwe jaardienst na nieuwjaar ook geen slecht idee vind.
die huidige regeling van begin/half december met een feestdagen periode er vlak na, heeft ook niet altijd z'n voordelen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door webguy »

Met steeds meer het winter weer dat roet in het eten gooit is het wel handig als de dienstregeling niet in het winter seizoen valt. Dit jaar hadden we ook een LUDwinterdienstregeling net voor en net na de wisseling.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Met steeds meer het winter weer dat roet in het eten gooit is het wel handig als de dienstregeling niet in het winter seizoen valt. Dit jaar hadden we ook een LUD net voor en net na de wisseling.
LUD? Laag Uitgesneden Decolleté? Logistiek Universele Dienstregeling? Lach Uit Diehomo?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door ThePretender »

Landelijk uitgedunde dienstregeling, dacht ik.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door deadlock »

Grmbl, waarom noemt 'ie dat niet gewoon winterdienstregeling.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Freek »

Omdat lud de naam is die ns gebruikt. Zeggen toch ook niets perronaanwijzers als tbp's bedoelen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door webguy »

Sorry, volgens mij was die term al wel eens langsgekomen hier...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door deadlock »

Freek schreef:Omdat lud de naam is die ns gebruikt. Zeggen toch ook niets perronaanwijzers als tbp's bedoelen.
En wat voor brontaal moet ik bij Google Translate aangeven om dit te kunnen lezen?

Daarnaast; Ik erger me kapot aan de ongebreidelde groei van al die afkortingen. Zoals ook al eens in dat Amstelveense-metrotopic gezegd; Niet iedereen woont in Amsterdam/werkt bij NS/GVB/RET/HTM. Een TBP of CTA is hier onderhand wel algemeen bekend maar LUD heb ik serieus nog nooit van gehoord. Je wil niet weten hoe blij ik was met de automatische verklaring van treinseries en telegraafverkortingen van stations.
Laatst gewijzigd door deadlock op vr 24 mei 2013, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Thom91 »

webguy schreef:Sorry, volgens mij was die term al wel eens langsgekomen hier...
Keer of 20 hoor :-)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Geert »

deadlock schreef:
Freek schreef:Omdat lud de naam is die ns gebruikt. Zeggen toch ook niets perronaanwijzers als tbp's bedoelen.
En wat voor brontaal moet ik bij Google Translate aangeven om dit te kunnen lezen?
Je kunt ook gewoon de wiki openen: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/LUD

;)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door AppleMoose »

Je kunt ook gewoon begrijpelijke taal gebruiken. Daarmee houd je het forum ook "open" voor nieuwelingen/"minder goed geïnformeerde"gebruikers. :pos:

Voor de rest kan het mij weinig bommen wanneer de nieuwe dienstregeling ingaat. Als het maar een goede dienstregeling is. *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Suus »

Maar wat is dan een goede dienstregeling? :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door isadora »

Bee schreef:Maar wat is dan een goede dienstregeling? :wink:
Een GRMWIDR-dienstregeling. :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Mr-W »

ook is het belangrijk dat de dienstregelingen in alle vormen van ov tegelijk veranderen. verder maakt het mij niet zoveel uit wanneer de dienstregelingen wijzigen
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Vinny »

1 januari lijkt me de beste datum om een nieuwe dienstregeling in te laten gaan. Dan worden ook concessies verdeeld. Een ander moment is de eerste werkdag na de zomervakantie, maar die is in Europa niet op dezelfde maandag... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door zone5324bericht... »

momenteel gaan niet altijd alle concessies in op de dag van de nieuwe jaardienstregeling, dus dat zou dan wel rechtgetrokken moeten worden.
maar 1 of uiterlijk 2 januari heeft volgens mij als voordeel, dat dan ook makkelijk met nieuwe tarieven begonnen kan worden.
tevens zijn dan ook vaak nieuwe regels ingegaan, waarmee die gelijk in de nieuwe dienstregeling meegenomen kunnen worden.

van de andere kant.
heeft een vaste datum voor een jaardienst eigenlijk wel echt nut.
veel landen werken eigenlijk met tenminste 4 dienstregelingen per jaar, omdat ze deze per kwartaal aanpassen.

als je trouwens naar de huidige NS dienstregeling kijkt, kan ook gemeld worden, dat kort na de ingangsdatum op een groot aantal punten kleine wijzigingen werden doorgevoerd.
en zoiets gebeurt bij dienstregelingen in jet stad-/streekvervoer nog wel vaker.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Suus »

Een uniforme ingangsdatum voor de jaardienst is erg nuttig vanwege de internationale verbindingen, als deze aanpassingen behoeven is er een duidelijke datum wanneer dat kan gebeuren.

Het is ook toegestaan om op andere momenten in het jaar de dienstregeling te wijzigen, maar in principe gaat het dan voornamelijk om minutenwijzigingen of het aanpassen van materieelomloop aan de behoeften, die willen nog wel eens veranderen. Het is ook niet vreemd dat er nagedacht wordt over een maandelijks wijzigingsblad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Vinny »

Voor "regelmatige" gebruikers van de EC Brussel-Luxemburg-Zürich is dit bekende stof. Er zijn jaren geweest dat "vanwege het niet beschikbaar zijn van een treinpad in Frankrijk" de trein gewoon bijna een uur geparkeerd werd. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Suus »

Ik geloof dat de Vauban (EC 91) de eerste helft van dit jaar inderdaad 59 minuten stilstaat in Luxemburg...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door zone5324bericht... »

als je dit wilt doen voornamelijk vanwege internationale treinen zou je de dienstregeling in moeten laten gaan op het moment, dat de winterdienstregeling in gaat.
voor veel internationale treinen geldt namelijk een zomer- en winterdienstregeling.
en eigenlijk zou je dan dus weer gewoon (net als vroeger) met 2 dienstregelingen moeten gaan werken.

maar echte uniformiteit zal je met deze treinen waarschijnlijk nooit krijgen, omdat de verschillen tussen de landen te groot zijn.
vakanties zijn vaak verschillend.
rijdagen van internationale treinen tussen verschillende landen kunnen soms heel erg schelen (vaak afhankelijk van de periode van de zomervakantie).

ik vraag me dan ook nog steeds af, waarom DB over wil stappen naar de dag, dat de wintertijd in gaat.
wat is het nut van die dah.
winterdienstregelingen zijn dan vaak al lang ingegaan en de laatste zondag van oktober is ook weer raar in een kalenderjaar.

laat ze wat mij betreft dan maar gewoon gaan voor 1 januari.
die dag is tenslotte voor iedereen gelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Suus »

De datum van één januari lijkt mij niet geschikt omdat dit midden in de week kan zijn én omdat er in veel landen dan een specifieke dienstregeling van toepassing is met minder of juist meer treinen, dan kan je beter voor een weekend gaan.

De keuze voor de weekend dat de wintertijd ingaat lijkt mij ook een symbolische en zeer geschikt voor promotie: de tijd op de klok veranderd, de tijden voor de treinen ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Vinny »

Dat lijkt me nou bij uitstek een slecht idee. Mensen zijn al in de war en dan doe je er nog een schepje bovenop. Je moet de dienstregeling veranderen op het moment dat "Jan de reiziger" dat ook verwacht. Een datum als 1 januari is veel publieksvriendelijker dan ergens een willekeurige zondag in oktober... :|

Daarnaast is 1 januari de meest generieke feestdag van Europa. Zelfs in het overwegend islamitische Turkije is het een vrije dag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe aanvangsdatum dienstregeling bepleit

Bericht door Daniel »

Is de zondag voor kerst niet een betere? Da's binnen Europa toch over het algemeen een vakantieperiode en dan ben je in Nederland gelijk van die rare situatie af dat de vervoerder de eerste twee weken van een concessie vol aan de bak moet om vervolgens een vakantie te krijgen.

Bijkomend voordeel: in de vakantie kan iedereen rustig aan die nieuwe dienstregeling wennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten