Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Frank »

De scholengemeenschappen die ik me zo kan bedenken zijn het Lorentz waar de bus straks in de ochtendspits dus niet meer langs gaat... of het Olympus, waar de huidige ochtendspitsritten eindigen bij de Grote Koppel.

Vroeger werd er ook maar tweemaal per uur gereden tussen Arnhem en Heteren (eerder onder nummer 35, later onder nummer 6 en er werd ook een tijdje alternerend doorgereden naar Herveld of Wageningen). Alleen in de ochtendspits reden twee snelbusritten naar Arnhem. Lijn 6 reed vanaf CS via Willemsplein, Velperplein naar Kronenburg en vanaf daar een snelle route naar Driel en Heteren, dus niet een uitgebreide route via Arnhem Zuid. Daarmee heb je de meeste belangrijke punten wel zonder dat het al te veel ten koste gaat van snelheid. Maar ja, de huidige route van lijn 36 is ongetwijfeld sneller.

Het echte viermaal per uur rijden in de spits is er volgens mij ook nooit gekomen vanwege een overschot aan reizigers, maar meer omdat de route van lijn 6 langzamer gemaakt werd. De wijk Schuytgraaf had een buslijn nodig maar was toen nog niet sterk genoeg voor een eigen stadslijn. En dus werd lijn 6 er langs gestuurd wat voor extra rijtijd zorgde; ter compensatie werd lijn 76 ingevoerd voor de mensen die snel naar het station moesten.

Op een gegeven moment was Schuytgraaf wel voldoende ver volgebouwd voor een eigen buslijn en dus werden de rollen van lijnen 6 en 76 als vaste lijn en spitslijn omgedraaid. Daarmee werd even aan het feit voorbijgegaan dat mensen jaren en jaren een verbinding met Kronenburg hadden en die liever niet kwijtraakten, wat ik me wel kan voorstellen. Eenzelfde iets voor verbindingen met station Arnhem Zuid, de polikliniek en het Lorentz, hoewel die minder lang bestonden. Uit die onvrede kwam de situatie dat zowel lijn 6 als lijn 76 in het dal eenmaal per uur gingen rijden. Lijn 6 reed niet 's avonds, lijn 76 reed op zaterdag tweemaal per uur.

Dan de wijzigingen van afgelopen december. Ik denk dat ze een vooruitgang waren maar wel met een aantal aantekeningen. Lijn 6 werd gekoppeld aan lijn 14 bij winkelcentrum Kronenburg en werd de nieuwe lijn 53, die vanaf Wageningen zou komen. Dit was een creatieve oplossing om enig leven te blazen in het wat zielige buslijntje dat lijn 14 was. Het aantal verbindingen met CS in de spits is toen teruggegaan van vier naar twee (niet zo heel erg) en zijn alle rechtstreekse verbindingen met het Willemsplein en het Velperplein vervallen (voor mij als reiziger uit Elst is met name de halte Velperplein de enige serieuze reden dat ik de bus naar Arnhem nog neem, ook al ben ik met de trein tenminste even snel en kost het minder(!)). Nu gaat lijn 36 in het dal terug naar een uurdienst in het dal en op zaterdag... Even een paar gedachtes op een rijtje.

* Het verbreken van de halfuursdienst tussen Heteren en Arnhem CS in het dal en op zaterdag blijf ik kwalijk vinden. Voor december was er doordeweeks tenminste nog een scheve halfuursdienst. Op zaterdag een uurdienst vind ik te minimalistisch, is ook een erg groot contrast met de bediening doordeweeks in de spits.
* Ook het feit dat er geen (en straks amper een) verbinding is met het Velperplein en Willemsplein vind ik jammer. Daar valt wat makkelijker iets aan te doen, bijvoorbeeld door een lijnkoppeling (ik heb even gedacht aan lijn 62 of één van de twintiger lijnen). Het andere alternatief is te doen wat nu ook in de ochtendspits gaat gebeuren:
* Wat zijn de voor- en nadelen van het doortrekken van lijn 53 naar Arnhem CS, al dan niet via Elden? Eerst de nadelen: de verbinding tussen Kronenburg en Het Duifje vervalt. Hoe erg is dit?
* Toen de trolley in Huissen plannen nog levend waren heeft het Duifje op het punt gestaan de verbinding met het CS in de spits te verliezen (vanuit de wijk zelf, mensen zouden een eindje moeten lopen voor een frequente verbinding). Kronenburg klinkt dan toch een stukje minder erg. Met overstap blijft de verbinding er uiteraard wel maar dat is op zo'n klein stukje niet realistisch. Ik kan me niet heugen dat er meer dan drie of vier mensen in de oude lijn 14 hebben gezeten. En als ik dan toch aan ontbrekende rechtstreekse verbindingen met Kronenburg denk schiet me Huissen meteen te verbinden. Misschien iets voor kleine busjes? Ach, zal er wel nooit meer van komen, maar je kunt er ook de nieuwbouwwijk in Huissen mee bedienen waarvoor na het vervallen van de trolley geen alternatief meer gekomen is. Het kost wat maar dan heb je ook alle problemen in een keer opgelost.
* Als lijn 53 naar het CS gaat (en bussen in de regio hier die niet op het CS komen maar wel in de stad Arnhem of Nijmegen zelf zijn nog nooit een succes geweest; ze hebben iig nooit echt lang geleefd) kun je in het dal en op zaterdag wat mij betreft wel soort-van voldoen met een uurdienst op lijn 36. Lijn 53 hoeft, gok ik, in het dal denk ik maar eenmaal per uur te rijden. Het is daadwerkelijk ongelooflijk dat Driel doordeweeks in het dal wel tweemaal per uur een verbinding heeft met Wageningen, maar niet met het centrum van Arnhem! Van de ritten die dan vervallen in het dal kun je de bus op zaterdag eenmaal per uur laten rijden (en de route naar Arnhem CS zal wel meer tijd kosten dan naar Het Duifje maar dat is deels omdat er meer reizigers zijn). Misschien kun je de huidige avondritten ook laten vervallen en Heteren dan niet meer langs de rand bedienen. Ik heb het altijd een beetje raar gevonden dat lijn 53 wel 's avonds maar niet in het weekend rijdt - er zijn maar erg weinig lijnen met zo'n bediening. En niet voor niks.
* Wat zou de route van lijn 53 door Arnhem Zuid moeten zijn. Als hij naar Het Duifje gaat: de huidige. Vanuit Heteren en Driel heb je meer aan deze route. Je komt langs de polikliniek en langs het Lorentz en het is, als de stoplichten een beetje meewerken, ook een minuutje sneller oid. Als je naar het CS gaat is, wordt het een lastigere beslissing. Volgens mij is enige versterking van lijn 14 in Arnhem Zuid geen heel slecht idee. Ik heb de bus daar altijd redelijk vol gevonden. In Elden reed vroeger elk kwartier een bus, misschien is het niet heel gek dit weer te proberen. En het stuk Kronenburg - Velperplein - CS is gewoon altijd druk; lijn 14 is de enige bus die exact die route rijdt, andere buslijnen doen allemaal net iets anders. Dat is altijd meer geweest. Zou je lijn 53 in het dal ("slechts") elk uur laten rijden zijn de voordelen alweer iets minder omdat je dan geen kwartierdienst meer kunt maken, maar een mooie verbetering zou het nog altijd zijn. Lastig.

Kort samengevat: de dienstregeling die strak in juni ingaat vind ik verrassend ineffectief ogen voor de relatief grote hoeveelheid busuren die je er aan kwijt gaat zijn. Dat lijn 53 het kennelijk beter doet dan lijn 36 heeft me verrast dus misschien word ik wel weer verrast. Ik heb helaas geen telcijfers, maar kan me wel bedenken wat ik als reiziger zou willen (maar ook dat kan bij iedereen verschillen).
Cremers.R1995
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:26

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Cremers.R1995 »

@Frank een heel goed stuk wat je daar hebt geschreven. Maar het feit is denk ik gewoon dat er te weinig reizigers in de bus zitten voor een half uursdienst. Tot nu toe hebben Driel en Heteren altijd in redelijk luxe positie gezeten qua ov. ( Als je het vergelijkt met andere gelijkwaardige plaatsen in Nederland ). Bovendien blijft er op het moment dat de meeste reizigers reizen gewoon een half uursdienst bestaan.

Lijn 53 blijft niet de huidige frequentie houden omdat het nou zo’n drukke lijn is, maar omdat je een verbinding niet al na een half jaar de nek om moet draaien. Zo’n verbinding moet zich kunnen ontwikkelen. Hetzelfde geld overigens voor lijn 31( straks 331 ).Je ziet langzamerhand steeds meer reizigers die nieuwe lijnen en routes ontdekken. Als men dan lijn 53 in frequentie zou verlagen, betekent dat per definitie het einde van die lijn omdat men het zo niet goed kan ontdekken.

Ik ben het helemaal met je eens dat lijn 53 naar het CS zou moeten rijden i.p.v. het Duifje. Wanneer dit samen met lijn 14 in een mooie 15 minutendienst tussen Elden-Cs via de Monchyplein kan worden gelegd zou dit een forse verbetering zijn en lijn 53 meer bestaansrecht geven. Om lijn 53 dan toch via het Lorenz lyceum te laten rijden kan men kiezen om na de halte Eldens viaduct rechtsaf te slaan richting de kruising Burg.Matsersingel en Groningensingel. Dan over de Burg.Matsersingel weer naar Kronenburg. De bus doet dan alleen het Croydonplein niet meer aan, maar voor die reizigers is de halte Wkc. Kronenburg natuurlijk een alternatief. Het traject Het duifje-Kronenburg is redelijk laag bezet en men kan eventueel altijd nog overstappen bij het Monchyplein.

Het koppelen van lijnen op Arnhem CS is ook een goed idee, in praktijk gebeurt dit al wel wanneer chauffeurs doorrijden op een andere lijn. Dit is echter niet altijd het geval en je kan er nu niet op rekenen dat het gebeurt. Ik weet ook niet of het makkelijk te regelen is i.v.m. rijtijdenwet van de chauffeurs. Bovendien zien veel mensen (waaronder ik ) de halte Rijnstraat ook als een halte in het centrum en veel mensen lopen daar de stad in. Het Velperplein is dan ongeveer 10 min lopen.

Mensen die nu niet meer direct met lijn 36 meekunnen naar Arnhem CS kunnen ook lijn 53 naar station Arnhem zuid nemen en vandaar lijn 5. Die overstap is erg goed.
VB:
Driel, Broeksingel: 10:15 lijn 53
Arnhem, Station Arnhem Zuid: 10:25

Arnhem, Station Arnhem Zuid: 10:34 lijn 5
Arnhem, Centraal Station: 10:46

Reistijd is 31 minuten tegenover 22 minuten met lijn 36. Dat scheelt 11 minuten. ( dus is een redelijk alternatief ). Ook kan men op station Arnhem Zuid overstappen op de trein, vertrekt ,30 richting Arnhem en rond ,36 aankomst. Dan is het verschil met lijn 36 bijna niks. Alleen is de trein dan wel weer iets duurder.
Kortom, er is nog genoeg te verbeteren aan het lijnennet in Arnhem Zuid+Overbetuwe ( en dat hoeft vaak niet veel extra te kosten ).
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door BrengMe »

Reizigers naar het Lorentz kunnen nog steeds met lijn 53 reizen als hij via Elden rijdt. Ze moeten alleen en stukje verder lopen (halte Eldens Viaduct).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fogeltje »

Ik heb even nagevraagd op Twitter. Er komen nieuwe boekjes. Dat wordt dus binnenkort een keer naar Nijmegen gaan.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Frank »

Met de vorige verzameling ben ik vier maanden bezig geweest... hoop dat het nu wat beter gaat.
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Trolley0144 »

Weet iemand hoeveel nieuwe hess trolleys er nu al bij de remise in Arnhem staan.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Milco »

hessfilmer schreef:met een tempo van 2 perweek zullen ze in arnhem worden geleverd in totaal neemt het dus 5 weken in beslag
Even de vorige pagina doorgelezen en ik wist het! ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Met de vorige verzameling ben ik vier maanden bezig geweest... hoop dat het nu wat beter gaat.
:') Wat mistte je nog van de oude verzameling? Alleen regio Grave? (9/99/561 enzo) If so, dan kun je straks wel eentje van mij hebben. Ik heb die namelijk dubbel, eentje in mijn rugzak bij de "verzameling" en eentje los in mijn jaszak omdat ik die relatief veel gebruikte.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Frank »

Ik mis niks meer - het is uiteindelijk wel gelukt :) .
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door trolley2000 »

Zover ik kan nagaan zijn er nu 3 Hess trolleys binnen. Maandag en dinsdag zullen er proefritten gereden worden met de nieuwe trolleybus, volgens de site trolleybus-101.nl. Wanneer ze gaan rijden in passagiersdienst is nog niet bekend. Wellicht vanaf 2 juni als de nieuwe dienstregeling ingaat. Wie weet hoeveel km de Van Hool trolleybussen hebben gereden? Breng zou alleen de Van Hool trolleys moeten afvoeren en de 2 Berkhof trolleys nog op de weg houden. Blijft de hele serie Berkhof nog de komende tijd nog in Arnhem rijden. Het is eigenlijk een aanfluiting dat je nog steeds diesels (of gasbussen) op trolleylijnen ziet rijden. Al staan er bijvoorbeeld op zondag 20 trolleys in de garage en in lijndienst moet een trolleybus vervangen worden dan komt er altijd geen reserve trolleybus in dienst. Dit geld dus ook op andere dagen.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Srananbloke »

Volgens de huidige dienstregeling zouden op de piekmomenten 36 bussen afdoende moeten zijn voor alle trolleylijnen. In de praktijk loopt dit door defecten e.d. natuurlijk wel anders, en soms zijn er ook wegwerkzaamheden. Maar inderdaad, soms loopt de inzet van diesel -of gasbussen op trolleylijnen behoorlijk uit de klauwen. Met het verdwijnen van de Citaro's zou het (voorlopig) behouden van de 5210 en 5211 op zich geen slecht idee zijn, maar ik denk niet dat het veel verschil zal maken. Dat chronische tekort aan trolleys speelt al zo lang als ik me kan heugen (in mijn beleving begon het vanaf de Oostnet-tijd in de jaren '90, maar het kan ook eerder begonnen zijn). En nu het niet-trolley wagenpark voornamelijk uit gasbussen bestaat, is er ook geen milieugerelateerd argument meer om het ontbreken van trolleys op bepaalde ritten aan de kaak te stellen.

Nog even over lijn 53. Is er ook iets bekend over de bezetting van/naar Wageningen? Ben het er wel mee eens dat verlegging van de 53 naar het centrum geen slecht idee zou zijn. Overdag zit lijn 14 behoorlijk vol bij vertrek vanaf Willemsplein/Velperplein, aangezien het de enig overgebleven snelle optie is tussen deze haltes en Kronenburg, waar voorheen lijnen 6 en 31 die vervoersvraag prima vervulden.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door koekje »

Je vergeet alleen dat als 53 naar het centrum gaat rijden i.p.v. het Duifje, dat er een belangrijke verbinding verloren gaat die voorheen als lijn 14 bekend stond. Die lijn liep ook best goed. Dat zou betekenen dat al die mensen uit de richting van Het Duifje moeten gaan overstappen om op Kronenburg te komen...

Naar mijn mening is het wel mogelijk, maar de verbinding Kronenburg - Het Duifje moet wel blijven. Mij lijkt het volgende de beste oplossing:

- Lijn 53 laten rijden naar Arnhem CS via de John Frostbrug - Velperplein - Willemsplein (zoals huidige lijn 14)
- Lijn 33 vanaf Arnhem CS als snelbus over de Nelson Mandelabrug naar Kronenburg, daar via keerlus en Burgemeester Matsersingel naar de Huissensestraat. Vanaf daar de huidige route vervolgen. Zo rijdt lijn 72 ook trouwens.

Voordelen: Lijn 33 loopt nu vaak vertraging op in Arnhem omdat alle passagiers uit Malburgen deze bus als stadsbus gebruiken. Als je net voor lijn 3 zit met lijn 33 heb je pech en moet je iedereen meenemen. Door via kronenburg te rijden verliest deze bus z'n passagiers voor De Monchyplein, maar daar gaan al genoeg lijnen heen. Kronenburg is best populair, ook vanuit het centrum, dus een extra verbinding kan geen kwaad. Extra reistijd is minutenwerk. Vanuit Huissen en verder is er ook interesse in Kronenburg, deze mensen stappen nu over op De Monchyplein, die kunnen dan blijven zitten.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Frank »

Inmiddels staat het advies van het ROCOV online over de wijzigingen: www.rocovgelderland.nl . Opmerkelijk dat de wijzigingen rond Heteren en de Liemers zo makkelijk geaccepteerd worden.

Kennelijk heeft Hermes ook wijzigingen voorgesteld voor de lijnen (3)31, 33, 80 en 82 maar hiermee ging het ROCOV niet akkoord. Ik zie deze wijzigingen nu ook niet terug. Ben wel benieuwd wat dit uiteindelijk voor een gevolgen gaat hebben.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fred1954 »

Ben overigens ook benieuwd wat er gaat gebeuren met lijn 4 in Arnhem. Als dat een trolleylijn wordt, wat Arnhem graag wil, bijvoorbeeld met ingang van de dienstregeling 2014, dan zullen er toch snel besluiten genomen moeten worden. Er zullen stukken bovenleiding vervangen moeten worden en nieuwe stukken gebouwd moeten worden. Maar bovenal zal er ook rijdend materieel moeten komen. Een geledebus op lijn 4 lijkt me iets overdone. Misschien standaard HESS trolley's bestellen, die kunnen dan ook meteen op lijn 2 ingezet worden. Een gelede bus naar Hoogkamp is ook een beetje te veel van het goede.
Is er iemand die weet hoe het met deze ontwikkeling staat? :?:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Inmiddels staat het advies van het ROCOV online over de wijzigingen: http://www.rocovgelderland.nl . Opmerkelijk dat de wijzigingen rond Heteren en de Liemers zo makkelijk geaccepteerd worden.

Kennelijk heeft Hermes ook wijzigingen voorgesteld voor de lijnen (3)31, 33, 80 en 82 maar hiermee ging het ROCOV niet akkoord. Ik zie deze wijzigingen nu ook niet terug. Ben wel benieuwd wat dit uiteindelijk voor een gevolgen gaat hebben.
Dat zullen marktroutes zijn. Die gaan die stomme lus via het Hertogplein niet meer maken. Ik vind dat juist een goede wijziging, onnodig tijdverlies voor de doorgaande reiziger en je betaalt er ook nog eens extra voor. Gewoon laten stoppen bij de halte op de Canisiussingel, dat zou voldoende moeten zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Srananbloke »

fred1954 schreef:Ben overigens ook benieuwd wat er gaat gebeuren met lijn 4 in Arnhem. Als dat een trolleylijn wordt, wat Arnhem graag wil, bijvoorbeeld met ingang van de dienstregeling 2014, dan zullen er toch snel besluiten genomen moeten worden. Er zullen stukken bovenleiding vervangen moeten worden en nieuwe stukken gebouwd moeten worden. Maar bovenal zal er ook rijdend materieel moeten komen. Een geledebus op lijn 4 lijkt me iets overdone. Misschien standaard HESS trolley's bestellen, die kunnen dan ook meteen op lijn 2 ingezet worden. Een gelede bus naar Hoogkamp is ook een beetje te veel van het goede.
Is er iemand die weet hoe het met deze ontwikkeling staat? :?:
Nog niks over bekend. Tenzij er insiders zijn die hier meer info over hebben (?)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door BrengMe »

koekje schreef:Je vergeet alleen dat als 53 naar het centrum gaat rijden i.p.v. het Duifje, dat er een belangrijke verbinding verloren gaat die voorheen als lijn 14 bekend stond. Die lijn liep ook best goed. Dat zou betekenen dat al die mensen uit de richting van Het Duifje moeten gaan overstappen om op Kronenburg te komen...

Naar mijn mening is het wel mogelijk, maar de verbinding Kronenburg - Het Duifje moet wel blijven. Mij lijkt het volgende de beste oplossing:

- Lijn 53 laten rijden naar Arnhem CS via de John Frostbrug - Velperplein - Willemsplein (zoals huidige lijn 14)
- Lijn 33 vanaf Arnhem CS als snelbus over de Nelson Mandelabrug naar Kronenburg, daar via keerlus en Burgemeester Matsersingel naar de Huissensestraat. Vanaf daar de huidige route vervolgen. Zo rijdt lijn 72 ook trouwens.

Voordelen: Lijn 33 loopt nu vaak vertraging op in Arnhem omdat alle passagiers uit Malburgen deze bus als stadsbus gebruiken. Als je net voor lijn 3 zit met lijn 33 heb je pech en moet je iedereen meenemen. Door via kronenburg te rijden verliest deze bus z'n passagiers voor De Monchyplein, maar daar gaan al genoeg lijnen heen. Kronenburg is best populair, ook vanuit het centrum, dus een extra verbinding kan geen kwaad. Extra reistijd is minutenwerk. Vanuit Huissen en verder is er ook interesse in Kronenburg, deze mensen stappen nu over op De Monchyplein, die kunnen dan blijven zitten.
Ik vind het wel een goed idee om lijn 53 naar Arnhem CS te verleggen. Maar ik zie niet veel goeds in jouw idee voor lijn 33. Reizigers naar het centrum en cs moeten een stuk omreizen en moeten meer gaan betalen. Bovendien wordt er dan nog maar een klein deel van het centrum bediend. Wat mij handiger lijkt zijn (zoals Frank een paar dagen geleden zei) kleine busjes onder het lijnnummer 11 die pendelen tussen Huissen en Kronenburg.

En wat betreft de problemen op lijn 33? Dat kan je oplossen door op minder haltes te stoppen of het verbieden van lokaal vervoer in te voeren. Dat laatste kan misschien ook op andere lijnen gedaan worden.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Frank »

Ik heb niet zo'n goed zicht op hoeveel reizigers er tussen het Duifje en Kronenburg zijn, maar de situatie die per 2 juni voor reizigers vanuit Driel en Heteren ontstaat lijkt me ongewenst. Of er een oplossing is die het iedereen naar de zin maakt weet ik niet.

Lijn 33 via Kronenburg word ik nog niet meteen heel enthousiast van. Het trolleyplan (dat dus de prullenbak ingegaan is) pakte wel aardig uit voor reizigers van lijn 33: in Huissen werd een flink aantal haltes overgeslagen zodat reizigers van nog verder snel in Arnhem centrum zijn.

Overigens heeft lijn 33 ooit al bijna via Kronenburg gereden: in het GSM busboekje 1987/1988 staat de tekst: "Als eind dit jaar de Pleyroute geopend wordt, zal lijn 33 via Winkelcentrum Kronenburg in Arnhem gaan rijden". Één jaar later begon de samenwerking met het GVA en werd lijn 14 (een buslijn door Arnhem Zuid) vanuit Het Duifje doorgetrokken naar Huissen dus er is uiteindelijk niks van gekomen (en anders niet voor lang...).

@Fogeltje: als het inderdaad de marktroutes zijn is dat nog het punt waar ik me het minst zorgen over maak van alle voorgestelde wijzigingen. Het heeft wel iets dat de bussen elke dag bij Hunnerpark en Valkhof stoppen maar de meeste van de genoemde lijnen gaan straks als het goed is weer via de Waalkade rijden zodat je daar ook geen last meer van hebt.
Cremers.R1995
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:26

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Cremers.R1995 »

fred1954 schreef:Ben overigens ook benieuwd wat er gaat gebeuren met lijn 4 in Arnhem. Als dat een trolleylijn wordt, wat Arnhem graag wil, bijvoorbeeld met ingang van de dienstregeling 2014, dan zullen er toch snel besluiten genomen moeten worden. Er zullen stukken bovenleiding vervangen moeten worden en nieuwe stukken gebouwd moeten worden. Maar bovenal zal er ook rijdend materieel moeten komen. Een geledebus op lijn 4 lijkt me iets overdone. Misschien standaard HESS trolley's bestellen, die kunnen dan ook meteen op lijn 2 ingezet worden. Een gelede bus naar Hoogkamp is ook een beetje te veel van het goede.
Is er iemand die weet hoe het met deze ontwikkeling staat? :?:
Aankomende maandag wordt er in Arnhem gepraat over een OV nota voor de gemeente Arnhem. In deze nota wil men lijn 4 ombouwen tot een Trolleylijn. Gepland in 2014.
http://www.arnhem.nl/gemeenteraad/Nieuw ... van_27_mei
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door greyhound »

Srananbloke schreef:Volgens de huidige dienstregeling zouden op de piekmomenten 36 bussen afdoende moeten zijn voor alle trolleylijnen. In de praktijk loopt dit door defecten e.d. natuurlijk wel anders, en soms zijn er ook wegwerkzaamheden. Maar inderdaad, soms loopt de inzet van diesel -of gasbussen op trolleylijnen behoorlijk uit de klauwen. Met het verdwijnen van de Citaro's zou het (voorlopig) behouden van de 5210 en 5211 op zich geen slecht idee zijn, maar ik denk niet dat het veel verschil zal maken. Dat chronische tekort aan trolleys speelt al zo lang als ik me kan heugen (in mijn beleving begon het vanaf de Oostnet-tijd in de jaren '90, maar het kan ook eerder begonnen zijn).
Een trolley tekort was er al na de afvoer van de laatste BUT trolleys in 1976. Tot de komst van de eerste B7900 trolleys in 1980 waren er zelfs meer trolleydiensten dan trolleys. Na de trolleyficering van lijn 9 ging het weer een tijdje goed. Ook voor de versterkingsritten in de ochtendspits tussen het Station en De Laar West had men trolleys besteld. Toen deze ritten al snel niet noodzakelijk bleken zat men goed in de B7900 trolleybussen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fred1954 »

Cremers.R1995 schreef:
Aankomende maandag wordt er in Arnhem gepraat over een OV nota voor de gemeente Arnhem. In deze nota wil men lijn 4 ombouwen tot een Trolleylijn. Gepland in 2014.
http://www.arnhem.nl/gemeenteraad/Nieuw ... van_27_mei
Hier de complete beleidsnota OV Arnhem (62 blz!) van mei 2013
http://arnhem.notudoc.nl/cgi-bin/showdo ... ota_OV.pdf

Edit:
Er wordt overigens in de beleidsnota gesproken over 45 trolleybussen,
Er wordt ook gesproken over de inzet van dubbelgelede trolley's op bepaalde HOV-trolleylijnen in de toekomst.
Het meest opvallende van de nota vond ik nog de opmerking dat het weghalen van de trolley-infrastructuur (bij overstap op een ander systeem, bijvoorbeeld inductie, dat dat weghalen duurder was dan het handhaven van de trolley-infra.

Iets voor Arnhem, de kleuren zijn bijna gelijkend....... *bus*
http://busbrief.nl/Busbrief%20113/Zwits ... 060790.jpg
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door koekje »

Paar jaar terug hebben we in Arnhem proef gereden met een 25 meter bus om te kijken of er qua infrastructuur aanpassingen nodig zijn. Voor die dag is één van de dubbelgeledes van het GVU naar Arnhem gekomen.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door peter s »

^^
Die was toen toch ook in Nijmegen?

In Hamburg rijden die dingen gewoon op de normale routes, heb de indruk dat ze beter het spoor volgen als de andere gelede.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Mr-W »

gaan die dubbel gelede trolleys op aparte busbanen rijden of gewoon op de weg ?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fred1954 »

Mr-W schreef:gaan die dubbel gelede trolleys op aparte busbanen rijden of gewoon op de weg ?
Ik denk dat het allebei kan. Veel trolleybussen in Arnhem rijden al op aparte rijstroken. De doorgaande wegen in Arnhem zijn breed genoeg. Naar Geitenkamp of Hoogkamp wordt het al iets moeilijker met dit soort bussen. Maar lijn 2 wordt sowieso in de beleidsnota NIET aangemerkt als HOV-lijn, terwijl 1,3, 5, 6, 7 wel aangemerkt worden als HOV-lijn, alhoewel ik mijn twijfels heb over lijn 3 in Geitenkamp. Wel een mooi stukje Arnhem, maar niet HOV-waardig lijkt me. Als lijn 4 eventueel een trolley wordt, zal dat ook geen HOV-lijn worden, maar een ontsluitende lijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten