Lelystad International Airport
Lelystad International Airport
Er zijn vandaag berichten naar buiten gekomen dat Schiphol een aanzienlijke hoeveelheid vakantiechartervluchten van Schiphol naar Lelystad wil verplaatsen om zo de congestie op Schiphol te verminderen. Op dit moment is Lelystad Airport slechts matig te bereiken met het openbaar vervoer, wat zou een goede strategie zijn om de bereikbaarheid van dit vliegveld te verbeteren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Lelystad International Airport
Bron? Ik dacht dit al langer in beeld was, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de vandaag gepresenteerde plannen.
Volgens mij hebben al tig onderzoeksbureaus met dit onderwerp geld kunnen verdienen.
Lelystad Airport ligt niet naast een spoorweg, dus de mogelijkheid van een station aan het vliegveld valt af. Aangenomen dat een nieuwe spoorlijn geen optie is.
De verbinding naar Lelystad Airport zal daarom redelijkerwijs per bus gaan, is het de vraag waar die bus vandaan komt. Er zijn mogelijkheden om een bus naar Lelystad te laten gaan en/of Harderwijk, misschien direct naar Amsterdam of Utrecht of een nieuw station Lelystad Zuid, maar de vraag is of dat laatste haalbaar is...
Volgens mij hebben al tig onderzoeksbureaus met dit onderwerp geld kunnen verdienen.
Lelystad Airport ligt niet naast een spoorweg, dus de mogelijkheid van een station aan het vliegveld valt af. Aangenomen dat een nieuwe spoorlijn geen optie is.
De verbinding naar Lelystad Airport zal daarom redelijkerwijs per bus gaan, is het de vraag waar die bus vandaan komt. Er zijn mogelijkheden om een bus naar Lelystad te laten gaan en/of Harderwijk, misschien direct naar Amsterdam of Utrecht of een nieuw station Lelystad Zuid, maar de vraag is of dat laatste haalbaar is...
Het is een spectrum.
Re: Lelystad International Airport
In ruwbouw bestaat Lelystad Zuid al, is alleen nooit afgebouwd door gecancelde bouwplannen.
Mijn voorkeur gaat uit naar afbouw van dat station, en vanaf daar te rijden naar Airport. Station Centrum ligt midden in de stad, en een bus daar verliest veel tijd die vanaf Zuid bespaard kan worden.
Doortrekken van de 4300 of 4900 naar Lelystad Centrum of Zwolle zou in mijn ogen een groot voordeel opleveren, omdat Intercity's in feite niet op Lelystad Zuid hoeven te stoppen. Dan kan men gewoon overstappen op Almere Centrum of in Lelystad Centrum in de sprinter richting Lelystad Zuid en daar op de bus overstappen.
Eventueel kun je ook een zeer korte IC stop op Lelystad Zuid overwegen.
Mijn voorkeur gaat uit naar afbouw van dat station, en vanaf daar te rijden naar Airport. Station Centrum ligt midden in de stad, en een bus daar verliest veel tijd die vanaf Zuid bespaard kan worden.
Doortrekken van de 4300 of 4900 naar Lelystad Centrum of Zwolle zou in mijn ogen een groot voordeel opleveren, omdat Intercity's in feite niet op Lelystad Zuid hoeven te stoppen. Dan kan men gewoon overstappen op Almere Centrum of in Lelystad Centrum in de sprinter richting Lelystad Zuid en daar op de bus overstappen.
Eventueel kun je ook een zeer korte IC stop op Lelystad Zuid overwegen.
Re: Lelystad International Airport
Als je goede ontsluiting van het vliegveld wilt moet je eigenlijk wel denken aan een IC-stop en een snelle busverbinding. Dat snappen ze heel goed bij de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland, daarom wil men Lelystad zuid als extra IC-station hebben. Dat laatste lijkt mij nou net weer geen goed idee. Een snelle bus van Lelystad centrum naar de luchthaven lijkt mij een beter idee en dat kan in het geval van Lelystad heel goed. Er is immers rond de hoofdwegen voldoende ruimte om een vrije busbaan te maken als de doorstroming problematisch wordt.
Re: Lelystad International Airport
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/512602-ch ... ystad.htmlKarl schreef:Bron? Ik dacht dit al langer in beeld was, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de vandaag gepresenteerde plannen.
Naar mijn mening kan je inderdaad pas als vliegveld goed functioneren als je een spooraansluiting hebt. Lijnbussen met heel veel bagage zijn uitermate onpraktisch.Volgens mij hebben al tig onderzoeksbureaus met dit onderwerp geld kunnen verdienen.
Lelystad Airport ligt niet naast een spoorweg, dus de mogelijkheid van een station aan het vliegveld valt af. Aangenomen dat een nieuwe spoorlijn geen optie is.
De verbinding naar Lelystad Airport zal daarom redelijkerwijs per bus gaan, is het de vraag waar die bus vandaan komt. Er zijn mogelijkheden om een bus naar Lelystad te laten gaan en/of Harderwijk, misschien direct naar Amsterdam of Utrecht of een nieuw station Lelystad Zuid, maar de vraag is of dat laatste haalbaar is...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Lelystad International Airport
De verbinding tussen het (zuid)oosten van Nederland en Lelystad Airport blijft hoe dan ook vrij slecht. Dat kun je niet makkelijk oplossen.
Re: Lelystad International Airport
Daarom gaat met wat mazzel eind 2014 Twente ook weer open voor burgerluchtvaart. Er ligt inmiddels al een overeenkomst met een afhandelaar (Aviapartner). Het is nu aan de politiek en Brussel om te oordelen of de investeringen vanuit provincie/regio/gemeente geen ongeoorloofd staatssteun is. Meerdere airlines hebben al aangegeven wel op Twente te willen vliegen, waaronder Arke, Transavia en Ryanair. Al zit je ook hier met de bereikbaarheud per OV, waardoor er ook hier gesproken wordt over een station aan de lijn Hengelo-Oldenzaal.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: do 24 jan 2013, 15:55
Re: Lelystad International Airport
Volgens mij zijn er maar weinig luchthavens waar je wel fatsoenlijk een treinverbinding naartoe kan leggen. Maar vroeger lag bij Shiphol ook nog geen spoorlijn, als het echt belangrijk wordt kan het altijd nog.
Maar bij Maastricht kan wel redelijk makkelijk een spoorlijn aangelegd worden, maar het is alleen zo'n uithoek van de wereld waar niet zo snel mensen heen gaan vanaf de randstad. Met Eelde geld hetzelfde.
Bij Eindhoven kan het nog wel enigzins makkelijk. Een spoorlijn paralel aan de A58 tussen Eindhoven en Tilburg in. Dan kan er een intercity verbinding komen vanaf Rotterdam naar Eindhoven met een stop bij het vliegveld. En misschien binnenlandse Fyra door laten rijden (of dat wat we over paar jaar hebben rijden)..
Het heeft allemaal zo z'n voor en nadelen.. Maar een luchthaven met intercity station erbij is niet echt zo simpel in Nederland..
Maar bij Maastricht kan wel redelijk makkelijk een spoorlijn aangelegd worden, maar het is alleen zo'n uithoek van de wereld waar niet zo snel mensen heen gaan vanaf de randstad. Met Eelde geld hetzelfde.
Bij Eindhoven kan het nog wel enigzins makkelijk. Een spoorlijn paralel aan de A58 tussen Eindhoven en Tilburg in. Dan kan er een intercity verbinding komen vanaf Rotterdam naar Eindhoven met een stop bij het vliegveld. En misschien binnenlandse Fyra door laten rijden (of dat wat we over paar jaar hebben rijden)..
Het heeft allemaal zo z'n voor en nadelen.. Maar een luchthaven met intercity station erbij is niet echt zo simpel in Nederland..
Re: Lelystad International Airport
Volgens mij staat ergens op aanbestedingskalender (geloof IJsselmond) een schets met een HOV lijn van EHLE airport naar Lls station (althans het stuk EHLE naar A6).
Overigens is prima een busbaan te maken op de Middendreef, dan heb je min of meer al een direct baan tussen Airport en Station.. Het kort stukje Middenweg is alleen de ground-zero van het Lelystad'se verkeer. Lelystad Zuid als IC is iig kansloos.
Oveirgens Harderwijk denkt nu ook IC'tje te kunnen spelen :') https://twitter.com/HarmJanvSchaik/stat ... 0304024576
Overigens is prima een busbaan te maken op de Middendreef, dan heb je min of meer al een direct baan tussen Airport en Station.. Het kort stukje Middenweg is alleen de ground-zero van het Lelystad'se verkeer. Lelystad Zuid als IC is iig kansloos.
Oveirgens Harderwijk denkt nu ook IC'tje te kunnen spelen :') https://twitter.com/HarmJanvSchaik/stat ... 0304024576
Re: Lelystad International Airport
Wie heeft het over een IC-station? Het gaat er mij meer om dat een trein meer ruimte biedt voor bagage en vaak een betere, comfortabele verbinding kan bieden binnen een landelijk netwerk dan een bus. De buschauffeur schopt je er op busstation Centrum eruit, de trein rijdt verder richting Almere of Zwolle.
Zomaar een gedachtengang: een traject van ongeveer 7,5 kilometer, beginnend op Lelystad Centrum, buigt tussen de doorgaande sporen af naar het vliegveld en loopt op het laatste stuk onder de landingsbaan door met een dubbelsporig kopstation op het eind (de landingsbaan moet aangepast worden voor chartervluchten, dus kan je twee vliegen in een klap slaan). Als je op deze lijn nu links rijdt, kan je de s2600 op Lelystad Centrum binnennemen, vervolgens deze zes minuten laten kopmaken (zodat je een overstapt hebt op de IC uit Den Haag C), daarna rijdt je links naar Luchthaven Lelystad. Daar maak je kop, rijdt je weer links naar Lelystad Centrum, daar maak je weer 6 minuten kop. Gedurende die tijd komt nog de IC naar Den Haag C langs en daarna rijdt je met de s2600 achter die trein aan. Toevallig een IC-verbinding, maar zoiets zou mij het meest effectief lijken.
Zomaar een gedachtengang: een traject van ongeveer 7,5 kilometer, beginnend op Lelystad Centrum, buigt tussen de doorgaande sporen af naar het vliegveld en loopt op het laatste stuk onder de landingsbaan door met een dubbelsporig kopstation op het eind (de landingsbaan moet aangepast worden voor chartervluchten, dus kan je twee vliegen in een klap slaan). Als je op deze lijn nu links rijdt, kan je de s2600 op Lelystad Centrum binnennemen, vervolgens deze zes minuten laten kopmaken (zodat je een overstapt hebt op de IC uit Den Haag C), daarna rijdt je links naar Luchthaven Lelystad. Daar maak je kop, rijdt je weer links naar Lelystad Centrum, daar maak je weer 6 minuten kop. Gedurende die tijd komt nog de IC naar Den Haag C langs en daarna rijdt je met de s2600 achter die trein aan. Toevallig een IC-verbinding, maar zoiets zou mij het meest effectief lijken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Lelystad International Airport
Doe dan zoiets als de Skytrain New York vanaf Lelysrad, kun je eventueel gelijk integreren in OV-netwerk Lelystad.
https://www.youtube.com/watch?v=eRpLyZnBxVQ
https://www.youtube.com/watch?v=eRpLyZnBxVQ
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lelystad International Airport
Ik snap dat niet. Is deze burgermeester soms ontgaan dat de Hanzelijn aangelegd is?Somoht schreef:Oveirgens Harderwijk denkt nu ook IC'tje te kunnen spelen :') https://twitter.com/HarmJanvSchaik/stat ... 0304024576
Hoe kan Harderwijk nu een logische verbinding zijn naar Lelystad airport, en dan nog blijkbaar zo druk ook dat het een IC-stop moet worden? :X Vanuit Zwolle kun je al rechtstreeks naar Lelystad reizen (dus heel noord/noordoost NL valt al af), vanuit de brede randstad is Lelystad prima bereikbaar via Almere. Bovendien reis je vanaf Harderwijk nog een lang stuk per bus door de polder. Echt geen enkele reden om Harderwijk uberhaupt maar te overwegen als Lelystad centrum al dichtbij ligt, IC-stop is en goed bereikbaar is vanuit grote delen van het land...
Re: Lelystad International Airport
Ik denk dat bij Lelystad Zuid of iets zuidelijker een aftakking kan / moet komen naar Lelystad International Airport.
Qua treinen kan dan het volgende worden geboden:
De Intercity Amsterdam <> Lelystad wordt afgebogen naar Lelystad Airport.
De Stoptrein Utrecht - Almere Oostvaarders wordt verlengt naar Lelystad Airport
Zo heb je zowel vanuit het midden van het land als vanuit Amsterdam een rechtstreekse verbinding tegen relatief beperkte kosten.
Nadeel voor Lelystad is het wegvallen van de IC naar Amsterdam maar daar kan ook wel weer een goedkope oplossing voor gevonden worden, al is het alleen in de brede spitsen (bijv. het combineren / splitsen van deze IC in Almere.
Een rechtstreekse verbinding tussen Lelystad Centrum en Airport heeft pas een goede vervoerswaarde als de Zuiderzeelijn alsnog wordt aangelegd.
Verder kan je vanuit Zwolle een ruime boog om Lelystad heen maken om Lelystad Airpot vanuit Zwolle te kunnen bedienen. Dus Zwolle - Dronten - Lelystad Airport - Almere Oostvaarders - Almere Centrum en verder naar Utrecht, misschien kan dat wel door het splitsen en combineren te Dronten.
Qua treinen kan dan het volgende worden geboden:
De Intercity Amsterdam <> Lelystad wordt afgebogen naar Lelystad Airport.
De Stoptrein Utrecht - Almere Oostvaarders wordt verlengt naar Lelystad Airport
Zo heb je zowel vanuit het midden van het land als vanuit Amsterdam een rechtstreekse verbinding tegen relatief beperkte kosten.
Nadeel voor Lelystad is het wegvallen van de IC naar Amsterdam maar daar kan ook wel weer een goedkope oplossing voor gevonden worden, al is het alleen in de brede spitsen (bijv. het combineren / splitsen van deze IC in Almere.
Een rechtstreekse verbinding tussen Lelystad Centrum en Airport heeft pas een goede vervoerswaarde als de Zuiderzeelijn alsnog wordt aangelegd.
Verder kan je vanuit Zwolle een ruime boog om Lelystad heen maken om Lelystad Airpot vanuit Zwolle te kunnen bedienen. Dus Zwolle - Dronten - Lelystad Airport - Almere Oostvaarders - Almere Centrum en verder naar Utrecht, misschien kan dat wel door het splitsen en combineren te Dronten.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Lelystad International Airport
Ik denk dat dit inderdaad beter lukt dan bijvoorbeeld in Eindhoven, waar bus 401 toch nog een omweg maakt. De Middendreef is een lange (saaie, polder) weg, baantje erbij voor de bus, verkeerslicht beinvloeding, voor paar miljoen ben je klaar. Als je het goed doet doe je het nog beter dan menig vliegveld in het buitenland.Somoht schreef:Overigens is prima een busbaan te maken op de Middendreef, dan heb je min of meer al een direct baan tussen Airport en Station.. Het kort stukje Middenweg is alleen de ground-zero van het Lelystad'se verkeer. Lelystad Zuid als IC is iig kansloos.
Aan Schiphol kan je toch niet toppen, zonder miljarden uit te geven - om en een goeie treindienst en een goedkope infra te hebben.
Re: Lelystad International Airport
Het idee van Bee vind ik nog best aardig.
Als je dan tevens een sporendriehoek maakt ten zuiden van Lelystad (inclusief fly-over) kun je de s4900 ook nog doortrekken naar Lelystad Airport, zoals Zonnig voorstelde. De s2600 niet meer naar Lls laten rijden, lijkt mij een minder goed plan.
De vraag is alleen of hier geld voor is............
Als je dan tevens een sporendriehoek maakt ten zuiden van Lelystad (inclusief fly-over) kun je de s4900 ook nog doortrekken naar Lelystad Airport, zoals Zonnig voorstelde. De s2600 niet meer naar Lls laten rijden, lijkt mij een minder goed plan.
De vraag is alleen of hier geld voor is............
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Lelystad International Airport
In alle plannen wordt de s2600 toch afgekapt in Alm of Almo dus met Lelystad C moet je voor die treinserie vooral niet teveel rekening houden.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Lelystad International Airport
Des te beter toch? Rijdt 'ie door naar het vliegveld via een aftakking
Re: Lelystad International Airport
Route zou dan zijn:webguy schreef:Ik denk dat dit inderdaad beter lukt dan bijvoorbeeld in Eindhoven, waar bus 401 toch nog een omweg maakt. De Middendreef is een lange (saaie, polder) weg, baantje erbij voor de bus, verkeerslicht beinvloeding, voor paar miljoen ben je klaar. Als je het goed doet doe je het nog beter dan menig vliegveld in het buitenland.Somoht schreef:Overigens is prima een busbaan te maken op de Middendreef, dan heb je min of meer al een direct baan tussen Airport en Station.. Het kort stukje Middenweg is alleen de ground-zero van het Lelystad'se verkeer. Lelystad Zuid als IC is iig kansloos.
Aan Schiphol kan je toch niet toppen, zonder miljarden uit te geven - om en een goeie treindienst en een goedkope infra te hebben.
Middenweg - Te smalle weg, met teveel verkeersdrukte. Moet zowiezo aangepakt worden. Is helaas ook grootste bottleneck zolang Casino en Coffeshop daar staan.
Middendreef is al voor de de helft half een busbaan voorzien.
Larserdreef, Redelijk goede doorgang
Larserweg, Redelijke goede doorgang, zeker met goede VRI instellingen
Dit is nu ook de route van lijn 148, die zou je misschien ook nog meer kunnen aftakken richting Airport. Daar de frequentie van omhoog gooien, dan ontsluit je de Veluwe ook meer.
Voorlopig rijdt buslijn 7 eigenlijk alleen maar lucht richting Airport, zelfs met Aviodrome.
Laatst gewijzigd door Somoht op vr 31 mei 2013, 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Lelystad International Airport
Ik zie hier allemaal mensen moeilijk doen over Lelystad C dus ik dacht, laat ik eht even zeggen.webguy schreef:Des te beter toch? Rijdt 'ie door naar het vliegveld via een aftakking
Re: Lelystad International Airport
Wat is er uberhaupt nodig voor een goede verbinding per OV? Juist ja, reizigers.
Juist reizigers is vaak het probleem van regionale luchthavens. Vluchttijden worden pas kort voor vertrek definitief. Bovendien zitten er grote verschillen tussen het zomer en winterseizoen. Wil je goed OV aanbieden dan heb je het hele jaar door elke dag over de hele dag een continue stroompassagiers nodig. Als Lelystad bijvoorbeeld, net zoals Schiphol, ook nachtvluchten mag toelaten zullen de chartervluchten bovendien op tijden vliegen waar OV normaal gesproken niets aanbiedt.
Juist reizigers is vaak het probleem van regionale luchthavens. Vluchttijden worden pas kort voor vertrek definitief. Bovendien zitten er grote verschillen tussen het zomer en winterseizoen. Wil je goed OV aanbieden dan heb je het hele jaar door elke dag over de hele dag een continue stroompassagiers nodig. Als Lelystad bijvoorbeeld, net zoals Schiphol, ook nachtvluchten mag toelaten zullen de chartervluchten bovendien op tijden vliegen waar OV normaal gesproken niets aanbiedt.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Lelystad International Airport
Juist charters en Ryanair hebben er inderdaad een handje van om vroeg of laat te vertrekken, dan heb je aan OV ook niks.
Re: Lelystad International Airport
Die charters vliegen nu aan de dagranden omdat Schiphol overdag vol zit met lijnvluchten. Door al die lijnvluchten heeft Schiphol zo'n belangrijke transferfunctie gekregen. Er komen nog steeds lijnvluchten bij waardoor ook de dagranden lastig worden voor charters, vandaar dat men die naar Lelystad wil verhuizen. En als je dat toch doet hoeft dat niet persé meer aan de dagranden (en Lelystad is 's nachts wel gesloten).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Lelystad International Airport
Je kan een stukje spoor vanaf het badkuiptracé bij de Oostervaardersplassen over de A6 naar Lelystad Airport leggen en dan de in Almere Oostvaarders kerende treinen doortrekken naar Lelystad Airport. Ik denk dat je vanaf die kant ook eenvoudiger een spoorlijn naar het vliegveld kan leggen dan vanaf Lelystad.
Re: Lelystad International Airport
Dat zal ook meewegen, maar minsten even belangrijk is dat de vluchten op de vakantiebestemmingen niet in de nacht kunnen vertrekken. Door vroeg in de ochtend te vertrekken vanaf Schiphol kun je landen op het eerst mogelijke tijdstip van de vakantiebestemming. Door weer zo laat mogelijk te vertrekken vanaf vakantieadressen kan men weer middenin de nacht op Schiphol landen. Een groot voordeel dat bij Lelystad verloren gaat.Bee schreef:Die charters vliegen nu aan de dagranden omdat Schiphol overdag vol zit met lijnvluchten.
Re: Lelystad International Airport
Wat ook zal meespelen is dat het interessant is om een dubbele slag te vliegen op een dag. Als je in zeven uur op en neer kan met zo'n vliegtuig dan kan je twee keer op een dag vliegen op het moment dat je 's ochtends maar vroeg vertrekt.
Laatst gewijzigd door Klaasje op vr 31 mei 2013, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten