Lelystad International Airport
Re: Lelystad International Airport
Of dus net vóór het nachtslot vertrekken zodat je net ná het nachtslot op bestemming bent.. Geldt natuurlijk vooral voor wat verdere bestemmingen, al heb ik het zelf van de zomer ook op de terugweg van Egypte naar Schiphol, al speelt daar ook nog een tijdsverschil mee...
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Lelystad International Airport
Daar doelde ik op inderdaad - ze willen zo veel mogelijk vlieguren maken in een dag.
Re: Lelystad International Airport
L'histoire se repete
Oude wijn in nieuwe zakken.
Dit plan komt uit de prehistorie van de planvorming omtrent de Flevopolder. We danken daar min of meer het luchtkasteel wat Zuiderzee-magneetzweefbaan heet aan. Het idee was om tussen Amsterdam en Lelystad-Airport een magneetzweefbaan aan te leggen en daar een internationale luchthaven te bouwen ter vervanging van Schiphol. Dan kun je de lijn net zo goed doortrekken naar Groningen en men heeft de Noorderlingen dan ook een behoorlijk vette worst voorgehouden dat ze voortaan in een uurtje in Amsterdam kunnen zijn zodat ze voortaan geheel verlost van Calimero-complexen zouden zitten.
Het moge duidelijk zijn dat de kosten/baten volkomen uit het lood waren geslagen. Ik denk niet dat er meer in zit dan een een paar extra streekbussen.
Oude wijn in nieuwe zakken.
Dit plan komt uit de prehistorie van de planvorming omtrent de Flevopolder. We danken daar min of meer het luchtkasteel wat Zuiderzee-magneetzweefbaan heet aan. Het idee was om tussen Amsterdam en Lelystad-Airport een magneetzweefbaan aan te leggen en daar een internationale luchthaven te bouwen ter vervanging van Schiphol. Dan kun je de lijn net zo goed doortrekken naar Groningen en men heeft de Noorderlingen dan ook een behoorlijk vette worst voorgehouden dat ze voortaan in een uurtje in Amsterdam kunnen zijn zodat ze voortaan geheel verlost van Calimero-complexen zouden zitten.
Het moge duidelijk zijn dat de kosten/baten volkomen uit het lood waren geslagen. Ik denk niet dat er meer in zit dan een een paar extra streekbussen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54
Re: Lelystad International Airport
Ik persoonlijk en velen van mijn collega's vinden het niet wenselijk dat alle charters naar Lelystad Airport moeten verhuizen, mijn collega's en ik moeten dan voor elke vlucht op Schiphol aanmelden en dan met een taxi naar Lelystad toe, we hebben al zo'n constructie voor Rotterdam en Eindhoven maar Lelystad NEE, Wil Schiphol echt totaal iets anders dan is er een prachtige luchthaven in het oosten van het land, vliegveld Twente prachtige lange baan en genoeg groei en bouw mogelijkheden tot een tweede Schiphol Airport!
Re: Lelystad International Airport
laat me raden, je woont in twente ?pdijkman schreef:Ik persoonlijk en velen van mijn collega's vinden het niet wenselijk dat alle charters naar Lelystad Airport moeten verhuizen, mijn collega's en ik moeten dan voor elke vlucht op Schiphol aanmelden en dan met een taxi naar Lelystad toe, we hebben al zo'n constructie voor Rotterdam en Eindhoven maar Lelystad NEE, Wil Schiphol echt totaal iets anders dan is er een prachtige luchthaven in het oosten van het land, vliegveld Twente prachtige lange baan en genoeg groei en bouw mogelijkheden tot een tweede Schiphol Airport!
Re: Lelystad International Airport
taxi ? en waarom niet de trein ?pdijkman schreef:Ik persoonlijk en velen van mijn collega's vinden het niet wenselijk dat alle charters naar Lelystad Airport moeten verhuizen, mijn collega's en ik moeten dan voor elke vlucht op Schiphol aanmelden en dan met een taxi naar Lelystad toe, we hebben al zo'n constructie voor Rotterdam en Eindhoven maar Lelystad NEE, Wil Schiphol echt totaal iets anders dan is er een prachtige luchthaven in het oosten van het land, vliegveld Twente prachtige lange baan en genoeg groei en bouw mogelijkheden tot een tweede Schiphol Airport!
Re: Lelystad International Airport
Dat is waarschijnlijk omdat ze al door de douane zijn en met een taxi vermijd je dat je dan weer door de buitenwereld moet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Lelystad International Airport
Dus als ik het goed begrijp is het onwenselijk om met een taxi naar Lelystad (en Rotterdam en Eindhoven) te moeten, maar naar Twente is geen probleem. Hmmzpdijkman schreef:Ik persoonlijk en velen van mijn collega's vinden het niet wenselijk dat alle charters naar Lelystad Airport moeten verhuizen, mijn collega's en ik moeten dan voor elke vlucht op Schiphol aanmelden en dan met een taxi naar Lelystad toe, we hebben al zo'n constructie voor Rotterdam en Eindhoven maar Lelystad NEE, Wil Schiphol echt totaal iets anders dan is er een prachtige luchthaven in het oosten van het land, vliegveld Twente prachtige lange baan en genoeg groei en bouw mogelijkheden tot een tweede Schiphol Airport!
Aangezien ik niet echt thuis ben in het vliegwereldje, de volgende vraag: Als er voldoende charter verkeer vanaf Lelystad zou vertrekken, waarom zou ook daar aanmelden niet tot een optie kunnen behoren?
Daarnaast zou ik mij kunnen vergissen, maar lijkt mij een flinke uitbreiding van Twente Airport qua ligging tussen Hengelo, Enschde en Oldenzaal veel gevoeliger voor geluidsoverlast als Lelystad.
Volgens mij zou een goede herstructurering van de Middelweg heel goed mogelijk zijn, en in combinatie met bussen die zo zijn ingericht voor reizigers met bagage,lijkt mij dit een mogelijke oplossing, en sta je binnen een kwartier voor de Terminal vanaf Lelystad Centrum. Verder ligt het ook redelijk centraal, en is het ook redelijk goed met de auto te bereiken vanuit alle windstreken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Lelystad International Airport
Het voordeel van Twente t.o.v. Lelystad is dat de baan al lang genoeg is voor bijvoorbeeld 737's en de meeste infra voor reizigersafhandeling er nog ligt. Oké, het is momenteel niet bereikbaar per OV, maar het is dan ook gesloten momenteel. Overigens zijn de meeste bewoners rondom het vliegveld opgegroeid met de Luchtmacht als grootste gebruiker, en ik weet uit ervaring dat de aloude Starfighters en F-16's meer lawaai maken dan de nieuwe generaties 737. Het lawaai zal dus nog wel meevallen.
Twente kan, mits alle procedures gewoon vlot gaan, eind 2014 open zijn voor de burgerluchtvaart. Dat redt je met Leleystad niet zo snel.
Twente kan, mits alle procedures gewoon vlot gaan, eind 2014 open zijn voor de burgerluchtvaart. Dat redt je met Leleystad niet zo snel.
Re: Lelystad International Airport
Daarintegen zal ook de reisduur voor de gebruikers in de meeste gevallen toenemen.marvinkok schreef:Het voordeel van Twente t.o.v. Lelystad is dat de baan al lang genoeg is voor bijvoorbeeld 737's en de meeste infra voor reizigersafhandeling er nog ligt. Oké, het is momenteel niet bereikbaar per OV, maar het is dan ook gesloten momenteel. Overigens zijn de meeste bewoners rondom het vliegveld opgegroeid met de Luchtmacht als grootste gebruiker, en ik weet uit ervaring dat de aloude Starfighters en F-16's meer lawaai maken dan de nieuwe generaties 737. Het lawaai zal dus nog wel meevallen.
Twente kan, mits alle procedures gewoon vlot gaan, eind 2014 open zijn voor de burgerluchtvaart. Dat redt je met Leleystad niet zo snel.
Als je globaal reizigersstromen neemt vanuit Ehv, Rsd, Gn, Lw, Amr, Es, Nm en Mt. Zal er alleen voor de reizigersstromen vanuit de omgeving Es en Nm de reistijd aanzienlijk korter zijn, voor de overige zal de reistijd toch een 15 tot 30 minuten langer zijn.
Daarnaast is het volgens mij lastiger om Twente van een goede snelle OV voorziening vanaf een station te voorzien als Lelystad
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Lelystad International Airport
Je kunt op zich met 20 minuten op station Enschede, Hengelo of Oldenzaal zijn...
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Lelystad International Airport
Vliegveld Twente is gesloten dus waarschijnlijk moet je enorm veel papierwerk doorlopen om deze weer geopend te krijgen. Ook is er geen luchtverkeersleiding, luchthavenbrandweer, enzovoort en als je die straks moet betalen met slechts een paar chartervluchtjes, dan wordt dat onbetaalbaar. Vroeger werden alle faciliteiten door de luchtmacht verzorgd.
Daarnaast ligt Twente ten opzichte van de Randstad veel ongunstiger dan Lelystad. De luchthaven Lelystad gaat als "Amsterdam Lelystad Airport" in de markt gezet worden. Twente ligt daarvoor veel te ver weg. De verbinding is ook slecht, zowel per weg als per OV. Vanuit het Noorden en Zuiden is Twente helemaal slecht ontsloten: tweestrooks N-wegen en geen grote spoorlijnen. Het is daardoor niet echt een handige locatie. Sowieso zie ik weinig kans voor heropening van vliegveld Twente. De luchthaven Münster-Osnabrück ligt om de hoek en Düsseldorf is ook niet zo ver weg. De toegevoegde waarde ten opzichte van de kosten is derhalve beperkt.
Een luchthaven met alléén chartervluchten en low-cost is sowieso moeilijk te exploiteren. Rotterdam heeft nog wat premium-lijndiensten (Londen etc) en Eindhoven heeft de luchtmacht als grote gebruiker. En Groningen heeft dan weer diverse vliegscholen die voor veel vliegbewegingen en dus inkomsten zorgen. Maastricht moet het dan weer van luchtvracht hebben. Met charters en low-cost alléén kan je volgens mij in Nederland geen luchthaven draaiende houden.
Lelystad is de logische keuze. Er is veel ruimte, op korte reisafstand van de Randstad. Het is ook de logische richting voor uitbreiding. Ten zuiden van Schiphol heb je Rotterdam-The Hague Airport en ten zuidwesten Eindhoven. Bovendien zit je vlakbij open water van het IJsselmeer, Markermeer en de Randmeren, die nu ook al gebruikt worden voor aanvlieg- en uitvliegroutes. Zo beperk je de overlast voor bewoond gebied.
Daarnaast ligt Twente ten opzichte van de Randstad veel ongunstiger dan Lelystad. De luchthaven Lelystad gaat als "Amsterdam Lelystad Airport" in de markt gezet worden. Twente ligt daarvoor veel te ver weg. De verbinding is ook slecht, zowel per weg als per OV. Vanuit het Noorden en Zuiden is Twente helemaal slecht ontsloten: tweestrooks N-wegen en geen grote spoorlijnen. Het is daardoor niet echt een handige locatie. Sowieso zie ik weinig kans voor heropening van vliegveld Twente. De luchthaven Münster-Osnabrück ligt om de hoek en Düsseldorf is ook niet zo ver weg. De toegevoegde waarde ten opzichte van de kosten is derhalve beperkt.
Een luchthaven met alléén chartervluchten en low-cost is sowieso moeilijk te exploiteren. Rotterdam heeft nog wat premium-lijndiensten (Londen etc) en Eindhoven heeft de luchtmacht als grote gebruiker. En Groningen heeft dan weer diverse vliegscholen die voor veel vliegbewegingen en dus inkomsten zorgen. Maastricht moet het dan weer van luchtvracht hebben. Met charters en low-cost alléén kan je volgens mij in Nederland geen luchthaven draaiende houden.
Lelystad is de logische keuze. Er is veel ruimte, op korte reisafstand van de Randstad. Het is ook de logische richting voor uitbreiding. Ten zuiden van Schiphol heb je Rotterdam-The Hague Airport en ten zuidwesten Eindhoven. Bovendien zit je vlakbij open water van het IJsselmeer, Markermeer en de Randmeren, die nu ook al gebruikt worden voor aanvlieg- en uitvliegroutes. Zo beperk je de overlast voor bewoond gebied.
Re: Lelystad International Airport
Personeel vinden is juist een van redenen om het vliegveld te heropenen.. Werkgelegenheid creëren in een regio waar het werkloosheidspercentage bovengemiddeld hoog is.
Overigens is men allang bezig met het doorlopen van de papierwinkel, is er al een exploitant én zijn er al minstens 4 luchtvaartmaatschappijen die graag naar Twente zouden willen vliegen. Dat zullen ze niet doen als er niemand komt omdat het nou niet super bereikbaar zou zijn...
Overigens is men allang bezig met het doorlopen van de papierwinkel, is er al een exploitant én zijn er al minstens 4 luchtvaartmaatschappijen die graag naar Twente zouden willen vliegen. Dat zullen ze niet doen als er niemand komt omdat het nou niet super bereikbaar zou zijn...
Re: Lelystad International Airport
Jawel, want anders ging Ryanair ook niet vliegen naar Frankfurt Hahn of Charleroi. Hier heb je te maken met maatschappijen die testen of er vraag naar een verbinding 'gecreëerd' kan worden en zo niet, dan zijn ze na een half jaar weer weg.
Overigens draaien veel Nederlandse regionale luchthavens flink verlies en wordt vliegen van en naar dergelijke luchthavens vaak flink gesubsidieerd. Twente openen met West-Duitse luchthavens om de hoek is mijn inziens waanzin en Maastricht Airport draait ook niet echt fantastisch. Dat laatste is ook niet zo raar, want om de hoek liggen luchthavens van Köln en Luik.
In ieder geval, het ging hier om een overloop voor Schiphol. De context moet dus vrij gelijk zijn aan Schiphol, dwz, dicht bij Amsterdam en prima bereikbaarheid vanuit de andere Randstedelijke steden. Iets in mij zegt dat Twente daar niet aan voldoet.
Overigens draaien veel Nederlandse regionale luchthavens flink verlies en wordt vliegen van en naar dergelijke luchthavens vaak flink gesubsidieerd. Twente openen met West-Duitse luchthavens om de hoek is mijn inziens waanzin en Maastricht Airport draait ook niet echt fantastisch. Dat laatste is ook niet zo raar, want om de hoek liggen luchthavens van Köln en Luik.
In ieder geval, het ging hier om een overloop voor Schiphol. De context moet dus vrij gelijk zijn aan Schiphol, dwz, dicht bij Amsterdam en prima bereikbaarheid vanuit de andere Randstedelijke steden. Iets in mij zegt dat Twente daar niet aan voldoet.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54
Re: Lelystad International Airport
De reden dat wij aanmelden op Schiphol is, wij hebben in Eindhoven en Rotterdam geen eigen briefingroom/BMC, en nee wij gaan pas door de controles heen op de luchthaven van vertrek.
Maar woon in Twente en in Hoofddorp, Twente kan qua infra veel meer hebben van Lelystad, ook is de luchthaven niet gesloten maar nog gewoon geopend voor civiel en hobbie verkeer,
Maar woon in Twente en in Hoofddorp, Twente kan qua infra veel meer hebben van Lelystad, ook is de luchthaven niet gesloten maar nog gewoon geopend voor civiel en hobbie verkeer,
Re: Lelystad International Airport
Beste mensen, zullen we weer terug gaan naar het onderwerp van het topic? Namelijk het ov naar Lelystad Airport en niet welk airport meer geschikt is dan een ander? Dankuwel.
Komt wel goed schatje.
Re: Lelystad International Airport
Is dat perse off topic dan? Je moet vliegvelden bij uitstek in hun context bekijken. Kun je bijvoorbeeld eenvoudig een verbinding met het hoofdrailnet leggen? Ook de locatie ten opzichte van andere luchthavens (internationaal) maakt uit. Waarom zou een overloop bij Schiphol zo dichtbij Schiphol moeten liggen als mensen ook van Schiphol zelf gebruik kunnen maken. Verderop biedt je een andere markt aan. Charleroi voldoet met zijn nieuwe tramlijn ook als Brussel-Zuid...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Lelystad International Airport
Het is off-topic omdat zie mijn reactie hierboven.
Dit topic gaat over het verbeteren van de bereikbaarheid van Lelystad Airport.
Over een discussie welk airport meer geschikt is dan een ander ga je maar een nieuw topic openen.
Dit topic gaat over het verbeteren van de bereikbaarheid van Lelystad Airport.
Over een discussie welk airport meer geschikt is dan een ander ga je maar een nieuw topic openen.
Komt wel goed schatje.
Re: Lelystad International Airport
Niet met je eens. De topictitel is: Lelystad international Airport. De discussie over hoe wenselijk zo'n status is voor dat vliegveld en alternatieven lijken mij wel relevant en on topic. Maar het beheer beslist :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lelystad International Airport
In dit topic kan ook over de toegevoegde waarde van Lelystad airport ten opzichte van andere Nederlandse vliegvelden gediscussieerd worden.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Lelystad International Airport
Twente is sinds enige jaren gesloten voor alle militair- en burgerluchtvaartverkeer. Een aantal lokale gebruikers heeft echter een ontheffing. In november 2013 eindigt de aanwijzing als militair luchtvaartterrein. Ik betwijfel ten zeerste of heropening haalbaar is. De kosten kan je alleen met heel veel subsidie betalen en de kans is aanwezig dat Europa dat ziet als staatssteun.spoorstaaf schreef:Twente kan qua infra veel meer hebben van Lelystad, ook is de luchthaven niet gesloten maar nog gewoon geopend voor civiel en hobbie verkeer,
Het verplaatsen van charters naar Lelystad is sinds het afketsen van de gesprekken over een tweede nationale luchthaven (zeker 10 jaar geleden) al slechts een kwestie van tijd. Niet voor niets is vliegveld Lelystad gekocht door Schiphol Group. Maar voordat het zover is zijn we wel 10 jaar verder. Eerst moet het hele vliegveld op de schop en moet er een veel langere landingsbaan komen. Maar anderzijds zit Schiphol de eerste jaren nog lang niet vol. Het gaat echt om plannen voor de lange termijn.
Re: Lelystad International Airport
Ik moet er niet aan denken om vanuit Den Haag naar Lelystad te moeten om daar een vlucht om half zeven ofzo te pakken. Schiphol is 30 minuten, Lelystad 75. En dan mag je nog een eind met de bus.
Maar vanuit Amsterdam ben je er twee keer zo snel (weliswaar schiphol ook...) en er zullen vast mensen zijn die 't er wel voor over hebben om goedkoop te vliegen.
Maar als zelfs Zestienhoven, waar de metro bijkans onder de rand van de landingsbaan doorrijdt, geen fatsoenlijke OV-verbinding heeft, dan vrees ik het ergste voor Lelystad. (Als ze daar bij Zestienhoven nu gewoon de aankomst/vertrekhal verplaatsen naar de andere kant dan kan je een metrohalte op loopafstand hebben.)
Over vroeg/laat vliegen: er wordt niet echt midden in de nacht gestart en geland. Ik heb wel een paar keer in Madrid op het vliegveld overnacht om voor zeven uur te kunnen vertrekken terwijl de metro pas om zes uur gaat rijden. Tussen 2 en 6 is het daar volledig uitgestorven, met nog maar een paar vluchten na twaalven.
De reden dat er wel vrij vroeg vertrokken wordt is niet zozeer dat er overdag geen capaciteit is op grote luchthavens, maar meer omdat hoe vroeger je begint en hoe later je stopt, hoe meer vluchten je per vliegtuig per dag kan maken.
Maar vanuit Amsterdam ben je er twee keer zo snel (weliswaar schiphol ook...) en er zullen vast mensen zijn die 't er wel voor over hebben om goedkoop te vliegen.
Maar als zelfs Zestienhoven, waar de metro bijkans onder de rand van de landingsbaan doorrijdt, geen fatsoenlijke OV-verbinding heeft, dan vrees ik het ergste voor Lelystad. (Als ze daar bij Zestienhoven nu gewoon de aankomst/vertrekhal verplaatsen naar de andere kant dan kan je een metrohalte op loopafstand hebben.)
Over vroeg/laat vliegen: er wordt niet echt midden in de nacht gestart en geland. Ik heb wel een paar keer in Madrid op het vliegveld overnacht om voor zeven uur te kunnen vertrekken terwijl de metro pas om zes uur gaat rijden. Tussen 2 en 6 is het daar volledig uitgestorven, met nog maar een paar vluchten na twaalven.
De reden dat er wel vrij vroeg vertrokken wordt is niet zozeer dat er overdag geen capaciteit is op grote luchthavens, maar meer omdat hoe vroeger je begint en hoe later je stopt, hoe meer vluchten je per vliegtuig per dag kan maken.
Re: Lelystad International Airport
Bij de R-net-plattegrond lijkt dit de 148 te zijn, maar Klaasje heeft mij inderdaad wel eens verteld dat het van en naar het vliegveld moet zijn.Somoht schreef:Volgens mij staat ergens op aanbestedingskalender (geloof IJsselmond) een schets met een HOV lijn van EHLE airport naar Lls station (althans het stuk EHLE naar A6).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Lelystad International Airport
Een busverbinding en een obscure overstap op voor het vanuit Amsterdam ongunstig gelegen station Lelystad Centrum lijkt mij allerminst aantrekkelijk.
Nu er inmiddels plannen zijn voor wijken rondom het station Lelystad Zuid lijkt het mij voor de hand liggen dat dit station gewoon afgebouwd wordt, en dat sprinters er stoppen. Ieder halfuur lijkt mij voorlopig voldoende. Het liefst zie ik vervolgens aldaar een crossplatformoverstap van sprinter op een snelle verbinding naar de luchthaven, zij het een busdienst, zij het een hoogwaardiger vervoermiddel. LelyVAL, iemand? *O*
Het voordeel van het bouwen van een nieuw station is dat je voor deze nieuwe reizigersstroom (Amsterdam - Lelystad Airport) een aantrekkelijke overstap kan creëren.
Nu er inmiddels plannen zijn voor wijken rondom het station Lelystad Zuid lijkt het mij voor de hand liggen dat dit station gewoon afgebouwd wordt, en dat sprinters er stoppen. Ieder halfuur lijkt mij voorlopig voldoende. Het liefst zie ik vervolgens aldaar een crossplatformoverstap van sprinter op een snelle verbinding naar de luchthaven, zij het een busdienst, zij het een hoogwaardiger vervoermiddel. LelyVAL, iemand? *O*
Het voordeel van het bouwen van een nieuw station is dat je voor deze nieuwe reizigersstroom (Amsterdam - Lelystad Airport) een aantrekkelijke overstap kan creëren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten