Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Klaasje »

Wellicht is het een idee om alle meligheid tot de kroeg te bewaren. Dan kan dit topic weer volgespamt worden met grootse plannen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Edwin »

Een IC iig tussen Hilversum en Utrecht (die naar Schagen of Den Helder niet meer via Amstel maar via Hilversum naar Amsterdam Centraal. Of is dat niet mogelijk om vanuit Hilversum en Utrecht naar het oosten of zuiden door te gaan?). Nu moeten al die mensen met de sprinter :roll:
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Utrecht is niet gebouwd voor iets van Hilversum naar het zuiden/oosten. Bovendien is de Gooilijn daarvoor te druk: rijden van een echte IC betekent opheffen van iets anders.

Ben het er wel mee eens dat de stroom Utrecht - Hilversum - Almere wat beters verdient dan de huidige s4900, daar zouden eigenlijk Overvecht, Sportpark, Poort en Muziekwijk uit moeten. Maar daarvoor zijn Overvecht en Sportpark weer te druk...

En zo kom ik mijmerend toch weer op mijn 20-minutendiensten uit. Damn ;-)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Klaasje »

Als er voor ov-Saal zes sprinters per uur over de gooilijn gaan rijden wordt het mogelijk om de 4900 te versnellen zonder meteen enorm veel reizigers met een enorm veel slechter treinproduct op te zadelen.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door julsteren »

Al het DD-AR wat door NID niet gebruikt word, een nieuw interieurtje geven en een nieuwe kleurstelling, dan kunnen ze een soort RE gaan rijden, de SprinterExpress. Bijvoorbeeld op Zwolle-Groningen door de lange halteafstanden.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door julsteren »

Afbeelding

Is ongeveer wat ik bedoelde met:
julsteren schreef:Al het DD-AR wat door NID niet gebruikt word, een nieuw interieurtje geven en een nieuwe kleurstelling, dan kunnen ze een soort RE gaan rijden, de SprinterExpress. Bijvoorbeeld op Zwolle-Groningen door de lange halteafstanden.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door ThePretender »

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Zou het niet dienstregelingtechnisch mogelijk zijn een IC 800 Alkmaar - Rotterdam Centraal / Maastricht op te zetten? Splitsen geschiedt in Asb. Ik doe dit nooit, dienstregelingen berekenen maar zou dit kunnen? En zo niet, wat doe ik fout? Vanaf Hmla rijdt je in de pad van geen enkele trein naar Rtd. Op Gouda kan de 4000 enkele minuten wachten om de 800 voor uit te laten rijden (zonder consequenties voor andere treinen). Antwoord op de vraag waarom je dit zou willen opzetten: het is gewoon wishful thinking :D.

4043 800 4045

Asa 1155 1216 1225
Dvd 1159 1217 1229
Asb 1202 1219 1232
Ashd 1207 1220 1237
Ac 1211 1221 1241
Bkl 1219 1226 1249
Hmla 1225 1231 1255
Wd 1227 1233 1257
Gdg 1237 1241 1307
Gd 1241 1243 1311
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Thom91 »

Je zit te krap tussen Woerden en Rotterdam.
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Karl »

Waarom je op zou willen zetten? Omdat er - in ieder geval in de piekuren - best vraag is naar een verbinding Rta - Asb - Asd. Daarom.
Het is een spectrum.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door ThePretender »

Thom91 schreef:Je zit te krap tussen Woerden en Rotterdam.
Dat valt wel mee vanaf Hmla tot aan Rotterdam.

12.22 2036 NSR - Intercity Ut Gvc
12.24 536 NSR - Intercity Gn Rtd
12.25 4043 NSR - Sprinter Utg Rtd
--> 12.31 845 Amr Rtd <--
12.33 8838 NSR - Intercity Ut Ledn

Alleen moet ik even kijken hoe het zit als de s9700 rijdt, of je dan niet in de knel komt. Maar dat komt morgen wel.
Karl schreef:Waarom je op zou willen zetten? Omdat er - in ieder geval in de piekuren - best vraag is naar een verbinding Rta - Asb - Asd. Daarom.
Ik dekte me juist in omdat ik dacht dat het niet veel reistijdwinst ten opzichte van de s4000 zou opleveren. Dat valt eigenlijk wel mee.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Thom91 »

Leg dit maar eens naast dit en dan met opvolgtijden en plannormen meegenomen. ;)
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Je komt in Gouda niet uit met je perrons ben ik bang. Ook zit die s8800 je behoorlijk in de weg op Harmelen, want die kruist je IC Asb-Rtd altijd. Om te splitsen op Amsterdam Bijlmer heb je ook wat tijd nodig (reken een minuut of 3, dan lukt het zeker). Die s800 extra laten stoppen op Bijlmer (incl splitsen) geeft ook problemen voor die trein ten zuiden van Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Thom91 »

Over wishfull thinking gesproken, ik zou vliegend splitsen onderzoeken :p
Komt wel goed schatje.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door julsteren »

Over vliegend splitsen heb ik ook ooit over nagedacht, maar vliegend combineren is nog spannender...
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door ThePretender »

Dat is dan ook de enige oplossing. De s800 splitsen te Bkl en combineren met de s2800 te Hmla.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door ODRAIL »

Thom91 schreef:Over wishfull thinking gesproken, ik zou vliegend splitsen onderzoeken :p
Dat vliegend spitsen werd vroeger (en dan praten we nog over het stoomtijdperk) bij treinen uit Gouda in de richting Utrecht en Amsterdam op station Harmelen. Kan er op dit moment echter de info hierover even niet vinden. Ik kom hier later nog op terug, als ik de info gevonden heb.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Milco »

Ik merk op dat stations als Harderwijk, Nijkerk en Almere Buiten in de spitsuren (en ook daluren?) te druk zijn voor het huidige treinenaanbod en eigenlijk meer treinen moeten hebben. Ik heb gek genoeg eens zitten denken aan een sneltrein die alleen in de drukke uren rijdt (alleen spits, of maandag t/m vrijdag 7-18 uur) en op de volgende stations stopt: Zl - Hd - Nkk - Amf - Hvs - Ndb - Alm - Almb - Lls - Zl v.v.

Wat zeggen jullie hierover? Goed idee? Onzin? Waarom wel/niet? Kom maar op! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door marlies »

Weer terug naar drie treinsoorten lijkt me long over due, ja.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Oja? Ik vind van niet.

En stations die druk zijn dan maar een rondrijdende sneltrein geven is een kwantitatieve oplossing, geen kwalitatieve.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door julsteren »

Indeed, het zou inderdaad zeer gewenst zijn de sneltrein te herinvoeren, en doe het dan meteen goed:

Stoptreinen:

RegioLink: sprinters buiten de randstad.
RandstadSprinter: naam spreekt voor zich.

Sneltrein:

InterRegio: de klasiekke sneltrein.

Intercity's:

IC: de klasiekke Intercity.
IC200(160): zie het topic over het nieuwe HSL-akkoord van de NS. Benelux+ en dat soort shit valt daaronder.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Thom91 »

Zonetrein kan je het beter noemen.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Welke naam het ding krijgt boeit me niet zo, er is vast wel een marketingbureau te vinden dat voor een paar ton iets uit de kast weet te trekken.

Probleem (of uitdaging) van het plan van Milco is dat het erg lastig is om door het Gooi nog wat extra's te persen, zolang we er ook nog goederentreinen willen rijden. Ik voel wel erg voor een betere bediening van Harderwijk en een versnelde verbinding tussen Amersfoort/Utrecht en Almere, maar hoe dat ook passend te krijgen is op de bestaande infra (of met kleine aanpassingen aan die infra) is me nog niet helder geworden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Een directe verbinding Amersfoort-Almere zou een leuke toevoeging zijn.

Verder vraag ik me toch af, of dit nu de verbindingen zijn waar mensen op zit te wachten.
Reizigers uit Harderwijk en Nijkerk willen vooral snel naar Utrecht en Almere Buiten vraagt om een snelle trein naar Amsterdam.
julsteren schreef:Indeed, het zou inderdaad zeer gewenst zijn de sneltrein te herinvoeren, en doe het dan meteen goed:
Met te veel treinsoorten zaai je alleen maar verwarring, mensen snappen die verschillen niet als die treinsoorten veel op elkaar lijken.
Dan kan je net zo goed die benamingen helemaal afschaffen. In Groot-Brittanië kennen ze ook geen treinsoorten en dat gaat eigenlijk wel best.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Vinny »

Sowieso moet je eerst een dienstregeling ontwerpen en daarna eens gaan kijken welke naam of formule je aan het treinproduct moet koppelen. :Y
Het basis-idee van twee verschillende snelheden in plaats van drie juich ik in principe wel toe. Het staat toe om een hogere frequentie van de stations te bieden in een klokvaste dienstregeling waarbij aansluitingen verzekerd zijn. Ik zie het meest in een IC-flex model, waarin treinen een meer flexibel stoppatroon hebben zoals alternerende stops of meer zonetreinen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jorikke
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 09:52
Locatie: Duiven

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door jorikke »

Ik ben op zich niet tegen het principe sneltreinen, bij Arriva werkt het op de 3800 en de 37300 volgens mij ook wel prima. Ook het overslaan van kleine stations (volgens dienstregeling) hoeft geen probleem te zijn. Het moet echter wel zo zijn dat het voor de reiziger duidelijk is waar een trein nu wel of niet stopt, en ik denk dat daar juist het probleem zit. Zo lijkt mij de 4900 nogal onduidelijk voor reizigers die niet bekend zijn met de regio (waar stoppen we nu wel en niet) en ook de 3600 is voor niet frequente reizigers nogal verwarrend. Zulke series zijn niet onder de noemer intercity, noch onder de noemer sneltrein, noch onder de noemer stoptrein/sprinter te plaatsen. Zou het een oplossing zijn om bijvoorbeeld de 4900 te benoemen als "sprinter+" en de 3600 bijvoorbeeld als "stopintercity", of iets dergelijks. De term "sprinter+" zou in de toekomst tevens gebruikt kunnen worden voor series met wisselende stopstations?
Spoorkaart Nederland: http://my-ct.nl/dump/spoornetwerk-big.png
Vertragingstatistieken Nederland [beta]: http://my-ct.nl/ns/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten